
The Architecture of
Media Capture

April 2026

By Marius Dragomir

Typologies, Global Patterns,
and the Tech Threat



Media and Journalism Research Center

Media and Journalism Research Center (MJRC) is an independent media
research and policy think tank that seeks to improve the quality of media
policymaking and the state of independent media and journalism through
research, knowledge sharing and financial support. The center's main areas of
research are regulation and policy, media ownership and funding, and the links
between tech companies, politics and journalism.

Published by

Author

Marius Dragomir

Dr Marius Dragomir is an award-winning media scholar and journalist, now
serving as the director of the Media and Journalism Research Center (MJRC).
He is also a researcher at the University of Santiago de Compostela in Spain
and has served as a visiting professor at Central European University (CEU) in
Vienna, where he taught courses on journalism, research design, advocacy,
and policy engagement. Dragomir received the 2025 Media and Democracy
Karol Jakubowicz Award for his original and rigorous research on media
ownership and regulatory frameworks. He has designed and led numerous
regional and global comparative research projects, including: Media Influence
Matrix, which investigates power relations and undue influence in news media
across nearly 60 countries; Global Media Finances Map, which maintains a
comprehensive database of prominent media companies worldwide, focusing
on ownership and funding sources; State Media Monitor, which tracks key
developments in state media across 170 countries; and Media Capture
Monitoring Report: A collaborative project with the International Press Institute.
Dragomir has also published extensively for organizations such as UNESCO,
OSCE, the Council of Europe, the Open Society Foundations, and the World Bank.



Table of contents 



Abstract

Dragomir, The Architecture of Media Capture

Media capture, the systematic subordination of news media to the political and
commercial interests of ruling elites, has become one of the defining governance
crises of the 21st century. Where the 20th century’s threats to press freedom were
primarily those of outright censorship and state-controlled monopoly, the
contemporary landscape presents a more insidious set of arrangements:
governments, oligarchic families, intelligence services, and now technology billionaires
deploying overlapping financial, regulatory, and ownership instruments to shape what
citizens see, hear, and ultimately believe. This paper applies the four-component
analytical framework that I developed in a 2019 study, referred to here as the Capture
Typology Framework (CTF), to a comparative survey of media capture models across
Europe, the Middle East, and the United States.[1] Drawing on findings from the
IPI/MJRC Media Capture Monitoring research program, the State Media Monitor
project, and primary case research, at least six distinct typological models are
identified: the “textbook” state-restructuring model pioneered in Hungary, the family-
business model of Turkey, the intelligence-services model developed in Egypt, the
proto-authoritarian prototype institutionalized in Russia, the billionaire-patron model
illustrated by Israel’s case, which bridges private and political capture in a democracy,
and the tech-oligarchic model crystallizing in the United States. The paper traces how
these models have been exported, imitated, and hybridized across different political
contexts, and assesses the aggregate impact of capture on journalism, democratic
accountability, and civil society. It concludes with reflections on what these
convergent trends mean for the future of independent media and the prospects for
regulatory and political remedies.

[1] Dragomir, M. (2019). Media capture in Europe. Media Development Investment Fund.
https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2023/10/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf

page 1

https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2023/10/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf


The Concept of Capture:
Where Are We Now?

Dragomir, The Architecture of Media Capture

The word “capture,” in its technical sense, did not originate in media studies. It comes
from regulatory economics, where it describes a process by which the agencies
created to regulate industries in the public interest come instead to serve the interests
of the industries they are expected to regulate. The concept’s migration into media
analysis is recent but has been rapid and consequential. It marks a conceptual break:
a move away from explaining press repression primarily through censorship laws and
direct state ownership, and toward understanding subtler, more durable forms of
subordination.

The intellectual genealogy of the concept in its media application runs through a
relatively compact body of scholarship. Captured media systems are not overtly
dictatorial. They maintain the formal appearance of pluralism, often sustaining dozens
or even hundreds of outlets. What they eliminate is not media in the quantitative sense
but the possibility of journalism that meaningfully challenges power.

Anya Schiffrin, in her foundational work on media capture[2], drew attention to a
feature that distinguishes capture from older forms of press repression: the
involvement of the private sector. A government can silence a newspaper by banning
it; capture operates differently, through the corruption of ownership, through the
creation of financial dependencies, and through the use of legal and regulatory
instruments that technically remain within the domain of the law. The newspaper
continues to publish, and the TV channel continues to broadcast, but the journalism
they produce has been instrumentalized, bent toward the protection of the interests
that control their survival.

Building on this foundation through years of empirical research at the Center for
Media, Data and Society at Central European University (later at the Media and
Journalism Research Center), I gave the concept an operational form. In the 2019
report “Media Capture in Europe,” published by the Media Development Investment
Fund (MDIF),[3] I defined media capture as “a situation where most or all of the news
media institutions are operating as part of a government-business cartel that controls
and manipulates the flow of information with the aim of protecting their unrestricted
and exclusive access to public resources.” This definition foregrounds the cartel-like
quality of captured systems, the fusion of political and economic interests, the shared
extraction of public goods, and the deliberate management of information as an
instrument of that extraction.

[2] Schiffrin, A. (Ed.). (2017). In the service of power: Media capture and the threat to democracy
(pp. 1-8). Washington, DC: Center for International Media Assistance.
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2017/08/CIMA_MediaCaptureBook_F1.pdf. This
volume gathers foundational empirical and normative work on the conditions under which public
support for journalism can strengthen rather than undermine editorial independence.
[3] Dragomir (2019), cit. page 2

https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2017/08/CIMA_MediaCaptureBook_F1.pdf


Dragomir, The Architecture of Media Capture

By 2019, the concept had moved well beyond academic discussion. A decade of
democratic backsliding across Central and Eastern Europe had provided an empirical
laboratory that made capture visible in ways that earlier scholars had only theorized.
Hungary, under Viktor Orbán’s Fidesz government since 2010, had produced what
scholars began calling a “textbook case,” a comprehensive, systematic reorganization
of the entire media system in the service of ruling party interests. Poland, under the
Law and Justice (PiS) party from 2015 to 2023, had replicated significant elements of
the Hungarian playbook. Slovakia, Czechia, Bulgaria, Greece, and Romania each
displayed partial or accelerating features of the phenomenon. Beyond Europe, Turkey
had constructed a distinct variant through the systematic leveraging of business
dependencies rather than direct legal machinery. Egypt had taken the process further
still, placing the intelligence services themselves in the role of media owners. Russia,
the original template for so many subsequent innovations in authoritarian information
control, had completed its transition from a chaotic post-Soviet media pluralism to
near-total Kremlin dominance in the first decade of the century, providing a living
model for aspiring autocrats elsewhere. And since 2025, the United States, long
assumed to be inoculated against systemic media capture by the First Amendment,
the strength of its commercial media, and the tradition of its fourth estate, has been
exhibiting, through the concentrated acquisitions and platform domination of
technology oligarchs, the early architecture of a form of capture that had no clear
predecessor.

The Media Capture Monitoring Report, a joint initiative of the International Press
Institute and the Media and Journalism Research Center, has since 2024 produced
annual country-level assessments of media capture in EU member states, framed
around the provisions of the European Media Freedom Act (EMFA), which entered into
force in May 2024 and became fully applicable in August 2025.[4] The 2025 Overview
Report, covering Bulgaria, Finland, Greece, Hungary, Poland, Romania, Slovakia, and
Spain, found that public service media remain structurally vulnerable across most
assessed countries despite formal legal safeguards; that effective independence of
media regulators is largely absent in all cases except Finland; that state advertising
remains a key instrument of capture nowhere adequately regulated; and that media
ownership transparency and pluralism safeguards are incomplete across the entire
sample.[5] These findings document capture not as an exceptional phenomenon in
the weakest democracies at the European periphery, but as a pervasive, structurally
embedded feature of media systems across the continent, including those within the
European Union’s regulatory framework.

This paper takes these findings as a starting point for a comparative typological
analysis. Its aim is not simply to catalog cases of capture but to understand the
distinct mechanisms, logics, and political economies of different capture models, and
to ask what the convergence of these models, and the emergence of new ones, tells
us about the future of journalism, democracy, and the information commons.

[4] European Media Freedom Act, Regulation (EU) 2024/1083. (2024, April 11). Entered into force May
7, 2024; most provisions applicable from August 8, 2025. Official Journal of the European Union.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L_202401083
[5] Dragomir, M., Detrekoi, Z., Money-Kyrle, O., & Wiseman, J. (2025). Media capture monitoring
report: 2025 overview. Media and Journalism Research Center; International Press Institute.
https://journalismresearch.org/media-capture-monitoring-report-overview-2025/ page 3

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L_202401083
https://journalismresearch.org/media-capture-monitoring-report-overview-2025/


The Four Components of
Media Capture: The Capture
Typology Framework

Dragomir, The Architecture of Media Capture

My four-component model, introduced in 2019 and referred to here as the Capture
Typology Framework (CTF), emerged from sustained empirical research across more
than 30 countries. The CTF identifies the four primary mechanisms through which
political and economic interests displace editorial independence and instrumentalize
media systems.[6] Each component can operate independently, but their
combination produces the most severe and durable forms of capture. Crucially, the
components tend to accumulate sequentially, with earlier interventions making later
ones more feasible, creating a capture playbook: a step-by-step progression from
isolated regulatory interventions to comprehensive system control.[7]

The first component is regulatory capture. Media regulators, the bodies charged with
licensing broadcasters, enforcing content rules, managing spectrum allocation, and
overseeing the overall framework of media law, are designed to be independent
arbiters of the public interest. They derive their legitimacy from precisely this
independence: their ability to apply consistent, politically neutral standards to all
actors in the media system. Regulatory capture occurs when the appointment
processes, legal mandates, budget controls, or informal political relationships of these
bodies are reorganized so that their decisions serve the interests of governing parties
rather than the public. The captured regulator becomes an instrument for rewarding
politically aligned outlets through favorable licensing decisions, the allocation of
lucrative broadcast frequencies, or the selective enforcement of content rules against
critical media, while penalizing independent or opposition-aligned outlets. In the most
advanced cases of capture, a new “super-regulator” is created, consolidating powers
previously distributed across multiple independent bodies and concentrating them
under governing-party control.

The second component is control of public service media. Public service
broadcasters represent a critical institutional heritage of post-war European
democracy. Their founding logic, media organizations funded by the public and
serving the public interest, providing universal access to accurate information free
from the influence of either government or commercial pressure, gives them both
cultural centrality and structural vulnerability. Where audiences trust public service
media as authoritative, their editorial orientation has outsized political significance.

[6] Dragomir (2019), cit.
[7] Green, S. (2021, June 28). First steps in media capture: Capturing the regulator and public
service broadcaster. Media Development Investment Fund. https://www.mdif.org/news/media-
capture-i-the-first-steps-capturing-the-regulator-and-public-service-broadcaster/ page 4

https://www.mdif.org/news/media-capture-i-the-first-steps-capturing-the-regulator-and-public-service-broadcaster/
https://www.mdif.org/news/media-capture-i-the-first-steps-capturing-the-regulator-and-public-service-broadcaster/


Dragomir, The Architecture of Media Capture

Capture of public service media therefore offers governing parties a platform for
propaganda with the credibility of public institutions. The mechanism typically
involves changes to the governance structures and appointment procedures of public
broadcasters, replacing independent supervisory boards with politically loyal ones,
and thereby ensuring that editorial decisions align with ruling party interests. Funding
mechanisms may also be manipulated, starving independent governance structures
of resources while channeling funds to captured ones.

The third component is the use of state financing as a control tool. Governments
dispose of substantial flows of money that reach media outlets through channels that
are difficult to regulate: state advertising from government agencies, state-owned
enterprises, and public utilities; subsidies and license fees; printing contracts; and
infrastructure support. Where these funds are allocated transparently and on the basis
of objective criteria, they can represent legitimate support for a pluralistic media
ecosystem. Where they are allocated selectively, rewarding politically aligned media
and withdrawing from critical ones, they become a powerful instrument of discipline.
The mechanism does not require explicit threats: editors learn, through the experience
of their peers, that critical coverage loses state advertising while supportive coverage
retains it. The result is an implicit system of incentives that shapes editorial decisions
without any direct editorial intervention. In the most developed versions of this
mechanism, state enterprises with large advertising budgets, including utilities, banks,
and telecommunications companies under government influence, function as
shadow instruments of state media funding policy.

The fourth component is ownership takeover. The most direct form of capture
involves the acquisition of media companies by owners, individual oligarchs, business
conglomerates, or front companies, whose editorial decisions are determined by
political rather than commercial considerations. Where traditional media ownership
involved owners whose primary relationship to their investment was commercial,
capture-oriented ownership involves owners whose primary goal is political: the ability
to control narrative, suppress criticism, and advance the interests of a political patron.
The financial losses that such ownership structures may entail are acceptable
because the political dividends, be they regulatory favors, state contracts, or legal
protection, more than compensate. Ownership capture typically involves the exit of
foreign or independent owners and their replacement by domestically embedded
business elites whose survival depends on maintaining good relations with the ruling
political apparatus.

These four components constitute the analytical architecture of the CTF. They can be
operationalized as measurable indicators, as the IPI/MJRC Media Capture Monitoring
project does, following the structure of the European Media Freedom Act’s regulatory
framework, and applied comparatively across different national contexts.[8] They can
also be used to identify the sequence and intensity of capture in individual cases,
tracking how capture begins at the regulatory level and progresses through public
media governance, state financing manipulation, and ultimately ownership
restructuring.

[8] Dragomir, M. (2024). The capture effect: How media capture affects journalists, markets and
audiences. Central European Journal of Communication, 17(36), 162-184. page 5



Dragomir, The Architecture of Media Capture

What the model does not claim is that capture always follows the same path or
produces the same result. The political economies, historical legacies, and institutional
structures that shape media systems vary enormously across contexts. The same
regulatory instrument might produce capture in one context and be successfully
resisted in another. The same ownership change might represent capture in one
political environment and merely a commercial transaction in another. The CTF is best
understood not as a deterministic mechanism but as an analytical map: a set of
categories that allow researchers and practitioners to identify where capture is
occurring, what stage it has reached, and which components are most acutely at risk.
With this map in hand, we can turn to the distinct national and regional models that
have emerged from the application, and, often, the export, of capture strategies
across the contemporary world.

page 6



The Main Typologies with Examples

Dragomir, The Architecture of Media Capture

Before examining the European and other capture variants, we must understand the
model from which most of them derive, directly or indirectly, their logic and their
playbook: Putin’s Russia.

When Vladimir Putin came to power in 2000, Russia possessed a chaotic and
contested but genuinely pluralistic media system. The privatizations of the Yeltsin
years had produced a landscape of oligarchic media barons ranging from Vladimir
Gusinsky at Media-Most to Boris Berezovsky at ORT, who used their outlets aggressively
as instruments of political war, but whose mutual competition meant that no single
political narrative dominated. Within two years of Putin’s ascension, that landscape
had been systematically dismantled. NTV, Gusinsky’s flagship independent television
network, was seized by Gazprom in 2001 following tax investigations and the forced
exile of its owner.[9] ORT was brought under Kremlin control.[10] The major national
television channels became what researchers would later describe as “invaluable
political resources,” tools for shaping public opinion through a managed combination
of entertainment, selective news, and systematic exclusion of political voices
unfavorable to the Kremlin.[11]

The Russian model operates through what scholars Sergei Guriev and Daniel Treisman
have called a “spin dictatorship,” a regime that relies on manipulation and
propaganda rather than mass repression, using control of the information
environment to manufacture the appearance of popular legitimacy while destroying
the conditions under which genuine political accountability could operate.[12] The
media system’s daily management is handled not through visible censorship orders
but through the weekly kremlyovka, informal meetings between presidential
administration officials and senior editors at which the themes and framings of the
coming week’s coverage are effectively established. The result, as Russian journalism
scholar Ilya Yablokov describes it, is a form of self-censorship that becomes second
nature: editors and journalists internalize what is permissible, what is “adequate”
(adekvatny), and adjust their coverage accordingly without waiting for explicit
instruction.[13]

[9] Traynor, I. (2001, April 4). Kremlin silences its main media critic. The Guardian.
https://www.theguardian.com/world/2001/apr/04/russia.iantraynor.
[10] Gentleman, A. (2000, July 18). Tycoon resigns from duma as relations with Kremlin cool. The Guardian.
https://www.theguardian.com/world/2000/jul/18/russia.ameliagentleman. 
[11] Baker, P., & Glasser, S. (2005). Kremlin rising: Vladimir Putin's Russia and the end of revolution (pp. 138-153).
Simon and Schuster.
[12] Guriev, S., & Treisman, D. (2022). Spin dictators: The changing face of tyranny in the 21st century (pp. 3-24).
Princeton University Press.
[13] Yablokov, I. (2024, June). How the Kremlin's propaganda machine works. Russiapost.info.
https://russiapost.info/politics/propaganda_machine; Lipman, M. (2009, February 3). Media manipulation and
political control in Russia. Carnegie Endowment for International Peace.
https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-russia. page 7

The Prototype: Russia

https://www.theguardian.com/world/2001/apr/04/russia.iantraynor
https://www.theguardian.com/world/2000/jul/18/russia.ameliagentleman
https://russiapost.info/politics/propaganda_machine
https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-russia


Dragomir, The Architecture of Media Capture

What makes the Russian model foundational is its comprehensiveness and its early
completion. By the mid-2000s, Russia had implemented all four CTF components at
maximal intensity: the broadcasting regulator was under Kremlin control; national
public broadcasting had been converted into state propaganda; state advertising
and the advertising budgets of state-controlled enterprises had been systematically
deployed to discipline the remaining private media; and ownership of major outlets
had been transferred to loyalists, front companies, and state-adjacent entities. The
remaining independent voices, Novaya Gazeta, Echo of Moscow, and a handful of
specialist publications, were tolerated on the margins as evidence of nominal
pluralism but had no audience capable of threatening the dominant narrative. The
invasion of Ukraine in 2022 removed even this residual tolerance, prompting a final
wave of closures, designation of foreign agent status for remaining independent
journalists, and the flight into exile of Russia’s last functioning independent editorial
teams.[14]

Russia’s international significance for media capture is twofold. First, the Russian
model was observed and studied by aspiring autocrats across the post-communist
world, who identified its instruments and adapted them to their own institutional
environments. Second, Russia actively exported media capture as an instrument of
foreign policy, funding and amplifying pro-Kremlin media in the Balkans and across
Eastern Europe, establishing local-language editions of RT and Sputnik, exploiting the
financial vulnerability of local media markets through advertising and content
partnerships, and using social media to flood information environments with
disinformation.[15] The Center for the Study of Democracy documented this pattern of
“cognitive capture” across Southeast Europe, finding that Russian-owned outlets
produce on average four times more articles per month on topics important to the
Kremlin than locally owned outlets.[16] Russia’s information apparatus thus operates
simultaneously as a model of domestic capture and as an instrument of transnational
capture, subordinating media in other countries to Kremlin narrative objectives.

page 8

[14] CPJ Europe and Central Asia Program. (2026, February 17). Russia’s repression record. CPJ.
https://cpj.org/2026/02/russias-repression-record/.
[15] Reporters Without Borders. (2025, September). The propaganda monitor: The geopolitics of Kremlin
propaganda. RSF. https://rsf.org/en/propaganda-monitor-rsf-releases-new-report-geopolitics-kremlin-
propaganda
[16] Filipova, R., Gerganov, A., & Vladimirov, M. (2021). Tackling Kremlin's media capture in Southeast Europe (pp.
11-15). Center for the Study of Democracy.
https://csd.eu/fileadmin/user_upload/publications_library/files/2021_03/KP5_ENG_WEB.pdf

https://rsf.org/en/propaganda-monitor-rsf-releases-new-report-geopolitics-kremlin-propaganda
https://rsf.org/en/propaganda-monitor-rsf-releases-new-report-geopolitics-kremlin-propaganda
https://csd.eu/fileadmin/user_upload/publications_library/files/2021_03/KP5_ENG_WEB.pdf


Dragomir, The Architecture of Media Capture

If Russia provided the inspiration and the proof of concept, Hungary under Viktor
Orbán from 2010 onward provided the textbook. Hungary is described in the academic
literature, including my own work, as a “textbook case” of media capture precisely
because it executed all four CTF components with a methodical efficiency that has
been widely studied, documented, and imitated.

Orbán’s Fidesz party won a two-thirds parliamentary majority in 2010, giving it the
constitutional power to reshape Hungary’s institutional architecture without
negotiation or compromise. Within months, new media legislation created a super-
regulator, the National Media and Infocommunications Authority (NMHH), whose
president was a political appointee who had significant powers, for nine years, over
licensing, staffing, financing, and content regulation.[17] The NMHH’s Media Council,
nominally an independent governance body, was structured so that all its members
could be nominated by governing-party votes, eliminating any meaningful
independence. In a single legislative act, the regulatory component of capture was
substantially complete.[18]

The public service broadcaster, MTVA, was reorganized along lines that gave
governing-party loyalists control over governance and editorial policy. Appointment
procedures for senior editors were redesigned to remove independence safeguards.
News coverage of the Hungarian government’s activities became indistinguishable, in
tone and framing, from official government communications. Meanwhile, state
advertising, including that of state-owned enterprises and of commercial companies
dependent on government contracts, was systematically redirected toward pro-
government media and withdrawn from critical or independent outlets. The IPI/MJRC
Media Capture Monitoring project’s Hungary 2025 report confirms that this remains
the most extreme case in its sample, with public media functioning as de facto state
media, regulatory independence absent, and state advertising allocation thoroughly
opaque and discriminatory.[19]

The ownership dimension of Hungarian capture was completed through the creation
of the Central European Press and Media Foundation (KESMA) in 2018, a conglomerate
that united nearly 500 previously independent or semi-independent media outlets
under a single politically aligned umbrella, established through a mechanism that
bypassed Hungary’s competition law. KESMA represents the most ambitious single act
of ownership consolidation in the history of democratic media capture, concentrating
a previously diverse media market into a monolithic instrument of governing-party
communication. The IPI/MJRC’s assessment is that ruling party cooperation with
business interests has captured all four CTF categories simultaneously in Hungary,
creating a media system without meaningful pluralism.[20]

[17] BBC. (2010, December 21). Hungary to create new media watchdog. https://www.bbc.com/news/world-
europe-12051665.
[18] Act CLXXXV of 2010 on Media Services and Mass Communication (Hungary). For analysis, see Dragomir
(2019), cit., pp. 14-16.
[19] Dragomir, M., Detrekoi, Z., Money-Kyrle, O., & Wiseman, J. (2025), cit.
[20] IPI, Article 19, CPJ, ECPMF, EFJ, Free Press Unlimited, & RSF. (2019, December). New report: Hungary dismantles
media freedom and pluralism [Joint mission report]. International Press Institute. https://ipi.media/new-report-
hungary-dismantles-media-freedom-and-pluralism

page 9

The Textbook Model: Hungary and
Its European Progeny

https://ipi.media/new-report-hungary-dismantles-media-freedom-and-pluralism
https://ipi.media/new-report-hungary-dismantles-media-freedom-and-pluralism


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The Hungarian playbook has been explicitly studied and partially replicated across
Central and Eastern Europe. Poland under the Law and Justice party from 2015 to 2023
represents the most complete attempt at imitation. PiS created a new media regulator
that replicated Hungary’s strategy of gaining control of public broadcaster
governance without explicitly violating existing constitutional safeguards. Polish public
television (TVP) was converted during the PiS years into a partisan propaganda
instrument of remarkable crudity, producing content that compared opposition
politicians to Nazi collaborators and systematically omitted or distorted coverage of
government scandals. The 2023 elections that returned a coalition government to
power triggered a crisis of deinstitutionalization: the new government’s attempts to
restore editorial independence at TVP produced months of legal confrontation as PiS-
appointed governance structures refused to yield, illustrating how deeply capture can
entrench itself even within democratic systems that have not been formally
restructured.[21]

Slovakia, under Prime Minister Robert Fico’s return to power in 2023, represents a more
recent and still-evolving version of the Hungarian model. Most dramatically, the
dissolution of the public broadcaster RTVS and its replacement by a new entity, STVR,
gave the Fico government the opportunity to replace the management directly, a step
that the IPI/MJRC 2025 report identifies as in direct conflict with EMFA requirements.
Slovakia’s trajectory illustrates the learning effect: Fico, a close observer of both the
Hungarian and Polish experiences, has moved quickly to implement regulatory and
public media capture while the European regulatory framework is still being
established and while the courts have not yet developed robust counter-mechanisms.
[22]

Bulgaria occupies a distinct position in the European typology, a country with deep,
systemic capture driven not by a single governing party’s methodical program but by
what the IPI/MJRC Bulgaria 2025 report describes as entrenched corruption and
significant levels of media concentration embedded in a context of prolonged political
instability. Bulgaria’s media capture has been driven by oligarchic networks linked to
successive governments of varying political orientations, deployed through state
advertising manipulation and the funding of pro-government outlets, rather than
through the comprehensive institutional restructuring that characterizes the
Hungarian case. Multiple ownership structures serve as conduits for state and EU funds
to pro-government media, while independent journalism operates under constant
financial threat. Bulgaria’s case illustrates that capture does not require a dominant
political force with a coherent program: a sufficiently corrupted environment of
competitive patronage networks can produce functional capture without ideological
unity.[23]

[21] Glowacki, M. (2025, December). Media capture monitoring report: Poland 2025. Media and Journalism
Research Center; International Press Institute. https://journalismresearch.org/wp-
content/uploads/2025/12/POLAND-Media-Capture-Monitoring-Report-2025.pdf. 
[22] Hanak, P. (2025, December). Media capture monitoring report: Slovakia 2025. Media and Journalism
Research Center; International Press Institute. https://journalismresearch.org/wp-
content/uploads/2025/12/Slovakia-2025-V2.pdf
[23] Dzhambazova, B. (2025, December). Media capture monitoring report: Bulgaria 2025. Media and Journalism
Research Center; International Press Institute. https://journalismresearch.org/wp-
content/uploads/2025/12/Bulgaria-2025.pdf page 10

https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/12/POLAND-Media-Capture-Monitoring-Report-2025.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/12/POLAND-Media-Capture-Monitoring-Report-2025.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/12/Slovakia-2025-V2.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/12/Slovakia-2025-V2.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/12/Bulgaria-2025.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/12/Bulgaria-2025.pdf


Dragomir, The Architecture of Media Capture

Romania similarly illustrates a hybrid form in which capture mechanisms are
deployed by competing political interests rather than a single dominant force. The
IPI/MJRC Romania 2025 report documents ongoing problems with regulatory
independence, state advertising manipulation, and ownership concentration among
politically connected business elites, set against a background of recurring
government instability that prevents the kind of comprehensive capture achieved in
Hungary but sustains a persistent condition of partial capture across the media
system.[24] 

Greece presents yet another variant. The IPI/MJRC Greece 2025 report describes a
private media landscape heavily concentrated among wealthy families and
shipowners, often with political ties to the New Democracy party. This form of capture
through elite family ownership, where media holdings are embedded in broader
business conglomerates that depend on government relationships for contracts,
licenses, and regulatory treatment, is closer to the Turkish model examined below than
to the Hungarian state-restructuring model, though elements of regulatory and public
media capture are also present.[25]

[24] Ganea, L., & Martin, R. (2025, November). Media capture monitoring report: Romania 2025. Media and
Journalism Research Center; International Press Institute. https://journalismresearch.org/wp-
content/uploads/2025/11/ROMANIA-Media-Capture-Monitoring-Report-Overview-5.pdf
[25] Maragoudaki, D. (2025, November). Media capture monitoring report: Greece 2025. Media and Journalism
Research Center; International Press Institute. https://journalismresearch.org/wp-
content/uploads/2025/11/Greece-2025.pdf

page 11

https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/11/ROMANIA-Media-Capture-Monitoring-Report-Overview-5.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/11/ROMANIA-Media-Capture-Monitoring-Report-Overview-5.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/11/Greece-2025.pdf
https://journalismresearch.org/wp-content/uploads/2025/11/Greece-2025.pdf


Dragomir, The Architecture of Media Capture

Turkey under President Erdoğan offers the most developed example of a capture
model that operates primarily through the business dependency of media ownership
rather than through legislative restructuring of the regulatory framework. Where
Hungary reorganized institutions and changed laws, Turkey used the leverage that
flows from the concentration of state economic power in a patronage economy to
produce equivalent results without requiring new legal instruments.

The mechanism is elegantly simple in its design: media owners in Turkey are, without
exception, conglomerates with major business interests in construction, energy,
infrastructure, and telecommunications, sectors in which government contracts are
the primary source of revenue and profit. Reporters Without Borders documented the
structure with striking precision: of the ten most important owners in Turkish television,
seven were politically affiliated with the ruling AKP. “It is very difficult,” as the RSF report
put it, “to find any family of a Turkish media tycoon in which President Erdoğan has not
attended a wedding or served as a marriage witness.”[26] The personalized, familial
character of these business relationships, reinforced by actual family connections,
including Erdoğan’s son-in-law as a major media figure, gives the model its character.

The instrument of transition was the Savings Deposit Insurance Fund (TMSF), a body
originally created to manage bankrupt bank assets during Turkey’s 2001 financial
crisis.[27] Beginning in the AKP era, the TMSF was repurposed as a mechanism for
transferring media ownership from independent or opposition-aligned owners to pro-
government ones: outlets were seized on grounds of alleged unpaid debts or tax
violations, placed under TMSF administration, and then sold to politically aligned
buyers at favorable prices.[28] The 2018 acquisition of the Doğan Group, which had
included Hürriyet, once Turkey’s equivalent of the New York Times, by the Demiroren
Group, widely regarded as close to Erdoğan, was described by Turkish journalists as
the end of media pluralism. It was the culmination of a decade-long process in which
financially vulnerable media groups had been progressively transferred to owners
whose dependence on government contracts precluded editorial independence.[29]

[26] Reporters Without Borders. (2016, October 27). Media ownership monitor: Government control over Turkish
media almost complete. RSF. https://rsf.org/en/media-ownership-monitor-government-control-over-turkish-
media-almost-complete
[27] Yanatma, S. (2021). Advertising and media capture in Turkey: How does the state emerge as the largest
advertiser with the rise of competitive authoritarianism? The International Journal of Press/Politics, 26(4), 797-821.
https://doi.org/10.1177/19401612211018610
[28] SCF. (2025, September 30). Company takeovers turn TMSF into one of Turkey’s largest conglomerates.
Stockholm Center for Freedom. https://stockholmcf.org/company-takeovers-turn-tmsf-into-one-of-turkeys-
largest-conglomerates/.
[29] Hansen, S. (2019, June 21). What Remains of the Turkish Press. Columbia Journalism Review.
https://www.cjr.org/special_report/turkish-press.php page 12

The Family-Business Model: Turkey

https://rsf.org/en/media-ownership-monitor-government-control-over-turkish-media-almost-complete
https://rsf.org/en/media-ownership-monitor-government-control-over-turkish-media-almost-complete
https://www.cjr.org/special_report/turkish-press.php


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The Turkish model is a family-business model because it operates through the
interlocking of family networks, business dependencies, and political loyalties rather
than through bureaucratic restructuring. It produces capture that is, in some ways,
harder to challenge through legal and regulatory means than the Hungarian model,
because it leaves fewer formal fingerprints: no new media law is passed, no new
regulator is created, no explicit appointment procedure is violated. The discipline is
economic and social rather than legal, and it operates through the same channels,
advertising, contracts, licensing, and regulatory treatment, that normally regulate
commercial media systems. The result is a media landscape that is numerically
diverse but editorially homogeneous, where self-censorship operates as efficiently as
any external control.

State advertising in Turkey is similarly opaque and politically managed. Research has
documented how advertising from state-owned enterprises is systematically
distributed to reward pro-government newspapers and withdrawn from critical ones,
with the distribution data itself classified as a commercial secret. When outlets
change hands from independent to pro-government ownership, their state
advertising receipts increase sharply, demonstrating the financial logic that makes
the model self-reinforcing.[30]

[30] Yanatma (2021), cit.
page 13



Dragomir, The Architecture of Media Capture

Egypt under President Abdel Fattah el-Sisi represents a capture model that is
qualitatively distinct from the European and Turkish variants: a model in which the
intelligence services themselves have become direct media owners, operating a
media empire through front companies that systematically acquired the remaining
independent private media in the years following the 2013 military coup. The General
Intelligence Service (GIS), Egypt’s primary intelligence agency, built its media presence
through the Egyptian Media Group (EMG) and its holding vehicle, Eagle Capital for
Financial Investments, managed by a former Investment Minister.[31] Beginning
around 2016, EMG conducted a vast campaign to acquire shares in each media sector,
concluding over a dozen deals that brought major satellite television channels, digital
news portals, newspapers, production companies, and advertising agencies under GIS
control. The Military Intelligence Service operated its own parallel media acquisition
program through the Falcon Group security company, according to data from the RSF.
[32]

By the time the RSF’s Egypt investigation was published, the intelligence services were
linked to 12 of the surveyed media entities. Combined with the state media under the
National Media Authority and the National Press Authority, more than half of Egypt’s
surveyed media landscape was concentrated in either state or intelligence hands.[33]
The GIS also directed the editorial line of nominally independent outlets through
instructions conveyed by its appointed personnel, including, according to the Tahrir
Institute for Middle East Policy, explicit lists of red lines for election coverage distributed
to channels it controls through United Media Services.[34]

What distinguishes the Egyptian model is the complete absence of the mediating
layer of politically dependent businesspeople that characterizes the Turkish approach.
In Turkey, the intelligence services influence media through the business interests of
allied conglomerates. In Egypt, the intelligence services are themselves the beneficial
owner. 

[31] Mada Masr. (2017, December 21). Looking into the latest acquisition of Egyptian media companies by General
Intelligence. https://www.madamasr.com/en/2017/12/21/feature/politics/looking-into-the-latest-acquisition-of-
egyptian-media-companies-by-general-intelligence/; Middle East Eye. (2017). Egyptian intelligence services
front acquires leading media houses: Reports https://www.middleeasteye.net/news/egyptian-intelligence-
services-front-acquires-leading-media-houses-reports.
[32] Reporters Without Borders & Global Media Registry. (2019). Media ownership monitor: Egypt. RSF.
https://egypt.mom-rsf.org. 
[33] Reporters Without Borders. (2019, January 25). Sisification of the Media: A Hostile Takeover. RSF.
https://rsf.org/en/sisification-media-hostile-takeover. 
[34] Al-Asar, M. (2024, March 28). Via Samsung: Journalists trapped in Egypt’s security machine. Tahrir Institute
for Middle East Policy. https://timep.org/2024/03/28/via-samsung-journalists-trapped-in-egypts-security-
machine/.

page 14

The Intelligence-Services Model: Egypt

https://www.madamasr.com/en/2017/12/21/feature/politics/looking-into-the-latest-acquisition-of-egyptian-media-companies-by-general-intelligence/
https://www.madamasr.com/en/2017/12/21/feature/politics/looking-into-the-latest-acquisition-of-egyptian-media-companies-by-general-intelligence/
https://www.middleeasteye.net/news/egyptian-intelligence-services-front-acquires-leading-media-houses-reports
https://www.middleeasteye.net/news/egyptian-intelligence-services-front-acquires-leading-media-houses-reports
https://egypt.mom-rsf.org/
https://rsf.org/en/sisification-media-hostile-takeover
https://timep.org/2024/03/28/via-samsung-journalists-trapped-in-egypts-security-machine/
https://timep.org/2024/03/28/via-samsung-journalists-trapped-in-egypts-security-machine/


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The use of front companies and nominees, businessmen like Ahmed Abu Hashima,
who served as the public face of GIS-controlled entities before the intelligence
service’s ownership became public, maintained a formal fiction of private ownership,
but investigations by Mada Masr revealed that these nominees held minimal equity
while the GIS controlled governing stakes. The opacity of the arrangement was
reinforced by Egypt’s practical inaccessibility of corporate records, with the company
registry effectively blocking access to ownership information through illegally imposed
fees.

El-Sisi’s 2018 media laws completed the legal architecture of capture by concentrating
the appointment power over the new Supreme Council for Media Regulation and the
National Media Authority directly in the presidency, formally encoding the
subordination of regulatory oversight to executive power.[35] The Egyptian model thus
represents capture at its most complete: all four CTF components are fully deployed,
with intelligence services serving simultaneously as owner, funder, and informal
regulator. The model has attracted attention as a potential template for other
authoritarian states seeking to weaponize intelligence assets for media control
without the complications of ideologically distinctive political parties.

[35] Law 180/2018 on the Organization of Press, Media and the Supreme Council for Media Regulation (Egypt);
Law 178/2018 on the National Media Authority (Egypt). See Reporters Without Borders. (2019, January 25), cit.

page 15



Dragomir, The Architecture of Media Capture

Israel occupies a distinctive position in any comparative typology of media capture: a
functioning democracy with genuine judicial independence, competitive elections,
and a tradition of combative journalism, in which one form of private capture has
nevertheless substantially restructured the information environment. The Israeli case is
significant because it demonstrates how a single politically motivated billionaire,
operating outside any formal capture playbook, can produce outcomes, in terms of
media concentration, editorial homogenization, and political influence, comparable to
those achieved through more systematic governmental programs.

Sheldon Adelson, the American casino magnate and major Republican Party donor,
launched Israel Hayom (Israel Today) in 2007 as a free daily newspaper with a single-
minded purpose: to advance the political career of Benjamin Netanyahu and the
electoral interests of the Likud party.[36] Over the following decade, absorbing losses
estimated at well over $200 million, Israel Hayom became the most widely read
newspaper in Israel, a feat achieved through a business model with no commercial
logic, sustained entirely by Adelson’s political commitment. The paper’s distribution for
free systematically undermined the advertising revenue of competing publications,
driving competitors toward insolvency and forcing them to cut staff and reduce
coverage quality. By the time Freedom House downgraded Israel’s press freedom
status from “Free” to “Partly Free” in 2016, it cited Israel Hayom’s owner-subsidized
business model as the primary factor, a designation that persists under the Adelson
family’s continued ownership after Adelson’s death in 2021.[37]

Academic research has confirmed what Israeli media observers long suspected: Israel
Hayom exerted significant electoral influence, measurably increasing support for
Netanyahu and Likud in the constituencies where its readership was highest.[38] The
newspaper’s editor, Amos Regev, was documented as directly connected to the prime
minister’s office, with one of Israel’s major television investigations reporting that a
columnist was simultaneously on Netanyahu’s payroll. The description of the paper as
the “Bibiton,” a combination of Netanyahu’s nickname “Bibi” and “iton” (newspaper),
became standard in Israeli political discourse.[39]

[36] Grossman, G., Margalit, Y., & Mitts, T. (2020). Media Ownership as Political Investment: The Case of Israel
Hayom.
[37] Freedom House. (2016). Freedom of the press 2016: Israel country report. Freedom
House.https://www.refworld.org/reference/annualreport/freehou/2016/en/109971; Blau, U. (2017, January 9).
Adelson's pro-Netanyahu free daily newspaper lost $190 million in seven years. Haaretz.
https://www.haaretz.com/israel-news/2017-01-09/ty-article/adelsons-pro-netanyahu-daily-lost-
millions/0000017f-ef49-d0f7-a9ff-efcd81580000.
[38] Grossman, G., Margalit, Y., & Mitts, T. (2022). How the ultrarich use media ownership as a political investment.
The Journal of Politics, 84(4), 1913-1931. https://doi.org/10.1086/719415. 
[39] PBS NewsHour. (2013, February 4). Sheldon Adelson winning Israel's newspaper war. PBS.
https://www.pbs.org/newshour/world/when-fair-and-balanced-came-to-israel . On the documented
connection between editor Amos Regev and the prime minister's office: phone logs released under a Supreme
Court order showed Netanyahu held 223 calls with Regev between 2012 and 2015, often correlated with Israel
Hayom front pages the next morning; see Wootliff, R. (2017, September 3). Before elections, Netanyahu held up to
five daily calls with Israel Hayom editor. The Times of Israel. https://www.timesofisrael.com/before-elections-
netanyahu-held-up-to-five-daily-calls-with-israel-hayom-editor/. On the columnist payroll: Ravid, B. (2012,
February 8). Senior Israel Hayom columnist on Netanyahu's office payroll. Haaretz.
https://www.haaretz.com/israel-news/senior-israel-hayom-columnist-on-netanyahu-s-office-payroll-1.411798.

page 16

The Billionaire-Patron Model: Israel

https://www.refworld.org/reference/annualreport/freehou/2016/en/109971
https://www.haaretz.com/israel-news/2017-01-09/ty-article/adelsons-pro-netanyahu-daily-lost-millions/0000017f-ef49-d0f7-a9ff-efcd81580000
https://www.haaretz.com/israel-news/2017-01-09/ty-article/adelsons-pro-netanyahu-daily-lost-millions/0000017f-ef49-d0f7-a9ff-efcd81580000
https://doi.org/10.1086/719415
https://www.pbs.org/newshour/world/when-fair-and-balanced-came-to-israel
https://www.timesofisrael.com/before-elections-netanyahu-held-up-to-five-daily-calls-with-israel-hayom-editor/
https://www.timesofisrael.com/before-elections-netanyahu-held-up-to-five-daily-calls-with-israel-hayom-editor/
https://www.haaretz.com/israel-news/senior-israel-hayom-columnist-on-netanyahu-s-office-payroll-1.411798


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The Israeli case reveals an important international dimension of media capture.
Adelson was an American citizen whose political investments spanned both the
Republican Party in the United States and Netanyahu’s Likud in Israel. His ownership of
Israel Hayom was the prototype for a pattern that would become more visible in
subsequent years: transnational billionaires using media ownership in democracies
outside their primary national context as instruments of aligned political projects,
operating without the democratic accountability constraints that apply to domestic
political actors. After Adelson’s death, the Netanyahu government subsequently
sanctioned the independent newspaper Haaretz, directing all government-funded
institutions to cease communications with it, bringing state mechanisms to bear in
direct coordination with private capture dynamics. The Israeli model thus illustrates
how private and governmental capture can operate in complementary rather than
alternative modes.[40]

Netanyahu’s own corruption trial, in which one of the charges involves his alleged
agreement to arrange regulatory favors for the news site Walla in exchange for
favorable coverage, further illustrates the transactional character of media-political
relationships in Israel, demonstrating that even in a context where capture has not
been institutionally systematized in the Hungarian manner, the underlying logic of
trading political power for editorial control operates through interpersonal
transactions that parallel the formal mechanisms of other capture models.[41]

[40] Lis, J. (2024, November 24). Israeli government imposes sanctions on Haaretz, cuts all ties and pulls
advertising. Haaretz. https://www.haaretz.com/israel-news/2024-11-24/ty-article/.premium/israeli-govt-to-cut-
ties-with-haaretz-over-publishers-remarks-on-freedom-fighters/00000193-5e5c-d68e-a1db-fe5c54cf0000. 
[41] Wootliff, R. (2020, January 28). Netanyahu indicted for corruption in three cases, in first for a sitting PM. The
Times of Israel. https://www.timesofisrael.com/netanyahu-indicted-for-corruption-in-three-cases-in-first-for-
a-sitting-pm/. The Walla/Elovitch matter is Case 4000, in which Netanyahu is charged with bribery, fraud, and
breach of trust for allegedly advancing regulatory decisions benefiting Elovitch’s Bezeq telecom business in
exchange for favorable coverage on the Elovitch-owned Walla news site. Case 2000, a separate charge, involves
an alleged quid pro quo with Yedioth Ahronoth publisher Arnon Mozes. page 17

https://www.haaretz.com/israel-news/2024-11-24/ty-article/.premium/israeli-govt-to-cut-ties-with-haaretz-over-publishers-remarks-on-freedom-fighters/00000193-5e5c-d68e-a1db-fe5c54cf0000
https://www.haaretz.com/israel-news/2024-11-24/ty-article/.premium/israeli-govt-to-cut-ties-with-haaretz-over-publishers-remarks-on-freedom-fighters/00000193-5e5c-d68e-a1db-fe5c54cf0000
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-indicted-for-corruption-in-three-cases-in-first-for-a-sitting-pm/
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-indicted-for-corruption-in-three-cases-in-first-for-a-sitting-pm/


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The United States represents the newest and, in some respects, the most
consequential variant of media capture, a model still in formation, whose
characteristics are visible in the data, but whose ultimate shape remains contested. It
shares elements with earlier typologies, particularly the ownership and financial
dependency components of the CTF, but deploys them through mechanisms that
have no clear precedent in media history.[42]

The foundational difference from European capture models is that the actors driving
American media capture are not politicians seeking to instrumentalize existing media
systems, but technology billionaires whose primary business interests lie in data
infrastructure, artificial intelligence, surveillance, and cloud computing, and who are
now extending those interests into media ownership, media financing, and media
distribution simultaneously. Larry Ellison financed the Paramount-Skydance
transaction with $6 billion of his own money[43]; his son David Ellison, as CEO of the
merged company, subsequently appointed Bari Weiss as editor-in-chief of CBS
News[44] and committed to the FCC to reshape the network’s coverage. Larry Ellison
also backed a $108 billion hostile bid for Warner Bros. Discovery that would add CNN
and HBO to the Ellison portfolio, while Oracle holds a 15 percent stake in the TikTok USDS
Joint Venture LLC, serving as designated security and data partner with board
representation in a structure that gives the joint venture authority over algorithm
governance for 170 million American users.[45] Jeff Bezos’s ownership of the
Washington Post, accompanied by the suppression of a presidential endorsement of
Kamala Harris, the hiring of conservative columnists, and the subsequent layoff of over
300 journalists, roughly 30 percent of the newsroom, represents a parallel trajectory.
[46]

[42] A parallel investigation by MediaJustice, published simultaneously, documents the same dynamics from a racial
justice and community organizing perspective, focusing on the disproportionate impact on communities of color. See
Renderos, S. (2026). Media capture: Who controls the story controls the future. MediaJustice.
https://mediajustice.org/wp-content/uploads/2026/03/MediaJustice-Media-Capture-Report.pdf. 
[43] Stelter, B. (2025, July 24). FCC approves Skydance merger with Paramount, ending a yearlong saga of uncertainty.
CNN. https://edition.cnn.com/2025/07/24/media/fcc-skydance-paramount-merger-approved
[44] Paramount. (2025, October 6). Bari Weiss named editor-in-chief of CBS News as Paramount acquires The Free
Press [Press release]. CBS News. https://www.cbsnews.com/news/bari-weiss-editor-in-chief-cbs-news-paramount-
the-free-press/; Folkenflik, D. (2025, October 6). Bari Weiss joins CBS News as Skydance buys The Free Press. NPR.
https://www.npr.org/2025/10/06/nx-s1-5561116/bari-weiss-cbs-skydance-free-press.
[45] Folkenflik, D. (2026, January 22). TikTok finalizes deal to form new American entity. NPR.
https://www.npr.org/2026/01/22/nx-s1-5685456/tiktok-finalizes-deal-to-form-new-american-entity; Liedtke, M., &
Megerian, C. (2025, December 18). TikTok signs deal to sell US unit to American investors, including Oracle and Silver
Lake. Associated Press via PBS NewsHour. https://www.pbs.org/newshour/economy/tiktok-signs-deal-to-sell-u-s-unit-
to-american-investors-including-oracle-and-silver-lake. Oracle holds a 15% equity stake and serves as the
designated security and data partner; the joint venture, not Oracle alone, holds authority over algorithm governance.
[46] PBS NewsHour. (2026, February 5). Sweeping layoffs at The Washington Post will do "enormous damage," former
editor says. https://www.pbs.org/newshour/show/sweeping-layoffs-at-the-washington-post-will-do-enormous-
damage-former-editor-says. 

page 18

The Tech-Oligarchic Model: 
The United States

https://mediajustice.org/wp-content/uploads/2026/03/MediaJustice-Media-Capture-Report.pdf
https://edition.cnn.com/2025/07/24/media/fcc-skydance-paramount-merger-approved
https://www.cbsnews.com/news/bari-weiss-editor-in-chief-cbs-news-paramount-the-free-press/
https://www.cbsnews.com/news/bari-weiss-editor-in-chief-cbs-news-paramount-the-free-press/
https://www.npr.org/2025/10/06/nx-s1-5561116/bari-weiss-cbs-skydance-free-press
https://www.npr.org/2026/01/22/nx-s1-5685456/tiktok-finalizes-deal-to-form-new-american-entity
https://www.pbs.org/newshour/economy/tiktok-signs-deal-to-sell-u-s-unit-to-american-investors-including-oracle-and-silver-lake
https://www.pbs.org/newshour/economy/tiktok-signs-deal-to-sell-u-s-unit-to-american-investors-including-oracle-and-silver-lake
https://www.pbs.org/newshour/show/sweeping-layoffs-at-the-washington-post-will-do-enormous-damage-former-editor-says
https://www.pbs.org/newshour/show/sweeping-layoffs-at-the-washington-post-will-do-enormous-damage-former-editor-says


Dragomir, The Architecture of Media Capture

Elon Musk's $44 billion acquisition of Twitter/X in 2022 extended the pattern into
platform ownership itself: within months, Musk had suspended journalists critical of
him, labelled NPR and the BBC as “state-affiliated media,” and dismantled the
platform’s content moderation infrastructure, demonstrating how tech-billionaire
platform ownership translates directly into editorial control over the information
environment at a scale no traditional media proprietor could match, a dynamic
examined further in the platform dimension below.[47]

What makes the American tech-oligarchic model analytically significant is that it
combines all four CTF components in a single integrated system, though the
mechanisms differ markedly from those seen in Europe, particularly in the regulatory
dimension.

In Europe, regulatory capture is achieved through legislation that explicitly restructures
media regulators and their appointment processes. In the United States, the Federal
Communications Commission (FCC), the principal broadcast regulator, has
undergone a more rapid and overt form of politicization. President Donald Trump
appointed Brendan Carr, who authored the FCC chapter of the Heritage Foundation’s
Project 2025 document, as FCC chairman on his first day back in office.[48] In
December 2025, Carr testified before a Senate committee that the FCC is not formally
an independent agency, a remarkable public assertion that directly contradicted the
agency’s own previous self-description, which had prominently featured the word
“independent” on its website until that very day.[49] Under Carr, the FCC has opened
investigations into NBC, ABC, CBS, PBS, and NPR, targeting broadcasters that have
covered the Trump administration unfavorably while conspicuously exempting Fox
News from scrutiny. Carr revived a previously dismissed complaint against CBS over its
2024 “60 Minutes” interview with Kamala Harris, an investigation that proved decisive
leverage in the $16 million settlement Trump extracted from Paramount as a condition
of FCC approval for the Skydance merger.[50] The FCC subsequently approved the
Paramount-Skydance deal only after the incoming Skydance CEO met personally with
Carr and assured him of a “commitment to unbiased journalism.” The sequence,
investigation, settlement, editorial appointment, regulatory approval, traces a line of
dependency between political authority and media ownership that closely mirrors the
CTF’s first and fourth components in more advanced capture environments.[51]

[47] Alba, D., & Abdelmahmoud, O. (2024, January 9). X's fresh temporary ban of several prominent journalists
raises alarm. NBC News.https://www.nbcnews.com/tech/social-media/x-temporary-ban-journalist-accounts-
raises-alarm-rcna133084.; The Drum. (2024, January 9). X is (once again) suspending accounts of journalists
who have been critical of Musk. https://www.thedrum.com/news/2024/01/09/x-once-again-suspending-
accounts-journalists-who-have-been-critical-musk.
[48] Lebowitz, M. (2024, November 18). Trump picks Brendan Carr to lead the Federal Communications
Commission. NBC News. https://www.nbcnews.com/politics/donald-trump/trump-brendan-carr-federal-
communications-commission-rcna180567; Venable LLP. (2025, January 23). Expectations for a Chairman Carr
led Federal Communications Commission.
https://www.venable.com/insights/publications/2025/01/expectations-for-a-chairman-carr-led-federal.
[49] Mak, T. (2025, December 17). In Senate testimony, FCC chairman says his agency isn't independent. NBC
News. https://www.nbcnews.com/business/media/senate-testimony-fcc-chairman-says-agency-isnt-
independent-rcna249724. 
[50] U.S. Press Freedom Tracker. (2025). Brendan Carr targets news outlets as chair of the FCC [Continuously
updated]. https://pressfreedomtracker.us/all-incidents/brendan-carr-targets-news-outlets-as-chair-of-the-
fcc/; Folkenflik, D. (2025, August 25). Trump again suggests the FCC revoke the broadcast licenses of ABC and
NBC. NPR. https://www.npr.org/2025/08/25/nx-s1-5515480/fcc-abc-nbc-reviews.
[51] NPR. (2025, August 25), cit. 

page 19

https://www.nbcnews.com/tech/social-media/x-temporary-ban-journalist-accounts-raises-alarm-rcna133084
https://www.nbcnews.com/tech/social-media/x-temporary-ban-journalist-accounts-raises-alarm-rcna133084
https://www.thedrum.com/news/2024/01/09/x-once-again-suspending-accounts-journalists-who-have-been-critical-musk
https://www.thedrum.com/news/2024/01/09/x-once-again-suspending-accounts-journalists-who-have-been-critical-musk
https://www.nbcnews.com/politics/donald-trump/trump-brendan-carr-federal-communications-commission-rcna180567
https://www.nbcnews.com/politics/donald-trump/trump-brendan-carr-federal-communications-commission-rcna180567
https://www.venable.com/insights/publications/2025/01/expectations-for-a-chairman-carr-led-federal
https://www.nbcnews.com/business/media/senate-testimony-fcc-chairman-says-agency-isnt-independent-rcna249724
https://www.nbcnews.com/business/media/senate-testimony-fcc-chairman-says-agency-isnt-independent-rcna249724
https://pressfreedomtracker.us/all-incidents/brendan-carr-targets-news-outlets-as-chair-of-the-fcc/
https://pressfreedomtracker.us/all-incidents/brendan-carr-targets-news-outlets-as-chair-of-the-fcc/
https://www.npr.org/2025/08/25/nx-s1-5515480/fcc-abc-nbc-reviews


Dragomir, The Architecture of Media Capture

Beyond the regulatory dimension, American tech capture advances through financial
dependency that functions as the CTF’s third component by other means. The
dynamic is structurally analogous to the pharmaceutical advertising dependency
documented in American journalism in the 1990s and 2000s, when newsrooms whose
revenues depended heavily on drug-company advertising were shown to
systematically underreport adverse effects and avoid investigative coverage of the
industry financing their operations.[52] The dynamic created by tech funding of
newsrooms operates on the same structural principle.

Google funds over 450 newsrooms worldwide through its News Equity Fund; Meta
distributed a confirmed $30 million to 559 newsrooms between 2018 and 2022. When
California tried to replace this voluntary funding with a mandatory tax on tech
companies to support local journalism, Google responded by blocking California news
sites from its search engine and threatening to withdraw its direct grants, forcing the
bill’s withdrawal.[53] The outcome illustrated the asymmetry of power: tech platforms
could present themselves as patrons of journalism while simultaneously blocking the
regulatory mechanism that would have made that patronage mandatory and
accountable.[54]

The AI dimension of American media capture has no clear parallel in earlier models.
Nearly every significant American news publisher has now entered into content
licensing arrangements with AI companies, receiving fees in exchange for journalism
used to train models that then divert audience traffic away from their own sites. The
same publishers that had initiated copyright litigation against AI companies
subsequently signed licensing agreements with them: the Times sued OpenAI and
then licensed its archive to Amazon[55], News Corp sued Perplexity and then signed a
$250 million deal with OpenAI.[56] These deals tie newsroom revenue directly to the
growth of the AI industry, the same industry these outlets are expected to scrutinize,
creating a structural conflict of interest. Meanwhile, Google’s AI-generated overviews
reduced referral traffic to publisher websites by an estimated 38 percent since 2025,
forcing those same publishers to sign further deals with the tech companies
responsible for their revenue losses.[57]

[52] Angell, M., & Reading, K. (2005). The truth about the drug companies: How they deceive us and what to do
about it (p. 9). New York: Random House Trade Paperbacks. 
[53] Allyn, B. (2024, April 12). Google blocks California news in response to bill that would force tech giant to pay.
NPR. https://www.npr.org/2024/04/12/1244416887/google-blocks-california-news-payments-bill; Yu, Y. S. (2026,
January 15). Newsom plans no new journalism funding despite $175 million funding deal with Google. CalMatters.
https://calmatters.org/politics/2026/01/gavin-newsom-google-journalism-funding-deal/.
[54] Renderos (2026), cit., pp. 13-14; Miller, G. (2023, February 27). Where did Facebook's funding for journalism
really go? Columbia Journalism Review. https://www.cjr.org/tow_center/how-meta-funded-journalism.php
[55] Mastrangelo, D. (2025, July 30). Amazon to pay New York Times $20 million to feed company's AI. The Hill.
https://thehill.com/homenews/media/5427612-amazon-new-york-times-ai-feed.
[56] OpenAI. (2024, May 22). A landmark multi-year global partnership with News Corp [Press release].
https://openai.com/index/news-corp-and-openai-sign-landmark-multi-year-global-partnership/.
[57] Scire, S. (2026, January 12). Publishers prepare to be "squeezed" by AI and creators in 2026. Nieman
Journalism Lab. https://www.niemanlab.org/2026/01/publishers-prepare-to-be-squeezed-by-ai-and-creators-
in-2026/; Pew Research Center. (2025, July 22). Google users are less likely to click on links when an AI summary
appears in the results. https://www.pewresearch.org/short-reads/2025/07/22/google-users-are-less-likely-to-
click-on-links-when-an-ai-summary-appears-in-the-results/. 

page 20

https://www.npr.org/2024/04/12/1244416887/google-blocks-california-news-payments-bill
https://calmatters.org/politics/2026/01/gavin-newsom-google-journalism-funding-deal/
https://www.cjr.org/tow_center/how-meta-funded-journalism.php
https://thehill.com/homenews/media/5427612-amazon-new-york-times-ai-feed
https://openai.com/index/news-corp-and-openai-sign-landmark-multi-year-global-partnership/
https://www.niemanlab.org/2026/01/publishers-prepare-to-be-squeezed-by-ai-and-creators-in-2026/
https://www.niemanlab.org/2026/01/publishers-prepare-to-be-squeezed-by-ai-and-creators-in-2026/
https://www.pewresearch.org/short-reads/2025/07/22/google-users-are-less-likely-to-click-on-links-when-an-ai-summary-appears-in-the-results/
https://www.pewresearch.org/short-reads/2025/07/22/google-users-are-less-likely-to-click-on-links-when-an-ai-summary-appears-in-the-results/


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The platform dimension extends the capture to distribution itself. Facebook’s monthly
user base dwarfs the combined readership of every major news website by an order of
magnitude[58], and digital platforms have become the dominant infrastructure
through which Americans access news.[59] 

The editorial decisions made by the owners of these platforms, Mark Zuckerberg’s
decision to end fact-checking on Meta’s platforms[60] or Elon Musk’s restructuring of
X’s content moderation and amplification architecture[61], represent forms of editorial
control over the information environment that dwarf anything achievable through
traditional media ownership. These decisions are made by individuals, without
democratic accountability, in a regulatory environment that has increasingly been
shaped by the very interests it is supposed to govern.

The American tech-oligarchic model diverges from its European counterparts in one
further critical dimension: its ideological framing. The European models operate in
contexts where the capture of media is explicitly contrary to constitutional values,
even if those values are being systematically violated. The American model is being
constructed in a context where its key actors profess commitment to free expression,
indeed, where the elimination of fact-checking is presented as a restoration of free
speech, and where regulatory pressure on critical broadcasters is framed as
combating bias. This ideological inversion makes the American model more difficult to
contest within existing normative frameworks, even as its structural effects on editorial
independence, narrative homogeneity, and the financial viability of critical journalism
are comparably severe.

[58] Renderos (2026), cit., p. 21.
[59] Pew Research Center. (2025, September 25). News platform fact sheet.
https://www.pewresearch.org/journalism/fact-sheet/news-platform-fact-sheet/. In 2025, 86% of American
adults access news from digital devices at least sometimes, with social media accounting for 21% of regular
news consumption.
[60] Zahn, M. (2025, January 7). Here's why Meta ended fact-checking, according to experts. ABC News.
https://abcnews.go.com/US/why-did-meta-remove-fact-checkers-experts-explain/story?id=117417445
[61] The Drum. (2024, January 9)., cit.

page 21

https://www.pewresearch.org/journalism/fact-sheet/news-platform-fact-sheet/
https://abcnews.go.com/US/why-did-meta-remove-fact-checkers-experts-explain/story?id=117417445


Key Trends: What All This Tells Us
About the Impact of Capture

Dragomir, The Architecture of Media Capture

The most significant trend visible across the case studies presented here is that media
capture has become systemic, not merely an incident of particular political contexts
but a replicable strategic program that travels between contexts, adapted by aspiring
autocrats and oligarchs who observe its success elsewhere. The Hungarian model was
explicitly studied by Poland’s PiS party and Slovakia’s Fico. The Turkish model has
influenced tactics in Southeast European and post-Soviet states.[62] The Russian
model serves as both template and active instrument for countries within its sphere of
influence. And the American tech-oligarchic model is emerging at a moment when its
key actors have extensive relationships with authoritarian-leaning governments
worldwide, raising the prospect of further cross-contamination between domestic and
transnational capture strategies.

The IPI/MJRC Media Capture Monitoring project’s 2025 Overview Report documents the
degree to which even EU member states, subject to EMFA’s explicit regulatory
requirements, have failed to establish fully compliant frameworks. If EMFA cannot
reliably constrain capture in democracies that have committed to its implementation,
the prospects for international regulatory solutions to capture beyond the European
context are considerably more challenging.[63]

[62] Freedom House. (2024). Freedom in the World 2024: The mounting damage of flawed elections and armed
conflict. Freedom House. https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2024/mounting-damage-flawed-
elections-and-armed-conflict; Reporters Without Borders. (2024). Georgia. RSF Press Freedom Index.
https://rsf.org/en/country/georgia.
[63] Dragomir, M., Detrekoi, Z., Money-Kyrle, O., & Wiseman, J. (2025), cit. page 22

Capture Is Increasingly Systemic
and Exportable

The Financial Vulnerability of Journalism Is
Capture’s Enabling Condition

Across every case study, a single underlying condition has made capture possible at
the scales documented here: the financial vulnerability of journalism as an industry.
Traditional media business models, based on print advertising, mass broadcast
audiences, and subscription revenues, have been systematically undermined by
digital disruption, with revenue migrating to the platform layer. This financial pressure
has made editorial operations dependent on alternative revenue sources: state
advertising, political ownership, tech grants, and AI licensing deals. Each of these
alternatives creates the dependencies that capture exploits.

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2024/mounting-damage-flawed-elections-and-armed-conflict
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2024/mounting-damage-flawed-elections-and-armed-conflict
https://rsf.org/en/country/georgia


Dragomir, The Architecture of Media Capture

The CTF’s third component, the use of state financing as a control tool, is enabled by
the disappearance of independent commercial revenue that could give editorial
operations financial autonomy. Where media companies can sustain themselves on
advertising revenues from competitive markets, their vulnerability to state capture is
limited. Where advertising has migrated to platforms, media companies become
simultaneously more economically fragile and more politically accessible. Research
on state media funding in Europe has shown that the problem is not the volume of
public support available but the opacity and political management of its allocation,
the same mechanism that transforms legitimate financial assistance into a vector of
capture.[64] The irony of the American case is that the platforms that have captured
global advertising revenues are now also the entities making grants to the newsrooms
whose revenues they have destroyed, and using those grants to build the
dependencies that constitute the capture.

[64] Dragomir, M. (2018). Control the money, control the media: How government uses funding to keep media in
line. Journalism, 19(8), 1131-1148. https://doi.org/10.1177/1464884917724621 page 23

Capture Operates Along a Spectrum from
Visible to Invisible

One of the most analytically important distinctions between capture models is the
degree of their visibility. The Russian and Egyptian models operate through
mechanisms that are relatively visible, at least to informed observers, and produce
forms of editorial homogenization that are recognizable as propaganda by
international audiences, even if they are effective with domestic ones. The Hungarian
model operates through legal and institutional mechanisms that are formally
documented in legislation, regulatory decisions, and ownership records, making it
tractable to monitoring frameworks like EMFA and the IPI/MJRC project, even if its
correction remains politically contested.

The Turkish and American models operate through more diffuse mechanisms,
business dependencies, informal relationships, financial incentives, that are harder to
identify and map, and that the actors involved consistently characterize as market
transactions rather than political interventions. The Washington Post’s rightward
editorial shift is presented as editorial judgment; Bezos’s attendance at Trump’s
inauguration events is characterized as personal choice; the Google News Initiative is
presented as philanthropic commitment to journalism. The Israeli case similarly
presents itself through the language of editorial independence and market
competition, with Israel Hayom characterized as providing “balance” against a
supposedly left-wing press.

This spectrum of visibility matters for what kinds of remedies might be effective. Visible
capture can, in principle, be addressed through enforcement of existing legal
frameworks, public accountability, and democratic change, as the partial reversal of
TVP’s capture in Poland following the 2023 elections illustrates. Invisible capture,
embedded in financial dependencies, algorithmic control, and the quiet exercise of
ownership power, is harder to identify, harder to contest in courts and regulatory
proceedings, and harder to reverse even through democratic change.



Dragomir, The Architecture of Media Capture

[65] MediaJustice’s parallel investigation of American tech-oligarchic capture, published in early 2026, documents
this structural pattern in granular empirical detail, showing how the same mechanisms of ownership consolidation,
platform dependency, and algorithmic control fall disproportionately on Black, Latine, and Indigenous
communities whose local news infrastructure has been most severely eroded. See Renderos (2026), cit.
[66] IPI et al. (2019), cit.; Reporters Without Borders. (2024). Hungary. RSF Press Freedom Index.
https://rsf.org/en/country/hungary.
[67] Committee to Protect Journalists. (2024). Turkey. CPJ. https://cpj.org/europe/turkey/; Freedom House. (2024).
Freedom in the world 2024: Turkey. https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2024. 
[68] Human Rights Watch. (2023, December 18). Egypt: Violations, repression upstage presidential vote. Human
Rights Watch. https://www.hrw.org/news/2023/12/18/egypt-violations-repression-upstage-presidential-vote; Al-
Asar (2024), cit.
[69] Ducey, R. (2021, May 11). BIA study: Local broadcasters lose $1.9 billion annually to Google and Facebook. BIA
Advisory Services. https://www.bia.com/blog/tag/google/; TV Technology. (2021, May 10). Broadcasters not getting
fair compensation from Google, Facebook, study finds. https://www.tvtechnology.com/news/broadcasters-not-
getting-fair-compensation-from-google-facebook-study-finds; Renderos (2026), cit., p. 22. page 24

Communities of Color, Local Journalism,
and Marginalized Voices Bear
Disproportionate Costs

A critical dimension of the impact analysis is the distributional character of capture’s
consequences. In every model examined here, the news coverage and editorial
attention most likely to be eliminated or distorted under capture is precisely the
coverage most needed by communities most exposed to political and economic
marginalization: reporting on policing, immigration, racial discrimination,
environmental justice, labor conditions, and local governance.[65]

In Hungary, KESMA’s consolidation eliminated the regional and local press that had
been the primary vehicle for accountability journalism in communities outside
Budapest.[66] In Turkey, the transfer of major outlets to AKP-aligned ownership
resulted in the systematic disappearance of critical coverage of Kurdish communities,
labor rights, and environmental destruction.[67] In Egypt, the intelligence services’
media empire produces content that consistently suppresses human rights concerns
and vilifies civil society.[68] In the United States, the Washington Post’s elimination of
its Middle East correspondents during an active military conflict, the gutting of its local
coverage section, and the broader collapse of local newsrooms, losing an estimated
$1.87 billion annually to platform-driven traffic losses, fall disproportionately on
communities of color, which had relied on local journalism as one of the few
accountability mechanisms available.[69]

This distributional dimension is not incidental to media capture but structural. Capture
works by reorganizing media systems around the interests of those who are most
powerful; it therefore necessarily de-organizes the media’s relationship to those who
are least powerful. The communities with the least voice in the captured information
ecosystem are those whose interests most sharply conflict with the interests of the
capturing actors. The central argument of the media justice movement, as articulated
by MediaJustice and allied organizations, is that media consolidation is at its core a
racial justice issue, and this argument applies with equal force to capture in all its
forms: what is being captured is not just editorial space but the possibility of political
representation and accountability for those who most need it.

https://rsf.org/en/country/hungary
https://cpj.org/europe/turkey/
https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2024
https://www.hrw.org/news/2023/12/18/egypt-violations-repression-upstage-presidential-vote
https://www.bia.com/blog/tag/google/
https://www.tvtechnology.com/news/broadcasters-not-getting-fair-compensation-from-google-facebook-study-finds
https://www.tvtechnology.com/news/broadcasters-not-getting-fair-compensation-from-google-facebook-study-finds


Dragomir, The Architecture of Media Capture

[70] Glowacki (2025), cit. page 25

Democratic Backsliding and Media Capture
Reinforce Each Other

The relationship between media capture and democratic decline is not merely
correlational but mutually reinforcing in ways that make reversal increasingly difficult
as the process advances. Captured media systems shape the information
environments in which elections are conducted, making it harder for opposition
parties to communicate with voters, for investigative journalism to surface
government misconduct, and for civil society to organize effectively. At the same time,
the democratic deficits produced by captured media make it harder to elect
governments willing to reverse the capture, creating a recursive trap from which
democratic systems find it increasingly difficult to escape.

Poland’s 2023 elections represent one of the most significant recent examples of
capture reversal, or attempted reversal, and the difficulties they have been
encountering. The coalition government that replaced PiS attempted to restore
editorial independence at TVP, but the PiS-appointed governance structures initially
refused to comply, leading to months of legal confrontation in which the captured
institution itself became an instrument of resistance to democratic change. The
experience illustrates both that capture can be reversed through democratic means
and that the reversal is extremely difficult, precisely because capture has been used
to strengthen the position of the capturing party within the institutions that would
normally be the agents of accountability.[70]



Conclusions: What Media Capture
Means for the Future of Journalism,
Democracy and the Information
Commons

Dragomir, The Architecture of Media Capture

The contemporary landscape of media capture represents something new in the
history of the relationship between power and information: a form of control that
achieves the effects of censorship without the vulnerability of censorship. Traditional
censorship, the direct prohibition of publication, is visible, contestable, and often
counterproductive. Capture is different: it changes not what is explicitly prohibited but
what it is in the interests of editors to produce, what journalists find it safe to pursue,
what owners find it rewarding to fund. The result is a journalism that is, in the most
insidious sense, free, at least from external prohibition, but systematically oriented
toward the suppression of inconvenient truths.

Peter Pomerantsev, writing about the Russian model, identified the strategic logic of
this approach: the goal is not to make people believe the government’s narrative but
to prevent them from believing that any coherent alternative narrative is possible.[71]
A journalism that is captured does not need to lie systematically; it simply needs to
deprioritize, to omit, to frame, to assign different levels of urgency and credibility to
different stories. The cumulative effect of thousands of these micro-decisions, each
one plausibly explicable as editorial judgment or commercial necessity, is a public
discourse in which power is never seriously challenged, accountability journalism
never gains traction, and the information environment within which democratic
politics occurs is systematically tilted toward those who control it.

[71] Pomerantsev, P. (2019). This is not propaganda: Adventures in the war against reality (pp. 3-19). New York:
PublicAffairs.

page 26

Capture as the New Censorship



Dragomir, The Architecture of Media Capture

[72] On structural conflicts of interest between media revenue sources and editorial independence, see also Soley,
L. (2002). Censorship, Inc.: The corporate threat to free speech in the United States. Monthly Review Press.
[73] Dragomir, M., Detrekoi, Z., Money-Kyrle, O., & Wiseman, J. (2025), cit., pp. 3-6; European Commission. (2024).
2024 rule of law report: Country chapter on the rule of law situation in Hungary. 

page 27

The Tech-Oligarchic Model and the Future
of Independent Media
The emergence of the tech-oligarchic model in the United States raises the prospect
of a form of media capture with genuinely global reach, the subordination of the
world’s most influential media system to the financial and political interests of a
handful of technology billionaires who simultaneously control the physical
infrastructure of the internet (data centers, cloud services), the platforms through
which most people receive information (social media, search, AI chatbots), the
financing structures on which newsrooms depend (grants, AI deals, advertising), and
now the editorial direction of major news organizations. This goes beyond the capture
of a national media system; it is the construction of a global information architecture
that reflects the interests of its architects.

The implications for journalism as a profession are severe. Journalists who rely on tech
platforms for distribution, on tech grants for revenue, and on tech tools for their daily
workflow have a structural conflict of interest in covering tech companies, a conflict
that no amount of individual ethical commitment can fully neutralize. The AI licensing
deals that tie newsroom revenue to the growth of the AI industry create financial
incentives structurally identical to the pharmaceutical advertising dependencies that
shaped health journalism in the 1990s, a dynamic in which economic survival and
editorial scrutiny of the same industry are placed in direct tension.[72] And the
consolidation of distribution onto platforms controlled by politically aligned actors
means that even journalism that is editorially independent may never reach the
audiences for which it is intended.

The EMFA Experiment and Its Limits
The European Media Freedom Act represents the most ambitious regulatory attempt
yet to address media capture through supranational law. Its four-pillar structure,
independence of public service media, independence of media regulators, fair
allocation of state funds, and media ownership transparency, maps closely onto the
CTF’s four-component analytical framework, and its implementation monitoring
through the IPI/MJRC Media Capture Monitoring project provides systematic evidence
base for assessing progress.

The 2025 findings are sobering. No assessed country fully complies with EMFA
provisions across all four dimensions. Hungary, the case that most directly inspired
EMFA’s design, remains the most egregious example of comprehensive capture, and
the political mechanisms of the EU have proven inadequate to force compliance with
the fundamental values the EMFA is designed to protect. The prospects for EMFA to
meaningfully constrain capture in countries like Slovakia and Bulgaria, where the
trajectory is worsening rather than improving, depend on enforcement mechanisms
that have not yet demonstrated their effectiveness.[73]



Dragomir, The Architecture of Media Capture

[74] Schiffrin, A. (2017), cit. 

page 28

EMFA also, by design, addresses only EU member states. The tech-oligarchic model
emerging in the United States, the Turkish family-business model, the Egyptian
intelligence-services model, and the Russian prototype all fall entirely outside its
scope. And the transnational character of the tech-oligarchic model, in which
American companies simultaneously fund newsrooms, control platforms, and
increasingly own outlets across multiple democratic systems, creates regulatory
challenges that no single national or regional framework can adequately address.

Political Economy and the Path Forward

The fight against media capture requires interventions across multiple levels
simultaneously: legal frameworks that make capture visible and costly, regulatory
institutions with the real independence to enforce them, ownership transparency
requirements that allow citizens and researchers to identify who controls their
information environment, financial mechanisms that reduce newsroom dependence
on political or tech-oligarchic funders, and public investment in journalism education
and professional standards that build the capacity for resistance.

The structural solution that capture’s analysis implies is not the elimination of public
support for journalism, but its radical democratization: the replacement of capture-
prone, discretionary, politically managed flows of funds with transparent, rule-based,
politically independent mechanisms for sustaining the institutional infrastructure of
journalism. This is not a novel prescription; the scholarly literature on media capture
has consistently identified the conditions under which public support can be
organized to strengthen rather than undermine editorial independence.[74]

But frameworks and regulations are insufficient without the political will to enforce
them, and political will is precisely what capture is designed to undermine. The
recursive trap of capture, where captured media makes it harder to elect
governments willing to reverse it, means that the institutions most needed to fight
capture are systematically weakened by the process they are needed to resist.
Experience across the cases documented here suggests three conditions under which
meaningful resistance has succeeded: pre-capture investment in institutional
independence; coordinated pressure across courts, journalism associations,
international bodies, and civil society when reversal is attempted; and the cultivation
by independent media of direct reader relationships and diversified revenue that
reduce dependence on any single political or commercial patron.

The communities most affected by capture are also those best positioned to
understand its stakes, because they have the most to lose from a media system that
does not serve them, and because they have historically found ways to build
alternative information infrastructures when the dominant system has failed them.



The concept of media capture forces a recognition that what is at stake in the control
of media systems is not merely the commercial viability of news organizations or the
professional satisfaction of journalists, but something more fundamental: the
conditions of possibility for democratic political life. Democracy requires citizens who
can form considered judgments about matters of public concern, and those
judgments can only be formed on the basis of information that is, to some meaningful
degree, reliable, diverse, and not systematically oriented toward the interests of those
who control its production and distribution.

The capture models documented in this paper, from Russia’s managed media
ecosystem to Hungary’s KESMA conglomerate, from Egypt’s intelligence-owned
channels to the tech-oligarchic system taking shape in the United States, represent, in
their different ways, the systematic reconstruction of that exclusion at the scale of
entire societies.

The fight against capture is therefore not only a fight for press freedom in the
conventional sense. It is a fight for the preconditions of democratic self-governance:
for the possibility that citizens, all citizens, including those whose interests most sharply
conflict with those of the powerful, can have access to the information they need to
exercise their political rights. That fight is inseparable from the broader struggles over
economic justice, racial equality, and democratic accountability that define the
political moment in which we find ourselves. The architecture of capture is the
architecture of the future, and controlling information means controlling possibility,
which is why the question of who tells the story of media capture itself is one that
researchers, journalists, activists, and communities must answer together.

Dragomir, The Architecture of Media Capture

page 29

The Battle for the Information Commons



Media and Journalism Research Center

Legal address
Tartu mnt 67/1-13b, 10115,
Tallinn, Harju Maakond, Estonia

Postal address
6 South Molton St, London,
W1K 5QF, United Kingdom

MJRC has a cooperation agreement with
Universidade de Santiago de Compostela (USC)
Colexio de San Xerome, Praza do Obradoiro s/n,
CP 15782 de Santiago de Compostela.

Artificial Intelligence (AI) Disclosure Statement
Claude was used during the editing phase of this report to
correct grammar. No AI tools were involved in drafting or
shaping the analytical content of this study.

doi:  10.5281/zenodo.19455744
File integrity (SHA-256):
2518538899F0BAC88D44E26B13467423134117EC37B08ACAB1E36B
275E0ACCE9

www.journalismresearch.org
www.statemediamonitor.com
www.mediainfluencematrix.org
mjrc@journalismresearch.org

April ,  2026

http://www.journalismresearch.org/

	By Marius Dragomir
	The Architecture of Media Capture
	Typologies, Global Patterns, and the Tech Threat

	Published by
	Media and Journalism Research Center

	Author
	Marius Dragomir

	Table of contents
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Abstract
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Concept of Capture: Where Are We Now?
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Four Components of Media Capture: The Capture Typology Framework
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Main Typologies with Examples
	The Prototype: Russia

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Textbook Model: Hungary and Its European Progeny

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Family-Business Model: Turkey

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Intelligence-Services Model: Egypt

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Billionaire-Patron Model: Israel

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Tech-Oligarchic Model:
	The United States

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Key Trends: What All This Tells Us About the Impact of Capture
	Capture Is Increasingly Systemic and Exportable
	The Financial Vulnerability of Journalism Is Capture’s Enabling Condition

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Capture Operates Along a Spectrum from Visible to Invisible

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Communities of Color, Local Journalism, and Marginalized Voices Bear Disproportionate Costs

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Democratic Backsliding and Media Capture Reinforce Each Other

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Conclusions: What Media Capture Means for the Future of Journalism, Democracy and the Information Commons
	Capture as the New Censorship

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Tech-Oligarchic Model and the Future of Independent Media
	The EMFA Experiment and Its Limits

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	Political Economy and the Path Forward

	Dragomir, The Architecture of Media Capture
	The Battle for the Information Commons

	Media and Journalism Research Center
	Legal address Tartu mnt 67/1-13b, 10115, Tallinn, Harju Maakond, Estonia
	Postal address 6 South Molton St, London, W1K 5QF, United Kingdom
	MJRC has a cooperation agreement with Universidade de Santiago de Compostela (USC) Colexio de San Xerome, Praza do Obradoiro s/n, CP 15782 de Santiago de Compostela.
	www.journalismresearch.org www.statemediamonitor.com www.mediainfluencematrix.org mjrc@journalismresearch.org
	Artificial Intelligence (AI) Disclosure Statement Claude was used during the editing phase of this report to correct grammar. No AI tools were involved in drafting or shaping the analytical content of this study.
	doi: 10.5281/zenodo.19455744 File integrity (SHA-256): 2518538899F0BAC88D44E26B13467423134117EC37B08ACAB1E36B275E0ACCE9
	April, 2026

