MEDIA INFLUENCE MATRIX

MMMMMMMMMMMMMMMM
EEEEEEEEEEEE

Author
ABDULLAH QAID

Yemen

Funding Journalism

Editors

THEODORE SOUTHGATE
MARIUS DRAGOMIR

August 2024



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Media and Journalism Research Center

Media and Journalism Research Center (MJRC) is an independent media
research and policy think tank that seeks to improve the quality of media
policymaking and the state of independent media and journalism through
research, knowledge sharing and financial support. The center's main areas of
research are regulation and policy, media ownership and funding, and the links
between tech companies, politics and journalism.

Abdullah Qaid

Abdullah Qaid is a Yemen-based freelance journalist and researcher with over
18 years of experience. Qaid has produced reports for television channels as
well as print and digital media outlets including Yemen Today, Belgees TV, Al-
needa and Al-Faisal. During his journalism and research career, Qaid has
covered conflicts, human rights violations and corruption issues.



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Theodore Southgate

Theodore Southgate is a freelance writer and editor who has been working in
the field for over 15 years. He has worked across many different disciplines, from
educational texts both for native and ESL schools to video game narratives,
marketing articles, sports blogs, and novels. He is currently working alongside
us as an editor for our ESL submissions.

Marius Dragomir

Marius Dragomir is the Director of the Media and Journalism Research Center
(MJRC). He previously worked as director of the Center for Media, Data and
Society at CEU in Budapest. Before, he worked for the Open Society Foundations
(OSF) for over a decade, where he managed the research and policy portfolio
of the Program on Independent Journalism (PI1J), formerly the Network Media
Program (NMP), in London. He has also been one of the main editors for PIJ's
flagship research and advocacy project, Mapping Digital Media, which covered
56 countries worldwide, and he was the main writer and editor of OSF’s
Television Across Europe, a comparative study of broadcast policies in 20
European countries.



uuuuuuuuuuuuuuuu
ssssssssssssss

Table of Contents

Summary Page 1
History Page 2
Media during Yemen's unity, 1990 Page 2
Media following the 2011 uprising Page 3
!Vledia outlets: ownership, finance and Page 4
independence

Overview Page 4
Media under conflict and polarization during the war: Page 6
2015-2024

Media independence in Yemen Page 7
The impact of television Page 8
State-owned domestic broadcasters Page 9
Radio broadcasting Page 10
Print media Page 12
Digital newspapers Page 12
Conclusions Page 14
Annex A Page 15
Annex B Page 17
Annex C Page 18

Annex D Page 19



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

summary

There are currently about 235 media outlets active in Yemen, including 32 satellite
channels, 37 radios, 17 newspapers and magazines, and 149 digital newspapers.[1]

The war and its repercussions have negatively affected media ownership,
independence, funding, and journalists’ rights, and also caused the suspension of
165 media outlets in Yemen (out of a pre-war 365 total), while 137 new media
outlets were established during the war.[2]

The parties to the conflict control most of the media in Yemen, according to a
survey of Yemen's Journalists Syndicate and the International Federation of
Journalists.[3] Yemen is governed by conflicting de facto authorities: Ansar Allah
Houthis and the government which is recognized by the United Nations. Its
administrative and political geography is controlled by at least five major political
parties. These are composed of the People General Congress party, the Islah party,
the Southern Transitional Council, and the National Resistance Forces. Each party is
supported by, or allied with, regional states. The media outlets of Ansar Allah
Houthis are funded by Iran and Hezbollah, while the government’'s media outlets
are funded by Saudi Arabia.

Some of Islah’'s media is funded by Qatar, such as Yemen Shabab TV, Al Mahriah
TV, and Belgees TV,[4] while that of the People’s General Congress, the National
Resistance, and the Southern Transitional Council are funded by the Emirates.

Though there are a healthy number of media outlets in Yemen, there is a startling
lack of data regarding their financial situations. The report from the Yemeni
Journalists' Syndicate indicates that there are 365 total outlets split into 111
businesses and 254 non-profit entities, however, among these outlets not a single
one publishes its financial statements. This is an indictment on the state of the
media industry as a whole in the country, and is likely due to the fact that not
many outlets are operating professionally due to the war; a theory supported by
the report from the YJS, which also revealed that only 40 of these outlets have
ongoing contracts with journalists.[5] Therefore, the content that is being
produced is likely not to a high ethical or professional standard for the majority of
these outlets, and there is no financial data to show us how successful they are, or
how far their reach truly goes.

[1] Please refer to the table attached in Annex A for a full list.

[2] International Federation of Journalists. (2023). Yemen: New study raises concerns over media independence and journalists’ rights.
Yemen: New study raises concerns over media independence and journalists’ rights - IFJ

[3] Yemeni Journalists’ Syndicate. (2023). The Journalists Syndicate and the International Federation of Journalists made a survey on
media ownership and independence in Yemen. ;e 8 adedl Jlwg dddaiwly dSho Jo> dumuuro dwlys lasy Gustsuall lgall slaidly uussuall Glé
[4] Farea al-Muslimi. In Exile in Turkey, Yemen'’s Muslim Brothers Cling to Caliphate Dreams. 23 May 2024. New Lines Magazine. In Exile in
Turkey, Yemen's Muslim Brothers Cling to Caliphate Dreams - New Lines Magazine

[5] Yemeni Journalists’ Syndicate. (2023).The Journalists Syndicate.., cit.


https://www.ifj.org/media-centre/news/detail/category/press-releases/article/yemen-new-study-raises-concerns-over-media-independence-and-journalists-rights
https://www.yemenjs.net/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%D9%81%D9%8A%D9%8A%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D9%8A-%D9%84%D9%84%D8%B5%D8%AD%D9%81/
https://newlinesmag.com/reportage/in-exile-in-turkey-yemens-muslim-brothers-cling-to-caliphate-dreams/
https://newlinesmag.com/reportage/in-exile-in-turkey-yemens-muslim-brothers-cling-to-caliphate-dreams/

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Further to the disarray in terms of reporting standards, there is also evidence to
show that many journalists are operating under contracts which do not
account for the danger involved with journalistic work in a time of civil war.[6]
They do not offer any kind of insurance or hazard pay, no guarantees, but the
journalists are forced to take what they can get, because work is becoming
harder and harder to find under a regime which does not support freedom of
expression, and a militaristic opposition determined only to further their own
agenda.

History

The media in Yemen witnessed relative prosperity during Yemen's unity in 1990,
where the constitution approved democracy, political pluralism and economic
freedom, and the constitution and law adopted freedom of opinion and
expression, freedom of the press and publication, and freedom of media
ownership. Most political parties owned media outlets like Al Methaq, al Thawri,
Al Wahdawi, and Al Sahwah, and there was also the emergence of few
independent media outlets in the early years, such as the Yemen Times
newspaper.

However, this phase witnessed restrictions on freedom of the press and

publication, violations against writers and journalists, and a number of cases
were filed against the background of publishing.

[6] Yemeni Journalists’ Syndicate. (2023).The Journalists Syndicate.., cit.



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Following the ousting of President Ali Abdullah Saleh in 2011, whose political
regime controlled the country for 34 years and opposed media freedom,
Yemen made a new political agreement. The Gulf Cooperation Council (GCC)
created an initiative in 2012 after the Arab Spring uprisings including an
agreement to share the government between the ruling party and the
opposition, and holding a national Dialogue Conference.[7]

During this period, many Yemeni satellite channels began to spring up
overseas, and private radio stations began to populate the countryside. For the
first time, there was also a plurality of online news publications.[8]

Yet, despite the positive outlook for peace, after the initial outbreak of war in
2014, Saudi-led intervention multiplied and expanded the division and violence,
which initially began as a local political conflict. Saudi Arabia and the United
Arab Emirates also funded dozens of media outlets in the anti-Houthi camp,
and Houthis and their mediq, in turn, were funded by its regional rival Iran.

[7] Mohamed Abdel Dayem. Brutal repression disguised by law in Yemen. 29 September 2010. Commiittee to Protect Journalists, Aa>g208
ol (9 Oeilall gise - Committee to Protect Journalists.
[8] Fanack. (2017). Media in Yemen.., cit.


https://cpj.org/ar/2010/09/post-111/
https://cpj.org/ar/2010/09/post-111/
https://cpj.org/ar/2010/09/post-111/

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Media outlets: ownership,
finance and independence

For almost a decade since the war broke out on 26 March 2015, Yemen's media
landscape has been characterized by volatility and transformation. The conflict
has attracted many regional and international players, and has affected both
press freedom and freedom of expression.

Media outlets have faced many challenges since the war’s beginning, which
has spelled the end for some, and a significant amount of journalists have
been put out of work, especially in Sana'a.[9]

After taking control of large areas of the country, Ansar Allah Houthis gradually
took control of state-owned media and confiscated most of the media owned
by their political opponents. The STC, especially in Aden, did a similar thing,
taking control of state-owned mediqg, confiscating the headquarters of the
Journalists Syndicate and Yemen's news agency Saba in Aden, and changing
their names. Houthi and STC de facto authorities have also committed
violations against journalists, with many detained or disappearing.

Out of 60 radio stations, only 18 are independent of the control of the warring
parties; of 132 newspapers and magazines, just 32 are independent; of 118 news
websites, only 31; and of the 26 satellite channels available on television, a
meager 3 remain free of the parties’ control.[10]

However, the political divisions, the multiplicity of parties to the conflict, and
since 2011, the rise of parties other than the familiar traditional parties, has
created a new media landscape. Political parties and businessmen are taking
advantage of the deteriorating economic situation and the dire living
conditions to pay journalists for coverage, and even acquire entire media
outlets themselves. For example, Alimasirah is now the tongue of Houthis, Aden
Al Mustakillah is owned by the Southern Transitional Council, and al-Jumhuriah
TV is the tongue of the national resistance.[11]

[9] Aseel Hassan. Has foreign support for the press in Yemen failed?. 24 July 2022, Al Jazeera Media Institute. oo Bluallyizdl @eall Jind Jo
ey 830l sg20 | Soradl

[10] International Federation of Journalists. (2023). Yemen: New study.., cit.

[11] Reporters Without Borders. (2024). Yemen. Yemen | RSF.


https://institute.aljazeera.net/ar/ajr/article/1941
https://institute.aljazeera.net/ar/ajr/article/1941
https://rsf.org/en/country/yemen

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

The current media discourse reflects the polarization between the parties to the
conflict, which are both supported by internal and external financiers.[12]
Interestingly, Yemen's political parties and international organizations have
actually been increasing journalists’ salaries since the war broke out.[13] The
media is part of the war machine, so it must be fuelled, while at the same time
it is a shadow of its former glory amid the political division and violence.

Accounting for the fact that most media outlets are owned by political entities,
including parties to the conflict, often traditional broadcasts or printed media
approach the point of unprofessional coverage which is fully in line with the
agenda of the owners. This even goes as far as propaganda, disinformation,
and outright inaccuracies published by each side. This has resulted in distrust
between the audience and traditional media outlets, which pushes the public
to ignore them and look for other news sources, such as social media networks
and applications.[14]

About 60% of all Yemen’s media outlets are not compliant with the professional
standards and ethics of media coverage, which include explaining the context
of the information provided, giving facts and figures, quotes and citation of
sources, balance, and clarity of language, especially in regards to the coverage
of the conflict.[15] The news reports are focused from one single viewpoint,
partially or fully dominated by hate speech or language designed to incite
anger, and entirely one-sided.[16]

The lack of impartiality and objectivity when tackling conflict-related issues
means that the related war conditions, including the difficult economic
situation, has badly affected the performance of local media outlets and
Yemeni journalists. For example, digital media reports do not provide
testimonies of witnesses, including police and hospital workers, or photographs
of victims. Each media source reflects only the single story and opinion which
serves their political orientation and the views of their funders. Mostly, media
outlets do not cover the topics that much concern the audience, and rather are
dedicated to political themes instead of humanitarian, health, education or
entertainment programs.[17]

[12] Reporters Without Borders. (2024). Yemen.., cit.

[13] Aseel Hassan. (2022). Has foreign support.., cit.

[14] studies and Economic Media Center. (2017). Media Landscape Study. https://economicmedia.net/wp-
content/uploads/2018/07/Media-Landiscape-Study- _-English-.pdf.pdf

[15] Studies and Economic Media Center. (2017). Media Coverage of the War in Yemen. https://economicmedia.net/EN/wp-
content/uploads/2017/09/War-Media-Study-Yemen-.pdf

[16] Ashraf Rifi. Peace Journalism Faces Hate Speech and Incitement. 30 June 2021. International Center for Journalists. Al &8ls el O
ool aimaall @i | Ganilly Sl Ollas dazlgs )
[17] studies and Economic Media Center. (2017). Media Coverage.., cit.


https://ijnet.org/ar/story/%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86-%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%B6
https://ijnet.org/ar/story/%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86-%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%B6

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

A number of conflicting regional powers and their allies inside Yemen have
invested millions of dollars in the mediq, particularly since the war erupted, with
the aim of shaping public opinion, and thus shaping the country's political,
economical and administrative future.

In addition to the conflict and war carrying on on the ground, there is a parallel war
on the media front, where powers have polarized media outlets and journalists,
exploiting the challenges created by the conflict in order to gain ground.
Journalists are mostly divided into five distinct categories: a group loyal to the
government, one affiliated to Houthis, a group with the Southern Transitional
Council, a group with the National Resistance, and some others loyal to the Islah
political party and General People’s Congress.

The STC has been involved in Yemen'’s government for more than two years,
however, its media message currently calls for separation and autonomy, in
contrast to its government partners. STC-affiliated media content is characterized
by its distinct praise of the governments of the UAE and Saudi Arabia.[18]

Houthis portray themselves in their media outlets as pious leaders who seek good,
and rid people of corruption and "Saudi aggression.” Zawamil, which are tribal
poems and songs adopted by the Houthis for military mobilization, are intensively
broadcasted. Houthi propaganda rhetoric in the media has focused on injecting
anti-Saudi content, as well as denouncing Yemen's UN-recognized government,
the United States, and Israel.[19]

This polarization is supported on a regional level by Saudi Arabia, Iran, the UAE, and
Qatar. Iran provided arms, training, military, and diplomatic support to Ansar Allah
Houthis and led them to control large parts of the country, as well as supporting
them with the funding and management of their media outlets. On the other hand,
Saudi Arabia and the United Emirates led a military coalition participating in the
war against Houthis. They allied with local parties opposing Houthis, including the 5
key parties, funding them in establishing media platforms, outlets, and companies.
Qatar has also funded a number of media outlets, mostly aoffiliated to the Islah
party, like Al Mahriah TV, Yemen Shabab TV, and Belgees TV.[20]

[18] shadi Yassin. Yemen Transitional Council's Media... Pure propaganda. 29 September 2019. Alaraby.

[19] Burhan Ahmed. The Houthi Propaganda Discourse in the Media: A Study in Ideological and Intellectual Warfare. 10 June 2024. Sana’a
Center for Strategic Studies. douilyuwdl Olwlysll cleio Sy = 4)Sally dzslendl Oyl b duwlys ipdel L8 Hudgal) Gileall Llasdl

[20] Farea al-Muslimi. (2024). In Exile in Turkey.., cit.


https://sanaacenter.org/ar/publications-all/analysis-ar/22825

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

In light of widespread hunger, salary cuts, scarce job opportunities and the closure
of a number of media outlets, many journalists are forced to practice media work
for the benefit of the parties to the conflict, even if this contradicts their
professional values.[21] Since 2015, the majority of media outlets have not been
registered at the Ministry of Information in the different areas of de facto
authorities.[22]

Since the war erupted, the financial backing of media outlets has doubled, to
include regional powers and states which have their own agenda in Yemen. The
warring factions have sought to exploit the unrest in the media landscape by
creating digital platforms and television channels to express their own views
through their local proxies involved in the conflict.[23]

The war has reshaped the media landscape in Yemen in accordance with the
interests of parties to the conflict and other influential stakeholders. The ruling
political authorities and influential parties have contributed to attracting and
buying many media outlets or workers and harnessing them for the benefit of their
own agenda.[24]

The emergence of independent media dates back to the early 1990s. For example,
in this decade the Yemen Times was established as the first independent English
newspaper in the country.[25]

The technological revolution and the internet era was an important turning point in
the history of Yemeni independent media, as many journalists were able to bypass
legal restrictions and establish many digital newspapers, TV channels and radio
stations, taking advantage of the absence of legislative texts restricting the new
media.

With the increasing role played by the independent media in Yemen, both printed
and online, the outbreak of the war in 2015 represented a devastating setback. The
non-war state was the catalyst for the independent media to flourish, and the
aggravation and spread of conflict has led to oppression and the silencing of
independent media by de facto authorities, in favor of the proliferation of war
media.

[21] Abu Bakr Batheeb. (2022). Journalists’ Adversity.., cit.

[22] Aseel Hassan. (2022). Has foreign support.., cit.

[23] studies and Economic Media Center. (2017). Media Coverage.., cit.

[24] Author unknown. Yemen's media is echo of the chaos and contradictions of the war. 17 October 2022. Al-Arab.zueuabss il pdedl
el dagsus | | Lgiladlisg wop=dl. )

[25] Abdul Jalil al-Salami. Yemeni Press, with all its components, is of secondary importance to the public. 2022. Voice of Hope. dxied! dlsuall

Jo¥l g0 ~ sog0all digili doal 3 LgilisSo JSy


https://alarab.co.uk/%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86%D9%8A-%D8%B5%D8%AF%D9%89-%D9%84%D8%B6%D8%AC%D9%8A%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D8%A8-%D9%88%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7
https://alarab.co.uk/%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86%D9%8A-%D8%B5%D8%AF%D9%89-%D9%84%D8%B6%D8%AC%D9%8A%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D8%A8-%D9%88%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7
https://sawt-alamal.net/2022/05/28/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%83%D9%84-%D9%85%D9%83%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7-%D8%B0%D8%A7%D8%AA-%D8%A3%D9%87%D9%85%D9%8A/
https://sawt-alamal.net/2022/05/28/%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%83%D9%84-%D9%85%D9%83%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7-%D8%B0%D8%A7%D8%AA-%D8%A3%D9%87%D9%85%D9%8A/

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

The security challenges represented by closures, confiscations and prosecutions,
as well as the economic issues facing independent media institutions and
independent journalists alike, have contributed to making the media vulnerable to
political polarization by the parties to the conflict. In a hostile war environment in
which there is no legal or judicial protection, in light of the decline of freedom of
expression, democracy and human rights, the right to access information is almost
non-existent.

TV channels, and those with top viewership in particular, reflect the ongoing
conflict and division. Each channel serves certain agendas and policies, external,
internal, or both, adopting the positions and views of the forces that own these
channels. These channels cover their news and analysis in a structural manner
without relying on photography or videography. There is no TV station which
publishes annual financial statements. A report issued by the Center for Studies
and Economic Media confirmed that approximately 21% of the programs
broadcast by television channels did not provide any sources or references to the
information provided to the public, and nearly 51% of the total monitored programs
showed a decline in the level of neutrality in television programs and news.[26]

There are 32 currently active TV satellite channels targeting Yemeni people, 24
owned by parties to the conflict that rule the divided Yemen as de facto
authorities. These include the Houthi-run channels, the internationally recognized
government-controlled channels, the Southern Transitional Council channel, the
National Resistance channels, the General People’s Congress affiliated channels,
and the Islah party affiliated channels. 2 channels are owned by religious groups,
and 6 are independent and generally not broadcasting any news or political
content. For example, they are dedicated to advertising (Sama Yemen TV), sports
(Maeen TV), or social content (Al-Saeedah and Aimoghtrb Alyamen). 16 TV
channels, forming 50% of the total, are funded by regional players including Saudi
Arabia, Iran and Hezbollah, the United Arab Emirates, and Qatar.

Political TV news and shows command the top interest of the Yemeni public, with
73% of respondents indicating they watch them regularly, followed by
humanitarian programs, entertainment, and economic programs in fourth place.
[27]

[26] studies and Economic Media Center. (2017). An Evaluative Study of the Professional Performance of Yemeni Visual Media.
https://economicmedia.net/wp-content/uploads/2017/04/arabicmedia.pdf
[27] studies and Economic Media Center. (2017). Media Landscape.., cit.


https://economicmedia.net/wp-content/uploads/2017/04/arabicmedia.pdf

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Between 1990-2006, the ownership of audio-visual media in the Yemeni
television market was an exclusive monopoly of the government, except for
satellites and on-air broadcasting from outside the borders, in the era of
globalization and open spaces.

Before Yemen's unity in 1990, there was only one television channel in Sana'q,
the capital of the former northern Yemen Arab Republic, and another channel
in Aden, the capital of the southern People’s Democratic Yemen Republic.
Yemen's visual media still lacks any kind of broadcasting rights, copyright,
qualitative reporting, images or video.

Currently, the Yemeni government controls four mainstream channels.[28]

The official channel of the Republic of Yemen. It began broadcasting in 1975,
covering all of Yemen's territories, and some neighboring areas such as Saudi
Arabia and Oman. It has been televised on-air from Riyadh, Saudi Arabia since
late 2015. It is run and funded by Yemen's UN-recognised government. It
presents news reports about current conflicts, and political and cultural shows.

Normally broadcasting Yemen's public and political affairs and presenting
news reports and bulletins. It played a role as an opposition media outlet
against President Saleh’s regime during Yemen's uprising in 2011-2012, and has
also been key in opposing the rule of Ansar Allah Houthis since 2014. It started
an experimental broadcast from Kuwait on June 15 2009, but then shut down,
picking up again from the UK on August 26 2009. The channel is owned by
businessman and tribal leader Hamid Abdul Allah Al-Ahmar, one of the leaders
of the Islah party, and mostly expresses their political views.

The channel launched in April 2015. It supports the former Yemeni President Abd
Rabbu Mansour Hadi, the presidential leadership council, and the Saudi-led
coalition. It broadcasts on the satellite Nilesat from Riyadh and presents
political and ideological shows.

[28] Fanack. (2017). Media in Yemen.., cit.



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Launched on March 23, 2012, on Nilesat. It is the mouthpiece of Ansar Allah
Houthis, focused on political and ideological content. It covers news of war and
conflict in Yemen from a Houthi angle. It reflects the views and thoughts of
Houthis, what is called "the resistance axis’, and the Iranian coalition. Until 2014,
it was run and supervised by Hezbollah and funded by Iran.

A satellite channel affiliated with the General People’'s Congress Party GPC,
launched on January 12012. It reflects the views of the GPC, loyal to former
Saleh's regime. It was stormed by Houthi militants on December 2 2017 following
the clashes in Sana'a between Houthis and the former President Ali Abdul Allah
Saleh. Afterwards, it was televised on air from Cairo on the Nilesat satellite.

A local satellite channel broadcasting political shows on Nilesat. It was
established in December 2011 following Yemen's uprising, and it mostly reflects
the views of the Islah political party. It is funded by Qatar.

The radio is a key media channel in Yemen, particularly in rural areas. Just
28.85% of Yemen's population lives in cities, compared to 71.15% in rural areas,
with a countrywide illiteracy rate of about 38.8%.

Until the 2000s, it was widely regarded that the radio stations tended to acquire
higher audiences than television across Yemen, especially as a result of the
startlingly low rate of access to electricity across the population, in addition to
blackouts, internet outages, and poor service.



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

The first private radio station was launched in 2014, Radio Lana 91.9, run by
former Minister of Information, Nadia Al-Saqqaf. It was closed due to a financial
crisis on May 1,2024.[29]

In 2018, a second private radio station emerged, Bandar Aden 99.9, owned by
Raafat Rashad. Its content is directed by the executive director Adnan Al-
Shaibani. It includes social networks and live broadcasting on the Internet, as
its programs are transmitted by both audio and video.[30]

Radio Hona Aden was launched in 2019, owned by the Southern Transitional
Council, and run by Ahmed Hashim. In 2023, Dan FM 89.3 was also launched, a
musical artistic radio station concerned with southern art, and Noor Aden
Radio, for the Holy Quran 94.1.

In 2020, Radio Adania 88.9 was launched, also owned by Raafat Rashad and
managed by Dalal Aref Omar. It focuses on youth songs and music. It has more
than 40,000 followers on Facebook and 13,000 subscribers on YouTube.

In 2024, the Aden Al-Ghad company launched Aden Al-Ghad Radio 89.9, a
public commercial political news radio station run by journalist Fathi Ben
Lazraqg.

There are also 4 religious Islamic radio stations broadcasting from mosques in
the city of Aden; Al Salam Radio 88.3, al-Firdaws Radio 87.7, Salafi Ibn al-
Qayyim radio 88.5, and Al-Iman radio 89.9.

There are radio stations from the northern governorates that reach Aden,
including Balgees 94.3, Sam Radio, al- Masirah Radio 105.5, and Sawt Al-Shaab
Radio.[31]

[29] Oral source: Yemeni businessman interviewed for this report.
[30] Oral source: Yemeni businessman interviewed for this report.
[31] For a full list of currently active radio stations in Yemen, see Annex B.



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Print media have faced the most challenges during the ongoing war in Yemen.
Newspapers and magazines have been in a difficult situation since 2011; 119
newspapers and magazines have disappeared since the war began, either
terminated or suspended.[32]

Print media are mostly controlled, owned, and financed by the government,
Ansar Allah Houthis, and the Southern Transitional Council. These local de facto
authorities and its media outlets are funded by regional players. Generally,
these outlets struggle to continue issuing regularly, and most are published
sporadically or with less frequency than usual.[33]

There are about 149 active digital newspapers. Out of these, 118 are owned and
financed by the parties to the conflict, and 31 are independent.[34] The ongoing
period of war in Yemen has witnessed the emergence of 82 new digital
newspapers and magazines.

Online newspapers are the most populous outlets, since their personnel are
more easily able to keep a low profile. Many journalists were able to overcome
legal restrictions and establish digital newspapers, taking advantage of the
absence of legislative texts restricting new media, especially since their
issuance does not require a license from any authority.

However, the multiplicity of electronic platforms has been accompanied by
many negative repercussions in this aspect, including the lack of
professionalism and the decline in journalistic standards. To some extent, the
digital newspapers have also limited contribution to following, monitoring and
referencing important events, information and facts about Yemen, publishing
some qualitative opinions and analysis.

[32] studies and Economic Media Center. (2017). Yemeni Media Outlets.., cit.

[33] For a full list of currently active print news outlets, see Annex C.

[34] Yemen Future. (2023). Yemen: A recent study reveals that 45% of media outlets stopped due to war and its effects.
https://yemenfuture.net/news/14342.


https://yemenfuture.net/news/14342

uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Most digital newspapers in Yemen are now restricted by certain policies, often
to their funders and supporters, which are many; currently it is rare to find
professional digital newspapers committed to professional standards and
morals. Most digital newspapers are lacking field correspondents in all the
governorates of Yemen.

Numerous news websites have been set up in the aftermath of the Houthi
takeover of the Yemeni capital Sana‘a in late 2014.[35] By 2018, the total number
of active digital newspapers was about 177, however, only 65 of them were
producing original content.[36]

[35] For a full list of digital newspapers, see Annex D.
[36] Yemen Youth Net. (2018). A recent study.., cit.



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Conclusions

The Yemeni media landscape is dominated by war media and characterized
by the propaganda of the local and regional war parties, and it is difficult to
access facts and information, especially anything accurate or correct.

The media reflects the state of conflict that has been going on for nearly a
decade; the sharp political divisions and fragmentation internally and
regionally; the polarization, mobilization and political finance accompanying it;
and most especially the external regional powers situated in the Middle East,
including Saudi Arabiag, Iran, the UAE and Qatar. All four of these countries have
allocated budgets of hundreds of thousands to fund Yemeni media outlets. The
media play a role in deepening conflict and fueling political violence and
hatred, but at the same time, it gives Yemen's public the opportunity to receive
multiple different narratives and views. It becomes difficult for any of the
parties to monopolize the entire landscape of the media for its own.

The key and influential outlets targeting Yemen's public are owned and
managed by Ansar Allah Houthis, the UN-recognized government, the Islah
Party, the Southern Transitional Council, the National Resistance, and the
General People’'s Congress Party. This is in combination with the media outlets,
especially television, directly affiliated with the regional states: Iran, Saudi
Arabia, the UAE and Qatar, such as Al-Arabiya Al-Hadath, Al-Alam TV, Al-
Jazeera, and Sky News Arabia, among others.



Annex A: Television channels in Yemen (part 1)

Channel Owned by Funded by*
Aden TV Government Saudi Arabia
Aden TV Ansar Allah Houthis Public money
Hadramaut TV Government Saudi Arabia
Yemen TV Government Saudi Arabia
Yemen TV Ansar Allah Houthis Public money

El Shareyyah

Al Gumhuriah TV
Yemen Today TV
Yemen Today TV

AIC

Belgees TV

Suhail TV

Almoghtrb Alyamen

Al Mukalla TV

National Resistance

General People's Congress

Ansar Allah Houthis

Southern Transitional Council

Privately owned by Tawakul

Karman

Privately owned by Hameed Al
Ahmar and affiliated to Islah

party
Privately owned

Government

Saudi Arabia

United Arab Emirates
n/a

Public money

United Arab Emirates

Qatar

Saudi Arabia

n/a

Saudi Arabia

*based on data collected by the author of this report from public sources or directly from local journalists and

experts n/a: not available

Source: MJRC based on locally sourced data « Created with Datawrapper

Page 15



Annex A: Television channels in Yemen (part 2)

Channel Owned by Funded by*
Al Sahat Ansar Allah Houthis Iran

Gil Almostagbal Privately owned n/a

Al Mahrah TV n/a Saudi Arabia
Allman TV Ansar Allah Houthis Public money
Alerth Alnabawit Religious groups n/a

Allhthah TV Ansar Allah Houthis Iran
Almasirah Live Ansar Allah Houthis Iran

Al Masirah Ansar Allah Houthis Iran

Yemen Shabab n/a Qatar
Almahriah TV n/a Qatar
Yemen Future Privately owned n/a

Sheba TV
Al Saeeda

Alhawyah

Ansar Allah Houthis
Privately owned

Ansar Allah Houthis

Public money
n/a

Public money

*based on data collected by the author of this report from public sources or directly from local journalists and

experts n/a: not available

Source: MJRC based on locally sourced data « Created with Datawrapper

Page 16



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Annex B: Radio channels in Yemen

21 September Radio

Sam FM

Afaq FM

Huna Aden FM

Radio Bandar Aden

Radio Lana FM

Almasira Radio

Belgees Radio

Al Mahriah Radio

88.6 Radio Lahj

90.9 Al Ghad Al Mushriq

91.9 Radio Lana FM

92.9 Huna Aden FM

93.3 University of Aden Radio
96.6 Ether Eden FM

99.9 Atheer Aden FM

105.0 Aden Al-Haswa Radio
87.9 Asala Sana'a radio

88.3 Hawa Yemen radio Sana'a
88.7 Alwan FM Sana'a Radio
90.9 Yemen Music FM Sana'a
91.5 Panorama Fm Yemen Sana'a

Local News Yemen/Music
Noor Al-Eman

DIMusic Club Yemen
Tayramana FM

Sawt Al Mukawama

Sayoon Local Radio

Sana’a Radio

Adenia Radio

88.3 Radio Huna Abyan

91.9 Yemen Times Radio Sana'a
92.9 Tufoolah FM Sana'a
93.3 FM Shabab

93.9 Grand FM Sanad'a radio
94.3 Mawaheb FM Sana'a
94.9 Iram FM Sana'a

95.5 Watan Sana’'A Radio
96.9 BARIQ FM Sanad'a

97.1 Radio Sawt Al Shab

97.7 Radio of the Holy Quran
99.9 Yemen FM Sanad'a radio
100.3 Samara Fm Sana'a
101.9 Delta FM Sana'a Radio



Annex C: Print media in Yemen

Aden:

Al-Ayam

Aden Al Ghad
Al-Omana

14 October

Al Thawri

4 May

Southern Al-Nikabi
Finance Magazine
Investment Magazine

Marib:
September 26
Akbar Alyoum

Sana'‘a:

Al Thawrah
September 26
Al Masirah

La Newspaper
Al Hawiah

Al Mithaq

uuuuuuuuuuuuuuuu
ssssssssssssss



uuuuuuuuuuuuuuuu
nnnnnnnnnnnnnn

Annex D: Online media in Yemen

Alwatan Adeni, Independent
Saba Agency, Governmental
Crater Sky, Independent
Al-Minbar News, Independent
Al-Mirsad, Southern Transitional
Council

Aden Manbar, Southern Transitional
Council

Alyoum Al-Thamin, Southern
Transitional Council

Al-Omana, Southern Transitional
Council

Aden Hayat, Southern Transitional
Council

Mada Press, National Resistance
Alboud Al-Rabia, Southern
Transitional Council

Scoop 24, Independent
Murakeboon Press, Independent
Crater Net, Independent

Majal Net, Independent

Yafea News, Southern Transitional
Council

Aden 24, Southern Transitional
Council

May 4, Southern Transitional
Council

Aden Ling, Southern Transitional
Council

The Arab Al-Mashhad, Southern
Transitional Council

South Post, Southern Transitional
Council

Al Tahdeeth Net, Southern
Transitional Council

Sawt Al Mugawama, Southern
Transitional Council

Aden News, Independent
Nafethat El Yemen, Independent
Almadina Online, Islah party

Al Masdar Online, Islah party
Marib Press, Islah party

Yemen Press, Islah party

Aden Al Hur, Independent
Rashad Press, Government
News Yemen, Tariq

Aden Post, Islah

Al Tanmyiah Press, Independent
Hayrout, Ansar Allah Houthis
Baragesh Net, General People’s
Congress

Sahwa Net, Islah party

Al Sa'ah News, General People’s
Congress

Huna Aden, Islah party

Watani News, Islah party

Sada Alhakika, Southern
Transitional Council

Mandab Press, Southern
Transitional Council



Media and Journalism Research Center

Legal address
Tartu mnt 67/1-13b, 10115,
Tallinn, Harju Maakond, Estonia

Postal address
6 South Molton St, London,
WIK 5QF, United Kingdom

MJRC has an academic cooperation agreement with
Universidade de Santiago de Compostela (USC)
Colexio de San Xerome, Praza do Obradoiro s/n,

CP 15782 de Santiago de Compostela.

Contact
www.journalismresearch.org
mjrc@journalismresearch.org

Cover photo: Canva Pro

nnnnnnnnnnnnnn



