
FROM PUPPET TO
POWERHOUSE

A Global Study of the Independence of 
State and Public Media

By Marius Dragomir and
Astrid Söderström

Media and Journalism Research Center 



Authors

Marius Dragomir
Marius Dragomir is the Director of the Media and Journalism Research Center. He
previously worked for the Open Society Foundations (OSF) for over a decade. Since
2007, he has managed the research and policy portfolio of the Program on Independent
Journalism (PIJ), formerly the Network Media Program (NMP), in London. He was also
one of the main editors for PIJ's flagship research and advocacy project, Mapping Digital
Media, which covered 56 countries worldwide, and was the main writer and editor of
OSF’s Television Across Europe, a comparative study of broadcast policies in 20
European countries. He is now running the Media Influence Matrix, a global research
project looking into power relations and undue influence in news media and State Media
Monitor, the world's largest study of state media. Marius has spent the past 15 years in
the media research field, specializing in media and communication regulation, digital
media, governing structures of public service media and broadcasting, spectrum
management, and ownership regulation. He has authored expert studies and articles on
journalism and media policies that have been published and translated in more than 60
countries. He started his career as a journalist some 25 years ago in his native Romania
where he worked for several local dailies, radio, and TV stations. Since 1999, he has
been working for English-language media.

Astrid Söderström
Astrid Söderström is a freelance journalist and a Master’s student at the University of
Helsinki where she studies media and democracy in the Global Politics and
Communication program. She has been a research intern at the Media and Journalism
Center since 2021, most notably working on the State Media Monitor and the three
State of State Media studies. In her university work, she has taken an interest in
communication ethics, challenges to journalism, disinformation, and propaganda. Astrid
is currently a Youth Ambassador in the RADAR – Raising Awareness on Disinformation:
Achieving Resilience project.

The Media and Journalism Research Center is a media research and policy think tank
that seeks to improve the quality of media policymaking and the state of independent
media and journalism through research, knowledge sharing and financial support.

About Media and Journalism Research Center 

https://cmds.ceu.edu/media-influence-matrix-whats-it-all-about


Table of Contents



Introduction

This study is an updated version of an analysis that focuses on the editorial
independence of state and public media worldwide, first published in 2021. It is based
on a typology introduced in the same year to research state and public media.
The 2023 study covers a total of 157 countries, which is the same number as last year,
but six more than in 2021 due to an increase in the sample of countries in 2022. The
data used for the analysis was collected over the past seven years as part of the Media
Influence Matrix project carried out by the Media and Journalism Research Center. The
study also incorporates historical data collected by the paper’s author, Marius
Dragomir, through older research projects, including Television Across Europe and
Mapping Digital Media (see Methodology). 

The need for more sophisticated and nuanced research methods to capture the
complexity of today's state and public media prompted the development of a new
typology, which is the basis for this series of studies. We named this new taxonomy the
State Media Matrix. It goes beyond the reductive dichotomy that distinguishes between
state-controlled outlets (the worst) and independent public service media (the best).
Instead, it aims to capture nuances related to the editorial performance of state and
public media and how that performance is influenced by different geographical
contexts, political situations, and economic factors in various periods of time. 

The State Media Matrix proposes a classification of state and public media based on
three key sets of factors that influence their independence: funding,
ownership/governance, and editorial autonomy. The Matrix, which is illustrated in the
figure below, was thoroughly explained in the study’s first year[1]. The research behind
this study can be accessed online via a regularly updated platform[2].

As in previous years, the goal of the 2023 study is to present the latest trends in state
and public media globally, with a focus on how these operations are funded and
managed, and on how their editorial autonomy is protected. 

[1] Marius Dragomir & Astrid Söderstrom. (2021). The State of State Media: A Global Analysis of the Editorial
Independence of State Media and an Introduction of a New State Media Typology. Center for Media, Data and
Society: Budapest. DOI: 10.13140/RG.2.2.33500.72321.
[2] The database is hosted at www.statemediamonitor.com.

Page 1

http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.33500.72321


Page 2



Key Findings

In the past year, the government's control over state media has remained
overwhelmingly strong, although there has been a slight decrease. According to the
State Media Monitor, around 83% of the 592 state-administered media entities across
157 countries lack editorial independence. While this figure has decreased by one
percentage point from the previous year, it still reflects an increase from the 80%
recorded in 2021. 

The share of media outlets categorized as state-controlled has slightly declined. These
outlets, which are primarily funded, managed, and editorially controlled by the
government, now make up approximately 76% of the 493 outlets lacking
independence. This marks a decrease from the figure of 80% in the previous year. 

The slight decrease in the incidence of government-controlled media can be attributed
to the ongoing trend of media centralization pursued by several governments. This
strategy involves consolidating multiple media outlets into larger entities, albeit in
smaller numbers. A notable example of this can be observed in Morocco, where the
government is currently in the process of merging numerous outlets under the state-
controlled media outlet SNRT. 

However, state and public media have a significantly larger and expanding outreach
when their portfolios of assets are analyzed. According to the State Media Monitor, the
combined ownership of these media entities amounts to nearly 6,200 media assets.
This figure includes television and radio channels, print titles, news agencies, and news
portals, but does not include the websites associated with their traditional media
operations. 

Over the past year, six media companies have experienced a downgrade in our matrix
due to the loss of their editorial independence. These companies include RTA in
Argentina, SINART in Costa Rica, Once in Mexico, CRTVG in Galicia, Spain, RTSH in
Albania, and Czech Radio. 
However, there have also been positive developments, with five outlets being
upgraded from a category lacking editorial independence to one that now possesses it.
These include the Central News Agency (CNA) in Taiwan, the public broadcaster RTCG
in Montenegro, as well as three outlets in Slovenia - the public broadcast group
RTVSLO, the news agency STA, and the news portal SiolNET (for more detailed
information, please refer to the Regional Overviews). 

Page 3



The situation of state and public media worldwide continues to be a cause for concern,
as only 99 outlets currently hold editorial independence. This represents a decrease of
three outlets compared to the previous year. Out of these, a mere 19 can be classified
as independent public service media, which is considered the golden standard for media
independence in all aspects. 

It is worth noting that the majority of independent public media outlets, a total of 12,
are located in Europe. Six Western European countries, namely Austria, Germany,
Sweden, Switzerland, the United Kingdom, and the Netherlands, account for the
presence of eight of these outlets. The remaining independent public media outlets in
Europe are distributed across Southern Europe, with Portugal being the sole
representative, and Central and Eastern Europe, with Czechia and Lithuania each
hosting one outlet.

But even these outlets are not immune to pressures. Several independent outlets are
facing relentless attacks, particularly from right-wing politicians and parties that
oppose the autonomy of public service media. The funding model of ORF and BBC, the
public service media in Austria and the United Kingdom respectively, is currently
subject to ongoing pressures for change. Concerned advocates for public media worry
that these shifts could jeopardize the continued existence of these outlets. 

Additionally, Europe is currently grappling with a concerning surge in the number of
captured media outlets, accounting for nearly a third of all such cases globally. A total
of 36 media outlets have fallen victim to capture. Out of these, 25 are privately owned
and predominantly controlled by oligarchic entities that maintain close ties with state
authorities. These outlets unabashedly toe the government's line, leaving little room for
impartiality. Worryingly, the number of such outlets continues to rise, with recent
examples identified in Hungary and Turkey. 

Furthermore, it is worth noting that Eurasia, Sub-Saharan Africa, Latin America, and
MENA lack independent public media outlets, which is a clear sign of the growing
divide between Western nations and the rest of the globe. 

As war and conflict continue to escalate in Ukraine and the Middle East, concerns are
mounting over the increasing government control of public and state media. This
development is particularly worrisome as the world approaches a crucial election year
in 2024. 

Page 4



Page 5

Government control in state media



Page 6



Page 7

Editorial independence in state media



Page 8



Page 9



Regional Trends

When it comes to editorial independence, Europe continues to lead with the highest
number of independent state and public media in the world. However, the share of
independent public and state media has continued to decline in the past year. The
combined share of the four models of independent state and public media in our matrix,
in the total number of state and public media in Europe, has further slid to 49%, down
from 50% in 2022 and from about 54% in the previous year, indicating a slight yet
continuous deterioration. Hence, out of all 117 outlets mapped in Europe, a total of 57
are editorially independent[3].

The independent state-funded and state-managed/owned media model (ISFM) remains
the most popular in Europe, with a total of 30 outlets in this category. The European
continent continues to be home to the highest number of independent public media
systems in the world, with a total of 12 independent public media corporations
operating in European countries. 

Page 10

Europe

[3] We also mapped Monaco and Luxembourg, two countries that do not have any public or state media. In
Luxembourg, the private owned broadcast group RTL is receiving government funds to produce and air public
service programming, which prompts various people to refer to it as a “quasi-public” broadcaster. Yet, RTL
remains a privately owned, commercially funded media operation, not fitting the State Media Matrix. The country
has no form of state-administered media.



During the past year, Europe has experienced both positive and negative developments. 

By far, the most positive development was recorded in Slovenia. Following the loss by
the conservative party of former Prime Minister Janez Jansa in the April 2022 elections,
the country’s public media began to experience better days. The newly installed
government, led by Robert Golob, has adopted a series of legal amendments that
helped the public broadcast group RTVSLO regain its independence from political
parties and authorities. Another positive development was registered in Montenegro,
where the public broadcaster RTCG has shown significant improvements in editorial
independence. This prompted the European Commission to praise the station for its
balanced editorial policy in its 2022 report on the country's progress towards EU
membership. 

On the negative side, three notable developments were monitored. First, Czech Radio,
once hailed as an independent public broadcaster, has been tarnished by mounting
evidence of censorship and editorial pressures faced by its journalists. A particular
incident that grabbed headlines involved the station's refusal to air a podcast based on
an investigation that the broadcaster itself had commissioned.

Meanwhile, RTSH, the public broadcasting company in Albania, has experienced a
series of arbitrary dismissals of journalists following the appointment of new
management in 2021. These dismissals have drawn sharp criticism from both local and
international media experts, as well as NGOs.

Page 11



Lastly, CRTVG, the public broadcaster in the Galicia region of Spain, has seen its
independence gradually erode due to relentless attacks and pressures from the Popular
Party (PP), which holds a majority in the regional parliament. Despite journalists'
previous efforts to resist such pressures, the influence of the PP at CRTVG has grown,
putting the broadcaster's independence at risk. 

Europe continues to face a significant divide between its western and eastern regions.
Out of the 12 independent public media outlets, eight are concentrated in Western and
Northern Europe (for more information about the regional breakdown, please refer to
the State Media Monitor Global List, available online)[4].
 
Independent public and state media in the West are also facing a multitude of risks,
primarily stemming from relentless attacks by right-wing politicians. In Austria, for
instance, the government is actively advocating for an amendment to the ORF act that
would significantly alter the station's funding model. This proposed change would
eliminate the license fee and potentially replace it with a household levy. Furthermore,
the center-right Austrian People's Party (ÖVP), one of the ruling coalition parties, has
also called for reductions in the Austrian broadcaster's budget. Similar pressures are
evident in the United Kingdom, where the government is making plans to abolish the
license fee by 2027. However, as of yet, no viable alternative solution has been put
forth. 

Despite facing such attacks, the public media in Western and Northern Europe continue
to enjoy high levels of trust and produce high-quality programming. This is largely due
to the presence of a robust civil society that staunchly opposes attempts by politicians
and state authorities to manipulate their operations. 

On the other hand, the state and public media in Central and Eastern Europe and
Turkey are often seen as mere mouthpieces for the government. In fact, approximately
80% of all state and public media in this region lack independence, either being
privately owned or fully controlled by the state.

However, there are a few exceptions to this trend, such as Czech Television, the public
broadcasters in the Baltic states (LRT in Lithuania, ERR in Estonia, and Latvian Radio
and Latvian Television), the Slovenian public broadcaster RTVSLO, the public
broadcaster RTCG in Montenegro, and several independent news agencies. 

Page 12

[4] See https://statemediamonitor.com/category/global-list/.



Central and Eastern Europe continues to be affected by a troubling trend: media
capture. State authorities and political parties in power are gaining control over the
editorial agendas of numerous privately owned media outlets. This model of private
capture is particularly prevalent in four countries: Hungary, Poland, Serbia, and Turkey.
In these countries, 25 media groups adhere to this model, with some conglomerates
boasting extensive portfolios of media outlets across various platforms. For example,
KESMA in Hungary operates approximately 470 media outlets across all segments.
Additionally, government control extends to national public media in those four
countries. MTVA in Hungary, TVP and Polskie Radio in Poland, RTS and RTV in Serbia,
and TRT in Turkey are all subject to government influence. However, with the
conservative party PiS in Poland failing to win the majority in the October 2023
elections, the situation of public media in the country is expected to improve. 

In the Southern Europe region, the situation is not much improved compared to the
Eastern Bloc. Despite the presence of a handful of independent news agencies in
Cyprus, Greece, and Portugal, and the existence of one independent public media outlet
(RTP in Portugal), the state still holds a firm grip on the media in these countries. This
control extends to state media organizations such as CyBC and BRTK in Cyprus, ERT in
Greece, RAI in Italy, PBS in Malta, and RTVE in Spain. One of the exceptions is
represented by the network of regional television channels in Spain, most of which
manage to protect their editorial independence despite facing numerous other
challenges. 

Page 13



Page 13

Eurasia

The situation of state media in the Eurasian region remains grim, as the state exerts
significant control over national media landscapes. Traditional media outlets, such as
television and radio, dominate in these countries, boasting extensive reach and a sizable
audience. Their widespread popularity makes them a desirable tool for governments,
who exploit them to further their own agendas. 

An alarming 97% of the 65 state media outlets in the Eurasia region are under strict
government control, which is more or less the same as in the previous year. 

Furthermore, approximately 80% of these state media organizations adhere to the
state-controlled model, while the others fit the captured media model. Notable
examples of the latter include Russia's Channel One, Gazprom Media, and National
Media Group. Additionally, several media outlets from Azerbaijan, such as Azad
Azerbaijan and ARB Media Group, are classified as captured private media entities.

Each of the 65 state media companies mapped as part of our study operates a wide
range of news outlets, including newspapers, television and radio stations, as well as
internet portals, exerting significant influence over public discourse.

Russia continues to play a leading role in developing its media sector, predominantly
shaping its media as propaganda weapons. As the international information war
intensifies and the media faces substantial criticism, especially from Western sources,
Russian-based media outlets have come under increasing pressure to align themselves
with the directives of the state authorities in Moscow. 
 



Uncovering the extent of Russian influence in the international media scene continues
to be an arduous task. The Russian government has diligently constructed a burgeoning
network of media operations targeting international audiences, all while maintaining a
shroud of secrecy. Numerous online portals are evasive and elusive, posing challenges
for journalists and experts in their efforts to identify state control. Consequently, it is
believed that the actual number of media outlets affiliated with the Russian
government and operating beyond its borders far surpasses what has been officially
recorded thus far. 

Page 14

As noted in our analysis last year, it is evident that all countries in our Eurasia sample
lack substantial safeguards to uphold editorial independence. The media environments
in these nations, including Azerbaijan, Belarus, Russia, and the Central Asian countries
included in this study, are among the most restrictive and perilous worldwide. Media
professionals constantly face severe government control, which exposes them to the
constant risk of fines and threats if they fail to comply with the official narrative. 

State media outlets are predominantly controlled by those in positions of power, either
directly by the state or through state-run institutions. The remaining media entities are
often owned by influential businessmen and oligarchs who maintain close connections
with ruling politicians. A case in point can be seen in Azerbaijan, where privately-
owned media organizations have been taken over by the president’s family or their
trusted associates. 

Only two state/public media outlets in the region enjoy editorial independence: the
National Public Broadcasting Company (UA:PBC) in Ukraine, which has seen improved
editorial independence following the implementation of the Law on Public Television
and Radio in 2014; and Teleradio-Moldova, which benefits from protection under the
Audiovisual Services Code and is overseen by an Ombudsman who ensures its editorial
performance. 



In Sub-Saharan Africa, the media landscape is largely shaped by state control, with
98% of the 124 media outlets in the region being either state-controlled or captured by
public/state entities. This represents the highest level of state control observed
globally. 

In 2022, a noteworthy shift occurred in the typology of three prominent media outlets:
the South African Broadcasting Corporation (SABC), Radiodiffusion Télévision
Ivoirienne (RTI), and Tanzania Standard Newspapers (TSN). All three organizations
transitioned from the State Controlled (SC) model to the Captured Public/State
Managed (CaPu) model, which is technically an improvement. However, despite this
change, these outlets still lack the crucial aspect of editorial freedom. Over the past
year, no significant developments, whether positive or negative, have been observed
that would necessitate a modification in their typology. 

As mentioned in our 2022 analysis, Sub-Saharan Africa only has three state media
entities that maintain editorial independence. One of these entities is Sidwaya, a
government-run media company in Burkina Faso. Sidwaya operates various print
publications and the Burkina Agency of Information (AIB), which is the country’s
primary news agency. While there is some influence from state authorities, we have not
found concrete evidence of government control over Sidwaya’s editorial content. The
other two outlets with editorial autonomy are Société nouvelle de presse et d'édition de
Côte d'Ivoire (SNPECI), a state-owned publishing house in Côte d'Ivoire, and Agence
Ivoirienne de Presse (AIP), the official news agency in the same country. Despite facing
frequent pressures from high-ranking officials, SNPECI’s main publication, Fraternité
Matin, remains widely read and maintains its editorial independence. On the other hand,
AIP, headquartered in Abidjan, appears to have freedom over its editorial agenda. 

Page 15

Sub-Saharan Africa



In the past year, a pressing concern has arisen among numerous public media outlets in
Sub-Saharan Africa regarding their funding. These organizations are grappling with
significant financial challenges as they strive to maintain their editorial independence
and ensure long-term financial stability. Consequently, they are now reevaluating their
funding models in a bid to overcome those obstacles. 

In South Africa, the state subsidy for the public broadcaster SABC has significantly
decreased in recent years due to the government's efforts to revamp SABC’s funding
model. However, the Cabinet approved a new SABC Bill in early October 2023 and
sent it to the South African Parliament for approval, but it is not expected to resolve
SABC’s ongoing funding crisis. The license fee is still considered the main source of
funding, despite its proven ineffectiveness in the South African context. Additionally,
the implementation of a new funding model has been postponed for three years.
 
In neighboring Zimbabwe, the governing board at the public broadcaster ZBC has been
advocating for the abolition of the license fee for years due to low collection rates. This
funding mechanism has also proven to be ineffective in Zimbabwe. In response,
however, the government has instructed ZBC to raise the fee, a decision that was
implemented in early 2021 but has yet to produce the expected results. 

The public broadcaster in Kenya, KBC, finds itself in a comparable predicament as it
grapples with years of debt and struggles to generate enough advertising revenue to
meet its expenses. Burdened by a loan acquired some years ago to enhance its
equipment and a liability from a lawsuit, KBC is faced with the daunting task of
restoring profitability, a process that could take a minimum of three years. However,
this can only be achieved if the government approves a series of financial bailouts from
the state. 

Page 16



The extensive state control over the African media can be attributed to a series of
unsuccessful attempts to establish thriving public service media throughout the
continent. In addition, the financial instability of the African media markets has
compelled numerous publishers to rely on state intervention in order to remain
operational.

Africa is also known for having one of the highest rates of state ownership in the print
media. According to our mapping in Sub-Saharan Africa, nearly a fifth of all state-
administered media players are print media publishers. 

Countries such as Burundi, Mozambique, Tanzania, Zanzibar, Angola, and Namibia are
home to major print media publishers like Publications de Presse Burundaise (PPB),
Sociedade de Notícias, Tanzania Standard Newspapers, Zanzibar Newspaper
Corporation (ZNC), Edições Novembro E.P., and New Era, among others. 
Additionally, it is worth noting that news agencies across most of Africa also remain
state-controlled. 

Page 17



State and public media in the MENA (Middle East and North Africa) region face
significant capture. The authorities have editorial control over a majority, with 82 out of
86 state and public media outlets, accounting for 96%. This figure has remained
unchanged since 2022 but has seen a notable 10% increase compared to 2021. 

The MENA region has also witnessed a significant rise in the number of captured media
outlets, as revealed by our State Media Matrix. Approximately 36% of all outlets in the
region can now be classified as captured. This marks a notable increase from 24% in
2021 and 33% in 2022. The spike can be attributed to changes in our methodology,
which affected media entities in Algeria, Iran, and Morocco, as well as the emergence of
new instances of captured media. 

The proportion of state and public media companies with editorial independence is thus
very low. These companies now represent a mere 4% of the total, which is a significant
drop from the 13% recorded in 2021. 

Amidst the ongoing conflict between Israel and Hamas, which has sparked turbulence
in the Middle East, it is anticipated that state and public media in the region will face
even more scrutiny. Governments will seek to exert greater control over these media
outlets in order to disseminate their own ideologies and advance their respective
agendas. 

Page 17

Middle East and North Africa (MENA)



The political instability has already had a profound impact on the editorial autonomy of
numerous media organizations, causing significant harm. State media in failed states
within the region, such as Yemen, Syria, and Libya, face immense challenges in
operating independently. Even researching these media outlets has become challenging
in those countries, as a bevy of entities, including political factions and warlords, assert
their authority. In our database, we have included media establishments controlled by
several parties involved in conflicts in Yemen and Libya, for example. 
On the other hand, there is a growing concern that even media outlets that have
previously safeguarded their editorial independence will face mounting challenges. 

Despite the government’s inability to influence the editorial decision-making at the
public broadcaster IPBC in Israel, led by Prime Minister Benjamin Netanyahu, there
have been discussions in recent years about the possibility of completely shutting down
the broadcaster. 

Page 18

In a similar vein to other regions across the globe, state and public media outlets in
some countries in the MENA region are grappling with growing financial challenges.
This was the reason why the Lebanese authorities made the decision to shut down
Télé-Leban in August 2023. The decision came after its employees staged a series of
protests due to unpaid wages. 



In parallel, the MENA region has witnessed a significant surge in the establishment of
numerous pan-Arabic and global media entities. Many of these organizations are
financially supported or overseen by governmental bodies. These media outlets
primarily originate from the affluent emirates of Qatar, Saudi Arabia, and the UAE, and
they are known for producing high-quality programs. However, the majority of them
remain under the influence of the authorities that finance them. As a result, they rarely,
if ever, venture into criticizing their respective country’s political leadership. 

Finally, a trend that is expected to adversely affect the editorial independence of state
and public media in the region is the tendency of various governments to consolidate
and centralize an increasing number of outlets. In Iran, the government is actively
working towards merging the country’s media into a centralized entity. The primary
motivation behind this move, according to media experts in Iran, is the government’s
economic struggle. As the government is the main source of funding for pro-
government media in the country, the consolidation would allow authorities to more
effectively control these outlets. 

Meanwhile, in Morocco, the government is also taking steps towards creating a
powerful media conglomerate by merging a spate of media companies. As part of this
effort, television channels 2M and Medi1TV, along with Medi1 Radio, have been placed
under the country’s public broadcast group SNRT. These developments raise concerns
about the potential impact on media independence and freedom of expression in the
region. 

Page 19



The state and public media landscape in Asia have remained largely unchanged over
the past year. Despite the region’s diversity and vastness, there are several factors that
contribute to the unchanging nature of the media landscape on the continent. On one
hand, authoritarian states continue to exert their control over the media, while on the
other hand, a few public service media outlets in democratic countries have managed to
preserve their identity and independence. 

According to our research, the government’s influence over state and public media in
Asia remains significantly high. Out of the 125 state and public media institutions
surveyed, only 8% maintain editorial independence, which indicates a slight decline
from the previous year. The majority of media outlets, however, are subject to
significant government control, with three-quarters falling under the category of state-
controlled in our analysis. 

Page 20

Asia



Asia is home to some of the most tightly controlled media systems on the planet, with
governments in countries such as China, North Korea, Laos, and Vietnam exerting
significant control over all media outlets. These systems represent an unprecedented
level of centralization. A recent development in this trend can be seen in Cambodia,
where the Bayon High Media System, along with the Royal Group (owner of CBS) and
the Hang Meas TV Group (a Cambodian media conglomerate), have come together to
form the Cambodian Television Alliance. The group aims to operate the largest digital
television platform in the country. Notably, the government is also involved in this
partnership through the Ministry of Economy and Finance, while Hun Mana, the prime
minister’s daughter, serves as the board chair of the alliance. 

The significant influence of the Chinese government on media narratives continues to
raise concerns among various Western governments. State-owned Chinese media
outlets consistently produce content aimed at foreign audiences, sparking criticism for
spreading Chinese propaganda within these countries. China has also increased its
efforts to expand its influence over foreign media outlets, with the aim of connecting
with Chinese communities abroad and shaping local narratives. This aggressive
expansion of propaganda has further decreased media freedom in Hong Kong, where
the government has consolidated its control over the public broadcaster and effectively
pushed independent media outlets out of the market. 

According to experts, it is believed that the influence of the Chinese government in
foreign media extends beyond what has been identified by the State Media Monitor,
similar to the situation with Russia. 

In Asia, just like in other regions of the world, state and public media outlets are also
confronted with economic challenges in some countries. One example is IBC in the
Philippines, a television chain under the control of the Presidential Administration.
Recently, government representatives have revealed that discussions about the
possibility of privatizing IBC are taking place in response to the financial crisis faced by
the network. 

Meanwhile, in South Korea, the presidential office has recommended separating the
license fee, which serves as the primary source of funding for the country’s public
broadcaster KBS, from the electricity bill of households. Advocates for public service
media argue that such a move could potentially destabilize KBS to the extent of
jeopardizing its very existence. 

On a more uplifting note, South Korea and Taiwan continue to stand out as havens for
numerous broadcasters and news agencies, where editorial independence thrives and
government meddling is virtually non-existent. Public media in Japan and Macao, which
were once part of this commendable group, have succumbed to mounting
governmental pressures in recent times, thereby compromising their editorial prowess. 

Page 21



The state control model reigns supreme throughout Latin America and the Caribbean,
as more than three-quarters of the 65 state and public media companies surveyed in
the region fall under this category. Cuba, Venezuela, and Nicaragua stand out as the
nations with the highest levels of state control, with the government exerting
significant influence over the majority of their media outlets. 

In the past year, there has been a notable shift in the state and public media sector
within the region. Some downgrading developments have outweighed progress.
Notably, the government’s influence over the editorial agenda of RTA, a prominent
public broadcaster in Argentina, has grown stronger. As a result, an increasing number
of independent journalists and observers in the country now perceive RTA as more of a
state media outlet rather than a public broadcaster. RTA’s news bulletins have
transformed into a mere platform for relaying government announcements and
regurgitating the words of government officials during their public speeches. 

In a separate development, accusations of censorship at the public media operator
SINART in Costa Rica have reached a boiling point, with journalists consulted for this
report confirming that they are unable to address certain topics due to strict directives
from SINART’s management. 

Page 22

Latin America
and the

Caribbean



Finally, in Mexico, after the election of Andres Manuel Lopez Obrador (AMLO) as
president in 2018, there has been a noticeable shift in the direction of Canal Once, a
public broadcaster. Under the leadership of the current director, who was appointed by
Obrador himself, the station’s news reporting has become supportive of the
government. Concerns about censorship regarding media coverage of topics that
portray a negative image of the Mexican presidency have intensified over the past year. 

Page 23

In comparison to other regions across the globe, Latin America and the Caribbean stand
out with a higher presence of independent state media entities. Notable examples
include PBC Jamaica, IMER, and Canal 22 in Mexico, as well as Televisión y Radio de la
Universidad Nacional de Colombia. However, the number of these entities continues to
steadily decline. 

In Latin America, a characteristic of the media systems is the presence of a strong
university media sector. This sector consists of broadcasters that are funded by the
state budget but operated independently by universities such as UCR in Costa Rica,
Universidad de San Carlos de Guatemala, UTV in Honduras, and UNAM in Mexico.

Additionally, there is a media sector focused on the indigenous population, with some
outlets receiving state financing. Examples of these outlets include Canal 5 TV Maya in
Guatemala, Sistema de Radiodifusoras Culturales Indígenas (SRCI) in Mexico, and
Sistema Nacional de Radios de los Pueblos Originarios in Bolivia. All of these outlets
seem to have editorial autonomy. 



State and Public Media:
Where To Next?

The state of the state and public media has shown little sign of improvement over the
past year. While there has been a slight reduction in the proportion of media companies
lacking editorial independence, the majority of these organizations remain tightly
controlled by the government and are used as propaganda tools by the authorities. 
With the ongoing war in Ukraine and intensifying tensions in the Middle East, the battle
for public opinion is poised to escalate, which will grant governments greater control
over the media. 

Authoritarian superpowers, China and Russia, continue to make significant strides in
expanding their media influence beyond their own borders. It is widely believed that the
reach of media controlled by these regimes extends far beyond what the State Media
Monitor has been able to track. With their media systems under close control
domestically, both countries are investing heavily in a network of state-controlled
outlets aimed at international audiences, as well as media companies targeting national
audiences in strategically important countries. This concerted effort is aimed at
bolstering their own narratives and increasing their global influence. 

Furthermore, the year 2024 is set to witness elections in almost 50 nations worldwide,
encompassing a combined population of over 3.3 billion individuals. This impending
wave of elections will undoubtedly exert even greater pressure on the media,
particularly on state and public media outlets. 

Alongside the highly anticipated US elections, citizens will exercise their democratic
rights in various other major democracies, including India, Indonesia, and Mexico. 

Additionally, a string of African countries such as South Africa, Ghana, and Rwanda, as
well as numerous European nations spanning the western and eastern regions like
Austria, Finland, Belgium, Romania, and Croatia, will also partake in the electoral
process. Furthermore, a slew of Asian nations, including Sri Lanka, Pakistan, and
Bangladesh, as well as Latin American countries like El Salvador and Uruguay, are
preparing for their own elections. Finally, elections in key strategic countries in East
Asia like South Korea and Taiwan, along with the EU-wide elections, will further
contribute to the tumultuous year ahead. 

Page 24



According to the State Media Monitor, less than a quarter of all countries expecting
elections in 2024 have state and public media outlets with editorial autonomy. 

In the midst of a global landscape characterized by intense geopolitical instability,
governments are ramping up their efforts in an increasingly aggressive information
battle. This comes on the heels of a series of severe economic and health crises,
coupled with a marked erosion of democratic values. Against this backdrop, the outlook
for state and public media appears more dismal than ever. Instead of serving as reliable
sources of news, these outlets persist in fueling political divisions and fostering
animosity, prioritizing the dissemination of propaganda and outright disinformation over
quality reporting. 

In a somber setting like this, we emphasize the plea made in our state media monitor
analysis last year, urging civil society and progressive political forces to redouble their
efforts in promoting public service journalism, with a strong emphasis on safeguarding
the editorial independence of public media as a vital component. 

Page 25



Methodology

Research process
The methodology for this study is the State Media Database that was created by Marius
Dragomir in 2004 and updated as follows:
a). Global update (2006, 2010, 2013, 2020-2023);
b). Latin America (2006, 2012, 2023);
c). European countries, North America, Australia and New Zealand (2005, 2009, 2012,
2013, 2015, 2017, 2020, 2023);
d). Sub-Saharan Africa (2014, 2023);
e). Asia (various regions including parts of Eurasia) in 2005, 2008, 2012, 2015, 2019,
2023;
f). MENA (2015, 2019, 2023).

Country coverage in 2023
During the update in 2022, six countries were added as follows: Iceland, Liechtenstein,
Luxembourg, Monaco, North Macedonia in Europe and Malawi in Africa. In Luxembourg
and Monaco, no state-administered media were identified. The sample of countries in
the latest update in 2023 has remained unchanged.

Changes in methodology in 2022
Our methodology presents media outlets as individual entities that provide media
services on various channels (television and radio stations, print titles, news portals). To
be able to consistently compare trends across countries and regions, in our analysis we
count the media operators as entities not the number of channels/assets these
operators have in their portfolio.

In the 2022 update, we identified all media outlets that are run as individual operators
and counted them as entities. This change has affected a few countries (such as Nigeria
where as of the year 2022 we have counted all the outlets in operation at the State
Level, versus Federal Level, as separate entities). Where state media are operated by
one government unit/company, we continue counting them as one entity.

Page 26



Criteria
The key criteria used in the creation and structure of the State Media Database are
threefold: a). funding; b). management and governance; c). editorial control.

The methods[5] used to categorize the state media are the following:

Step 1: Collection of data on

a). Funding: the budget of state media and the source of funding

Sources:
Tier 1 sources: annual reports of state media, legal acts that establish the funding
model of state media
Tier 2 sources: media articles, NGO reports, academic reports
Tier 3 sources: interviews with media experts or sources in the media outlet,
information from investigative reports

b). Management and governance

Sources:
Tier 1 sources: annual reports of state media, legal acts that establish the governance
model of state media
Tier 2 sources: media articles, NGO reports, academic reports
Tier 3 sources: interviews with media experts or sources in the media outlet,
information from investigative reports

c). Editorial control

Sources:
Tier 1 sources: legal acts or statutes that establish the mission of the outlet as a state
propaganda unit, public statements by government officials establishing the
propaganda role of the outlet
Tier 2 sources: media articles, NGO reports, academic reports
Tier 3 sources: interviews with media experts or sources in the media outlet,
information from investigative reports, content analysis (in specific geographical
contexts)

Step 2: Data analysis
Using the data gathered in each country and the criteria described in this study, the
media outlets have been categorized according to the models introduced by the State
Media Matrix.

Page 27

[5] The detailed methodology of the study can be accessed at https://statemediamonitor.com/methodology/.



Research limitations
This paper is based on our latest collection of data between March 2023 and September
2023. It has used to a large extent the information gathered in the Media Influence
Matrix project that has been run by the Media and Journalism Research Center, but also
data collected through a network of 41 partner organizations and local experts.

The media is a very dynamic field, hence some media outlets can rapidly “upgrade” or
“downgrade” to another State Media Matrix model, changes that cannot be captured in a
paper of this kind. There is a chance that, at the time of publication, some media outlets
qualify for another State Media Matrix model because of changes in their status or
political developments at the national level that happened between the time of data
collection and the drafting of the paper. Yet, the overall trends captured in this paper are
not significantly affected by such incongruities. Moreover, all such changes are captured
in the profiles of the media outlets presented on the website of the State Media Monitor,
the most complete database of state media that as of 2023 has been updated on a
regular basis.

Page 28

For a  comprehensive and interactive list of all the media outlets
profiled in this study, please access: https://statemediamonitor.com

From Puppet to Powerhouse: A Global Study of the Independence of  State and Public Media
A publication of Media and Journalism Research Center: Tallinn, London, December 2023
Publications editor: Norina Solomon



Media and Journalism Research Center

Legal address
Tartu mnt 67/1-13b, 10115,
Tallinn, Harju Maakond, Estonia

Postal address
6 South Molton St, London,
W1K 5QF, United Kingdom

Academic affiliation
Universidade de Santiago de Compostela (USC)
Colexio de San Xerome, Praza do Obradoiro s/n,
CP 15782 de Santiago de Compostela.

www.journalismresearch.org

Read our 
Groundbreaking Media Research newsletter

Contact

Email:
mjrc@journalismresearch.org

Tel.:
+34665084628
+447447728324

http://www.journalismresearch.org/
https://mjrc.substack.com/

