JANUARY 2020

Government, Politics and Regulation

7,

>

CENTER FOR
MEDIA, DATA
AND SOCIETY

CEU SCHOOL
OF PUBLIC
POLICY

Author: Marius Dragomir

2nd updated edition
Published by CEU Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2020



About CMDS

The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study of
media, communication, and information
policy and its impact on society and
practice. Founded in 2004 as the Center for
Media and Communication Studies, CMDS
is part of Central European University’s
School of Public Policy and serves as a focal
point for an international network of
acclaimed scholars, research institutions
and activists.

CMDS ADVISORY BOARD

Clara-Luz Alvarez
Floriana Fossato
Ellen Hume
Monroe Price
Anya Schiffrin
Stefaan G. Verhulst

About the author

Marius Dragomir is the Director of the Center
for Media, Data and Society. He previously
worked for the Open Society Foundations (OSF)
for over a decade. Since 2007, he has managed
the research and policy portfolio of the Program
on Independent Journalism (PI]), formerly the
Network Media Program (NMP), in London. He
has also been one of the main editors for PIJ's
flagship research and advocacy project, Mapping
Digital Media, which covered 56 countries
worldwide, and he was the main writer and
editor of OSF’s Television Across Europe, a
comparative study of broadcast policies in 20
European countries.

) AN

> CENTER FOR MEDIA, | CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Nador u. 9.
Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu



ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

MEDIA INFLUENCE MATRIX

ADVISORY BOARD
I —

» Special Advisor: Dean Starkman

« Media Management and Economics: Philip M. Napoli
» Research and methodology: Amy Brouillette

« Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
 Civil Society & Technology: Kate Coyer

« Policy: Francesca Fanucci

» Data: Attila Batorty, Jessie Labov

CMDS TEAM

» Director: Marius Dragomir

« Editorial consultant: Tom Popper

» Research: Eva Bognar, Roni Dorot, Dumitrita Holdis
» Design and outreach: Robert Nemeth

» Coordinator: Mihaela Groza



MEDIA INFLUENCE MATRIX: SLOVAKIA
GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

]
GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION
m LEGAL OVERVIEW 4
h REGULATORY AUTHORITIES 5
z Regulation: Rules in the Works 6
Broadcast Media and Frequency Spectrum 6
m Print Media Regulators 9
h Internet Regulators 9
z Data Protection Regulation 11
Other Institutions with Regulatory Powers 12
O Decision-Making: Regulation and Policymaking 13
Key Players 13
U Transparency in Media Regulation 17
Regulation: Impact on News Media and Journalism 18
m INFLUENCERS 19
o Local Influencers 19
Industry Players 19
Civil Society 28
m External Influencers 30
ml
aa)
-




GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

LEGAL OVERVIEW

LEGAL OVERVIEW

Freedom of speech and the right to information
are guaranteed by the Slovak Constitution, which
states that everyone has the right to express their
opinions in writing, print, through pictures or
any other means. Press publishing does not
require any approval, and censorship is
forbidden, according to the Constitution.
Freedom of expression and the right to
information can only be restricted if such a
measure is needed to protect the rights of others,
national security, public order or the protection
of health and morals.[1]

The media sector is governed by several laws
including the 2000 Broadcasting Law, the 2007
Digital Broadcasting Law complementing the
broadcast law, and the Press Law of 2008. These
laws were all amended at a later stage. They put
forward provisions guaranteeing protection of
sources by journalists. Most of the important
media-related issues and operations including
licensing of broadcasters, media ownership and
transparency of ownership are covered by these
laws.

The most contentious legal issue that the media
sector was faced with in 2019 was the approval by
Parliament of an amendment to the Press Law
that would make it easier for politicians to
demand a right of reply in the media. The
amendment was sponsored by the ruling Smer-
SD party as a response to “media terror,” which is
how Smer-SD calls journalists’ critical coverage.
The amendment, which was yet to be signed by
the President, had been harshly criticized by
international press freedom groups.[2]

Other important laws that affect the media
include an act adopted in 2010 that regulates the
operation of the Slovak public media, and a 1995
law on State Language of the Slovak Republic
that has provisions on use of language in
electronic media. Some of the provisions in the
language law were criticized for restricting use of
minority languages.

Alaw on access to information from 2000
empowers any citizen in Slovakia to request
information from state agencies.[3] According to
the law, officials who do not respond to such
requests can be fined. In 2013, government
officials said that they might change this law
because it was “misused by students and private
interests.”[4] However, local surveys showed that
the amount of information requests during the
period 2010-2018 was far from overwhelming the
state administration and local municipalities.
Defamation is a criminal offense in Slovakia,
publishable by eight years in prison. This
provision has been used by politicians to sue
newspaper and journalists critical of the
government.[5]

Privacy is mainly regulated by a law on data
protection adopted by Slovak parliament in 2013.
This law implemented an EU Directive on data
protection. As of May 2018, it was replaced by a
new EU piece of law, known as the General Data
Protection Regulation (GDPR).[6] Police are the
main implementer of the data protection
legislation in Slovakia.

[1] Constitution of the Slovak Republic of 1 September 1992, republished on 26 March 2001 and supplemented by the Act of

11 April 2002, available online at

[2] Reporters Without Borders (RSF), “Slovak press law change would dangerously expand politicians’ ‘right of reply’,” 29

March 2019, available online at
(accessed on 2 September 2019).

[8] For more information on media laws in Slovakia, see Andrej Skolkay, Media Law in Slovakia, Kluwer Law International,
2011. A database of legal acts adopted in Slovakia is made available, in Slovak, by the justice ministry on this portal:

[4] Freedom House, “Slovakia” in Freedom of the Press 2017, available online at

[5] Ryan Heath, “Robert Fico Calls Reporters ‘Dirty, Anti-Slovak Prostitutes™. in Politico (23 Nov 2016), available online at

[6] See the GDPR on the EU’s website:


https://rsf.org/en/news/slovak-press-law-change-would-dangerously-expand-politicians-right-reply
https://www.prezident.sk/upload-files/46422.pdf
https://www.slov-lex.sk/domov
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/slovakia
http://www.politico.eu/article/robert-fico-calls-reporters-dirty-anti-slovak-prostitutes-foreign
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2016.119.01.0001.01.ENG

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

REGULATORY AUTHORITIES

The regulation of media in Slovakia is a heavily politicized process. All of the regulators covering
media are in theory autonomous institutions, but in practice they take orders from the politicians in
power as the state has the biggest say in appointing and dismissing their members. The sole
authority directly in charge of media regulation is the Council for Broadcasting and Retransmission
(RVR), a body created in the early 1990s to watchdog the broadcast industry. Their regulatory role
has been decreasing as licensing of broadcasters in the digital era has become a formality.
Nevertheless, as calls for regulation of content online are intensifying, RVR (and possibly other
regulators) are likely to regain their importance in the country’s regulatory mix. The internet is still
an unregulated field and, according to all of the journalists interviewed for this report, it should stay
like that. However, using fake news as a pretext, authorities are looking into designing models to
regulate content online, which journalists fear would eventually lead to more self-censorship among
journalists and media outlets. RVR is increasingly expanding its authority to the internet, including
in its monitoring a hotchpotch of small and big broadcasters, publishers and telcos that have an
online presence. Major on-demand suppliers and social media such as Netflix and Facebook are not
regulated today, but the regulations in the pipeline are very much likely to include them.

Policy in Slovakia is usually initiated by the culture ministry, which drafts most of the initial
proposals for legislation in the media field. However, parliament has an equally high influence (in
some cases even higher) in the policy process. A number of media laws (such as the Digital
Broadcasting Act) drafted by the culture ministry were significantly altered in parliament under
pressure chiefly from private broadcasters, according to journalists and media experts interviewed
for this report.[7]

Several other regulatory authorities indirectly cover news media. In fact, a significant role in
shaping the Slovak media market is played by the antitrust regulator, PMU. Its decisions, for
example, allowing media acquisitions by Penta Investments, a mighty financial group, have helped
this company gain a dominant position in the media market.

The key influencers in the Slovak media regulation are in a way or another associated with politics
and politicians. Most of those sitting on regulatory bodies need in the first place the support of
authorities (parliament or government) to be appointed in those positions. The Slovak regulatory
environment is characterized by a dearth of vision and progressive thinking needed to spark
innovative journalistic projects. Instead, hackneyed regulatory practices allow the Slovak news
media market to get captured by a handful of financial powerhouses with dubious business practices
and close anchors in political life. The investigations into the killing of the journalist Jan Kuciak are
unveiling a cesspool of corruption and organized crime that connects major media groups,
politicians and criminals.

These revelations though have led to a mobilization of civil society that has no precedent in
Slovakia, creating a momentum for a major cleanup in the country’s society. The election of Zuzana
Caputova, a progressive lawyer, as Slovakia’s president in June 2019, has given civil activism another
boost. People are calling top officials from politics, judiciary, police and other public administration
bodies to account. But although some of these efforts forced some out of the public office, the
structure of the Slovak media sector remains unchanged, with wealthy oligarchs and dubious
financial groups of interests controlling much of the country’s media.

[7] See Methodology in Media Influence Matrix: Slovakia



GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Regulation: Rules in the Works

Broadcast Media and Frequency Spectrum

Remit and Tasks

Council for Broadcasting and Retransmission

The radio and TV broadcast media in Slovakia are regulated by
the Council for Broadcasting and Retransmission (Rada pre
vysielanie a retransmisiu, RVR). The competencies of the RVR fall
into three categories:

» Licensing and registrations

RVR is in charge of awarding licenses to broadcasters to operate

in Slovakia as well as of withdrawing licenses in cases of serious

legal breaches.

» Legal compliance

RVR is the body that ensures broadcasters comply with the legal provisions laid down in local
legislation, particularly the Act on Broadcasting and Retransmission, Slovakia’s primary broadcast
law. Failure to comply with law leads to sanctions such as fines or suspension of licenses that RVR
has the power to impose on broadcasters.

« Reporting and policy recommendations

RVR is churning out regular reports for the European Commission on how broadcasters perform
their duties. The authority also processes statistics about TV and radio programs, focusing on
statistics related to legal obligations related to the EU law such as the share of European works in the
total audiovisual offering or volume of advertisements. The authority also participates in drafting
laws applying to broadcasting.

RVR’s remit covers radio and TV broadcasters, retransmission operators such as cable providers,
and on-demand providers of audiovisual media services.[8]

Regulatory Authority for Electronic Communications and Postal Services

Another regulator with competence in the area of broadcasting is the Regulatory Authority for
Electronic Communications and Postal Services (Urad pre regulaciu elektronickych komunikacii a
postovych sluzieb, RU), formerly the Telecommunications Office.

The RU’s regulatory tasks target primarily the area of telecoms and postal services. The most
relevant tasks for the broadcast media are those related to the frequency spectrum. The RU is in
charge of managing the broadcast frequency spectrum jointly with the Ministry of Transport and
Construction of the Slovak Republic. They cooperate with the RVR in updating every two years the
planning for broadcast frequency allocation. Broadcasters in Slovakia, to be able to operate, need, in
addition to the broadcast license from the RVR, an approval to use a frequency use from the RU.[9]

[8] For more information about the RVR, visit the regulator’s website at www.rvr.sk
[9] For more information about the RU, visit the regulator’s website at https://www.teleoff.gov.sk


http://www.rvr.sk/
https://www.teleoff.gov.sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Board Composition

Council for Broadcasting and Retransmission

The RVR is according to its Statute an “independent organ” that is not part of the governmental
administration. However, in reality it acts as an administrator operating on behalf of the
government. It decides who can and cannot operate TV and radio broadcast channels and monitors
broadcasters to ensure they comply with the state law.

The RVR council, the main governing structure of the authority and the body with decision-making
power, consists of nine members, all appointed by the National Council of Slovakia, which is the
country’s Parliament. The RVR’s annual report has to be approved by Parliament, which is also the
sole authority who can fire the RVR’s members. They can do that, though, in line with a set of legal
provisions.

The members of the RVR are elected for six-year mandates. One-third of the members are replaced
every two years to ensure that the RVR board is less vulnerable to the changes in political power. A
staff of some 30 specialists, known as the RVR Office, offer advice and expertise to the council to
help them make the right decisions. The RVR usually meets twice a month. In December 2018,
Parliament appointed three RVR boards members as three board member mandates ended. One of
them was Marta Danielova, the chair of the RVR board whose mandate was renewed for another
term.[10]

List of RVR members, October 2019

« Marta Danielova (in office until 15 December 2024), chair

» Peter Kubica (in office until 26 January 2026), vice-chair

« Ingrid Fasiangova (in office until 16 December 2020)

« Gabriela Rothmayerova (in office until 16 December 2020)
» Peter Kolenic (in office until 13 January 2021)

« Milan Blaha (in office until 16 February 2023)

« Pavol Holestiak (in office until 28 March 2023)

« Gyorgy Batta (in office until 13 December 2023)

» Aniké Dusikova (in office until 26 January 2025)

Regulatory Authority for Electronic Communications and Postal Services

The RU’s Office is authority’s main decision-making body: it consists of a chairman who is elected
and recalled by Parliament at the recommendation of the Government, and a vice-chairman who is
appointed and recalled by the Government. The RU is a large institution with nine different offices
all reporting to the chairman. They include the legal, telecommunications, technical regulation and
postal services offices.

[10] “Zvolili novych clenov licencnej rady, aj spoluautora knihy o Tisovi” (New members of the licensing board, including co-
author of book about Tiso, appointed), Trend, 6 December 2018, available online at
https://medialne.etrend.sk/televizia/zvolili-novych-clenov-licencnej-rady-aj-spoluautora-knihy-o-tisovi.html (accessed on 15
September 2019).


https://medialne.etrend.sk/televizia/zvolili-novych-clenov-licencnej-rady-aj-spoluautora-knihy-o-tisovi.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

RU board and management, October 2019

Board
« Vladimir Kesjar, chair
« Jan Flak, vice-chair

Management

« Bruno PatUs (RU office)

« Milan Mizera (frequency spectrum)

« Milada Lovicova (economy)

« Kamil Mikulasek (technical regulation)

« Ivan Martyak (economic regulation)

« Paulina Stanova (legal)

« Miroslav Baxa (telecommunications and IT)

Funding
Council for Broadcasting and Retransmission

The RVR operates with a subsidy from the state budget. In 2018, the regulator received a state
subsidy of nearly €1.4m to cover its expenses, a slight increase, of less than 5% compared to the year
before. However, over the past five years or so, the government has pushed the RVR to generate
more cash on its own. In 2016, a revenue target of €350,000, more or less as in the previous two
years, was imposed on the RVR by the finance ministry. The government for the first time hiked the
level of revenue that RVR must raise in 2014, forcing the regulator to increase the number of fines
on broadcasters, which is the main source of revenue that RVR can generate.

International NGOs, such as the International Press Institute (IPI) and South East Europe Media
Organisation (SEEMO) criticized the government’s decision.[11] They say that by forcing the
regulator to impose more fines, the government threatened the RVR’s independence and instilled
fear and self-censorship among media outlets. According to legislation, RVR can impose fines on
broadcasters ranging from €99 to €165,959, depending on the gravity of the violation. The funding
the RVR generates on its own is returned to the state budget.

Paying the watchdog
The budget of the broadcast regulator RVR (€), 2013-2018

160,000 340,000 350,000 350,000 250,000 250,000
m 1,142,605 1,134,638 1,151,224| 1,188,473| 1,337,057 1,402,536

Source: CMDS based on data from RVR annual reports

[11] “Press group says state budget threatens Slovak broadcast regulator”, The Slovak Spectator, 12 December 2013, available
online at https://spectator.sme.sk/c/20049191/press-group-says-state-budget-threatens-slovak-broadcast-regulator.html
(accessed on 2 September 2019).


https://spectator.sme.sk/c/20049191/press-group-says-state-budget-threatens-slovak-broadcast-regulator.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Regulatory Authority for Electronic Communications and Postal Services

The telecom regulator generated revenues of over €14.7m in 2016. Much of that came from fees for
spectrum management and technical regulation. The regulator had a staff of 146 in 2016. The
government is imposing on the telecom regulator an annual revenue target of €6.5m. The RU has
overachieved in the past five or so years when it comes to revenue generation, sending to the state
budget much more than that. They generated a high record sum in 2014 mostly thanks to the
auctioning that year of some lucrative frequencies for mobile telephony operations.

A powerhouse

The budget of the telecom regulator RU (€), 2013-2018

11,536,831 17,921,340 13,111,695 14,704,546 16,715,291 15,399,140
Expenditure 4482102 4,413,282| 4,400,088| 4,629,309| 5,343,168| 5,866,736

Source: CMDS based on data from RU annual reports

Print Media Regulators

There is no government regulator of the print media in Slovakia. The sector has though a system of
self-regulation represented by the Press-Digital Council of the Slovak Republic (Tlacovo-digitalna
rada Slovenskej republiky, TR SR), a body created in 2002 through the merger of the Slovak Syndicate
of Journalists and the Association of Periodical Print Publishers. (See Decision-making process/Impact in
this report)

Internet Regulators

There is no official regulator specifically covering the internet in
Slovakia. Thus, online media is not subject to any form of
institutionalized regulation. There is no legal provision either
A establishing responsibility for third-party online content such as
comments. However, informal avenues for pressure and censorship
a on the internet are in place, according to a 2014 assessment of the

Slovak internet by Miroslav Kollar for the Institute for Public Affairs
‘ (IVO).[12] Lawsuits related to online content can be lodged in court.

Increasingly, the RVR is entering the internet space by making decisions about media content
online. They are empowered by EU regulations to do so. According to EU law, audiovisual media
including on-demand service providers and internet broadcasters are regulated more or less like
traditional broadcasters. EU regulation, for example, obliges such providers to clearly distinguish
between advertising and content in their videos posted online.

[12] Miroslav Kollar, “Free for All, but Someone is Watching. Internet Freedom Report 2014: Slovakia”, The Institute for
Public Affairs (IVO) Bratislava, PASOS, Transitions Online, available online at http://pasos.org/wp-
content/uploads/2015/03/Internet-freedom-Slovakia.pdf


http://pasos.org/wp-content/uploads/2015/03/Internet-freedom-Slovakia.pdf

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

The law allows RVR to regulate three content-related aspects: age appropriateness, legal provisions
on advertising and news standards such as objectivity or protection of human dignity. Under the
EU’s Audiovisual Media Services Directive (AVMSD), the RVR started to regulate certain types of
online content, particularly videos. Local experts and journalists say that the RVR’s regulatory
approach online is too strict, which is in contradiction with the recommendations of the European
Commission that has called for a light-touch regulation.[18]

In recent years, the main regulatory challenge has been the lack of clear definitions of the content
that RVR is competent to regulate online. RVR has the power to impose fines on publishers of
videos on the internet that do not respect standards on children protection or hate speech, but it has
no power in judging news impartiality or objectivity online. RVR first used its regulatory power in
2011 when it warned the TV station Joj TV that one of its broadcasts aired online violated children
protection rules.

The adoption of an amended Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) in November 2018[14]
is expected to change that. The directive cover video-sharing platforms (VSPs), which is the first
time EU legislation addresses content regulation on any digital platform. The culture ministry in
Slovakia announced in April 2019 that it established a working group that was drafting amendments
to Slovak law to incorporate the directive’s new provisions.[15]

Already for the past five years, RVR has expanded its regulatory remit on the internet. It identified a
total of 65 online news media that fall under its regulatory remit, according to the RVR 2016 annual
report. Two years later, the number of regulated news media online increased to 80. They all have
an audiovisual element in their internet content. The outlets include small online media, primarily
local outlets such as Hlohovska televizia and Humenska televizia, but also major players such as the
public broadcaster RTVS, all of the largest private TV stations in Slovakia, the telecom operators
Orange Slovensko and Slovak Telekom and the publishers Ringier Slovakia and Petit Press.
However, sanctions imposed by RVR on online content are rare. For some reason, international
social media such as Facebook or Twitter and global on-demand service providers such as Netflix
are not regulated by RVR or any other body although these providers host audiovisual content on
their platforms. However, following the adoption the new audiovisual directive, these operators are
likely to be regulated, according to RVR experts.[16] Local experts interviewed for this report say
that the planned regulations represent a revolutionary measure in Slovakia as it will be for the first
time when online content will be regulated in full.

So far, IAB Slovakia-Association for Internet Advertising, a joint industry committee of digital
media, ad agencies and advertisers, has done a great deal of self-regulation on the internet. Although
it covers mostly advertising-related issues, it also has an ethical commission that often covers cases
related to news media.

[18] Ingrid Lunden, “EU backs light-touch regulation for on-demand companies like Uber and Airbnb”, 2 Jun 2016,
TechCrunch, available online at
[14] See EU’s official announcement online at
(accessed on 1 August 2019).
[15] “Do jesene pripravime novy zakon o vysielani a retransmisii, hovori skreko z ministerstva kultury” (By autumn we
prepare a new law on broadcasting and retransmission, says skreko from the culture ministry), Stratégie, 25 April 2019,
available online at
(accessed on 12 August 2019).
[16] Petronela Sevcikova, “Lubos Kuklis: Je nacase, aby sa regulacné iniciativy zacali zaoberat socialnymi médiami” (Lubos
Kuklis: It is time that regulatory initiatives started to address social media), Stratégie, 29 March 2019, available online at
(accessed on 3
August 2019).


https://techcrunch.com/2016/06/02/eu-on-demand-guidance/
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/audiovisual-media-services-directive-avmsd
https://strategie.hnonline.sk/media/1930086-do-jesene-pripravime-novy-zakon-o-vysielani-a-retransmisii-hovori-skreko-z-ministerstva-kultury
https://strategie.hnonline.sk/media/1915409-novy-audiovizualny-zakon-zasiahne-aj-youtube-a-facebook

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

On the other hand, calls for regulation of content on social media have become more frequent. In
early 2019, Martin Fedor, an MP from the Social Democratic and Christian Union-Democratic Party
(SDKU-DS), said that the state had to intervene to “curb the influx of hate and disinformation.”
Fedor added that German and French models of legislation that prevent incitement to hatred on
social networks should be followed by the Slovak government.[17]

In another call for regulation of the internet, Robert Fico, a former Prime Minister until his
resignation in 2018, floated suggestions to regulate content online by making it mandatory for
people to give their real names when they make comments online. However, experts agree that this
will be totally impossible.[18] A more dangerous proposal came from Andrej Danko, chairman of
the Slovak National Party, a racist nationalist party, who called for legal provisions that would
equally apply to radio and television broadcasting as well as the internet. Saying that, “media in the
digital space cannot write what they want,” Danko called for a law that would introduce a strong
provision that would give people the right to “correct” content online.[19]

Data Protection Regulation

Remait and Tasks

Established in 2002, the Office for Personal Data Protection (Urad na ochranu osobnych Udajov SR,
UOOU SR) is the main data regulator in Slovakia. It principally regulates the use of personal data in
Slovakia in line with the Data Protection Directive of the EU. As the law authorizes the use of
personal data for journalistic purposes (subject to certain conditions), the remit of the UOOU is not
much relevant to journalism.[20]

Board Composition

The UOOU's chair is Sona Potheova, a former television journalist who also worked in Public
Relations and government before joining the data regulatory authority. The office operates with a
staff of some 40. The UOOU's head is appointed by Parliament.

Funding

The data regulator is financed by the state. It operated with a budget of over €1.4m in 2019, an
increase of almost 24% compared to the year before. The organization’s budget has increased the
most in recent years compared to the financing allocated to other regulators in the media and
internet areas.

[17] “Socialne média, sirenie nenavisti a dezinformacii sa stavajU hrozbou, tvrdi Fedor” (Social media, spread of hatred and
disinformation are becoming threat, said Fedor), Zoznam, 6 January 2019, available online at https://glob.zoznam.sk/socialne-
media-sirenie-nenavisti-a-dezinformacii-sa-stavaju-hrozbou-tvrdi-fedor/ (accessed on 1 August 2019).

[18] “Filip Struharik, “MediaBrifing: Fico a Danko chcU tento rok zregulovat média a internet” (Media Briefing: Fico and
Danko want to regulate media and internet this year), DennikN, 4 January 2019, available online at
https://e.dennikn.sk/1341186/mediabrifing-fico-a-danko-chcu-tento-rok-zregulovat-media-a-internet/ (accessed on 15 March
2019).

[19] Filip Struharik, “SNS vymysla nové pravidla pre média. Pripomina mi to meciarizmus, reaguje pravnik” (SNS envisaged
new rules for the media. It reminds me of the Meciar ideology, lawyers responds), DennikN, 18 January 2019, available online
at https://dennikn.sk/1354712/sns-chce-vacsie-zmeny-v-tlacovom-zakone-pripomina-mi-to-meciarizmus-reaguje-pravnik/
(accessed on 15 August 2019).

[20] For more information about the data regulator, visit the UOOU website at https://dataprotection.gov.sk/uoouy


https://glob.zoznam.sk/socialne-media-sirenie-nenavisti-a-dezinformacii-sa-stavaju-hrozbou-tvrdi-fedor/
https://e.dennikn.sk/1341136/mediabrifing-fico-a-danko-chcu-tento-rok-zregulovat-media-a-internet/
https://dennikn.sk/1354712/sns-chce-vacsie-zmeny-v-tlacovom-zakone-pripomina-mi-to-meciarizmus-reaguje-pravnik/
https://dataprotection.gov.sk/uoou/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Data watchdog coffers

The budget of the data regulator UOOU (€), 2013-2019

Budget 876,324 856,329 874,599 088,925 1,018,835 1,163,853 1,442,263

Source: CMDS based on data from UOOU annual reports

Other Institutions with Regulatory Powers

The Ministry of Culture is the key body in the state administration that prepares the basic state
media policies as well as most of the media laws in Slovakia. The ministry maintains a public
register of broadcast content providers and a public register of print media that includes their
owners.[21]

Slovak Trade Inspection (Slovenska obchodna inspekcia, SOI), an independent watchdog with powers
in consumer protection issues, regulates some aspects of advertising.[22]

A regulatory authority with a big say in the media is the Antimonopoly Office of the Slovak
Republic (Protimonopolny Urad Slovenskej republiky, PMU), an antitrust public administration body. It
intervenes in cases of cartels or abuse of a dominant position in all industries, media included. PMU
also gives the green light for mergers and acquisitions. The decisions of the PMU are made by a
seven-member council that is appointed by the government for a mandate of five years.

Most of the members of the PMU Council are lawyers.[23] Many of them have links with industry,
chiefly companies where they worked before joining the antitrust authority. For example, Tibor
Menyhart and Martin Suchanek both worked for Transpetrol, an oil transportation company,
before their term at PMU. Another PMU member, Mojmir Mamojka, an influential lawyer and
former politician, was directly involved in media regulation as a member of RVR until 2017.[24]

[21] For more information about the Slovak culture ministry, visit the ministry’s website at http://www.culture.gov.sk

[22] For more information about the trade inspection watchdog, visit the SOI’s website at https://www.soi.sk/

[23] For more information about the Slovak antitrust regulator, visit the PMU website at http://www.antimon.gov.sk

[24] According to data obtained through investigation of trade databases, regulatory reports and corporate public records.


http://www.culture.gov.sk/
https://www.soi.sk/
http://www.antimon.gov.sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Decision-Making: Regulation and Policymaking

Key Players[25]

Many of the key influencers in the Slovak media regulation have some sort of connection with
politicians. Some of them are very close to political parties or come themselves from politics and,
thus, their decisions are heavily influenced by the political logic. Only a few of the influencers in the
Slovak policy and regulation are truly progressive and visionary, and their power is far from
matching the might of those connected with political groups or financiers. That explains why the
Slovak media market is shaped by the interests of a handful of powerful financial groups that have
leverage with the government.

Political stalwarts

Appointed by parliament to RVR in February 2018, Milan Blaha is, as A
expected, playing a major role in the regulatory field. He has close political
connections; the most important is Lubos Blaha[26], his son, a Marxist
philosopher and political scientist who entered parliament in 2012 as a
representative of the Social-Democratic Party (Smer-SD). Milan Blaha is a
veteran journalist who was known in the old days as a propagandist of
Vladimir Meciar, a controversial politician who was three times the prime
minister of Slovakia in the 1990s.[27] In the 2000s, Milan Blaha worked as a

journalist with the public TV and a few, now-defunct, private TV channels, including VTV and TV
Luna.

Source: YouTube

A lawyer by education, Andrej Danko is chairman of the nationalist SN'S
party. As a parliament speaker, Danko has been exerting significant power
in the Slovak public affairs. He has shown a keen interest in the media and
is known as one of the most powerful government players when it comes to
media policy. He has relentlessly attacked the current model of financing
the Slovak public broadcaster calling for the replacement of the license fee
(paid by all households) by advertising revenue.[28] Such a model, experts
say, would badly affect the quality of programming produced by the public

Source: Wikipedia

broadcaster and would even jeopardize the very existence of the broadcaster. Much of Danko’s
influence will depend on the parliamentary elections scheduled for March 2020. Since 2016,
Danko’s party has been in the government with Smer-SD, the party of Robert Fico, the prime
minister who resigned in 2018 following the assassination of the Slovak journalist Jan Kuciak. Danko
is by far the biggest enemy of press freedom and independent journalism in Slovakia.

[25] The content in this part of the report is based mostly on interviews with Slovak journalists and experts carried out for this
report (See Methodology in Media Influence Matrix: Slovakia).

[26] See a profile of Lubos Blaha on Aktuality.sk: https://osobnost.aktuality.sk/lubos-blaha/

[27] Miro Kern, “Meciarovsky novinar Blaha i pravnik s vizbami na Basternaka sU vo funkciach aj vdaka opozicii” (Meciar’s
journalist Blaha and the lawyer with links to Basternak are in positions also thanks to the opposition), DennikN, 7 Feb 2018,
available online at https://dennikn.sk/1022022/meciarovsky-novinar-blaha-i-pravnik-s-vazbami-na-basternaka-su-vo-
funkciach-aj-vdaka-opozicii/

[28] “Danko chce zmenit RTVS, kritizuje Madarica” (Danko wants to change RTVS, criticizes Madaric), Trend, 31 Dec 2017,
available online at https://medialne.etrend.sk/televizia/danko-chce-zmenit-rtvs-Kkritizuje-madarica.html


https://osobnost.aktuality.sk/lubos-blaha/
https://dennikn.sk/1022022/meciarovsky-novinar-blaha-i-pravnik-s-vazbami-na-basternaka-su-vo-funkciach-aj-vdaka-opozicii/
https://medialne.etrend.sk/televizia/danko-chce-zmenit-rtvs-kritizuje-madarica.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Ingrid Fasiangova, member of the RVR, is a playwright with experience in
cultural events management. She has held positions in the supervisory
boards of both public radio and public television in Slovakia. She has been
associated with the company IstroArt Production, which appears to run a
real estate agency. Fasiangova was a co-owner in the company until 2008.
The company is controlled by the businessman Anton Ozvold from
Bratislava. Fasiangova is close to the Social-Democratic Party (Smer-SD)
that won the 2016 elections. She is close to Marek Madaric, a Smer-SD
politician who was three times minister of culture and who resigned, in a moral gesture, in February

2018 after the Slovak investigative journalist Jan Kuciak was assassinated by unknown killers.[29]
Madaric named Fasiangova general director of the theater Nova Scena in Bratislava.

Source: teraz.sk

Appointed head of the RTVS Council in 2018, and reappointed twice in
2015 and 2017, Igor Gallo has experience in several, often unrelated,
industry sectors. His name is connected with media. He was editor-in-chief
of the daily Kosicky vecer in the early 2000s. At the time, he had shares in
the company Cassovia-Press, which published the daily. Gallo also works
for the state-owned power provider Slovenska elektrizacna prenosova
sUstava (SEPS). In that role, he was reportedly one the best-paid employees
in the Slovak public system, with over €100,000 annually in wages, more
than Slovakia’s president or prime minister.[30]

Source: netky.sk

Appointed member of the RVR in May 2018 after the resignation of Peter
Joanidis (see Fading glory below), Pavol Holestiak is another political puppet
sent to the board of the broadcast regulator thanks to his affiliation with
SNS. Holestiak is known as a sympathizer of Jozef Tiso, a Slovak politician
and Roman Catholic priest who led Slovakia as a supporting state of Nazi
Germany, between 1939 and 1945. Holestiak wrote a collection of poetry in
Tiso’s honor and writes critical, often false, accounts about the opposition
on his social network accounts. Thanks to his SNS membership, Holestiak

Source: Facebook

has had top positions in state-controlled structures or companies including head of the state insurer
Vseobecna zdravotna poistovna (VsZP), and director of the Zilina regional government.[31]

Lubica Lassakova was appointed culture minister in March 2018, position
from which she was expected to exert significant influence in the media
industry. Her journalism background includes over two decades spent at
the Slovak public radio. She was a local councilor in the Banska Bystrica
region and sits in the supervisory board of the development company
MBB, controlled by the Banska Bystrica municipality. Lassakova’s
appointment was harshly criticized by NGOs following her comments that
civil society organizations in Slovakia are influenced by the philanthropist

Source: teraz.sk

[29] “Culture minister resigns after journalist murder shakes Slovakia”, Reuters, 28 Feb 2018, available online at
https://www.reuters.com/article/us-slovakia-crime-government/culture-minister-resigns-after-journalist-murder-shakes-
slovakia-idUSKCN1GC1XO

[80] Marian Kizek, “Manazér statnej akciovky zarobil viac ako prezident ci premiérka” (Manager of state shareholding earned
more than president or prime minister), Korzar Kosice, 22 Aug 2011, available online at
https://kosice.korzar.sme.sk/c/6021036/manazer-statnej-akciovky-zarobil-viac-ako-prezident-ci-premierka.html

[31] “Pochybné rozhodnutie poslancov parlamentu: Média bude kontrolovat sympatizant Tisa” (Wrong decision of MPs:
Tiso’s sympathizer will control the media), Topky.sk, 17 May 2018, available online at
https://www.topky.sk/cl/10/1710665/Pochybne-rozhodnutie-poslancov-parlamentu--Media-bude-kontrolovat-sympatizant-
Tisa (accessed on 1 March 2019).


https://www.reuters.com/article/us-slovakia-crime-government/culture-minister-resigns-after-journalist-murder-shakes-slovakia-idUSKCN1GC1XO
https://kosice.korzar.sme.sk/c/6021036/manazer-statnej-akciovky-zarobil-viac-ako-prezident-ci-premierka.html
https://www.topky.sk/cl/10/1710665/Pochybne-rozhodnutie-poslancov-parlamentu--Media-bude-kontrolovat-sympatizant-Tisa

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

and investor George Soros. She later withdrew her comments.[32] Nevertheless, in the past year she
continued to receive criticism because of her decisions to cut the budget of several major cultural
institutions, but also for rejecting financing for a series of LGBTI projects.[33]

Appointed by parliament at the helm of the public broadcaster RTVS,
Jaroslav Reznik is a key player in the Slovak decision-making process. He
has long experience in the media and has maintained close relations with
politicians of all colors. In the 1990s, he had intimate links with the
Movement for a Democratic Slovakia (HZDS), a national conservative party
founded by Vladimir Meciar, a controversial politician who was prime
minister three times.[84] Reznik is preferred by political parties because he
is a loyal executant. During his management at the Slovak public radio in

Source: korkep.sk

the 1990s, journalists complained about his censorship. In 2007, he was appointed general director
of the state-controlled news agency TASR. He is said to be close to the financial group Slavia Capital,
company invested in a raft of industries including fast-moving consumer goods, aerospace industry,
construction and real estate. He has also developed close relations with the right-wing party SNS.
[35]

Ivan Secik is a key player and influencer in decision-making related to
media and journalism. Born in 1951, Secik worked during communism for
the Slovak Office for Press and Information (SUTI), which was known as
the regime’s press censor.[86] Educated in journalism universities in the
former Soviet Union, Secik continued to work in the government after the
collapse of communism. Secik has been a state secretary in the culture
ministry, from which position he participated in drafting the country’s
main media legislation. Former culture minister Marek Madaric publicly
said that he respected his opinion. According to local journalists, much of the ministry’s direction in
the media has been shaped by him. He has also been known as a key link with the Russian
government, particularly in the cultural field.

.
ep‘y
<

Source: Ministry of Culture

Progressives

Peter Kerecman is known as one of the most progressive voices supporting
press freedom in Slovakia. A member of the Slovak press council,
Kerecman is a renowned lawyer and non-fiction author. He influences
public debates on media and journalism. He is also known for his influence
on the Slovak Constitutional Court, which he has advised since 2007.
Kerecman runs his own private legal firm in Kosice, which in 2018 had an
annual turnover of some €150,000 and a net profit of some €44,000,
according to data from the local Trade Registry.

Source: trsr.sk

[34] Marius Dragomir, “A Dim Future Approaches for Objective Reporting in Slovakia”, MediaPowerMonitor, 15 Jan 2018,
available online at http://mediapowermonitor.com/content/dim-future-approaches-objective-reporting-slovakia

[85] Marius Dragomir, “A Dim Future...”, cit.

[86] Veronika Sutkova, Marek Vagovic, “Dozeral na tlac, teraz na zakon” (He took care of the print, now of the law), Sme, 7 Feb
2008, available online at https://www.sme.sk/c/3716914/dozeral-na-tlac-teraz-na-zakon.html


http://mediapowermonitor.com/content/dim-future-approaches-objective-reporting-slovakia
https://www.sme.sk/c/3716914/dozeral-na-tlac-teraz-na-zakon.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

Although not directly involved in the media business or in media policy,
Vladimir Kesjar, chair of the telecoms regulator, is an influential actor in
the Slovak regulatory environment, indirectly impacting decisions that can
affect the media as well. In spite of his political connections, Kesjar is seen
as independent thinker with a solid professional background. He has strong
connections with the Smer-SD, party where he used to be a member. At
some point in life, Kesjar worked for Eufinex, an investment company
owned by the Smer-SD MP Ladislav Kamenicky.

Source: lupa_cz

With an RVR mandate until December 2020, Gabriela Rothmayerova is
seen by local journalists as a progressive voice in the country’s media. She
was a politician in the early 1990s in then Czechoslovakia. Rothmayerova is
a writer and journalist known for influencing in an articulate manner public
debates on the role of media. For several years, she has written a blog on
the website of the daily Pravda.

Source: spolok-slovenskych-
spisovatelov.sk

Anton Skreko is the general director of the department covering media,
audio-visual and copyrights at the culture ministry. He is a young, educated
and outspoken expert who is known for his strong take on the
independence of RTVS, Slovakia’s public service media. He has been
pushing for a reform package aimed at changing the rules of appointment
in the RTVS’ governing structure with the aim of uncoupling the institution
from the political control.

o~

Source: avf.sk

Non-aligned

Marta Danielova, the chair of the RVR, has a solid reputation in both the
political life and media industry given her long career in journalism.
Danielova worked most of her life for the Slovak public media, both during
communism and after 1990. She was vice-chair of the Slovak public TV
board between 2008 and 2010. In spite of her reputation and support from
many political parties, Danielova does not exert much power on media
players or policymakers. She is described by journalists as an effective
mediator and negotiator. Danielova is not connected through ownership or

Source: RVR

financial links with media companies or politicians in Slovakia, according to CMDS records. As RVR
chair, she receives a monthly salary equivalent with an MP salary, which is roughly €2,000 a month.

Fading glory

Peter Joanidis was appointed to the RVR in 2017. He is known to have close relations with the Slovak
National Party (SNS), a right-wing political party, which is part of the government coalition formed
after the 2016 elections. Joanidis’ nomination to RVR was supported by Tibor Bernatak, an MP who
leads the SNS parliamentary caucus.[37] With friends in the financial group J&T and well connected

[87] “Opozicny navrh na zmiernenie zakona o statnom obcianstve nepresiel” (The opposition proposal to improve the
citizenship law has not passed), Sme, 29 Mar 2017, available online at https://domov.sme.sk/c/20495494/zakon-o-dvojitom-
obcianstve-poslanci-nezmiernili.html


https://domov.sme.sk/c/20495494/zakon-o-dvojitom-obcianstve-poslanci-nezmiernili.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

with politicians, Joanidis has exerted significant influence in the RVR. However, following a series of
scandals related to his involvement in a company with debts to the state, Joanidis has been pushed
out from the Slovak power corridors. In October 2017, Joanidis was appointed member of the
supervisory board at the gas distribution company Eustream, on behalf of the government, which
has a stake in the company. However, following reports in the media that Joanidis’ own company
Start Group had unpaid debts to the state, Joanidis resigned from Eustream.[38] Several months
earlier, Joanidis also resigned from the RVR.[39]

Former culture minister, Marek Madaric has lost much of his influence within the Smer-SD party,
which means that he no longer has much impact on media-related decision-making in the state
bodies. He is appreciated within the profession as he managed to change from a nationalist party
nominee into a critic of the political influence in the public media. Following his resignation as
culture minister after the killing of the journalist Jan Kuciak in February 2018, Madaric
recommended the new culture minister Lubica Lassakova to push the public broadcaster RTVS to
resume the investigative journalism program Reporteri, which RTVS’ head Jaroslav Reznik canceled
in January 2018.[40] The show was reinstated in September 2018.[41] Madaric was also instrumental
in forcing the state-owned news agency TASR to cancel in 2017 a cooperation contract they
concluded with Sputnik, the news agency run by the Russian government.

Lubomir Kmec, a member of the RVR, in office until January 2019, was known to have some
decision-making influence in regulatory affairs. Kmec co-owns the advertising agency Hi-Reklama,
company with nearly €3m in turnover in 2017, according to financial data for two Hi-Reklama
subsidiaries, located in Kosice and Bratislava. With the end of his RVR membership, Kmec, a
playwright and screenwriter, is less likely to influence media affairs in Slovakia.

Transparency in Media Regulation

The main media regulator, RVR is a relatively transparent institution. Most of the documents issued
by the RVR, including decrees, minutes of meetings, reports on the state of broadcasting and
licensing decisions are published on the regulator’s website. In the past, the licensing decisions and
the deliberations around a licensing request were done behind closed doors.

While most of the members of the RVR council are regularly interacting with politicians and
financiers with interest in the media, the declining importance of broadcast licensing, which is
RVR’s key role, has dented the influence of this body.

With the digital switchover, an increasing number of licenses for TV and radio operations has
become available, making licensing a pure formality unlike more than one decade ago when only

[88] Martin Okladal, “Z Eustreamu odisiel po otazkach Aktuality.sk statny nominant” (State nominee left from Eustream after
questions asked by Aktuality.sk), Aktuality.sk, 24 August 2018, available online at

(accessed on 10 June 2019).
[89] “Peter Joanidis sa vzdal funkcie v Rade pre vysielanie a retransmisiu: Kto bude jeho nahradou?” (Peter Joanidis resigned
from the Broadcasting and Retransmission Council: Who will replace him?), Novy Cas, 12 May 2018, available online at

(accessed on 15 May 2019).
[40] “Madaric odporUca ministerke iniciovat obnovenie investigativy v RTVS” (Madaric recommends the minister to initiate
the reinstatement of the investigations at RTVS), Medialne.sk, 28 Mar 2018, available online at

[41] “Reportéri sa vracaju od pondelka, v pévodnom vysielacom case” (The program Reporters returns from Monday, at the
original airtime), Trend, 7 September 2018, available online at
(accessed on 15 September 2019).


https://www.aktuality.sk/clanok/617358/z-eustreamu-odisiel-po-otazkach-aktuality-sk-statny-nominant/
https://www.cas.sk/clanok/692461/peter-joanidis-sa-vzdal-funkcie-v-rade-pre-vysielanie-a-retransmisiu-kto-bude-jeho-nahradou/
https://medialne.etrend.sk/televizia/madaric-odporuca-ministerke-iniciovat-obnovenie-investigativy-v-rtvs.html
https://medialne.etrend.sk/televizia/reporteri-sa-vracaju-od-pondelka-v-povodnom-vysielacom-case.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

REGULATORY AUTHORITIES

three to four television broadcast licenses were available on the market. The increased availability of
licenses helped depoliticize the regulatory process and reduce the amount of pressure on the RVR’s
members. Today, any applicants satisfying a set of formal criteria can claim a broadcast license. In
the past, a high number of bidders were participating in licensing tenders.

Today, if digital license holders want to air also terrestrially (besides via digital platforms), they have
to conclude bilateral agreements with digital multiplex operators, which does not involve regulation
either.

Regulation: Impact on News Media and Journalism

Although the quality of the decision-making at RVR has improved dramatically in the past 15 years,
the regulator is still seen by local journalists and experts as a “conservative” body whose decisions
can often hamper the independent operation of news media in Slovakia. In the past five years or so,
as the government has pushed RVR to generate more income from its own activities, the regulator
has increasingly focused on imposing fines on broadcasters, their only venue to boost revenues.

However, in spite of complaints from some fined broadcasters, RVR has not made in recent years
any earth-shattering decisions that would negatively or positively affect news media companies.
Fines, usually to the tune of thousands of euros, are not life-threatening for the major broadcasters.

Moreover, many of the RVR’s decisions are turned down by the Constitutional Court, which
according to experts interviewed for this project is seen as the institution with the biggest role in
protecting and promoting freedom of expression in Slovakia. The court is the sole actor outside the
politically polarized state institutions involved in media policy and regulation.

PMU, the Slovak antitrust watchdog, has substantial influence in the media market. PMU has been
instrumental in the expansion of the country’s major financial groups in the media. The regulator
approved several major merger cases during the past 20 years. Recently, some of its decisions
allowed the expansion of the financial group Penta Investments in the media. In June 2016, PMU
approved the takeover by Penta Investments along with Prva slovenska investicna skupina, of the
publisher Petit Press.[42] A year before, the PMU dealt with the acquisition by Penta Investments of
the publishing houses Spolocnost 7 Plus and Trend Holding.[43]

[42] “KONCENTRaCIE: PMU SR schvalil koncentraciu Petit Press, a.s., Bratislava, Prva slovenska investicna skupina, a.s.,
Bratislava a PENTA INVESTMENTS LIMITED, Normanské ostrovy” (Concentration: PMU SR approved the concentration
of ownership between Petit Press, Prva slovenska investicna skupina and Penta Investments Limited), 28 Jun 2016, available
online at http://www.antimon.gov.sk/4484-sk/koncentracie-pmu-sr-schvalil-koncentraciu-petit-press-as-bratislava-prva-
slovenska-investicna-skupina-as-bratislava-a-penta-investments-limited-normanske-ostrovy/

[43] “Penta kupuje Trend Holding a 7 Plus” (Penta buys Trend Holding and 7 Plus), Medialne.sk, 3 Sep 2014, available online
at https://medialne.etrend.sk/tlac/penta-kupuje-trend-holding-a-7-plus.html


http://www.antimon.gov.sk/4484-sk/koncentracie-pmu-sr-schvalil-koncentraciu-petit-press-as-bratislava-prva-slovenska-investicna-skupina-as-bratislava-a-penta-investments-limited-normanske-ostrovy/
https://medialne.etrend.sk/tlac/penta-kupuje-trend-holding-a-7-plus.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

INFLUENCERS

The industry, mostly broadcasters, advertising and publishers, is by far the most influential player in
the regulatory process and policymaking affecting media in Slovakia. They actively lobby for their
interests, which are primarily commercial.

However, the biggest influencers in the Slovak media (and Slovakia, generally) are a group of
magnates including Andrej Babis, Marek Dospiva, Ivan Kmotrik, Petr Kellner and Peter Korbacka,
who control vast amounts of funds and have interests in a spate of industries; many of them operate
also in neighboring Czech Republic. They are supported by a network of less wealthy, yet powerful
and politically connected underlings with high positions in media companies, coming mostly from
Penta Investments and J&T, two key players in the Slovak news media. For example, Dospiva is
more active in the Czech media market using his partner Jaroslav Hascak to handle Penta’s media-
related acquisitions in Slovakia.

A dynamic group of professionals, mostly in top media management positions, exert influence in
media on their own, but are hardly able to dismantle the dominance of the few media owners.
Slovakia has a vibrant civil society and some NGOs are actively involved in media policy and
journalism debates. The Slovak press council, a self-regulatory body, often calls government
worthies and politicians to account over undue influence in and attacks on media and journalism.

However, that is not sufficient to build a propitious environment for independent journalism.
Building an independent journalism operation outside the established industry is a tortuous task as
very few journalists who ventured into that have learned first-hand.

Local Influencers

Industry Players

The industry players with the biggest influence in the regulatory and policymaking process in
Slovakia are the country’s large broadcasters, advertising agencies (and through them the key
advertisers) and publishers. Each of these groups have a professional organization lobbying for its
interests.

The Association of Independent Radio and TV Stations (ANRTS), with 19 members including the
largest radio and television stations in Slovakia, represents the interests of the private broadcasting
industry.[44] Its president is Marcel Grega, the general director of the Joj TV.

The Club of Advertising Agencies in Slovakia (KRAS) is the main organization of advertising
companies in the country. It has 12 members, mostly big advertising agencies.[45] By far the largest
advertising company in the country is JandL, marketing a reklama with revenues of over €30.9m in
2017. The company is owned by local businessman Ladislav Zdut, who also owns the luxury fashion
brand Nehera. The interest of the advertising community is to ensure that rules and regulations do

[44] For more information about this association, visit its website at http://www.anrts.sk/wp,
[45] For more information about this association, visit its website at http://kras.sk


http://www.anrts.sk/wp/
http://kras.sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

not restrict in any way how they do marketing for their clients. They are in many ways supportive
of the media as this is one of their main platforms for advertising. However, they are primarily
driven by commercial goals and care less, if at all, about journalistic ideals.

At the same time, ad agencies are increasingly looking for new advertising formats such as native
advertising and engagement with customers on social media that are made possible by digital
platforms. That has led to the emergence of a new generation of creative talents, more focused on
digital ads. Together, they act as the Association of Digital Marketing Agencies (ADMA), an
organization of 21 members, most of which are small-size shops, either independent agencies or
daughter companies of larger advertising groups.[46] For example, Performics is a digital ad agency
controlled by B2B Group, company that belongs to the French advertising giant Publicis. Another
digital ad company, ecake is jointly run by four Slovak entrepreneurs.

Slovak advertising universe

The largest advertising agencies in Slovakia, by sales revenues, 2015-2017

Change,
yoy (%)
oo "W
COOP Jednota, Volkswagen Slovakia, Mliecny fond,
30,942 27,728| 29,393 11.60% Wiistenrot
ol 14 500 Alianz, TASR, Land Rover, RWE Group, Volvo,
Fiat Group Automobile, Orange, Eurovea, HB
5174] 5,458 : Reavis, Heineken, J&T Banka, LIDL, Slovnaft,
Postova Banka, 365.bank, Volkswagen

19.00% AeroMobil, Heineken, IBM, Raiffeisen banka, Tatra
~¥-YY 0 panka, Tesco, Fio banka, T-Mobile CZ

Membership
KRAS

I

Istropolitana % Citroen, Dr.Max, Groupama, Heineken Slovensko,
Advertising* °|Peugeot, Slovnaft, Svet Zdravia, Tesco, VUB banka

Effectivity

I

/ 17 30% Audi, Microsoft, Porsche, Eustream, Sberbank,
e - [-2Y71Slovenska Sporitelna, VUB Banka

30% Audi, Baumit, Bramac, Seat, Skoda Auto,
°[Volkswagen, VW Financne sluzby

. Slovak Telekom, CSOB Group, J&T Real Estate,
A saEtcUS 3,390 3,811 Aupark, Stredoslovenska energetika, Kooperativa

Saatchi poistovna, Terno Real Estate, IKEA CR, Zott

Dr.Oetker, Heineken, Profesia, Orange, Primalex,
Zaraguza 3,019 2,387 1,860 26.50% Slovenska sporitelna, SPP, Volkswagen

yoy: year-on-year; WND: would not disclose; n/a: not available
Istropolitana Ogilvy until 2017
Source: Trend, KRAS

Media buying agencies, in charge of buying ad space on behalf of ad agencies and their clients, are a
major influencer in the Slovak media market. The largest agency in Slovakia is Unimedia, with over
€56m in revenue in 2017, according to data from Trend. Ten media buyers have annual revenues of
at least €10m.

[46] For more information about this association, visit its website at http://adma.sk


http://adma.sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Advertising brokers

The largest media buying agencies in Slovakia, by sales revenues, 2014-2017

Revenues (‘000 €) Change,

Agency yoy (%) |Cooperation with ad agencies
I
R I I
ZenithOptimedia MUW, Saatchi & Saatchi
vl oo oo s v s
promotion, Manifest 360, Triad
Ideamedia 504 Apple pie, Istropolitana, Zaragoza

yoy: year-on-year; WND: would not disclose; n/a: not available
*known as MEC Slovakia until 2017;

operating as Médea Slovakia until 2017

Source: Trend

OMD Slovakia
Starmedia Co.

back in 1991. ATDM has 16 members, including all major publishers in Slovakia such as Ringier Axel
Springer Slovakia, News & Media Holding (NMH), Petit Press, Mafra Slovakia and Perex.[47] Alexej
Fulmek, CEO of Petit Press publishing house is the ATDM’s president.

el

47] For more information about the association, visit its website at http://vydavatelia.sk


http://vydavatelia.sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Key influencers
The kingpins

Andrej Babis is a powerful businessman, now prime minister in the Czech
Republic with a net worth of over US$ 4bn in 2017, according to estimates
from Bloomberg. Born in Slovakia, Babis has made his fortune through the
conglomerate Agrofert. In the Czech Republic, he founded his own political
party in 2011 and two years later purchased Mafra[48], a large newspaper
publisher through which he controls the most popular business newspaper
in Slovakia today, Hospodarske noviny.[49] Babis is known for his attempts
to gag and intimidate journalists in both Czech Republic and Slovakia,

Source: Wikipedia

according to journalists interviewed for this report. He does made these pressures by either
threatening media owners or directly attacking journalists. In 2018, Babis sued the daily newspaper
Novy Cas in Slovakia for a story in which he was accused of collaborating with the former secret
service of the communist Czechoslovakia, StB, known for its oppressive practices. The accusation was
made by a former secret service employee. Babis sued the accusers and the newspaper, asking for
compensation worth €1lm. After nine months, he dropped the lawsuit, without any explanation.[50]

Czech Marek Dospiva, one of the founders of the Penta Investments group,
lives in Prague and deals mostly with Czech media acquired by Penta.
However, through his partner Jaroslav Hascak, he influences the Slovak
market a great deal. Dospiva has close connections with Russia and China
where he did his studies. He was responsible of the Penta’s entry on the
Czech market and then of its expansion in Germany. In Slovakia, he has
stakes in nearly 250 companies, many of them being Penta investees. They
include the betting company Fortuna SK, private hospitals and pharmacy

Source: forbes.com

chains. Dospiva’s fortune is estimated at over €800m.[51]

Czech entrepreneur Petr Kellner operates in the Slovak market through the
mobile operator O2, in which he has a participation. PPF, the financial group
controlled by Kellner, bought O2 in Slovakia in 2013.[52] Kellner is
considered the richest Czech with a net worth US$ 12.8bn.[53] Kellner is
reportedly in talks with a group of other financiers from Slovakia and Czech
Republic to buy Markiza TV.[64] He wants to partner in this acquisition with
J&T, Penta Investments and Energeticky a prumyslovy holding (EPH), a
Czech energy utility. In July 2019, it was reported that he was close to a deal
to buy the station.[65]

Source: forbes.com

[48] “Agrofert Andreje Babise koupil vydavatele MF DNES a Lidovych novin” (Andrej Babis’ Agrofert bought the publisher of
MF Dnes and Lidove Noviny), iDnes.cz, 26 Jun 2013, available online at https://ekonomika.idnes.cz/babis-koupil-
vydavatelstvi-mafra-dgb-/ekonomika.aspx?c=A130626_160851 _ekonomika_fih

[49] “Andrej Babis kUpil Hospodarske noviny” (Andrej Babis bought Hospodarske noviny), finweb.sk, 15 Apr 2018, available
online at https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/565688-andrej-babis-kupil-hospodarske-noviny

[50] Veronika Prusova, “Babis stiahol Zalobu na ¢loveka z StB, ktory potvrdil jeho donasanie” (Babis withdrew the lawsuit
against a man from StB who confirmed his collaboration), DennikN, 17 January 2019, available online at
https://dennikn.sk/1853257/babis-stiahol-zalobu-na-estebaka-ktory-potvrdil-jeho-donasanie-komunistickej-tajnej-sluzbe/?
ref=tit (accessed on 15 September 2019).

[51] “70 nejbohatsichcechi 2017” (The 70 richest Czechs 2017), Forbes.cz, 6 Dec 2017, availableonline at
http://www.forbes.cz/miliardari/

[52] “Potvrdené: Kellner kupuje O2” (Confirmed: Kellner buys O2), Trend, 6 Nov 2013, available online at
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2013/cislo-44/potvrdene-kellner-kupuje-o2.html

[563] The 70 richest Czechs, cit.

[54] “Miliardovy biznis na spadnutie. Na predaj je TV Markiza” (A billion business to fall. TV Markiza is on sale), Strategie, 20 Sep
2017, available online at https://strategie.hnonline.sk/media/1029753-miliardovy-biznis-na-spadnutie-na-predaj-je-tv-markiza


https://ekonomika.idnes.cz/babis-koupil-vydavatelstvi-mafra-dqb-/ekonomika.aspx?c=A130626_160851_ekonomika_fih
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/565688-andrej-babis-kupil-hospodarske-noviny
https://dennikn.sk/1353257/babis-stiahol-zalobu-na-estebaka-ktory-potvrdil-jeho-donasanie-komunistickej-tajnej-sluzbe/?ref=tit
http://www.forbes.cz/miliardari/
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2013/cislo-44/potvrdene-kellner-kupuje-o2.html
https://strategie.hnonline.sk/media/1029753-miliardovy-biznis-na-spadnutie-na-predaj-je-tv-markiza

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Ivan Kmotrik is a businessman with interests in many industries. He was
described as a “gangster” by several journalists surveyed for this report.
Kmotrik owns Grafobal group, which also has investments abroad. His
name was linked to a slew of privatization deals during the 1990s, which
contributed much to his wealth. Today, he runs printing houses, healthcare
facilities, agricultural companies, food retailers, media, energy and a
football club. The control over the printing businesses gave Kmotrik
significant influence among big publishers in Slovakia and Hungary.

Through the companies Mediaprint-Kapa Pressegrosso, GG TABAK and Royal Invest Consulting,
Kmotrik secured monopoly of the print media distribution market, which gave him immense
leverage with publishers. He had a stake in TV Joj, which he then sold to J&T, and now controls the
all-news TV station Ta3.[56] Friendship with politicians from the Smer-SD party secured Kmotrik a
string of public contracts in recent years.

Source: biztweet.eu

Peter Korbacka is one of the most powerful people in the Slovak media
industry (and in Slovakia generally) mainly thanks to his affiliation with the
financial group J&T. A partner in the real estate and media divisions of J&T,
Korbacka is one of the wealthiest Slovaks, with some €250m in his bank
account, according to industry estimates from 2018. Korbacka also has
investments abroad. He has run a slew of real estate projects in Russia.
Slovak media reported about his swank villa equipped with a private
heliport, located somewhere close to Joj TV, the station he controls.[57]

Source: Youtube

Korbacka is also one of the most politically connected businessmen. His money opens doors to
many high officials. With some of them he has close friendships. Korbacka has had influence in
media regulation as well. One of the RVR’s members, Peter Joanidis, was Korbacka’s business
partner in a company that is now defunct.[58] Rocked by a scandal, Joanidis, however, left the
regulator in 2018. (See Key Players under Decision-Making: Regulation and Policymaking in this report)

The middlemen

Penta Investments

An investment manager at Penta Investments, Peter Andits is also part of
the supervisory boards at Penta’s publishing houses NMH and Petit Press.
Andits has an important say in decisions related to Penta’s media
businesses. He has a participation in a dozen of other businesses, mainly
companies controlled by Penta Investments.

Source: LinkedIn

[55] Jan Kovac, “Cim je miliardar Kellner ako adept na ovladnutie Markizya Novy nebezpeény” (What makes the billionaire
Kellner dangerous as a suitor to take over Markiza and Nova), DennikN, 9 July 2019, available online at
https://e.dennikn.sk/1522189/cesky-miliardar-kellner-je-vo-finale-sutaze-o-ovladnutie-markizy/?ref=mpm (accessed on 1
September 2019).

[56] Tomas Czwitkovics, “JOJ a TA3 - J&T a Grafobal si vymenili televizie” (Joj and Ta3-]&T and Grafobal exchanged TV
stations), Medialne.sk 16 Jan 2007, available online at https://medialne.etrend.sk/televizia/joj-a-tad--j-t-a-grafobal-si-vymenili-
televizie.html

[57] “Poslednej stvorke slovenskych milionarov vladne Ivan Chrenko” (The last tetrad of Slovak millionaires is led by Ivan
Chrenko), Plus7dni, 3 Jun 2018, available online at https://plus7dni.pluska.sk/Kauzy/Poslednej-stvorke-slovenskych-
milionarov-vladne-Ivan-Chrenko

[58] Data from CMDS investigations including interviews with Slovak journalists and experts (See Methodology in Media
Influence Matriz: Slovakia)


https://e.dennikn.sk/1522189/cesky-miliardar-kellner-je-vo-finale-sutaze-o-ovladnutie-markizy/?ref=mpm
https://medialne.etrend.sk/televizia/joj-a-ta3--j-t-a-grafobal-si-vymenili-televizie.html
https://plus7dni.pluska.sk/Kauzy/Poslednej-stvorke-slovenskych-milionarov-vladne-Ivan-Chrenko

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Igor Grosaft is a controversial businessman who has been used by Penta
Investments as a straw man for a number of transactions that the group
made in media and other industries. Grosaft was mentioned in the Gorilla
file as close to Jaroslav Hascak of Penta Investments.[69] He reportedly
carried out the takeover of the publisher Petit Press for Penta Investments.
The sale prompted the departure of half of the journalists working for Sme,
Petit Press’ most influential and popular daily. Grosaft has intermediated
the Petit Press deal using the news agency SITA, which he owned at the

Source: Trend/Mano Strauch

time.[60] The Swiss Leaks, an investigation carried out by the International Consortium of
Investigative Journalists (ICI]), revealed in 2015 that Grosaft was among the Slovak businessmen
who stashed their euros in an HSBC account in Switzerland, allegedly to save on taxes.[61] But in
spite of all that, Grosaft does not exert real influence in the media sector and rather is used as a
middlemen by his bosses.

Jaroslav Hascak is a key figure in Penta Investments with high influence in
the company’s investment decisions. Hascak co-founded Penta group with
Dospiva, using cash they made in the early 1990s in China during their
studies, according to the official version of the company’s history. Local
observers have long questioned the provenance of the cash that led to the
creation of the Penta empire, doubting that imports of textiles from China
to the former Czechoslovakia was such a lucrative business as Hascak and
Dospiva claimed. Hascak has a participation in many of Penta’s large

companies, including the insurer Dovera, the private hospital operator Svet Zdravia, Prima Banka
and the lottery Fortuna SK. Hascak’s name was mentioned in the infamous Gorilla case as the key
link with senior politicians from the ruling coalition in talks about privatization deals and sale of
state property. The Gorilla case was a political corruption scandal that rocked Slovakia in 2011 when
leaks from a Slovak Secret Service wiretap file known as Gorilla, recorded in 2005-2006, were
published online. The file revealed a web of kickbacks to politicians in return for procurement and
privatization contracts mostly involving Penta Investments. The company denied any wrongdoing.
[62] Hascak was listed by Forbes magazine as the second richest man in Slovakia in 2019, with a
fortune worth some €960m.[63] In 2019, Hascak was questioned by the National Crime Agency
(NAKA), a unit of the interior ministry in charge of investigating corruption and organized crime.
The questioning was related to the killing of the journalist Jan Kuciak in 2018. Hascak reportedly
spoke regularly with Marian Kocner, a Slovak entrepreneur suspected of involvement in organized
crime who was arrested for having ordered the murder of Kuciak.[64]

Source: Penta Investments

[59] Marek Vagovic, “Média v krajine oligarchov” (Media in the country of oligarchs), Tyzden, 28 Sep 2014, available online at
https://www.tyzden.sk/casopis/16360/media-v-krajine-oligarchov

[60] Zuzana Petkova, “Muz, ktory kupil Pente Sme” (The main who bought Sme for Penta), Trend, 22 Oct 2014, available
online at https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2014/cislo-42/muz-ktory-kupil-pente-sme.html

[61] Monika Todova, “O Grosafta sa bude zaujimat aj tim vysetrujuci Gorilu” (The team investigating Gorilla is going to be
interested in Grosaft as well), DennikN, available online at https://dennikn.sk/72457/0-grosafta-sa-bude-zaujimat-aj-tim-
vysetrujuci-gorilu

[62] “The multi-million euro gorilla”, The Economist, 27 January 2012, available online at
https://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2012/01/scandal-slovakia (subscription might be required).

[63] “32 najbohatsich Iudi Slovenska 2019” (The 32 richest people in Slovakia 2019), Forbes.sk, available online at
https://forbes.sk/najbohatsi-slovaci-rebricek-2019/ (accessed on 1 October 2019).

[64] Jan Debnar, “Jaroslav Has¢ak z Penty vypovedal na NAKA” (Jaroslav Hascak from Penta testified at NAKA), Aktuality.sk, 19
September 2019, available online at https://www.aktuality.sk/clanok/725014/jaroslav-hascak-z-penty-vypoveda-na-naka
(accessed on 20 September 2019).


https://www.tyzden.sk/casopis/16360/media-v-krajine-oligarchov/
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2014/cislo-42/muz-ktory-kupil-pente-sme.html
https://dennikn.sk/72457/o-grosafta-sa-bude-zaujimat-aj-tim-vysetrujuci-gorilu/
https://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2012/01/scandal-slovakia
https://forbes.sk/najbohatsi-slovaci-rebricek-2019/
https://www.aktuality.sk/clanok/725014/jaroslav-hascak-z-penty-vypoveda-na-naka/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Agrofert

e Alexej Bilek is an influential businessman close to Andrej Babis. He has a
participation in Mafra Slovakia. Bilek is part of the privileged during the
communist regime in the former Czechoslovakia. After the collapse of
communism, he controlled the publishing house that published the
communist daily Halo noviny in the Czech Republic. Lawyer by profession,
Bilek is known as one of Babis’ key lawyers who helped him amass the
wealth he now possesses. Bilek is known as Babis’s “faithful dog” and one of
the few people in Babis’s circle allowed to make fun of him. Bilek also has

links with the Russian government. Back in the 2000s, he was hired by the Russian government to
handle registration of Russian-owned properties in the Czech Republic.[65]

Source: ahaonline.cz

Czech Zbynek Prusa is a close associate of the Czech prime minister
Andrej Babis, owner of the Agrofert group where Prusa is a chairman of the
board. A powerful businessman with experience in the chemical
manufacturing industry, Prusa is also part of Mafra Slovakia, the publishing
house controlled by Babis in Slovakia. However, due to his heavy duty at
the helm of Agrofert, Prusa exerts less influence in the Slovak media
industry than one would expect.

Source: famyfakta.cz

Petit Press

Vaclav Foglar, a board member at Petit Press, is a prominent player in the
Slovak media industry, currently co-owner of Prva slovenska investicna
skupina (PSIS). Foglar keeps a low profile, but has leverage with media
funders. Before Penta Investments purchased Petit Press, he owned part of
the publishing house through the investment holding Proxy-Finance.
Foglar with Peter Vajda (who died in 2017) and Vladimir Rajcak co-founded
in 1990 Prva slovenska investicna skupina, one of the pioneering
investment funds in Slovakia.

Source: sme.sk

Vladimir Rajcak, also a member of the Petit Press board, is an influential
businessman in the Slovak media. He was one of the three founders of Prva
slovenska investicna skupina. He is on the board of the leasing company
VUB Leasing.

Source: sme.sk

[65] Eliska Hradilkova Bartova, “Ma duvéru Babise i Rust. Dvorni pravnik Agrofertu zastupoval Rusko pri prevodu majetku

z dob SSSR” (He has the confidence of Babis and of the Russians. House lawyer Agrofert represented Russia in the transfer of
assets from the times of the USSR), HlidaciPes.org, 16 October 2017, available online at https://hlidacipes.org/ma-duveru-babise-i-
rusu-dvorni-pravnik-agrofertu-zastupoval-rusko-pri-prevodu-majetku-dob-sssr/ (accessed on 15 September 2019).


https://hlidacipes.org/ma-duveru-babise-i-rusu-dvorni-pravnik-agrofertu-zastupoval-rusko-pri-prevodu-majetku-dob-sssr/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

The executants

Penta Investments

A former spokesperson for Penta Investments, Martin Danko started to
work for Penta’s media arm in 2015. He sits on the supervisory board of
NMH, a publisher controlled by Penta Investments. Danko is in charge of
chasing potential acquisitions for Penta in the media. He is known in the
industry as a skilled dealmaker and negotiator with significant power in the
media businesses that Penta Investments controls.

a
Source: Twitter

Michal Teplica is the president of the publishing house NMH, a position he
grabbed mostly thanks to his close connections with Penta Investments.
Before that, he worked with the media agency Media and Digital Services
(MDS), which is also a Penta investment. Many of the MDS clients were
companies controlled by Penta Investments and J&T group.

Source: NMH

Ringier Axel Springer

Milan Dubec, formerly the general director of Ringier Axel Springer
Slovakia and of the leading online server Azet, is known as an expert in
online products. In his position at Ringier, Dubec managed a range of
online platforms controlled by Ringier Axel Springer in Slovakia including
the news portals Aktuality.sk and Cas.sk, the sports website Sport.sk and the
advertising servers Autobazar.sk, Bazar.sk, Nehnutelnosti.sk, Reality.sk, and
Byty.sk, among many others. In July 2019, Dubec left the company after 22
years. However, he retained his stake in the company.[66] As Dubec is

Source: Axel Springer

likely to focus on a series of real estate investments that he made in recent years, his influence in the
media is likely to fade in the coming years.

CME

Austrian Matthias Settele has served as TV Markiza’s CEO since September
2018. Prior to that, he worked for Turner Nordic and Baltic and was an
advisor to Austria’s public television channel ORF. Settele is credited with
turning Markiza TV from a loss-incurring enterprise into a profitable
business. He has an impressively strong reputation in the Slovak media
industry and is known for his heft in the country’s regulation. In the past
year, however, Settele is involved in a massive scandal related to links with
an organized crime network that surrounds a former head of Markiza TV,

el

Source: cetv-net.com

Pavol Rusko. (See more details in Funding Journalism, Media Influence Matrix: Slovakia chapter)

[66] “Milan Dubec odchazi z aktivniho vedeni Ringier AS SK” (Milan Dubec is leaving the current management of Ringier AS
SK), MediaGuru, 14 June 2019, available online at https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/06/milan-dubec-odchazi-z-aktivniho-
vedeni-ringier-as-sk/ (accessed on 20 August 2019).


https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/06/milan-dubec-odchazi-z-aktivniho-vedeni-ringier-as-sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Joj Media House

Richard Flimel is a lawyer and economist educated in Slovakia and the U.S.
As board chair at Joj Media House, the group that operates Joj TV, he exerts
considerable influence in the market. His name is also linked with the
Slovak outdoor advertising industry thanks to his work for BigMedia, an
outdoor ad company with over €17.6m in revenues in 2018. As of 2016,
Flimel has been a partner in Sandberg Capital, an investment fund focused
on small and mid-size companies operating in Central and Eastern Europe.
The fund has links with the financial group J&T, some of its board

X

Source: jojmediahouse.sk

members also working for J&T-run enterprises. The fund was created by Martin Fedor, a former
J&T partner.

Marcel Grega, the general director of TV Joj, has made a career in banking
in the U.S. Before joining TV Joj in 2007 as financial director, he worked
for the consultancy PricewaterhouseCoopers (PwC). Under Grega, TV Joj’s
news programs increased their audience. Joj Media group’s TV stations, Joj
TV, Plus and Wau, have boosted their combined audience share during his
time. He has close connections with the financial group J&T where he
worked on media investments.

o
>

Source: Facebook

Petit Press

Alexej Fulmek, the president of the Petit Press group, is a respected
professional in the media business with substantial influence in the
industry. He started his career in 1989 at the daily Smena and helped =
establish Sme in 1993, which is today the most popular serious newspaper
in Slovakia. Fulmek is also a member of the board of directors at the Media ;
Development Investment Fund (MDIF), a global provider of financial R
assistance to news media. Through the press publishers association, Fulmek source: meiforg
exerts substantial influence in the Slovak news industry.

Slovak Telekom

Miroslav Majoros is the chair of the board of directors at Slovak Telekom,
the largest telecom operator by revenue in Slovakia, which is owned by
Deutsche Telekom. In January 2016, he was also appointed CEO of
Telekom Romania, another Deutsche Telekom company. Majoros has a
solid reputation in the Slovak business thanks to his successful management
positions at various major technology companies. Before Slovak Telekom,
he worked at IBM Slovakia. Majoros is said to have significant influence
among regulators and politicians in Slovakia. He was the first director of

the public TV in Slovakia after the split of Czechoslovakia in 1998.

|
-
_—

Source: LinkedIn



GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

Civil Society

Slovakia has a vibrant NGO community whose history harks back to the late 1990s when the most
prominent civil society groups joined forces in a campaign, known as OK98, aimed to topple the
isolationist, nationalist regime of Vladimir Meciar, prime minister at the time. The NGOs then
called for free and fair elections.

The NGO community in Slovakia numbers over 18,000 entities, according to statistics from the
Washington, D.C.-based Institute for Policy Studies.[67] Most of them are still funded by foreign
donors, but funding from that source is dwindling; however, a 2% tax assignation for NGOs helps
civil society groups diversify their funding sources. That tax also inspired many businesses to
establish their own NGOs. Most of them are focused on education and health, and represent the
interests of their founding companies.

The majority of NGOs in Slovakia are located in Bratislava in spite of efforts by some civil society
groups to expand outside the capital city. The experience that Slovak NGOs have in raising civic
education awareness and providing an impartial approach to policymaking made them a paragon
for NGO development in Eastern Europe, according to analysis published by the Woodrow Wilson
Center.[68]

But very few civil society groups are involved in media policy. The most prominent NGOs that
devote some of their resources to media policy, chiefly think tanks and research groups, are the
Institute for Public Affairs (Institut pre verejne otazky, IVO) that was founded in 1997 by Martin Butora,
a well-known political dissident; Globsec, a global think tank located in Bratislava that carries out
studies on various topics including media; Media Institute, a research institute focused on media
studies. However, none of these organizations has much power in influencing media policy in
Slovakia.

Thanks to its growing clout, Creative Industry Forum (Forum Kreativneho Priemyslu, CIF) has
emerged as an important player in the Slovak media. The forum, whose members are independent
producers, professional broadcasters associations and advertising associations, has been involved
through its experts in drafting media legislation. CIF advocates for fair economic competition and
protection of investments in the creative industry.

The Press Council of Slovakia or TRSR is described by journalists interviewed for this report as an
effective professional association. A self-regulatory organization, TRSR is the executive arm of the
Association for the Protection of Journalistic Ethics (4sociacia na ochranu novinarskej etiky, AONE).
The TRSR mainly deals with complaints from the general public, be they individuals or companies.
Most of TRSR’s work is related to journalism ethics. In its more than 15 years of history, the TRSR
has handled over 300 complaints.

In 2017, responding to the shifts in the media triggered by the internet, TRSR changed its name to
the Press-Digital Council of Slovakia (Tlacova-digitalna rada Slovenskej republiky, TRSR). Furthermore,
IAB Slovakia-Association for Internet Advertising also joined TRSR in 2017. IAB Slovakia has 39
members, including the largest publishers, media agencies and other players in the Slovak internet
advertising market.[69] TRSR’s governing structure is a council consisting of nine people, mostly

[67] John Feffer, “The New Wave of NGOs in Slovakia and East-Central Europe”, Foreign Policy in Focus, 16 Jan 2014,
available online at

[68] Sabina Crisen, “A Closer Look at the Slovak NGO Community”, 7 Jul 2011, Wilson Center.

[69] For more information about TRSR, visit its website at


http://fpif.org/new-wave-ngos-slovakia-east-central-europe/
http://trsr.sk/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

personalities from the public, culture and society who are not active journalists or publishers and do
not belong to any political party. They themselves appoint the board’s chair. In the past, the TRSR’s
members included painters, judges, psychologists, pedagogues and priests. All TRSR members have
a six-year mandate.

TRSR board

e Alena Panikova (NGO activist, 2017-2023), chair
Andrej Schwarz (lawyer, 2015-2021)

Ivan Podstupka (former journalist, 2016-2022)
Tomas Kamenec (lawyer, 2015-2021)

Peter Kerecman (laywer, 2016-2022)

Ivana Potocnakova (former journalist, 2015-2021)
Marek Ogurcak (lawyer, 2017-2023)

Pavol Mudry (former journalist, 2017-2023)
Valer Kot (digital business expert, 2017-2023)

TRSR is funded through a combination of membership fee and other financial contributions from
members, grants, gifts from individual sponsors and cash from paid services, according to the
organization. One major case handled by TRSR involved the government of the former prime
minister Robert Fico and the newspapers Sme and DennikN. Government officials refused to
answer questions from journalists working with these newspapers arguing that they constantly
published incorrect articles about the government. TRSR discussed both cases (Sme and DennikN)
in 2015 and found that the government breached provisions on free access to freedom of
information. The case was brought before the European Court of Human Rights (ECHR).

Slovakia has an ombudsman office known officially as the Office for the Public Defender of Rights.
In February 2017, Maria Patakyova was appointed by Parliament to head this office for a five-year
mandate. An active barrister, Patakyova is a respected lawyer with expertise in European law. Upon
her investiture, Patakyova said that she wanted to keep tabs on the executive power.[70] According
to human rights activists, Patakyova is doing her job well in spite of obstructions posed by
politicians. However, her power to influence the media regulatory process is limited.

The killing of the journalist Jan Kuciak in February 2018 led to an unprecedented mobilization of
civil society in Slovakia. A group of students established an informal group known as Za slusne
Slovensko (For a decent Slovakia) that has since organized anti-government protests across

Slovakia. In September 2019, they called on Dusan Kovacik, the Slovak Special Prosecutor, who was
allegedly the main link through which two men charged with Kuciak’s murder, tried to influence
criminal prosecutions. Zuzana Caputova, who was elected Slovakia’s president in June 2019,
supported the protest.[71]

[70] “Maria Patakyova Elected as New Ombudswoman”, 7 Feb 2017, TASR, available online at
https://newsnow.tasr.sk/policy/maria-patakyova-elected-as-new-ombudswoman

[71] Denisa Hopkova, Rudolf Sivy, “Za slusné Slovensko na namestiach: Dusan Kovacik, odstipte” (For a decent Slovakia in
the public squares: Dusan Kovacik, go away), Aktuality.sk, 20 September 2019, available online at
https://www.aktuality.sk/clanok/725401/za-slusne-slovensko-dnes-pojde-do-ulic-hlas-ludu-moze-odvolat-celu-koaliciu
(accessed on 10 September 2019).


https://newsnow.tasr.sk/policy/maria-patakyova-elected-as-new-ombudswoman/
https://www.aktuality.sk/clanok/725401/za-slusne-slovensko-dnes-pojde-do-ulic-hlas-ludu-moze-odvolat-celu-koaliciu/

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

External Influencers

International bodies and intergovernmental institutions have little leverage with the Slovak
regulatory authorities that cover media. They rarely influence decisions or policies that affect the
media industry and journalism in Slovakia. In the telecommunications sector though the European
Commission has considerable influence. It often requests regulatory authorities and government
bodies in Slovakia to remedy policies or intervene in the market when various developments are
likely to jeopardize competition or consumers.

These requests are usually complied with as the Commission has legal mechanisms to intervene in
cases where the Slovak government fails to remedy breaches of EU law. Most of the requests are
either technical or competition-related and do not affect media or journalism. For example, in
October 2017, the Commission launched an investigation into the proposal of the Slovak regulator
RU to set a maximum price for wholesale voice call termination services that is likely to affect all
telecoms on the market.[72] The Commission has the right to impose fines on telecom operators in
Slovakia. Its work is coordinated with the Body of European Regulators for Electronic
Communications (BEREC), the EU’s regulator for the pan-European telecom market, based in Riga,
Latvia.[78]

The Strasbourg-based European Court of Human Rights (ECHR) has some influence in the Slovak
media as its decisions are legally binding. However, rarely this instance is used by Slovak media and
journalists mainly because it is a complicated, time-consuming procedure, journalists say. In one
case, Slovak journalist Arpad Soltesz won a case at ECHR ten years after the publication of a story
under his byline got him in trouble. The court ordered compensations of €20,000. Soltesz lost a
libel suit lodged against him by a local lawyer in Slovakia’s courts before referring the case to the
ECHR.[74]

In a separate case, in 2013 eight current and former judges sued Ringier Axel Springer, the publisher
of the tabloid Novy cas. They were unhappy with a story Novy cas published in 2011 that featured
photos of the judges with mock assault rifles and wearing blue ear protectors at a party. A few
months before the party, seven people, some of them Roma, were killed by a gunman wearing blue
ear protectors. The judges asked for compensation worth €1.8m. A Slovak court ordered Novy cas to
publicly apologize to Daniel Hudak, a Supreme Court justice who was among the peeved judges
arguing that the newspaper published his picture without Hudak’s consent. Ringier Axel Springer
appealed the decision. In January 2014, the ECHR awarded a total of €30,000 to Ringier Axel
Springer and found that Slovak courts failed to protect the right of Novy cas to free expression.

The International Telecommunication Union (ITU), a UN agency setting standards globally in the
information and communication technologies sector, exerts influence in Slovakia, but mostly on
technical issues such as frequency management and technical standards. The three Slovak members
in ITU are the transport ministry, the technical regulator RU and the telecom operator Slovak
Telekom. The Slovak broadcast regulator RVR is a member of the European Platform of Regulatory
Authorities (EPRA), a network of broadcast regulators. EPRA as such has no influence in the internal

[72] EC, “Commission opens a second phase investigation in Slovak wholesale mobile termination market”, 25 Oct 2017,
available online

[78] For more information about the work of BEREC, visit its website at
[74] “Journalist prosecuted for Facebook status”, The Slovak Spectator, 13 Feb 2018, available online at


https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/commission-opens-second-phase-investigation-slovak-wholesale-mobile-termination-market
https://berec.europa.eu/
https://spectator.sme.sk/c/20760309/journalist-prosecuted-for-facebook-status.html

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

INFLUENCERS

broadcast regulation in Slovakia. It functions essentially as a forum for exchanges of information
among European broadcast regulators.

The Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) plays an important political role
in Slovakia, particularly in monitoring elections. OSCE has a media representative office that is led
by a highly reputable expert or politician. This office has the power to reach out to top officials in
Slovakia, but its influence in the Slovak media is limited to political pressures and does not lead to
any tangible change in media policy. For example, in early March 2018, the current OSCE media
representative Harlem Desir, a French politician, met in Bratislava with the Slovak prime minister
Robert Fico to ask the Slovak officials to investigate the assassination in February 2018 of Jan Kuciak,
an investigative journalist from Slovakia. The Slovak officials ordered an investigation into the
killing, but that came after a wave of pressures from international NGOs, networks of journalists and
governments. In the end, it was a mass protest that forced the resignation of high officials in the
Slovak government.[75]

When it comes to foreign countries, neighboring Czech Republic shares the most with Slovakia in
terms of media regulation, funding and content. Much of that is due to the cultural history that the
two countries are sharing thanks to close linguistic links and cultural affinities as well as rich
business exchanges. The two countries were one, Czechoslovakia, for a good 75 years until 1993
when Slovakia and the Czech Republic split following a political agreement to break up. Because
language permits, the Czech television stations for a long time have been watched by Slovak
audiences (and vice-versa, although to a smaller extent). The media regulatory systems in the two
countries are up to a point similar. The two countries look at each other when they regulate or
initiate policies in the media. Moreover, the largest financial groups and many influencers in the
Slovak media have operations in the Czech Republic (some of them are Czech investors).

[75] Tatiana Jancarikova, "Slovak protesters demand more resignations over corruption neglect”, Reuters, 15 April 2018,
available online at https://www.reuters.com/article/us-slovakia-politics/slovak-protesters-demand-more-resignations-over-
corruption-neglect-idUSKBN1IHMOOI


https://www.reuters.com/article/us-slovakia-politics/slovak-protesters-demand-more-resignations-over-corruption-neglect-idUSKBN1HM0OI

GOVERNMENT, POLITICS AND REGULATION

) AN
CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Y»

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu

Postal address:
Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest Attribution 3.0 Unported
Hungary (CCBY 3.0)



