MEDIA INFLUENCE
MATRIX: UKRAINE
FUNDING JOURNALISM

Author: Olesya Grabova
Editor: Marius Dragomir

20211 JANUARY PUBLISHED BY CEU CENTER FOR MEDIA, DATA AND SOCIETY



About CMDS

The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study of
media, communication, and information
policy and its impact on society and practice.
Founded in 2004 as the Center for Media and
Communication Studies, CMDS is part of
Central European University’s Democracy
Institute and serves as a focal point for an
international network of acclaimed scholars,
research institutions and activists.

CMDS ADVISORY BOARD

 Clara-Luz Alvarez
o Floriana Fossato

o Ellen Hume

o Monroe Price

o Anya Schiffrin

o Stefaan G. Verhulst

Cover photo:

Rinat Akhmetov (top left), Dmytro Firtash (top right), Igor
Kolomoysky (bottom left), Victor Pinchuk (bottom right)
Source: Wikimedia Commons

About the authors

Olesya Grabova is a recent Central European
University graduate, where she obtained an MA in
Political Science specializing in Political
Economy. Her research interests cover political
violence, social psychology, and the impact of
media on public opinion in Eastern Europe. She
got some experience in journalism and research
during internships in Hromadske TV and
VoxUkraine in Kyiv, Ukraine.

Marius Dragomir is the Director of the Center
for Media, Data and Society. He previously
worked for the Open Society Foundations (OSF)
for over a decade. Since 2007, he has managed
the research and policy portfolio of the Program
on Independent Journalism (PI]), formerly the
Network Media Program (NMP), in London. He
has also been one of the main editors for PIJ's
flagship research and advocacy project, Mapping
Digital Media, which covered 56 countries
worldwide, and he was the main writer and editor
of OSF’s Television Across Europe, a comparative
study of broadcast policies in 20 European
countries.

) AN

> CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Nador u. 9.
Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu



ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

MEDIA INFLUENCE MATRIX
ADVISORY BOARD

« Special Advisor: Dean Starkman

« Media Management and Economics: Philip M. Napoli
« Research and methodology: Amy Brouillette

« Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
« Civil Society & Technology: Kate Coyer

« Policy: Francesca Fanucci

« Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

J CMDS TEAM

« Director: Marius Dragomir
« Research: Eva Bognar, Roni Dorot, Dumitrita Holdis, Mihaela Groza
« Design and outreach: Robert Nemeth


https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium

MEDIA INFLUENCE MATRIX: UKRAINE
FUNDING JOURNALISM

.
FUNDING JOURNALISM
m KEY TRENDS 4
h CONSUMPTION TRENDS 6
z KEY PLAYERS 7
Television 7
m Online News Market 8
h Radio 10
Print Media 11
z FUNDING TRENDS 12
o Television Funding 13
Radio Funding 16
U Print Media Funding 18
New Players and Projects 19
m INFLUENTIAL NEWS MEDIA 22
O Media in the Occupied Territories 23
Donbas 23
Crimea 24
m KEY FUNDERS 26
d Non-Governmental Funders 26
m Advertising 26
Philanthropy Funding 28
< Government Funding 29
-




FUNDING JOURNALISM

KEY TRENDS

KEY TRENDS

Since Ukraine’s independence in 1991 when
people had access to only a few television
channels, the television market in the country
has flourished as a plethora of new commercial
channels, both national and regional, launched
operations. Currently, the most popular
television channels are controlled by the four
largest media groups in the country, all
belonging to Ukrainian oligarchs: Media Group
Ukraine, 1+1 Media, Inter Media Group and
StarLightMedia.

These four groups not only shape the public
opinion and political preferences, but also
control the largest part of the wealth generated
in the media industry. The oligarchs Victor
Pinchuk, Igor Kolomoysky, Rinat Akhmetov
and Dmytro Firtash, who run television and
radio channels as well as print media outlets,
pulled in revenues upwards of US$ 330m
combined in 2020, according to estimates from
a local industry body. The scale of revenues at
these media behemoths, which are believed to
be much higher if informal payments from
allied businesses or political sponsors are added,
dwarfs the financial power of their competitors,
many of whom are struggling to survive.

Oligarchic ownership is not healthy for
journalism either. Media is not the main
business activity of these owners, but only a
small part of a slew of conglomerates that they
control, with businesses in many other
economic sectors, which explains why the
Ukrainian television market is unprofitable.
That is likely to change as pay-TV, for example,
slowly starts to come to Ukraine. In 2020, the
four major media holdings with all their 23
television channels decided to shut down the
free satellite access to their content in an
attempt to nudge people to pay for content.

Radio and print media are funded mostly from
advertising. In general, the radio and print

[1] Law of Ukraine on Broadcasting available online at: https:

November 2020).

segments have been in a shaky position during
the last decade as they steadily lose audiences to
the dominant television and internet. In terms
of profitability, they balance on the edge.

Government, on the other hand, is not a big
media funder compared to the commercial
players. The national public broadcaster,
launched only in 2017, receives government
financing, but these funds are subject to regular
cuts in spite of clear regulations stipulating that
the state should allocate to the public
broadcaster at least 0.2/% of expenditures of the
general fund of state budget for the previous
year.[1] In 2020, UA:PBC received almost US$
50m, which accounts for 57% of the regulated
amount. In terms of popularity, the public
broadcaster with its two national television
channels lags behind more successful privately
owned television channels although it provides
content of better quality than some of the high-
ranked commercial media.

Another source of funding in Ukraine’s media is
philanthropy, grants from donors such as the
National Endowment for Democracy (NED) and
Foundation to Promote Open Society. The
recipients include some small independent
media that provide analytical and investigative
content that do not have to turn to pleasing the
owners with their news. However, these
independent and niche projects are not the ones
to set the agenda and frame opinions; only
motivated individuals who seek alternative
information consume their content, which is
usually available online only.

The Covid-19 crisis is expected to nobble the
media sector in Ukraine as advertising budgets
are shrinking and the government will have to
grapple with a gaping budget deficit. Some of
the independent media will probably be
affected as donors, especially western
institutional donors, will be faced with massive

zakon.rada.gov.ua/laws/show/1227-18#Text (accessed on 30


https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1227-18#Text

FUNDING JOURNALISM

KEY TRENDS

cuts. Large media players may feel the heat of the market and political favors. Yet, that is
the emerging economic downturn even more unlikely to reduce their stranglehold over
as their business model is dependent on both Ukraine’s media market.

The Power Factor: Who's who in Ukrainian media?

. . . . .Annual Prominent news media assets
Service Direct or indirect income
operator influence potential*
(US$ m) Radio Print Online
STB, Stb.ua
StarLightMedia Victor Pinchuk 69.7 ICTV, Ictv.ua
Novy Channel Novy.tv
Lk Unian.net
1+1 Media Igor Kolomoysky 61 TET, Tehilia
2+2
Media Group : : Segodnya
Ukraine Rinat Akhmetov 57.2 Ukraina (till 2019) Segodnya.ua
. Dmytro Firtash,
'“tg';g"ued'a Serhiy Lyovochkin, 35.7 I,(}tTe,; [ntertia
P Valerii Khoroshkovsky
UA:Culture, Ukralplan
. . Radio,
UA:Regional ‘ .
(26 regional Radio Promin,
UA:PBC Government 28.0** chanr?els) Radio Culture, Suspilne.media
) ; Radio Ukraine
UA:Pershyit, )
VAl Internatlpnal,
’ UA:Regional
Hit FM,
) . Russkoe
TAVR Media MV'E;?; E'gﬁ:';'zv 9.9 Radio, Radio Hitfm.ua
o y Roks, Kiss FM,
Radio Relax
ArgFL;Tf Bl Korrespondent.
United Media o . - Radio Friday, . ° 0}’]’ - net
Holding Group ergii Rurenenko : Retro FM P : Aif.ua
Komsomolskaya .
Dengi.ua
Pravda
TRK Lux Andriy Sadovyi 7.8 Lux FM Lviv.lux.fm

* This is an indicator developed by CMDS to measure the financial capacity of the company to generate income, based on existing revenue and
expenditure data and/or audience performance. The figures in this table were calculated based on 2018 data. The figures are only indicative given
the lack of financial transparency in the Ukrainian media market that prevented us from tracking funds that are unofficially being used to finance
media. Yet, we believe that these figures are illustrative for the key players that control the wealth in Ukraine’s media market.

** This is the average yearly figure of the government allocation that UA:PBC received in 2018.

Note: Only the most prominent media assets are included in the table

Source: CMDS



FUNDING JOURNALISM

CONSUMPTION TRENDS

CONSUMPTION TRENDS

News consumption in Ukraine started to change rapidly during the last decade, and now it is
becoming common among Ukrainians to combine watching television and checking the news on
the internet on a daily basis. Although in decline[2], television remains the main source of
information for 74% of Ukrainians, according to Kyiv International Institute of Sociology (KIIS).
[8] The most-watched news channels include 1+1, Ukraina, Inter, ICTV and STB. While most of
Ukraine’s citizens regularly watch the national and regional television channels, some 4% of them
turn to Russian television channels for the daily news.[4]

Similar to other European countries, digital media have become more popular and common in
Ukraine. In particular, social networks and news websites are gaining popularity as the favorite
news sources among the younger part of the population. Social networks are preferred platforms
for 44% of respondents (compared to 23.5% in 2019), while internet websites are less common,
attracting an audience of 26.9%, according to data for 2020 from KIIS and Detector Media.[5]
Based on a survey from the Internet Advertising Committee in 2019, 71% of Ukraine’s citizens say
that they use the internet regularly.[6] These figures are still lower than in other European
countries where on average 95% of the population are regularly online, according to data from
the European Commission.[7]

Print media, in particular national newspapers, are a common source of essential news for only a
tiny proportion of the population, around 7%. Print becomes an especially costly and
unprofitable business, a trend accelerated by the ongoing pandemic-related crisis as people
increasingly prefer digital news. That has prompted a number of newspapers and magazines to
cease their print operation and move fully online in the spring of 2020.[8]

Radio is even a less popular means of news among Ukrainians despite its high national coverage.
Kantar TNS, an advertising and audience measurement agency in Ukraine, reports that radio
reached 80% of the country’s population in 2018,[9] which is more or less the same as the reach

[2] There is a 12 percentage point decrease (from 867% in 2018 to 74% in 2019) among the respondents who chose television as
the most frequent source of information about the state of affairs in Ukraine and the world.

[3] “Axepena IHbOPMAaLYi, MeAIArpPaMOTHICTb | POCIiCbKa NponaraHAa: pesyibTaTi BceyKpaiHCbKOro

onuTyBaHHs rpoMagcbkoi aymkn” (Sources of information, media literacy, and Russian propaganda: the results of the all-Ukraine
public opinion poll), Detector, 21 March 2019, available online at https://detector.media/infospace/article/164308/2019-03-21-
dzherela-informatsii-mediagramotnist-i-rosiiska-propaganda-rezultati-vseukrainskogo-opituvannya-gromadskoi-dumki/
(accessed on 3 September 2020).

[4] “Oxepena iHPOpMaLYi, MegIarpaMOTHICTb...,” Cit.

[5] “Ak 3MIHUAMCL ynogo6aHHs Ta IHTepecy yKpaiHLIB A0 3aco61B MacoBoi IHpopmaui micas Bubopis 2019 p. Ta noyatky naHgemii
COVID-19” (How Ukrainians changed their preferences and interests in mass media after 2019 elections and the beginning of
COVID-19 pandemic), Detector, 29 September 2019, available online at https://detector.media/infospace/article/181066/2020-
09-29-yak-zminilis-upodobannya-ta-interesi-ukraintsiv-do-zasobiv-masovoi-informatsii-pislya-viboriv-2019-r-ta-pochatku-
pandemii-covid-19/ (accessed on October 2, 2020)

[6] “B YkpaiHI KINbKICTb IHTEPHET-KOpUCTyBaYiB 3pocsia Ao 23 minsiioHB” (In Ukraine, the number of internet users reached 23
million), Ukrinform, 10 October 2019, available online at https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2797152-v-ukraini-
kilkist-internetkoristuvaciv-zrosla-do-23-miljoniv.html (accessed on 17 September 2020).

[7] European Commission, “Use of Internet and Online Activities,” 11 June 2020, available online at
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/use-internet (accessed on 3 September 2020).

[8] “Ha naysl. FazeTu Ta xxypHanu npununsoTe gpyk” (Taking a break. The newspapers and magazines cease print), Telekritika, 20
March 2020, available online at https://telekritika.ua/uk/na-pauze-gazety-i-zhurnaly-priostanavlivayut-pechat/ (accessed on
17 September 2020).

[9] “NMoTeHuMan peknamHbIX 0XBaTOB: paguo vs angxutan, TB n OOH” (The potential of advertising coverage: radio versus digital,
television and out-of-home advertising), Sostav, 4 October 2018, available online at https://sostav.ua/publication/potentsial-
reklamnykh-okhvatov-radio-vs-didzhital-tv-i-oon-79838 html (accessed on 8 September 2020).


https://detector.media/infospace/article/164308/2019-03-21-dzherela-informatsii-mediagramotnist-i-rosiiska-propaganda-rezultati-vseukrainskogo-opituvannya-gromadskoi-dumki/
https://detector.media/infospace/article/181066/2020-09-29-yak-zminilis-upodobannya-ta-interesi-ukraintsiv-do-zasobiv-masovoi-informatsii-pislya-viboriv-2019-r-ta-pochatku-pandemii-covid-19/
https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2797152-v-ukraini-kilkist-internetkoristuvaciv-zrosla-do-23-miljoniv.html
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/use-internet
https://telekritika.ua/uk/na-pauze-gazety-i-zhurnaly-priostanavlivayut-pechat/
https://sostav.ua/publication/potentsial-reklamnykh-okhvatov-radio-vs-didzhital-tv-i-oon-79838.html

FUNDING JOURNALISM

KEY PLAYERS

of television. However, the most listened radio channels, Hit FM, Lux FM and Radio Friday[10]
are all focused on entertainment, filling their schedules mostly with popular songs.

KEY PLAYERS

Television

The television market in Ukraine is dominated by four privately
owned media groups, which belong or are associated with a
group of oligarchs. StarLightMedia, 1+1 Media, Media Group
Ukraine and Inter Media Group are the largest media holdings in
Ukraine; their channels combined commanding three quarters of
the Ukrainian television audience.

The government, on the contrary, plays a rather weak role in the

media. The recently created public broadcasting company UA:PBC, with only two national
television channels (UA:Pershyi and UA:Culture) is less competitive than privately owned
television broadcasters and thus is not present among the 10 most popular television channels in
the country, according to data from Vizeum.[11]

The four most popular channels in Ukraine are ICTV, Ukraina, 1+1 and Novy, according to the
Industrial Television Committee, an industry association.[12] They belong to four different
media groups that each have a similar market share.

The channel Ukraina of Media Group Ukraine, operated as part of Cyprus-registered SKM
Holdings Limited, belongs to the richest Ukrainian, the oligarch Rinat Akhmetov. It has been the
most viewed channel for the last three years with an audience share of approximately 14%.[13] 1+1
Channel is the second most viewed channel, which together with other seven channels, is part of
1+1 Media group commanding an aggregate market share of 21.6%.[14] The broadcaster is run
through a myriad of offshore companies based in Cyprus, Belize, and the Virgin Islands,
according to a report about the ownership structure of 1+1 TV channel.[15] The main shareholder
of 1+1 Media group is Igor Kolomoysky, an oligarch with a stake in Ukrnafta, a local oil and
natural gas company.

[10] “«XiT FM>», «Pagio M'aTHuus» Ta «/Ttokc FM» 3anuwatotbes nigepamm ykpaiHeobkoro pagioedipy” (Hit FM, Radio Friday and Lux
FM remain leaders in the Ukrainian radio space), Detector, 2 August 2018, available online at
https://detector.media/infospace/article/139837/2018-08-02-khit-fm-radio-pyatnitsya-ta-lyuks-fm-zalishayutsya-liderami-
ukrainskogo-radioefiru-doslidzhennya-kantar-tns/ (accessed on 3 September 2020).

[11] “AeTekTop TenepeTuHrIB: «YkpaiHa» un ICTV?” (Television channel detector: Ukraine or ICTV?), Detector, 12 August 2020,
available online at https://detector.media/rinok/article/179556/2020-08-12-detektor-telereitingiv-ukraina-chi-ictv/ (accessed
on 17 September 2020).

[12] Top Ukrainian channels in September 2020, Industrial Television Committee, 2020, available online at
http://tampanel.com.ua/uk/rubrics/canals/ (accessed on 17 September 2020).

[18] Figures for viewers aged 18+ in cities with a population larger than 50,000 in 2020. See more at: Top Ukrainian channels
in August 2020, Industrial Television Committee, 2020, available online at http://tampanel.com.ua/uk/rubrics/canals/
(accessed on 17 September 2020).

[14] “3BIT 13 KOpNoOpaTUBHOI coLyansHoi BignoeigansHocT” (The report of corporate social responsibility), 1+1 Media, 2019, available
online at https://media.lplusl.ua/storage/ksv_2019-1599562932402.pdf (accessed on 19 September 2020).

[15] See the report at https://Iplusl.ua/struktura-vlasnosti (accessed on 17 September 2020).


https://detector.media/infospace/article/139837/2018-08-02-khit-fm-radio-pyatnitsya-ta-lyuks-fm-zalishayutsya-liderami-ukrainskogo-radioefiru-doslidzhennya-kantar-tns/
https://detector.media/rinok/article/179556/2020-08-12-detektor-telereitingiv-ukraina-chi-ictv/
http://tampanel.com.ua/uk/rubrics/canals/
http://tampanel.com.ua/uk/rubrics/canals/
https://media.1plus1.ua/storage/ksv_2019-1599562932402.pdf
https://1plus1.ua/struktura-vlasnosti

FUNDING JOURNALISM

KEY PLAYERS

The third most popular channel in Ukraine is ICTV. The channel belongs to StarLightMedia,
which runs six other highly popular channels mostly focused on entertainment. The group is
owned by the oligarch Victor Pinchuk and his spouse Olena Pinchuk.

Inter is the fourth most popular television channel being a part of the Inter Media group, which
in turn belongs to Group DF, owned by the oligarch Dmytro Firtash. Other owners with minor
stakes include oligarchs Serhiy Lyovochkin and Valeriy Khoroshkovskyi, and also Svitlana
Pluzhnykova. InterMedia group has a total of nine television channels with a combined audience
share of 21%.

Key television players

Most popular television stations in Ukraine by audience share (%), 2018-2020

Majority

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Owner L areholders

Media Group Rinat

Ukraina 11.1 10.5 98 113 129 159 156 125 Ui ilne AT e
. Igor
1+1 9.6 8.6 9.8 94 8.7 8.8 97 7.8 1+1 Media Kolomoysky
Inter Media .
Inter 134 126 11 104 8.6 7.4 6.9 7.2 Dmytro Firtash

Group

STB 10.6 8.7 <l 8.2 8.9 7.3 6.9 8.4
ICTV 7.3 7.2 6.4 7.4 8.3 9 102 CLE)

Novy Channel 41 38 49 A7 43 42 42 48 Starlic
Inter Media .
NTN 47 46 41 53 32 31 26 26 Gon Dmytro Firtash
TET 17 21 2 21 2 19 19 22 1+1 Medi l9ey
. " o o r L edia KOlomoysky
242 23 25 2 19 24 35 33 37 1+1 Medi 90
: : : : : : : 1221 Kolomoysky

Data for respondents 18+ in cities larger than 50,000 inhabitants
Source: Industrial Television Committee

Online News Market

In recent years, the online media market has been on the rise in
Ukraine. According to Ukrainian Internet Association (UIA), A
Google turned out to be the most popular search engine in
Ukraine, with an average daily share of 62/% of the users. Another A
popular, though recently much less common, search engine is “
Yandex.ru. Its average daily share of users dropped from 43% in

April 2017, when Russian based Yandex.ru was officially banned .

in Ukraine as part of a series of sanctions against Russia, to 10% in

December 2019, according to UIA.[16]

[16] “AocnigxeHHs IHTepHeT-ayauTopli” (Study on the Internet audience), UIA, December 2019, available online at
https://inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi (accessed on 2 October 2020).


https://inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi

FUNDING JOURNALISM

KEY PLAYERS

Among other popular websites, Ukrainians regularly visit the social networks Facebook,
VKontakte, Instagram and Odnoklassniki. YouTube is also a highly popular source of
information and entertainment; Privatbank.ua is heavily used for banking services, and Olx.ua is
a popular e-commerce platform.[17]

The most visited news websites in Ukraine are:
« Obozrevatel.com (which belongs to businessman Mykhailo Brodsky, the leader of the Party of
Free Democrats)
« 24tv.ua (a website run by the television station 24TV)
« Unian.net (belonging to 1+1 Media)
« Segodnya.ua (owned by Media Group Ukraine)
« Tsn.ua (belonging to 1+1 Media)
« Rbc.ua (controlled by the businessman Yosyp Pintus)
« Nv.ua (created by a group of journalists with the support of the Czech investor Tomas Fiala)
« Pravda.com.ua (created by journalists and now owned by Olena Prytula, a journalist),
« Znaj.ua and Politeka.net (both belonging to Znaj media holding).[18]

All these websites are popular sources of social and political news and information. However,
some of them were found to spread disinformation and fake news. According to the Institute of
Mass Media and the analytics agency Texty, half of those websites regularly provide unreliable
news and refer to unverified sources.[19]

The online leaders

Top 10 popular websites focused on social and political news in Ukraine, 2019

Audience

Position Source oo Owner

1 Obozrevatel.com 18% Mykhailo Brodsky

2 24tv.ua 18% Media Holding TRK Lux
3 Segodnya.ua 16% Media Group Ukraine
4 Tsn.ua 16% 1+1 Media Holding

5 Rbc.ua 15% Yosyp Pintus

6 Znaj.ua 14% Znaj media Holding

7 Unian (.net/.info/.ua) 12% 1+1 Media Holding

8 Nv.ua 11% Tomas Fiala

9 Pravda.com.ua 10% Olena Prytula

10 Politeka.net 10% Znaj Media Holding

Note: Data for September 2019
Source: Internet Association of Ukraine

[17] “Aocmiaxenns... ”, cit.

[18] “TON-100 HOBMHHMX CalATIB CyCNIbHO-MONITUYHOI TeMaTuku 3a BepeceHb 2019” (Top 100 news websites on social and political
themes in September 2019), UIA, September 2019, available online at https://inau.ua/news/top-100-novynnyh-saytiv-
suspilno-politychnoyi-tematyky-za-veresen-2019 (accessed on 2 October 2020).

[19] AHTUPEVTUHI HOBUH. AHAI3 TOM-50 YKPAIHCbKWX CAMTIB - AOCNIAKEHHS IMI TA "TEKCTIB" (Anti Rating of news: analysis
of the top 50 Ukrainian websites — study of the Institute of Mass Media and Texty), IMI, 23 October 2018, available online at
https://imi.org.ua/news/antyre-tynh-novyn-analiz-top-50-ukrains-kykh-sa-tiv-doslidzhennia-imi-ta-tekstiv-i21849 (accessed
on 2 October 2020).


https://inau.ua/news/top-100-novynnyh-saytiv-suspilno-politychnoyi-tematyky-za-veresen-2019
https://imi.org.ua/news/antyre-tynh-novyn-analiz-top-50-ukrains-kykh-sa-tiv-doslidzhennia-imi-ta-tekstiv-i21849

FUNDING JOURNALISM

KEY PLAYERS

Social networks as news sources in Ukraine, 2015-2019

Proportion of those who use the social network sites for news

2015 2016 2017 2018 2019

Facebook 12% 21% 31% 42% 49%
VKontakte 23% 27% 20% 8% 4%
Twitter 1% 4% 2% 2% 1%
Instagram - - - - 10%
Viber - - - - 18%
Telegram - - - - 6%
YouTube - - - - 25%

Source: USAID-Internews survey in 2019

Radio

The largest companies on the radio market are TAVR Media,
United Media Holding Group (UMH Group), Business Radio
Group, the group of companies Prosto and TRK Lux.

According to data from Radiokomitet (Radio committee)[20],
which publishes annual studies about the radio coverage, the top
three radio channels in Ukraine in 2020, Hit FM, Lux FM and
Radio Friday, belong to three different media holdings (TAVR
Media, TRK Lux and UMH Group, respectively), which demonstrates some degree of
competition and diversity on this segment of the market. TAVR reported a market share of
roughly 35%.[21] Its radio station Hit FM belongs to 18 Ukrainian and foreign owners, one of
which is Victor Pinchuk, the businessman and philanthropist, owner of several television
stations. UMH Group was taken over by 1+1 Media, which is owned by the oligarch Igor
Kolomoysky[22], but the deal was blocked by the Antitrust Committee.

Another media holding TRK Lux was co-founded by a politician, the leader of the Samopomich
party and the mayor of the city of Lviv, Andriy Sadovy. The company currently has around 10%
share on the radio market.[23]

Overall, radio is not a popular source of news. Only 4% of the respondents in a KIIS public
opinion poll conducted in 2019 reported using it to receive information about current affairs in

[20] “LaHI pagiocnyxaHHsa B YkpaiHi: nepwwa xsuns gocnigxerHHs 2020 poky” (Data on radio users in Ukraine the first wave of the
2020 study), NAM, 2020, available online at https://nam.org.ua/news/dani-radiosluhanna-v-ukraini-persa-hvila-doslidzenna-
2020-roku (accessed on 17 September 2020).

[22] TAVR Media, available online at https://www.tavrmedia.ua/ (accessed on 17 September 2020).

[22] KomnaHisi Konomoiicbkoro ynpasnstume YMX (Kolomoysky’s company will rule UMH), Detector, 11 September 2020,
available online at https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoiskogo-upravlyatime-umkh/
(accessed on 17 September 2020).

[28] TAVR Media, cit.


https://nam.org.ua/news/dani-radiosluhanna-v-ukraini-persa-hvila-doslidzenna-2020-roku
https://www.tavrmedia.ua/
https://detector.media/rinok/article/180529/2020-09-11-kompaniya-kolomoiskogo-upravlyatime-umkh/

FUNDING JOURNALISM

KEY PLAYERS

Ukraine and around the world.[24] Radio is mostly used for listening to music and getting
entertained.

In November 2016, Ukraine introduced a law that set a quota for Ukrainian music and programs
on radio and television, requiring radio stations to air songs in Ukrainian on at least 35% of their
programming schedule during the daytime (between 7 a.m. and 10 p.m.)[25] Such quotas are
believed to help promote Ukrainian music performers, but, in practice, they force radio channels
to repeat the same songs of the most popular singers, which has a negative impact on program
diversity.

Print Media

Although Ukrainian print media market has been declining for
several years, it is still more popular than radio. Some 6.7% of
people reported reading a national newspaper in 2019.[26]

=
In the first half of 2019, according to data from the National =
Television and Radio Committee[27], the total annual circulation
of the 1,371 registered newspapers was a combined 574 million — -
copies. In addition, there were 1,772 registered periodicals and
magazines with a circulation of 83 million copies. Among all, 1,321 of the registered print media
are in Ukrainian language, 497 in Russian, and 497 in both Ukrainian and Russian.

Major newspapers with the highest readership in recent years include Segodnya (meaning
“Today” in Russian), Fakty i Kommentarii (“Facts and Comments”) and Vesti (“News”).

Segodnya is part of Segodnya holding, which belongs to Media Group Ukraine, owned by Rinat
Akhmetov. Before 2016, Fakty belonged to EastOne Group, an investment company founded by
Victor Pinchuk who owns other television and radio assets. The newspaper was owned by its
editor-in-chief, Olexander Shwets until 2019 when it folded. The media holding Vesti Ukraine
owns Vesti as well as its website Vest-ukr.com, and UBR, a television channel. According to Media
Ownership Monitor,[28] the newspaper was established in 2013 by the then chief editor of the
newspaper Segodnya, Igor Guzhva. The company was officially accused of fraud, tax evasion and
support of separatist movements.[29] Soon after those accusations emerged, Guzhva sold his

[24] “Oxepena iIHbopMaLyi, MeAIArPaMOTHICTb | pOCIicbka NponaraHAa: pesynbTaTi BceykpaiHCbKOro OnmMTyBaHHA rpoMaackKoi AyMKn”
(Sources of information, media literacy, and Russian propaganda: the results of the all-Ukraine public opinion poll), Detector,
21 March 2019, available online at https://detector.media/infospace/article/164308/2019-03-21-dzherela-informatsii-
mediagramotnist-i-rosiiska-propaganda-rezultati-vseukrainskogo-opituvannya-gromadskoi-dumki/ (accessed on 3
September 2020).

[25] “Pagiorpynu nignucan MemopaHAyM LLOAO BUKOHAHHS HOBUX KBOT yKpaiHcbkux niceHb” (Radio groups signed a memorandum
on the usage of quotas on Ukrainian songs), Detector, 18 October, 2016, available online at
https://detector.media/rinok/article/119786/2016-10-18-radiogrupi-pidpisali-memorandum-shchodo-vikonannya-novikh-
kvot-ukrainskikh-pisen/ (accessed on 17 September 2020).

[26] “Oxepena iHPopmaLyi...,” cit.

[27] “CTatucTnunl gaHi npo Bunyck apykosaHmx 3MIy 1 miBpiuui 2019 poky” (Statistical data on the print media in the first half of
2019), National Television and Radio Committee, 2019, available online at
http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article’art_id=157433&cat_1d=85717 (accessed on 17 September 2020).

[28] BecTu (Vesti), Media Ownership Monitor, available online at https://ukraine.mom-rsf.org/ua/media/detail/outlet/vesti/
(accessed on 17 September 2020).

[29] “BecTn...,” cit.


https://detector.media/infospace/article/164308/2019-03-21-dzherela-informatsii-mediagramotnist-i-rosiiska-propaganda-rezultati-vseukrainskogo-opituvannya-gromadskoi-dumki/
https://detector.media/rinok/article/119786/2016-10-18-radiogrupi-pidpisali-memorandum-shchodo-vikonannya-novikh-kvot-ukrainskikh-pisen/
http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=157433&cat_id=85717
https://ukraine.mom-rsf.org/ua/media/detail/outlet/vesti/

FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

stake in the company and resigned in 2015. The printed copies of the newspaper, having almost
no ads, used to be distributed mostly free-of-charge through street vendors and in areas close to
metro entrances, raising doubts about the sources of funding that keep the newspaper afloat.

Rating of the national print media in Ukraine, 2015-2019

35%
30%

25%

%
%
%
DO I III II

0%

20

=

15

53

1

o
=

o
53

Segodnya Fakty i Vesti Argumenty i Fakty Ekspres Bulvar Komsomolskaya
Kommentarii Pravda (Ukrainian)
u2015 28% 14% 36% 20% 7% 9% 6%
=2016 22% 14% 13% 21% 14% 7% 8%
m2017 30% 15% 22% 17% 12% 6% 4%
2018 20% 17% 19% 16% 9% 12% 4%
2019 20% 18% 17% 16% 10% 7% 6%

Note: Calculated as percentage of respondents who use printed media
Source: USAID-Internews

FUNDING TRENDS

Media funding in Ukraine lacks transparency. There is no legal requirement for commercial
media companies to publish their financial data, which is harmful for the health of competition
on the Ukrainian media market as well as for society as consumers of media content know almost
nothing about the companies that deliver news content to them. Since 2015, media enterprises in
Ukraine have been required to disclose the name of their owners, yet many of them are dodging
these requirements by hiding their ownership behind a web of tangled structures of companies
incorporated offshore.

The government is not a key player in the media market, scantily funding the public broadcaster
UA:PBC, which runs two nationwide television channels and three radio stations. Since 2017
when the newly created public broadcaster began its operations, the state never paid in full the
allocation for the UA:PBC’s statutory budget, covering only 55% to 75% of the due allocation as
calculated by the law. These cuts prevented the young broadcaster from growing and attracting a
larger audience and, as a result, becoming as popular as rival commercial television and radio
channels.



FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Media companies are funded in a large part through advertising revenues. As in Ukraine there is
no culture of paying for news content, media companies are reluctant to introduce paywalls or
charge people for media content in any other way: such attempts are likely to fail, according to
industry experts.

In television and online media, however, the first steps towards a pay model have been made. In
2020, the four major holdings on the media market (StarLightMedia, 1+1 Media, Media Group
Ukraine and InterMedia Group) decided to restrict the satellite access to the content of all their
23 television channels,[80] forcing people to buy satellite tuners and pay for monthly
subscriptions. They could choose between two satellite platforms that serve the Ukrainian
market: Viasat (which belongs to 1+1 Media) and XtraTv (which belongs to Media Group Ukraine).
The trend of payments also appeared in online media: Ukrainska Pravda (membership), Novoe
vremia (paywall), Liga.net (ad free access for those who paid).

Television Funding

Television has experienced a massive improvement in profitability during the past decade. The
industry saw an abrupt jump from loss to profits between 2014 to 2019. According to data
provided by the State Statistics Service of Ukraine, in 2014 the aggregated loss of television
broadcasting companies reached approximately UAH 7.834bn (US$ 245m). In 2019, according to
the latest available data, the industry had a combined profit of UAH 2.38bn (US$ 101.5m).

In 2018, nearly two-thirds of the television broadcast companies in Ukraine were profitable, an
increase from 55% in 2014. The profitability rate has hence improved from -50.1 in 2014 to 17.8 in
2018.

Profitability rate (%) in the Ukrainian television broadcast industry, 2014-2019

40
30
20
10

0

-10

20

-30

-40

-50

-60

2014 2015 2016 2017 2018 2019
-50.1 -34.5 -8.9 231 17.8 19.2

Source: State Statistics Service of Ukraine

[30] By 2020, one third of Ukraine’s television viewers used satellite television and watched the content free-of-charge. In
Ukraine, satellite television is more popular than IPTV, terrestrial and cable television.



FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Total income from television broadcasting in Ukraine, 2014-2019

Total net profit Percentage  Net profit (in UAH, ‘000)
of profitable

2014 -7,345136 -467,843 55 122,920 -7,468,056
2015 -6,925,831 -287,976 64.6 123,908 -7,049,740
2016 -1,464,622 -54,045 57.7 230,968 -1,695,590
2017 2,604,545 92,953 56.5 4,093,649  -1,489,103
2018 2,158,120 78,192 60.1 3,242,839 -1,084,7
2019 2,386,485 101,552 65.6 3,009,014 -622,528

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: State Statistics Service of Ukraine

Only two out of the nine most popular television channels in the country, TET (part of 1+1
Media) and Inter, disclose their financial reports. They both claim to be unprofitable (though
TET had no losses in the period 2014-2017), which experts argue is a cunning way to avoid
paying large income taxes.

On the other hand, since all major television channels belong to holdings owned by oligarchs,
their financial performance is much distorted by their links to politics. The large television
players, which fill most of their airtime with lowbrow entertainment content, seem to be nothing
else than just platforms used for political agitation aimed at supporting their political friends. As
such, most of these television owners do not have incentives to make their media businesses
profitable, especially as media is not their main business activity, their conglomerates generating
money from many other, more lucrative, businesses.

Key financial data for Inter TV channel, 2011-2018

Net profit

100

0
<0
-200
-300
-400

o o

-500
-600
-700

-800
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

sUAHmM -1376 -179.2 -268.7 -761 -797.8 -3756 -252.3 -273.8
USgm -17.1 -22.1 -31.2 -485 -332 -138 -9 -9.9



FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Sales revenues
900
800
700

600
500
400
300
200
100

0

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mUAHmM 7447 9194 679.7 687 521.7 569.3 638.6 6956
US$m 926 113.6 81.9 43.7 21.7 21 22.8 252

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: CMDS based on data from the Stock market infrastructure development agency of Ukraine (SMIDA)

Key financial data for TET TV channel, 2011-2018

Net profit

60

40

20 I
. =

-80

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
sUAHmMm -745 -445 -302 -204 13.3 77.4 42.4 -59
US$m -91 -5.5 -3.6 -1.3 0.55 2.8 1.5 -2.1

Sales revenues

200
150
100
50 I
,

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
sUAHmM  39.9 73.6 87.9 1079 1224 1755 211.02 229.8
US$ m 4.9 9.1 10.6 6.8 5.1 6.5 7.5 8.3

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: CMDS based on data from SMIDA



FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Radio Funding

Throughout the period 2014-2019, the radio segment in Ukraine has become profitable, reaching
a total aggregate profit close to US$ Im (UAH 22.2m) in 2019. This trend, however, is a rather
surprising one given that the number of radio users is continuously shrinking.

Profitability rate (%) in the Ukrainian radio broadcast industry, 2014-2019

10

0 ~

2014 2015 2016 2017 2018 2019
-10.9 -1.4 -2.1 -0.2 -1.5 3.4

Source: State Statistics Service of Ukraine

Total income from radio broadcasting in Ukraine, 2014-2019

Total net profit Percentage Net profit (in UAH, ‘000)
of profitable
Profitable Unprofitable

UAH, ‘000 USS$, ‘000 C¢Ompanies

tA) companies companies
2014  -30,157 -1,920 62.3 8,502 -38,660
2015  -4,865 -202 7.7 11,809 -16,675
2016 -6,213 -229 72.9 13,539 -19,752
2017 2,813 100 67.4 17,916 -15,103
2018 10,084 365 66.7 18,323 -8,239
2019 22,231 946 81.1 30,649 8,417

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: State Statistics Service of Ukraine

One of the most popular radio stations in Ukraine, Lux FM has had a positive business
performance, having increased its sales revenues sevenfold from roughly UAH 300,000 in 2013

to UAH 6.7m (US$ 280,000) in 2019.



FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Key financial data for Lux FM, 2013-2019

Net profit

74
6

5

4

3

2
S
o

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
sUAH m 0.3 1.5 2.5 24 4.8 6.1 6.7
UsS$m 0.035 0.095 0.103 0.88 0.17 0.22 0.28

Sales revenues

140
120
100

80

60

40

20 l I
, l

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
sUAH m 18.8 30.8 43.3 67.5 91.2 113.8 144.8
US$ m 2.26 1.96 1.8 2.49 3.25 4.12 6.16

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: CMDS based on data from SMIDA

According to data from Oles Goian,[31] TAVR Media holding (owner of the radio channels
including Hit FM, Russian Radio-Ukraine and Kiss FM) was the leader on the radio advertising
market. Hit FM radio channel netted some UAH 118.9m from ad sales and Lux FM about UAH
63.3m.[82] These two channels are in the ratings top in Ukraine. The data show that the radio
business continues to be predominantly financed through ad sales. In 2019, Hit FM and Lux FM
pulled in ad revenues of UAH 562.7m combined, which is the equivalent of the ad revenues
generated by the next five largest radio players, a sign of strong dominant position in the radio
marketing segment.[33]

[31] Konrad Adenauer Foundation. The Academy of Ukrainian Press. (2017). Ukrainian media landscape-2017. Analytical
report. Ivanov V.F. (Ed.). Kyiv., p. 24.

[82] Konrad Adenauer Foundation, cit.

[83] PuHok paaio Ta npecu: macymkn 2017 poky (Radio and press market: results of 2017), Detector, 16 February 2018, available
online at https://detector.media/rinok/article/134774/2018-02-16-rinok-radio-ta-presi-pidsumki-2017-roku/ (last accessed on
December 7, 2020)


https://detector.media/rinok/article/134774/2018-02-16-rinok-radio-ta-presi-pidsumki-2017-roku/

FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Radio stations with the largest advertising revenues in Ukraine (in UAHm), 2013-2019

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Hit FM 115.97 130.76 156.34 22442 261.41 279.65 374.55
Lux FM 57.19 50.23 6799 130.34 156.58 221.85 288.16

Russkoe Radio 82.81 7415 86.33 154.77 135.01 140.98 185.33

Autoradio 6523 6192 6233 97.01 11157 76.49 54.36
Kiss FM 3246 3355 4949 8182 107.03 110.73 154.51
Roks 26.58 2544 4162 70.79 105.84 111 144.96
Retro FM 52.33 37.78 48.72 63>52  88.41 87.12  68.99
Nashe Radio 43.37 3467 4537 62>31 87.42 105.92 101.52
Friday - - 1612 5055 8445 109.29 117.73

Note: Figures are in gross terms, before taxes. The difference between some of the data in this table
and data provided by Lux FM stems from different calculation methodologies.
Source: Communication Alliance

Radio’s success could be a result of the attractiveness of the medium for both large advertisers
such as Nestle, Bon Prix or Toyota Ukraine and smaller local retail businesses selling alcoholic
beverages, foodstuffs and pharmaceutical products. According to estimates from local industry
insiders, radio advertising is five to 10 times cheaper than the television advertising. Moreover, it
can effectively reach audiences in places not reachable by other media such as cafes or private
and public transport when people turn on the radio either to follow news or simply as
background noise.

Print Media Funding

The print media industry has taken a tremendous hit as a result of both the series of economic
crises and the technological advances that pushed people away from print and more into digital
media. Nevertheless, the print media sector has since 2014 reduced its losses, around 72% of the
print media businesses becoming profitable, up from 66% in 2014.

That is partly because some newspapers and magazines increased their exposure online where
they have more opportunities to attract more diverse categories of readers and generate revenues
from digital advertising. In September 2019, the newspaper Segodnya fully moved its activities
online and ceased its printed version. At that time, according to data provided by Kantar TNS in
2018, the newspaper’s single copy had around 602 thousands readers, which was the highest
audience figure among all printed media.[34]

According to the Communication Alliance, the publishers with the largest advertising income are
mainly fashion magazines such as Elle, Vogue UA and Cosmopolitan. Only a few newspapers
generate significant ad revenues, too. They included KyivPost (UAH 12.5m), Segodnya (UAH
11.5m), Korrespondent (UAH 9.8m) and Argumenty i Fakty (UAH 6.1m), according to figures for
2019.

[34] raseta «CerogHs» — nigep cepes ApykoBaHux BuaaHb YkpaiHu (Newspaper Segodnya is the leader among printed media),
Media Group Ukraine, 6 March 2019, available online at
(accessed on 10 November 2020).


https://www.scm.com.ua/news/segodnya-leading-printed-newspaper-in-ukraine

FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Profitability rate (%) in the Ukrainian print media industry, 2014-2019

) \/

-20
-25

-30

2014 2015 2016 2017 2018 2019
e==\ewspapers -21.9 -7.8 -2.1 -5.6 -7.4 0.8
Magazines and periodicals -26.2  -17.7 0 -2 -1.8 1.5

Source: State Statistics Service of Ukraine

Total income from print media operations in Ukraine, 2014-2019

Total net profit Percentage  Net profit (in UAH, ‘000)
of profitable

i Profitable Unprofitable
‘ ‘ companies
UAH, ‘000  US3, ‘000 A companies companies

-495,558 -32,179 65,459 -561,017

-30,340 -1,264 717 107,314 137,654

Printed -15,693 -579 68.4 66,777 -82,471

Lida bl 116,472 -4,156 66.3 58,075 -174,547

14,494 525 66.7 88,494 -73,999

15,085 641 T 81,353 -66,268

775,204 -49,376 62 68,164 -843,368

_ 549,406  -22,891 67.4 80,483 629,889

:,r;;tazines -16,772 618 68.6 100,092 -116,864

i -24,693 -881 64.2 57,258 -81,951
periodicals

28,858 1,045 68.4 98,848 69,989

149,227 6,350 714 181,095 -31,868

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: State Statistics Service of Ukraine



FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

Key financial data for Segodnya, 2012-2017

Net profit

5 . . .
0

-20
-25

-30

2012 2013 2014 2015 2016 2017
sUAH m -11.4 7.3 -32.1 8.4 -16.9 7.7
US$ m -1.41 0.87 -2.04 0.35 -0.62 0.27

Sales revenues
100

90

80

70

60

50

40

30

20

10
’ 2012 2013 2014 2015 2016 2017
sUAH m 96.9 791 75.9 83.2 99.3 87.8
US$ m 11.97 9.53 4.83 3.46 3.54 3.13

Note: Calculated at the yearly average exchange rate of the National Bank of Ukraine
Source: CMDS based on data from SMIDA

New Players and Projects

Ukraine has seen in the past decade the emergence of some small initiatives and projects that
may not be very popular, yet have a high journalistic quality. They are mostly funded through
individual donations and non-profit organizations, foreign grants, and crowdsourcing.

One of them is Hromadske TV, an independent news media agency that operates as a news
portal. Run as an NGO, it was founded by journalists during the days of the Revolution of Dignity
in 2013-2014 with the goal of informing independently about those events. In 2019, it had income
of UAH 47.9m, the large part of which was represented by grants from various donors including
the US Embassy in Ukraine, Ministry of Foreign Affairs of Denmark and the German Marshall
Fund. By the end of 2019, Hromadske had a surplus of some UAH 3.6m.[35]

A niche media project specializing in pop-science, Kunsht was established several years ago as a
print media outlet, but in 2019, it switched to a digital version. Now, Kunsht creates content on
topics such as technology, biology and social issues with a view to explain and popularize science.

[85] ®iHaHcoBWId 3BIT TO “T'pomagcbke TenebayerHs” 3a 2019 p. (Financial report of NGO Hromadske TV in 2019) available online
at: https://hromadske.ua/finreports/fin_zvit_2019.pdf (accessed on 10 November 2020).


https://hromadske.ua/finreports/fin_zvit_2019.pdf

FUNDING JOURNALISM

FUNDING TRENDS

It is funded by the International Renaissance Foundation (IRF), a Ukraine-based grantmaking
organization founded by the businessman George Soros, and through various EU funding
schemes.

Texty.org.ua is an independent web-based project founded in 2010 that combines traditional
journalism and data journalism. The portal extensively uses computational algorithms and
interactive visualizations to produce high-quality, eye catching analytical content on political
and social topics. The organization receives money from international grants, also generating
part of the budget through organization of events such as educational lectures and seminars as
well as by selling infographic content.

An independent journalistic investigative outlet launched in 2012, Slidstvo.info focuses on
corruption crimes committed by authorities. Its journalists create content in the form of
documentaries. Some of the most prominent ones were about the killing of journalists Pavlo
Sheremet in 2016 and Katerina Handziuk in 2018. In 2020, the organization received funding
from five grantmakers: the Ministry of Foreign Affairs of Denmark, the Press, Education and
Culture Department of the US Embassy in Ukraine, the IRF, Internews Network and Journalism
Development Network. Also, in 2020 they started a crowdfunding campaign that generated some
UAH 67m.[36]

VoxUkraine was created in 2014 as a non-profit analytical content platform focused on
researching economic and political issues. One of its most successful projects is VoxCheck, an
initiative aimed at identifying and analyzing fakes and manipulation in politicians’ speeches.
VoxUkraine’s budget consists of money from donations made by individual donors, and grants
awarded by the US Embassy in Kyiv, IRF, the Think Tank Fund (TTF) of the Open Society
Foundations (OSF), the Washington, D.C.-based NGO Pact, and the U.S. Congress-funded
National Endowment for Democracy (NED). In 2019, VoxUkraine reported income of some UAH
18.6m, almost one-third of which was from grants awarded by the IRF, according to an outlet’s
financial report.[37]

The Ukrainer is a cultural media project that began its work in 2016. By exploring the distinctive
geographical features of Ukraine, it aims to tell stories about the country and to educate people.
Another intention of the portal is to boost tourism in the country. The project focuses on
documentary movie-making. It is financially supported by Fundacja Euromaidan-Warszawa and
Ukrainian Cultural Foundation.

[86] ®iHaHcoBI nuTaHHA cniacTBo.Hbo (Financial questions to slidstvo.info), available online at:
https://www.slidstvo.info/slidstvo_club/funding/ (accessed on 8 December 2020)

[87] Piunuii 31T 2019 (Annual report 2019), VoxUkraine, 2019, available online at:
https://voxukraine.org/report2019/index.html (last accessed on November 10, 2020)


https://www.slidstvo.info/slidstvo_club/funding/
https://voxukraine.org/report2019/index.html

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Television remains one of the most influential media in Ukraine, commanding a high level of
trust compared to the internet, radio and print media (with the exception of 2019 when online
sources turned out to be the most trustworthy means of news and information).

In the media we trust?

Level of trust in the media in Ukraine by type of media, 2015-2019

100%

80%

o /\\%\
40%

20%

0%

2015 2016 2017 2018 2019

—Television 61% 58% 54% 61% 48%
—|nternet 47% 52% 48% 58% 51%
Radio 39% 36% 33% 39% 22%
Print 34% 31% 28% 33% 19%

Source: USAID-Internews

The most popular television stations in Ukraine are Ukraina, ICTV, 1+1 and Inter. A survey
carried out by KIIS in 2018[38] found some regional differences related to television channels
preferences and trust. For example, 1+1 is the most watched in the western part of Ukraine where
39.9% of respondents claim to trust it, while in the eastern part of the country, the figure stands
at a poorer 18%. Inter channel, on the other hand, is more influential in the east and south, having
26.8% and 27.9% of respondents there, respectively, a similar situation to another television
channel, Ukraina, whose content is trusted mostly in these two regions and to a lesser extent in
western and central Ukraine. ICTV channel in general is trusted almost equally in all the regions,
the trust levels varying from 24.2% in the central regions to 18.3% in the west.

Entertainment programs are by far the most popular type of content on Ukrainian television,
only two out of the top 10 most watched programs in the country being news programs.

[38] “Oxepena HpopMaLili, MeAlarpaMOTHICTb | poClicbka NponaraHAa: pesynbTaTh BCeyKPaiHCbKOro ONUTYBaHHS FPOMagCbKol AyMKIN
(Sources of information, media literacy, and Russian propaganda: the results of the all-Ukraine public opinion poll), Detector,
21 March 2019, available online at https://detector.media/infospace/article/164308/2019-03-21-dzherela-informatsii-
mediagramotnist-i-rosiiska-propaganda-rezultati-vseukrainskogo-opituvannya-gromadskoi-dumki/ (accessed on 3
September 2020).


https://detector.media/infospace/article/164308/2019-03-21-dzherela-informatsii-mediagramotnist-i-rosiiska-propaganda-rezultati-vseukrainskogo-opituvannya-gromadskoi-dumki/

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The 10 most popular television programs in Ukraine, September 2020

Program Genre Channel Audienoce

share (%)
Dizel Show Comedy show ICTV 20.5
Kazhe Ukraina Talk-show Ukraina 18.8
Na tvoemu botsi-2 TV series Ukraina 18.1
Rozkoloti sny TV series Ukraina 18.3
TSN-tyzhden News 1+1 16.1

Siogodny.Pidsumky z

Olegom Paniutoyu News Ukraina 17.5
Trostynka na vitri Movie Ukraina 20.7
Tantsi z zirkamy Talent show 1+1 20.6
Koshyk dlia shchastia Movie Ukraina 19.8
Rys Movie Ukraina 17.4

Note: Data for cities larger than 50 000 inhabitants for the age category 18+
Source: Industrial Television Committee

There are also some professional non-tabloid media in Ukraine that are influential among state
institutions. All About Accounting is a semi-weekly specialized newspaper closely followed by
experts working in finance and law. Its printed and online versions regularly provide interviews
with politicians and experts about current trends, issues and events. Hroshi and Visnyk, narrowly
specialized magazines, are top reads among those in business and finance. Monthly magazine
Forbes Ukraine is also said to be very popular in the country’s business community. The
magazine relaunched its activity in Ukraine in May 2020 after a four-year long break triggered
by scandals related to its ownership.

Media in the Occupied Territories

Donbas

Part of the Donbas region located in the eastern part of Ukraine is non-government-controlled.
Some areas of the Luhansk and Donetsk Oblasts, occupied by Russia since 2014, now exist as the
self-proclaimed Donetsk People’s Republic (DPR) and Luhansk People’s Republic (LPR). According
to estimates of the Deputy Prime Minister for the Reintegration of the Temporarily Occupied
Territories, Oleksiy Reznikov, in 2020 the current population of those occupied territories is
approximately 1.6 million people.[39]

Ukrainian media are either absent or banned in these territories where the information space is
dominated by Russian and local sources. There is no precise and reliable audience data about the
most commonly used media sources in these territories and no data about their funding resources.

[89] ¥ KabMiHI po3noBiiu, cKibKX NtoAel NpoxumBae Ha okynosaHomy Jon6act (The Cabinet of Ministers told how many people live
in the occupied Donbas), UNIAN, 5 May 2020, available online at https://www.unian.ua/war/naselennya-okupovanogo-
donbasu-reznikov-ozvuchiv-kilkist-meshkanciv-ordlo-novini-donbasu-10984952 html (accessed on 9 December 2020).


https://www.unian.ua/war/naselennya-okupovanogo-donbasu-reznikov-ozvuchiv-kilkist-meshkanciv-ordlo-novini-donbasu-10984952.html

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

According to a local expert interviewed for this report, citizens of LPR watch television mostly
because of television series and entertaining shows. The local TV channel Lugansk 24 is an
official “governmental channel” and the main source of news about the situation at the
checkpoints between the territories controlled by the Ukrainian government and the so-called
republics. The First Republican channel, on the other hand, is the official channel of the DPR
government. Other local channels include Novorossiya TV, Oplot TV and Union, all controlled
by the DPR’s government. The news content on these channels is positive when it comes to
current affairs in the so-called republics and Russia, but negative about Ukraine, according to a
study from the Institute of Mass Media.[40]

In March 2020, the Ukrainian government launched Dom (meaning “House” in Russian), a
television channel designed to broadcast exclusively in the occupied regions. Its aim is to
reintegrate the citizens into the political and cultural life of Ukraine through television content,
which is mostly in Russian. Dom’s content consists predominantly of entertainment although
one hour a day is devoted to news updates. Dom also runs a YouTube channel that carries the
channel’s news content. The state allocated a budget of UAH 257m (US$ 9.17m) to Dom for 2020
(the 10 months from the day of its launch).

The territories are also served by the radio stations Own Radio, DNR 24 and Novorossiya Rocks,
all three entirely controlled by the governments of the self-proclaimed republics. These channels
basically replicate the content of the television channels in the region. Some of the local print
media outlets are distributed free-of-charge in public places and hence are popular as people
regularly pick them.

Online media are more diverse and include some news media known to be in opposition to the
news portals run by the local “governments.” Such an outlet is Patrioticheskii Sily Donbasa
(Donbas Patriot Forces), a website created by Alexander Hodakovsky who was a Deputy on the
People’s Council of the Donetsk People’s Republic but left it in 2015 and joined the opposition.
Access to Ukrainian websites and foreign media such as BBC and Deutsche Welle is blocked.
However, some people use Virtual Private Network (VPN) software to circumvent such
restrictions.

Crimea
|

The Crimea peninsula in south Ukraine was illegally annexed by Russia in 2014 despite having
officially recognized it as a Ukrainian territory after the collapse of the Soviet Union. Since 2014,
most Ukrainian media in Crimea have been blocked, including 30 or so news websites.[41]
Russian television channels in the meantime annexed Ukrainian terrestrial TV broadcast
frequencies. Being mostly controlled by the government of Russia, they dominate the TV
segment and spread Russian official narratives.

[40] 3MI okynoBaHWX TepUTOPI NULLYTE NPO «MOKPALLEHHS », «KpuMHaLu» | nowmrptooTs delikn npo YkpaiHy — gocnigkeHHs IMI (The

media of the occupied territories write about "improvement", "CrimeaNash" and spread fakes about Ukraine - IMI research),

Detector, 31 May 2019, available online at https://detector.media/infospace/article/167757/2019-05-31-zmi-okupovanikh-
teritorii-pishut-pro-pokrashchennya-krimnash-i-poshiryuyut-feiki-pro-ukrainu-doslidzhennya-imi/ (accessed on 9
December 2020).

[41] ¥ Kpumy BICIM NpoBaiifepiB NOBHICTIO 6710Ky0Th 30 yKpaiHCbKMX IHPOpMaLYiHMX caiiTiB — npaBo3axucHukmn (In Crimea, eight
providers are completely blocking 80 Ukrainian information sites - human rights activists), Detector, 29 June 2020, available
online at https://detector.media/infospace/article/178344/2020-06-29-u-krimu-visim-provaideriv-povnistyu-blokuyut-30-
ukrainskikh-informatsiinikh-saitiv-pravozakhisniki/ (accessed on 9 December 2020).


https://detector.media/infospace/article/167757/2019-05-31-zmi-okupovanikh-teritorii-pishut-pro-pokrashchennya-krimnash-i-poshiryuyut-feiki-pro-ukrainu-doslidzhennya-imi/
https://detector.media/infospace/article/178344/2020-06-29-u-krimu-visim-provaideriv-povnistyu-blokuyut-30-ukrainskikh-informatsiinikh-saitiv-pravozakhisniki/

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Crimea historically has been home to Crimean Tatar ethnic group with a language, culture and
religion distinct from Slavic. They have been strongly against Russian annexation in 2014 and
supported the idea of Ukrainian territorial integrity. According to data from the Ukrainian
census of 2001 and the Russian census of 2014, Crimean Tatars account for 10% to 15% of the total
population of the peninsula.

As an alternative to media ruled by Russia, a series of independent news outlets have been
targeting Crimean Tatars in the past few years, including the television channel ATR (that
operates out of mainland Ukraine), Canli Radio, the weekly newspapers Avdet and Qirim, and
the websites Crimean Tatars Club and Qirimtatar.org, all of them being attempts to protect the
Crimean Tatar national identity and provide unbiased information about events in Crimea,
which is problematic because of Russian censorship, attacks on journalists and restrictions on
broadcast licenses. For example, in 2014, the editor-in-chief of the Avdet newspaper, Shevket
Kaibullayev, received from Russian security officials four warnings about his supposedly
extremist activities.[42] In a separate development, in June 2020, Russian authorities put out an
APB on the deputy general director of ATR, Ayder Muzhdabayer, who was accused of terrorism.
[43]

Many of these independent media are struggling to survive financially. In 2020, ATR announced
that it was on the brink of closing down because of the insufficient funding awarded by the
Ukrainian government. Not receiving the allocated UAH 15m planned for 2019, the outlet had to
slash its production by 90% and lay off almost half of its staff, according to the ATR’s owner,
Lenur Islamov.[44]

Russia, on the other hand, invests heavily in media outlets that target the population of Crimea,
using them as a platform for state propaganda. Newly created Kremlin-backed television
channels Krym 24 and Millet (in Crimean Tatar language), radio station Vatan Sedasy and
information agency Krym Inform were created to attract the Crimean Tatar audience.

[42] Tpu pokn HecBo6oaM: CTaHOBNLLE KpUMcbKoTaTapcbkux Megia B Kpumy (Three years of imprisonment: The situation of the
Crimean Tatar media in Crimea), Zmina, 7 April, 2017, available at
https://zmina.info/articles/tri_goda_nesvobody_polozhenije_krymskotatarskih_media_v_krymu-2/ (accessed on 9
December 2020)

[48] Cnigkom P® noBIAOMYB, LLO OrOIOCUB Y PO3LLYK 3acTyrHuKa reHavpektopa ATR Myxaabaesa (Investigative Committee of the
Russian Federation reported that deputy general director of ATR, Muzhdabayev is wanted), Detector, 25 June 2020, available
online at https://detector.media/community/article/178279/2020-06-25-slidkom-rf-povidomiv-shcho-ogolosiv-u-rozshuk-
zastupnika-gendirektora-atr-muzhdabaeva/ (accessed on 9 December 2020).

[44] BnacHuk ATR Nenyp IcnamoB: BUMKHEHHSI KpUMCbKoTaTapcbkoro kaHany Ha pyky MyTiHy (ATR owner Lenur Islamov: Crimean
Tatar channel shutdown in Putin's favor), Detector, January 21, 2020, available online at
https://detector.media/rinok/article/174067/2020-01-21-vlasnik-atr-lenur-islyamov-vimknennya-krimskotatarskogo-kanalu-
na-ruku-putinu/ (accessed on 9 December 2020)


https://zmina.info/articles/tri_goda_nesvobody_polozhenije_krymskotatarskih_media_v_krymu-2/
https://detector.media/community/article/178279/2020-06-25-slidkom-rf-povidomiv-shcho-ogolosiv-u-rozshuk-zastupnika-gendirektora-atr-muzhdabaeva/
https://detector.media/rinok/article/174067/2020-01-21-vlasnik-atr-lenur-islyamov-vimknennya-krimskotatarskogo-kanalu-na-ruku-putinu/

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

KEY FUNDERS

Non-Governmental Funders

Advertising

The Ukrainian advertising market was worth some UAH 24.5 bn in 2020, a decline of 1% against
the previous year, according to data from the All-Ukrainian Advertising Coalition (VRK).
Television accounted for the largest part, 49.7% of the total, which is approximately UAH 12.1bn.
Advertising in the print and radio media sectors was worth some UAH 1.46bn and UAH 717m,
respectively.

Breakdown of ad spend by media segment in Ukraine, % of total, 2020

Cinema, 0.1%

Outdoor, 12.9%

Television, 49.7%

Digital, 28.5%

Radio, 3.0%

Print, 5.8%

Source: VRK

The worst times for the advertising industry in Ukraine were in 2014 when, starting to collapse,
the market lost around 15% in value compared to the previous year, mostly as a result of the war
that was beginning in eastern Ukraine and of the Russian annexation of Crimea. The
accompanying devaluation of the Hryvnia, the Ukrainian national currency, added to the
market’s woes. The only segment of the advertising market that did not decline was the digital
one. In fact, the digital ad segment has since been experiencing the fastest growth. In 2019, its
yearly growth was 34%.

In the years after 2014, all of the ad market segments slowly returned to growth. However, the
print advertising market has never recovered to the size it had in 2018, which is not surprising
since print media have been continuously losing their appeal with the public. As a response to
these trends, publishers have been increasingly canceling print editions, moving online. That is
what happened in 2019 to the newspapers Segodnya (meaning “today” in Ukrainian) and
Dzerkalo tyzhnia (meaning “mirror of the week” in Ukrainian) and to many other media outlets,
in particular regional ones.



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Overview of the Ukrainian advertising market, total advertising value by media segment (UAH
m), 2013-2020

25,000

20,000

15,000

10,000

5,000

—
—_—_—

0
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

—Television 4,940 3,930 4,164 5676 7,329 9,269 11,526 12,175

—Print 2497 1670 1320 1,130 1,355 1,612 1,850 1,466
Radio 340 290 304 400 480 578 717 717
Digital 2,050 2,115 2355 3,140 2,145 2,520 5,740 6,980

—Total 11,367 9,065 9,120 11,621 14,041 17,520 24,770 24,517

Source: CMDS based on data from VRK[45]

Seeing spots

Volume of advertising videos in Ukraine, 2008-2019

2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019

Daily average

R rber o s 9,831 11,048 16,038 15,015 16,734 20,092 15,123 14,450 14,954 14,901 16,452 14,569

Daily average
number of TV ads 56 54 63 55 62 58 54 55 57 58 63 60
seen by a viewer

Source: VRK

The largest advertisers in Ukraine vary depending on the media segment. On television and
radio, it was common in 2020 to come across ads from retail, hygienic and pharmaceutical
products, e-commerce and alcoholic beverages. Top advertisers on television in 2019 included
Farmak (pharmaceutical company) and the consumer goods manufacturers Nestle, L’Oreal,
Reckitt Benckiser and Pepsico.

The top advertisers in online media included companies mostly from the e-commerce sector
(Rozetka, Foxtrot) and online betting (Parimatch and the national lottery). The online media also
heavily relies on sales via Google AdSense, Google’s ad sales machine.

Web-based media such as Ukrainska Pravda (with an average of 1 million to 1.5 million readers a
day) receive approximately 90% of their income from ads, the rest coming from grants,

[45] Macymkm poky (Results of the year), All-Ukrainian Advertising Coalition, 5 December 2019, available online at
https://vrk.org.ua/news-events/2019/ad-volume-2019.html (last accessed on 10 November 2020).


https://vrk.org.ua/news-events/2019/ad-volume-2019.html

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

according to Sevgil Musaeva, the portal’s head.[46] Other popular internet news portals such as
Novoe Vremya, Liga.net and Obozrevatel are also heavily reliant on advertising revenues, which
are preferred over revenues generated via paywalls.

Philanthropy Funding

Since 2009, Ukraine has received some US$ 18.5m of investments in the form of grants,
according to aggregate data from Media Impact Funders, an NGO tracking philanthropy funding
in the media. The largest philanthropy funders in Ukraine’s media are NED, the Soros-financed
Foundation to Promote Open Society, Omidyar Network Fund (a money dispenser run with
funds from the eBay founder Pierre Morad Omidyar), Charles Stewart Mott Foundation (a U.S.-
based private foundation) and a plethora of other philanthropies, based mostly in the United
States.

The philanthropy spending is very small compared to the total level of funding in the Ukrainian
media. Moreover, only a part of all the grant money goes to news media operations, the largest
part (US$ 9.8m) being distributed to organizations working on media access and policy issues.
They include NGOs such as Centre UA and Democratic Initiatives Foundation, which focus on
policy monitoring and research.

Among the investigative journalism projects that survive thanks to philanthropy money, the
main recipient of grants is StopFake, a web-based initiative that focuses on identifying instances
of propaganda and misinformation in media content.

Top five largest philanthropic funders in Ukraine’s journalism, news and information field,
since 2009

Country of Naluesel Number of

- grants (total)
origin in US$ grants

National Endowment

for Democracy United States 1,300,000 30
EIues?igrid Rausing UK 170,364 ;
Lnaries Sewart | nited States 100,000 1
P NEWOR - United States 100,000 1
Mama Cash Netherlands 53,280 1

Source: Media Impact Funders

[46] CeBrinb Mycaesa: 90% poxogis Y11 ilge BIA peknamu, My He NpUxXUnbHUKK BBegeHHa paywall (Sevgil Musaeva: 90% of the UP
income comes from advertising, we are not in favour of paywall), Detector, 2 May 2 2020, available online at
https://detector.media/rinok/article/176839/2020-05-02-sevgil-musaeva-90-dokhodiv-up-ide-vid-reklami-mi-ne-prikhilniki-
vvedennya-paywall/ (accessed on 10 November 2020).


https://detector.media/rinok/article/176839/2020-05-02-sevgil-musaeva-90-dokhodiv-up-ide-vid-reklami-mi-ne-prikhilniki-vvedennya-paywall/

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

One of the major supporters of independent media in Ukraine (not captured by the Media
Impact Funders monitoring) is the United States Agency for International Development (USAID),
which funds projects aimed at strengthening independent media through grants that pay for
training and consultations for journalists. The USAID has recently invested US$35m in its Media
Program in Ukraine[47] whose aim to empower local media, particularly those operating in the
East and South.

Ukrainian Cultural Foundation, a charity run by the Ukrainian government, also finances media
in the areas of audiovisual arts, literature and publishing. In 2019, the foundation spent around
UAH 200m (US$7.75m) on various television, documentary and animated film projects,
according to their 2019 annual report.

Although it plays an important role in the survival of the independent media in Ukraine,
philanthropy money has not had any tangible impact on the overall Ukrainian media system,
which continues to be tightly controlled by local oligarchic structures.

Government Funding

According to the law on public broadcasting in Ukraine, the National Public Broadcasting
Company of Ukraine (UA:PBC) is supposed to receive a state allocation calculated as at least 0.2%
of the general fund of the state budget for the previous year.

However, every year since its launch in 2017, the financial support for UA:PBC has been subject
to cuts, forcing the broadcaster to operate in a constant survival mood.

As UA:PBC was not established as a new institution but was built instead on the foundation of the
former state broadcasters, it inherited some major problems. In 2020, UA:PBC had to pay off a
10-year old state debt in the amount of €10.5m to Euronews, a pan-European news channel run
by a joint-stock company that is majority owned by an Egyptian businessman and a string of
European state broadcasters. Combined with a series of budget cuts triggered by the Covid-19
crisis, the debt to Euronews delivered a blow to UA:PBC, forcing it to shut down several projects.

The largest part of the UAH 777m subsidy received by UA:PBC from the government in 2018 was
spent on wages (UAH 428.6m). The average monthly salary of an employee at UA:PBC was UAH
10,850 (€330) in 2018, a critical year for the national broadcaster as it received only 50% of the
state allocation for that year, which prompted the broadcaster to force its employees into unpaid
vacation.[48]

[47] Media Program in Ukraine (2018-2023), Internews, available online at https://internews.in.ua/media-program-in-ukraine,
(accessed on 7 January 2021).

[48] Yepe3 HegodiHaHCyBaHHA NpaLBHUKM HCTY iayTb y HeonnaudysaHy Bignyctky (Due to underfunding, UA:PBC employees go on
unpaid leave), UP, 25 September 2018, available online at https://www.pravda.com.ua/news/2018/09/25/7193075/ (accessed on
11 November 2020).


https://internews.in.ua/media-program-in-ukraine/
https://www.pravda.com.ua/news/2018/09/25/7193075/

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

The budget of UA:PBC (UAH, million) 2017-2021

2017 2018 2019 2020 2021
Statutory funding 1,294 1536 1,812 1,967 2,274
Approved funding 976 77 1,028 1,160 -

Percentage of

received money 75% 50% 55% 57% -

Source: Detector Media[49][50]

The functioning of the public broadcaster is critical for the maintenance and development of a
democratic society as it is supposed to have the freedom to provide an alternative view on events
compared to commercial television stations, which are influenced by their owners. In the current
situation of limited financing, it is rather surprising that UA:PBC manages not only to survive
economically but also to produce content of high quality. With approximately 90% of its budget
coming from the state and only a small part generated from advertising and grants, the future of
UA:PBC is totally uncertain.

State-administered media are not well known and rarely used in Ukraine. Parliament owns a
television channel (named Rada) and a newspaper named Golos Ukrainy (Voice of Ukraine) that
are supported to provide reporting on the parliament’s activities. The budget of the Parliament’s
media was UAH 44.7m (US$ 1.9m) in 2019.[561] Printed in both Ukrainian and Russian, Golos
Ukrainy is said to have around 60,000 subscribers all over Ukraine and also has a website and a
Facebook page. The government also funds Uryadovy Kuryer (Governmental Courier in
translation) whose mission is to cover the government’s activities. It has a circulation of some
300,000 copies per month.[52] Its annual budget was equal to UAH 13.46m (US$ 572,812) in 2019,
an increase from UAH 4.36m (US$ 158,010) in 2018.[53] Finally, the government runs Ukrinform,
Ukraine's official news agency that produces more than 300 news pieces daily in more than five
languages. All these state media sources are mostly used by other journalists and probably
political and economic experts to get first-hand information from government institutions that
they can use in their own reporting.

[49] Yn HagacTb NapnameHT rapaHTii piHaHcyBaHHsA CycninbHoro? (Will Parliament provide funding for the UA:PBC?, Detector
media, 20 October 2020, available online at
https://stv.detector.media/finansuvannya/finansy/chi_nadast_parlament_garantii_finansuvannya_suspilnogo (accessed on 11
November 2020).

[50] CkopoueHHs 6togxeTy CycrinbHoro y 2020-My: Lo BTpavae MOBHUK | oro ayamtopis (Public budget cuts in 2020: what the
broadcaster and its audience are losing), Detector media, 8 July 2020, available online at
https://stv.detector.media/kontent/movlennya/skorochennya_byudzhetu_suspilnogo_u_2020mu_scho_vtrachae_movnik_i
_yogo_auditoriya/ (accessed on January 4 2021)

[51] Aepx6ropxeT-2019: HegodiHaHCoBaHI CycriibHe Ta IHOMOB/IEHHS, MeHLLEe KOLUTIB Ha KIHO Ta MIM (State Budget 2019:
underfunded Public and foreign broadcasting, less money for cinema and IEP), Detector, 3 January, 2019, available online at
https://detector.media/rinok/article/143790/2019-01-03-derzhbyudzhet-2019-nedofinansovani-suspilne-ta-inomovlennya-
menshe-koshtiv-na-kino-ta-mip/ (accessed on 9 December 2020)

[52] Npo «YpsigoBuii kyp'ep» (About the Government Courier), available online at https://ukurier.gov.ua/uk/about/ (accessed on
9 December)

[58]°“Aepx6roaxeT-2019...” cit.


https://stv.detector.media/finansuvannya/finansy/chi_nadast_parlament_garantii_finansuvannya_suspilnogo
https://stv.detector.media/kontent/movlennya/skorochennya_byudzhetu_suspilnogo_u_2020mu_scho_vtrachae_movnik_i_yogo_auditoriya/
https://detector.media/rinok/article/143790/2019-01-03-derzhbyudzhet-2019-nedofinansovani-suspilne-ta-inomovlennya-menshe-koshtiv-na-kino-ta-mip/
https://ukurier.gov.ua/uk/about/

FUNDING JOURNALISM

L AR
CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Y»

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu
Postal address:

Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest

Hungary Attribution 3.0 Unported

(CC BY 3.0)


http://cmds.ceu.edu/

