7,
CENTER FOR
> MEDIA, DATA

M A R C H 2 O 2 0 AND SOCIETY

CEU SCHOOL
OF PUBLIC
POLICY

Funding Journalism

Author: Marius Dragomir

2nd updated edition
Published by CEU Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2020



About CMDS

The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study of
media, communication, and information
policy and its impact on society and
practice. Founded in 2004 as the Center for
Media and Communication Studies, CMDS
is part of Central European University’s
School of Public Policy and serves as a focal
point for an international network of
acclaimed scholars, research institutions
and activists.

CMDS ADVISORY BOARD

e Clara-Luz Alvarez
Floriana Fossato
Ellen Hume
Monroe Price
Anya Schiffrin

o Stefaan G. Verhulst

Cover photo: Wikimedia Commons

About the author

Marius Dragomir is the Director of the Center
for Media, Data and Society. He previously
worked for the Open Society Foundations (OSF)
for over a decade. Since 2007, he has managed
the research and policy portfolio of the Program
on Independent Journalism (PI]), formerly the
Network Media Program (NMP), in London. He
has also been one of the main editors for PIJ's
flagship research and advocacy project, Mapping
Digital Media, which covered 56 countries
worldwide, and he was the main writer and
editor of OSF’s Television Across Europe, a
comparative study of broadcast policies in 20
European countries.

) AN
> CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Nador u. 9.
Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu



ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

MEDIA INFLUENCE MATRIX

ADVISORY BOARD
R

« Special Advisor: Dean Starkman

+ Media Management and Economics: Philip M. Napoli
« Research and methodology: Amy Brouillette

« Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
« Civil Society & Technology: Kate Coyer

« Policy: Francesca Fanucci

« Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

CMDS TEAM
S

« Director: Marius Dragomir

« Editorial consultant: Tom Popper

« Research: Eva Bognar, Roni Dorot, Dumitrita Holdis
« Design and outreach: Robert Nemeth

« Coordinator: Mihaela Groza


https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium

MEDIA INFLUENCE MATRIX: SLOVAKIA
FUNDING JOURNALISM

]
FUNDING JOURNALISM
m MAIN TRENDS 4
h POPULAR NEWS MEDIA 6
z Consumption Trends 6
Key players 8
m Television 8
h Radio 9
Print 10
z Online News 13
o Funding Trends 14
Television Funding 17
U Print Media Funding 20
Radio Funding 26
m INFLUENTIAL NEWS MEDIA 28
O KEY FUNDERS 30
Non-Governmental Funders 30
Government Funding 34
Lid
—
aa)
—




FUNDING JOURNALISM

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

MAIN TRENDS

The most influential players on the Slovak
news media market measured by financial
power (either spending in the media or
revenues generated by media businesses) are
the government (which controls the system of
license fees for the public broadcaster and also
gives subsidies and state advertising contracts
to the media) and several private actors, mainly
politicians and financial groups.

Financially, the government retains a leading
position with over €120m of public money
invested in the media in 2018, a significant
jump, of more than €20m, from 2016. Most of
the public funding goes to RTVS, the Slovak
public broadcaster. With the exception of
several private players, the amount of public
funding dwarfs the turnover of most media
companies in Slovakia.

In the past two years, the decrease of foreign
ownership and further consolidation of the
oligarchic power were the key trends that
characterized the Slovak news media market.
The most important event was the purchase by
PPF Group, a powerful financial conglomerate
controlled by the Czech oligarch Petr Kellner,
of Markiza TV, Slovakia’s most watched and
most profitable media company. Another
important deal was the sale by Ringier Axel
Springer, a Swiss-German publisher, of Novy
cas, Slovakia’s most read newspaper, to Anton
Siekel, an oligarch connected with Slovakia’s
powerful financial and investment groups.

Following these two deals, the participation of
foreign companies in the Slovak news media
market is practically reduced to a single player,
Ringier, which decided to narrow its focus to a
clutch of online media, including its most
important asset, Aktuality.sk, which has
become the most read news portal in Slovakia.

Two large financial groups, Penta Investments
and J&T, have a strong influence in the Slovak

news media. Penta Investments controls, via two
companies, a large portfolio of print titles and
websites. The company repeatedly claimed that
they view media purely as a business. They are
said to be eying even more acquisitions. In 2018,
the acquisition of Novy cas by Siekel was
reportedly made for Penta Investments.

Penta Investments and J&T in the 1990s reaped
spectacularly high profits from state companies.
They have vested interests, doing business with
the government, especially in regulated sectors
such as healthcare and energy.

The largest technology player invested in
Slovakia’s media is Slovak Telekom, one of the top
advertisers and largest companies in the country
with revenues of some €604m and net earnings of
€106m in 2018. They own the third largest portal
by audience, Zoznam:.sk.

Other prominent players in the Slovak news
media sector are a small group of businessmen
and politicians, including Andrej Babis, prime
minister in the Czech Republic.

News is not highly profitable in Slovakia, with six
of the ten largest companies in the market
incurring losses in the period 2014-2018, but a
lucrative subscription-based model is emerging,
primarily in digital publishing. The most popular,
non-tabloid, daily in Slovakia, Sme is moving
towards that model as their print circulation
steadily declines. Encouragingly for the news
business, DennikN, a news outlet established in
2014 by a group of breakaway reporters from
Sme, continued to boost its profitability in recent
years thanks to a paywall model that helped them
break even in only two years after launch. NPress,
the publisher of DennikN, became in 2018 the
fourth most lucrative news business in the country
following large players such as Markiza and Petit
Press and a radio station.



FUNDING JOURNALISM

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

‘Who's who in Slovak media

The key influencers in the Slovak media

Annual
income 2018
(€ ‘000)

Government

Dirae e hditee: Prominent news media assets
influence .

n
=
D
o
@

Pluska.sk

Plus jeden den

Penta

I t t
Avestments Petit Press™*

My

[T @AVE N[CIWAVE] Aktuality.sk
Springer Springer Azet.sk

J&T Mac TV

Hospodarske .

-

*including revenue generated on its own such as advertising sales;

**Penta Investments doesn’t have a majority stake in Petit Press, which limits to a certain extent its influence in the publishing house;
***solely the revenue from its online content business.

Source: CMDS, 2019

Slovak

Slovak Telekom ieloren

Ilvan Kmotrik CEN Ta3

Mafra

Andrej Babis Slovals

Michal Voracek,

Ivo Valenta Perex

Anton Siekel FPD Media



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

POPULAR NEWS MEDIA

Consumption Trends

News consumption in Slovakia is high compared to other countries in Europe, and growing.
More than two-thirds of Slovaks read news portals, newspapers or news magazines in 2017,
according to data from Eurostat, EU’s official statistics agency. The figure is higher among
internet users.

News reading

Share of individuals (%) reading online news sites, newspapers or news magazines in Slovakia, 2013-2018

90%

. 0 0
80% 74% 7%  77%

o 5 65%  65%
oo 2 55%
52% 51% -

43%

50%

40%

30%

20%

10%

0%
All individuals Slovaks who used the internet in the past three
months

m2013 m2014 m2015 2016 2017 2018
n/a: not available
Source: Eurostat

Overall, television remains the most dominant news medium in Slovakia. Nearly every
household in the country owns a television set, a proportion that has remained unchanged for
decades, according to data from TNS BMRB, a market research agency.

Slovaks are avid consumers of television. In 2016, Slovaks on average watched television for
three hours and 55 minutes a day, seven minutes more than in the previous year, according to
Eurodata TV Worldwide. That makes Slovakia an average consumer of television in Europe. It
lags behind big television consumers such as Romania and Bosnia & Herzegovina that sported
more than five hours of television viewing time a day; but it surpasses low television
consumption nations such as Iceland and the German Switzerland with roughly two hours of
television viewing a day.

A total of 81% of Slovaks watch television every day or almost every day, according to 2016 data
from the European Commission, which ranks Slovakia 12th among the 28 EU countries in terms
of frequency of television watching.

Although less dominant than television, radio is also a popular medium in Slovakia. Some 87% of
the Slovak population listened to radio in 2017, but less than two thirds (65.4%) said that they



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

listened to radio on a daily basis, according to data from Radioprojekt, a local radio listenership
measurement initiative. In 2019, some 2.7 million Slovaks said that they listened to radio daily,
which accounted for 61% of the population, according to Radioprojekt.

Among all media sectors, the print media industry has experienced the most dramatic decline in
Slovakia. Between December 2013 and August 2019, the daily newspaper market lost nearly
97,000 sold copies, which is a decline of over 38%, according to data from the local press audit
bureau ABC SR. In mid-2019, Slovak daily newspapers sold some 150,000 copies combined.
Regional dailies suffered even steeper declines. The regional daily Korzar saw its paid circulation
between 2013 and 2019 down by over 44% to some 6,300 copies.

The weekly magazine market followed the trend, but its decline was less pronounced. The ten
most read weeklies in Slovakia saw their combined circulation down by over 18% between 2013
and 2018. The weekly market in Slovakia is dominated by entertainment and hobby magazines.

Much of the decline of the print media has been triggered by the internet. Cheaper, easier ways
to consume media online have prompted an increasing number of users to spend more time
online. Some of the Slovak newspapers that moved fast to digital later began to reap the benefits
of the online growth. Traffic on the ten most popular websites in Slovakia increased between
2013 and 2018 by more than 36% to an average of 1.83 million “real users,” according to
AIMmonitor, an analytics company that defines “real user” as an actual living person visiting a
site in a given monitoring period.

New technologies have further changed the media consumption patterns in Slovakia. Fast
expansion of smartphones is a strong driver for news consumption. Checking news was the
fourth most frequent activity on smartphones among Slovaks in 2015, according to a survey
from TNS Infratest and Google. Still, smartphone penetration is yet to grow to its full potential.
Some 447% of Slovaks in 2016 accessed the internet via computer and tablet more often than on
smartphones.

Smart communications in Slovakia

For which activity is the smartphone primarily used?

Percentage of users (%)

reiime | 7
set alarm clock | 7o
Take photosiideos | o
check news | -
Listen to music _ 44%
Check weather _ 41%
Play games [ NG 25
Manage appointments _ 25%
Check traffic/maps _ 22%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70%

Source: TNS Infratest, Google



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Key Players

Television

The television market in Slovakia is dominated by three players,
two privately owned companies, Markiza-Slovakia and MAC TV,
and the government. Markiza-Slovakia runs three television
channels in Slovakia, including the leading one, TV Markiza. The
company has been controlled for most of its existence by the
U.S. Central European Media Enterprises (CME). In October
2019, CME was purchased by PPF Group, a Czech financial

behemoth owned by the businessman Petr Kellner. Part of the acquisition was the takeover of
CME’s stations also in Bulgaria, Romania and Slovenia.[1]

The audience share of TV Markiza has declined significantly in the past decade. Since 2013, the
station lost over 4 percentage points of audience share, according to data from PMT/TNS. It had
an audience share of some 16% in 2017, which slightly improved in 2018. The decline was
triggered by the digital switchover, which allowed new competitors on the market. Markiza-
Slovakia itself launched the women-focused Doma and the male-targeted Dajto channels.
Together, Markiza-Slovakia’s channels are leading with a combined audience share of nearly 23%,
the highest in the country.

Markiza-Slovakia’s closest competitor is MAC TV, the owner of the broadcast license for the TV
stations TV Joj and TV Joj Plus. MAC TV is owned by the company Slovenska Produkcna, which
is part of JOJ Media House, a group formed in 2010 that consists mostly of media assets. MAC TV
has ownership links with the financial group J&T. Richard Flimel, who leads JOJ Media House,
worked for J&T in the past; J&T is also one of the investors in JOJ] Media House. A total of 99.9%
of JO] Media House is owned by the Cyprus-registered TV JOJ L.P. The rest of 0.1% is owned by
Flimel.

The government’s biggest media asset is RTVS, a public service broadcaster with nine radio
stations and two television channels. The broadcaster’s first channel, Jednotka, produces a
significant news programming output.

A smaller, yet prominent player, in the Slovak TV market is CEN, company that owns the
broadcast license for the all-news TV station Ta3. CEN is fully controlled by the Grafobal group
belonging to the local businessman Ivan Kmotrik.

TV Markiza’s programs follow the station’s strategy around family entertainment, with movies,
series and popular shows dominating the schedules. Its news programs are the most watched in
spite of a continuous decline in recent years. In 2017, TV Markiza’s news output had an average
audience of over 25%, ahead of JOJ] Group with 22% and RTVS with some 14%. The media
controlled by JOJ Group have a rather stable audience share. On the other hand, the audience
share of RTVS’ Jednotka channel has seen a notable increase for several years, mostly due to
marked improvements in its programs, including its news and current affairs shows.

[1] “Czech billionaire takes control over private broadcaster TV Markiza,” The Slovak Spectator, 28 October 2019, available
online at https://spectator.sme.sk/c/22246994/tv-markiza-changes-hands.html (accessed on 29 October 2019).


https://spectator.sme.sk/c/22246994/tv-markiza-changes-hands.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The big TV boys in Slovakia
Most popular TV stations in Slovakia by 2018 audience share (%), 2013-2019

T
R R RN =
Lo o] o
R R
R R
ERECEEY
EEEEEE
EREE D
T
B e
i

‘
(=}
-
w

—_ N
o
[09)

-
o
~

(@] [
< g 2 2
\9. 5 — =
= o ) o
Q =3 = =1
=7 2.
B N
Q

~ - o o &)

—

a3

[o))
N

Nova

Denemo

Note: data for December; *latest available data (August 2019)
Source: PMT/TNS, CMDS

International

E'
o
<
Q

Radio

The Slovak radio market is more diverse than television or print
media. However, the government dominates in this segment thanks
to its large portfolio of radio stations and their nationwide coverage.
Especially in the news market, the public service Slovak Radio
(Slovensky Rozhlas, SRo), part of RTVS, has a strong position.
Together, its three most popular channels garner over a quarter of
Slovakia’s radio audience, according to data from Median SK.

Another major player is D.Expres, company fully owned by Germany’s Bauer Media Group
through Bauer Ausland, a daughter company. The Germans purchased D.Expres in 2013 from
EMMIS International Holding, company registered in the Netherlands.[2] D.Expres runs the
radio station Expres, which is the leader on the Slovak radio market. The station’s programming
consists mostly of music, but the station also offers short, yet frequent, news bulletins. The main
player in the Slovak news radio market is the first channel of the public broadcaster, SRol

[2] Tomas Czwitkovics, “Bauer dostal sihlas na kiipu Expresu” (Bauer received approval for the purchase of Expres), Trend.sk,
12 Feb 2013, available at https://medialne.etrend.sk/radia/bauer-moze-dostat-suhlas-na-ovladnutie-expresu-buduci-
tyzden.html


https://medialne.etrend.sk/radia/bauer-moze-dostat-suhlas-na-ovladnutie-expresu-buduci-tyzden.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

whose output consists mostly of news and current affairs programs accompanied by music
(much of it from the 1980s). Another prominent channel in the news market is SRo2, also
belonging to RTVS, which focuses on regional news.

All other radio stations air mainly music. Most of them offer short news bulletins throughout
the day. Of all, only Radio Lumen is fully focused on religion.

Slovakia’s loudest voices

Most popular radio stations in Slovakia by 2018 audience share, 2018-2019

Operating ..

] 20 on] ] o] ] o

Radio Slovensko : .
: 17. 174 17.2 16.5 16.3| Public enterprise Government

(SRo 1)

EE K
-- Europa 2| Forward-Media
Tam Art . :
ERERS- e
5.6 Corporate Legal P-D-R-V/
EERREC e
: GES Slovakia| Peter Korbacka
. Catholic
EEERN-
2.8 2.6 24 29 Publicenterprise

Note: data for Q3-Q4 of the year; n/a: not available; *latest data available (H1 2019)
Source Median SK, MML-TGI

Radio Europa 2

(e
N

NN
o w

Radio VIna

N
(o]

Radio Regina (SRo 2)

(2]

Radio Antena Rock

Radio Lumen

— — \,
w © ) (S}

N

Ay

N N o
© o)) N ~

Radio_FM (SRo 4)

[

)

=

5

o
o) ~ ~ ) =

Print I
Like television, the daily newspaper market in Slovakia is

concentrated in the hands of a few players. The biggest publisher -
by reach used to be Ringier Axel Springer, company with Swiss
]

and German capital, that published Slovakia’s best-selling daily,
the tabloid Novy cas. Its circulation is higher than the
circulations of the next three largest daily newspapers combined.
However, like many of its competitors, Novy cas has seen its sales continuously dwindling since
2013. The newspaper lost nearly 37,000 paying readers between 2013 and 2018, which was
almost half of its paid circulation in 2018, according to data from the press auditor ABC SR.

That is the main reason why Ringier Axel Springer has been trying for several years to sell its
print business in Slovakia[8] to focus instead on online portals, chiefly entertainment ones, but

[8] Adam Valcek, Michaela Stalmach Kusnirova, “Ringier predava dennik Novy Cas, kupuje ho milionar Siekel” (Ringier sells
the daily Novy Cas, millionaire Siekel buys it), 6 Nov 2017, available online at https://ekonomika.sme.sk/c/20690073/ringier-
predava-dennik-novy-cas-kupuje-ho-milionar-siekel.html


https://ekonomika.sme.sk/c/20690073/ringier-predava-dennik-novy-cas-kupuje-ho-milionar-siekel.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

also several prominent news websites.[4] In summer 2018, the company finally sold the
newspaper to a group controlled by Anton Siekel, an influential oligarch who is also the
president of the Slovak Olympic Committee.[5] Siekel founded FPD, a conglomerate with
investments in hotels, real estate, car dealerships and wine production. Siekel has links with the
country’s large financial groups and powerful oligarchs. To buy Novy cas, he took a loan from
Postova banka, company controlled by J&T Finance Group. He has reportedly purchased the
newspaper for Penta Investments, one of the biggest financial groups in Slovakia, with a
growing media portfolio.

Another major player in the Slovak daily market is News and Media Holding (NMH), company
controlled by the Cyprus-registered Trahere Limited. The investment in the company comes
from the financial group Penta Investments, which purchased NMH in 2014. The following year,
several publishers and online platform operators controlled by Penta Investments, including 7
Plus, Centrum Holdings, Trend Holding and Trend Representative merged into NMH.[6] Penta
Investments has a slew of assets in various industries in Slovakia, including the insurer Dovera,
the pharmacy chain Dr. Max and the betting agency Fortuna.

The publisher with the highest number of dailies on the market is Petit Press, owner of the
dailies Sme, Korzar and Uj Szo, the latter in Hungarian. Petit Press announced in summer 2017
that it sold its Hungarian language media, Uj Szo and the weekly Vasarnap to the rival NMH.[7]
Petit Press owns a string of serious news magazines targeting more affluent, educated audiences
such as the business magazine Profit or the expat-focused English newspaper The Slovak
Spectator. Petit Press also owns the chain of regional weeklies “My”.

Some changes in Petit Press’ shareholding structure took place in 2017. Prva slovenska
investicna skupina (PSIS), the original founder of the publisher, bought a 5% stake in Petit Press
from the other shareholder, Penta Investments.[8] After the deal, PSIS and Penta Investments
control 60% and 40%, respectively. Before 2014, Petit Press was 50% owned by the German
publisher Rheinisch—-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG) and the rest by PSIS. By increasing
its stake in the company in 2017, PSIS has been trying to gradually push Penta Investments out
of the publishing house, according to journalists and experts interviewed for this report.

Another notable player in the Slovak publishing industry is Mafra Slovakia, company controlled
by the Czech owned firm Mafra, which belongs to the Agrofert group. Agrofert is a multi-billion
conglomerate owned by the businessman and politician Andrej Babis, prime minister of the
Czech Republic since 2017. In Slovakia, this publisher used to operate as Ecopress until 2015.
Babis bought the company in 20138.[9] Mafra in Slovakia publishes the business daily

[4] “Ringier Axel Springer predava cast slovenského portfélia — Aktuality.sk ostavaji” (Ringier Axel Springer sells part of
its Slovak portfolio-Aktuality.sk stays), Aktuality.sk, 6 Nov 2017, available online at

[5] “Ringier Axel Springer completes the sale of Novy Cas,” The Slovak Spectator, 2 August 2018, available online at
(accessed on 25

October 2019).

[6] “Penta na Slovensku: Nakupem médii to nekon¢i” (Penta in Slovakia: Purchase of media doesn’t stop), Mediaguru.cz,

15 Sep 2015, available online at

[7] Penta predava cast svojho podielu v Petit Presse. Petit Press predava NMH madarské tituly” (Penta sells part of its

stake in Petit Press. Petit Press sells Hungarian titles to NMH), 21 Aug 2017, Strategie.sk, available online at

[8] “Penta predava cast podielu v Petit Press” (Penta sells part of the stake in Petit Press), 22 Aug 2017, Hnonline.sk,
available online at

[9] Babisuv Agrofert koupil slovenské vydavatelstvi Ecopress (Babis’ Agrofert bought the Slovak publishing house
Ecopress), Novinky.cz, 12 Apr 2013, available online at


https://www.aktuality.sk/clanok/536468/uplne-digitalne-nova-zostava-portfolia-ringier-axel-springer-na-slovensku/
https://spectator.sme.sk/c/20883473/ringier-axel-springer-completes-the-sale-of-novy-cas.html
http://www2.mediaguru.cz/2015/09/penta-na-slovensku-nakupem-medii-to-nekonci/
https://strategie.hnonline.sk/media/1013822-penta-predava-cast-svojho-podielu-vo-vydavatelstve-petit-press-psis-potvrdzuje-poziciu-majoritneho-akcionara
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1014151-penta-predava-cast-podielu-v-petit-press
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1014151-penta-predava-cast-podielu-v-petit-press
https://www.novinky.cz/ekonomika/298900-babisuv-agrofert-koupil-slovenske-vydavatelstvi-ecopress.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Hospodarske noviny and several magazines, primarily industry publications such as Horeca,
targeted at the hotel and restaurant industry, and Strategie, which covers the media and
advertising sectors.

One other prominent print media publisher in Slovakia is the company Perex, owned by Our
Media SR. They bought Perex in March 2018 from its former owner, Karol Biermann.[10] Perex,
which publishes the daily Pravda, used to be owned until 2010 by The Northcliffe International,
a daughter company belonging to the British holding Daily Mail and General Trust (DMGT).
Our Media is the owner of the site ParlamentneListy, a political news portal available both in
Slovak and Czech. The company runs several media outlets in the neighboring Czech Republic.
It is co-owned by Michal Voracek, a Czech magnate and businessman, and Ivo Valenta, a Czech
politician and businessman.

Ringier Axel Springer and NMH have dominated for long the magazine market where most of
the titles are focused on entertainment and leisure. There are very few weeklies devoted to
serious topics and doing solid reporting. They include NMH’s Trend, an economic weekly and
.tyzden, a weekly published by W Press, a domestically owned company. With the exit of
Ringier from print and the purchase by Mafra, in October 2018, of the magazine portfolio run
by the German publisher Bauer SK[17], NMH and Mafra consolidated their positions in the
magazine segment.

The monthly magazine market is dominated by entertainment publications. The leading one,
with nearly 68,000 copies sold, is Novy cas krizovky, a crosswords and games magazine that is
part of the Novy cas daily operation. It is followed by Zahradkar, a gardening publication and
Evita, a monthly magazine targeting women.

The paper tigers in Slovakia
Most popular daily newspapers in Slovakia, by 2018 sold circulation, 2013-2018

Operating Majority

106,542 96,748| 95,283| 87,266| 78,594| 74,291| 69,402
. News and Media Trahere
Plus jeden den 42 140 39,791| 40,978| 46,401| 40,732| 35,078 Holding (NMH)
51,169| 48,176| 42,812| 38,198 37,523| 34,545 28,358 Our Media SR
m 44 775| 35,965| 31,056| 28,002 23,799| 21,834 Petit Press PSIS

19,883 18,656 16,225| 15,666 14,264 Petit Press PSIS
Hospodarske
noviny 13,662| 11,881| 11,246 10,406 :

0,102

)

14,665 0,150 7,708 6,306 Petit Press PSIS

Note: data for end of year; *latest data available (August 2019);
**Pravda is not part of the official circulation monitoring system run by ABC SR. They use an independent system to monitor their readership.
Source: ABC SR

[10] “Vydavatel Parlamentnich listi koupil slovensky denik Pravda” (Publisher of ParlamentniListy bought Slovak daily
Pravda), Mediahub.cz, 5 Mar 2018, available online at https://mediahub.cz/media/1705373-ivo-valenta-koupil-slovensky-
denik-pravda

[11] “Medialni dum Mafra z Agrofertu kupuje Bauer Media v Cesku a na Slovensku, ziska tak tfi desitky casopisi véetné
Cosmopolitanu,” (The media house Mafra of Agrofert buys Bauer Media in the Czech Republic and Slovakia, gains 30
magazines, including Cosmopolitan), Hospodarske Noviny, 9 October 2018, available online at
https://byznys.ihned.cz/c1-66281830-medialni-dum-mafra-z-agrofertu-kupuje-bauer-media-v-cesku-a-na-slovensku-
ziska-tak-tri-desitky-casopisu-cenu-obchodu-nezverejnili (accessed on 26 October 2019).


https://mediahub.cz/media/1705373-ivo-valenta-koupil-slovensky-denik-pravda
https://byznys.ihned.cz/c1-66281830-medialni-dum-mafra-z-agrofertu-kupuje-bauer-media-v-cesku-a-na-slovensku-ziska-tak-tri-desitky-casopisu-cenu-obchodu-nezverejnili

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Weeklies: an entertainment business

Most popular weeklies in Slovakia, by 2018 sold circulation, 2013-2019

2013 2017 Opetating B e et
company ajority owner
Plus 7 dni 140,520| 127,998 120,959| 122,834 113,140| 102,279 93 373 Trahere Limited
115 -- 1,865| 97,352(100,223| 63,798
88,919| 88,149 86,227| 84,225 75,742| 70,990 60,525| Zivot Publlshlng
Novy cas pre
zeny 131,164| 115, 105,863| 110,462( 101,543| 70,062 54,423| Zivot Publishing
Katolicke Spolok Sv. Spolok Sv.
noviny 78,493| 74,858 72,286| 67,543 65,463| 63,177 54,759 Vojtecha| Vojtecha Trnava
Bajecnazena | 98,033 88,919| 88,540 72,715 68,289 -- Trahere Limited
Rytmus zivota| 47,627 46,615 40,372 48,061 40,970| 41,201 , Slove 2

Slovenka 43,246| 42,998 42,494| 40,014| 39,266 35,960| 31,030| Star Production| Maria Rehakova
Novy cas

42,130 39,927| 42,165| 36,735| 32,847| 31,742| 28,026

Note: data for end of year; *latest data available (August 2019)
Source: ABC SR

Online News

The dominant press publishers have gained a foothold in the ‘ ‘

Slovak online market as well. Six of the 10 most visited portals in “
Slovakia includes are news portals run by press publishing

houses. The most notable change in the online news market in

Slovakia in the past two years was the rise of the news portal .

Aktuality.sk, which became the most read website in the country

in 2018. Sadly, the audience of Aktuality.sk increased significantly after the murder of its
journalist Jan Kuciak, in February 2018. The portal, however, was already growing thanks to the
strategy of its owner, Ringier Axel Springer, to invest in digital and serious journalism. Already in
2014, Aktuality.sk moved its newsroom from Zilina to Bratislava, the capital city. Three months
before Kuciak’s death, the publisher announced that it boosted the portal’s budget by 80%.[12]

Ringier Axel Springer also owns Azet.sk, a search and aggregation portal that was the most visited
site in the country for many years, fighting for eyeballs with Zoznam.sk, a pioneer of internet
services in Slovakia, founded back in 1997. However, as Ringier’s attention moved to Aktuality.sk,
the audience of Azet.sk has declined. The rise of Sme.sk, the flagship news portal of Petit Press,

[12] “Ringier zainvestuje do Aktualit, chce z nich najsilnejsi spravodajsky web” (Ringier invests in Aktuality.sk, wants it to
become the strongest news website), Etrend.sk, 29 November 2017, available online at
https://medialne.etrend.sk/internet/ringier-zainvestuje-do-aktualit-chce-z-nich-najsilnejsi-spravodajsky-web.html
(accessed on 29 October 2019).


https://medialne.etrend.sk/internet/ringier-zainvestuje-do-aktualit-chce-z-nich-najsilnejsi-spravodajsky-web.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

which for the first time in 2019 had a higher audience than Zoznam.sk, Slovakia’s leading portal
for decades. Zoznam.sk is run by Slovak Telekom, the largest telecom operator in Slovakia by
revenues, controlled by Deutsche Telekom.

The big digital players
Most popular internet portals in Slovakia, by 2018 number of users, 2013-2019

T
R
EIET I I

- Heureka Group| Heureka Group

-
G)
=N

— — o o [\) —
1) o o ©
()] ~ - o] ©

-
w
(0]

Treenote
Slovak

Note: data for end of year; *latest data available (August 2019)
Source: ABC SR

—_
3
—_

— w O o) >
o Q Q 3 X
o] N (7] < E‘
g |8 |2 |¢e S
T e =
. =

= = g <
(7]

%

Funding Trends

The government plays a significant role in the Slovak media market. Thanks to government
money, the public broadcaster RTVS is by far the biggest player in the country’s media with
income of €119.7m in 2018, the bulk of it coming from public funding, a combination of license
fee and state subsidies, according to data from the broadcaster’s annual reports. (See more in
Government Funding in this report)

Among privately owned companies, by far the largest player in the market is Markiza-Slovakia.
The company’s revenues exceed the combined sales of the four next largest players. From a
financial point of view, the Slovak media market is highly concentrated with only five privately
held companies able to generate more than €10m a year in revenue.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The big boys in Slovak media
Top media companies in Slovakia, by 2018 revenue, 2016-2018

e

Ringier Axel Springer 37,553 Online
Mafra Slovakia 7,567
I

Source: CMDS research

=
o
0

(@)

FPD Media

But profitability is a different story. The most lucrative company in the Slovak media market is
Markiza-Slovakia with a profit dwarfing all other players in 2018. However, that result comes
after many years of galloping losses. (See financial data from Markiza-Slovakia under Television
Funding in this study)

Radio seems to be a lucrative niche for some. D.Expres boasted a high profit margin in 2018
when it netted over €4.8m on revenues of just €1.2m or so higher.

Most remarkably, the youngest player on the Slovak market, DennikN became in 2018 the
fourth most profitable player in the Slovak media with net earnings of some €204,000. That
illustrates how innovative DennikN is in its subscription-focused business approach. On the
other hand, the most worrying trend in the Slovak media is the accelerated slide in profitability.
In 2018, only six players were profitable, of which only two could boast a healthy profitability
rate (Markiza-Slovakia and Petit Press). All other major media operators finished the year 2018
in the red, some of them incurring galloping losses. Of those, NMH stands out with five
consecutive years in the red that led to accumulated losses of over €20m.



FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

The most profitable media companies in Slovakia, by 2018 net profit, 2016-2018

T | O o
=2 | = —
=) || =] =
M o|5|5 S
= = |l @ Sl = | B
SHIESEIEST Qo Q| & 5 | £
o |lo | @ o|<|<|o|o o |o | <

Net profit (€ ‘000)

2017

—]

Markiza-Slovakia 15,401

3,757

14,458
4,103
829

14,154
4,345
Petit Press 3,361 i

20

N | A
Q| =
SEED

5 Online

Mafra Slovakia 200 -34 135| Print/Online

Radio 40

E

=z

(@) ; 8
3 3
> ©
=) 2
U <
T
(o]

Qo
=
(o]
(=5
(o]
-
(/)]

58

|

Mac TV -265 -311

1 1 1
($)] P N
w ($)] (00
B W N ~ S
—

-56

FPD Media Print/Online

-1,320| -1,562| -1,375 [

-4,281| 6,809 -2,900

Ringier Axel Springer 1,485 -6,833 -6,471

LA S
= | W | P N
w | O | b —

wn
o
<
I
®
(@]
<
O
wn
o
D
7]
@
o
o
S
o
2
o
=
o
3
.y
>
®
(%)
)
<
S
=
o
N
=%
9
Py
)
Q
[
74
<
N
o
=
©

Media companies generally had a sparkling performance in 2017. However, that followed many
years of massive decline as a result of worsening economic conditions coupled with major
technological changes, to which some players responded poorly or belatedly.

Six of the ten largest companies in the market incurred losses during the period 2014-2016,
according to data on combined net earnings in the period. Markiza-Slovakia lost a staggering
€19m during the period. Markiza-Slovakia and NMH lost on average more than €3m a year
during the same period. The most resilient seemed to be Ringier Axel Springer with hefty
yearly earnings, D.Expres, which found a profitable formula in the radio niche, and Petit Press,
with a much smaller profit, but still showing commendable resilience during a difficult
economic time.

In the period 2014-2018, Markiza TV has improved its financial performance, becoming by far
the most profitable player with nearly €40m in net profits during the period. On the other
hand, NMH further sank in loss, with nearly €4m lost on average yearly during the period.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Winners and losers

The top loss-incurring and profit-making media companies in Slovakia, 2012-2016 and 2014-2018

Combined net results (€ Yearly average net
‘000) results (€ ‘000)

Sector|

n/a -19,629 -3,306* -3,925

Company

5

Ringier Axel Springer 18,641 -4.825

I T

Note: Net combined profit/loss in the period 2012-2016 and 2014-2018;
*based on the data from the period 2014-2016
Source: CMDS

Mafra Slovakia -1,540
1,878

14,547

Petit Press

=
m
X
T
=
(1]
(7]
1

] (o)

~ [S,]

—_ —

N [e2]

Markiza-Slovakia

-18,938

Television Funding

After it drowned for several years in red ink, the leader on the
Slovak television market, Markiza-Slovakia, finally finished a
year with profits in 2015 followed by two more years. A big
driver behind the return to profitability was the increase in
advertising. The amount of funding from carriage fees (on
television distributors) has also contributed to growth.

Markiza: the source of money

§
=
™
8
(@5
o~
(]
[N
IS
=
T
>
N
.
S
)
7Y
[
N
3
D
>
RY
3
N
*
»
No
S
~
©

¢ ) ¢

—
I w
w N
—
o ;
o
o
\‘

Q1-Q3
2019

ising revenues

©
s

>
2
<
®
=
<
=
@
o
S
o

Carriage fees and

g
=
~
N
w

3.5

(7]
& (|2
=3 o
1) (7]
— (2]
=
T
=F
o
=]
=
D
<
(1)
=)
c
(1]
!.

Source: CMDS research



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

More than 90% of Slovaks consume television through a non-terrestrial (non-free-to-air)
platform, which is an opportunity for television operators to increase their revenues. However,
mostly big players, able to bring a large audience to the television distributors, can benefit from
that. As of January 2017, Markiza TV moved its channels exclusively to cable, satellite and IPTV
platforms.

Ways to consume TV

TV consumption in Slovakia, by distribution platform, 2016-2018

2016
IP'I;V Digital Terrestrial
6% TV (DTT)
1%
—
Calgle . Direct-to-Home
27% | (DTH)
46%

2017

Digital Terrestrial
TV (DTT)
9%

Direct-to-Home
(DTH)
46%

2018

Digital Terrestrial
TV (DTT)
8%

Direct-to-Home
(DTH)
48%

Source: TNS, 2018



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The bulk of revenues for most of the Slovak commercial TV stations remains advertising. At
Markiza, it accounted for over 87% of its total revenues in both 2017 and 2018. Although carriage
fees are constantly increasing, the dominant business model in television remains advertising.
As Markiza controls some 60% of the television ad spend in the market, they are in a good
position to remain profitable in the coming years.

However, advertising seems insufficient to accommodate other players on the market. Both
MAC TV and CEN have incurred losses for six years in a row since 2013. Much of that is caused
by Markiza’s strong position on the market. The takeover of Markiza in October 2019 by the
powerful financial group PPF is expected to further strengthen the station’s dominance at the
expense of other players. Markiza-Slovakia, the company running the station, had massive
losses before 2015. They grew to €37m between 2011 and 2014. However, the station earned a
high-record €15.4m in 2016, followed by two years with similar profits.

Thus, the perspectives for television are far from rosy. Television operators are likely to either
sell or significantly shrink their operations. The third option is to have oligarchs take over these
stations and use them as tools for political influence or to pursue other business interests.
Markiza-Slovakia’s owner, CME, took that road, selling to PPF Group.

TV players: financial results

Markiza-Slovakia, 2011-2018

80,000

60,000
40,000
20,000
0 .ig- H NN BN

-20,000
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

mSales revenues (€ ‘000) 74,312 70,437 62,064 69,212 76,481 82,513 85646 91,112
mNet profit (€ ‘000) -2,084 -10,175 -19,981 -4,805 622 15,401 14,458 14,154

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Mac TV, 2012-2018

24,000

19,000
14,000
9,000
4,000
[ m—
— F — — — —

-1,000

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 20,616 22,860 20,151 21,895 21,057 22,371 24,100
mNet profit (€ ‘000) 1,118 -565 -1,003 -334 -439 -265 -311

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

CEN, 2011-2018

9,000

8,000

7,000
6,000
5,000
4,000
3,000
2,000
1,000
0 — — _— | | - — |

-1,000

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 7,017 6,702 7,282 7,094 8,153 7,359 7,485 8,410
mNet profit (€ ‘000) 147 96 -122 -381 -396 -644 -58 -282

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

Print Media Funding

The print industry has been badly ravaged by both the economic crisis (with the subsequent
decline in ad spending) and technological disruption. The number of companies active in the
print industry dropped from 25 in 2009 to ten in 2015, according to data from the Slovak
Statistical Office.

The sole solution for revival or survival is, according to media companies, in the revenues
generated on digital platforms. In 2016, the advertising revenues of the biggest print media
publisher, Ringier Axel Springer Slovakia declined in print by 4.8%, but increased online by 14.5%.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The rapid decline of print media circulation in Slovakia prompted Ringier Axel Springer to sell
its entire portfolio of print magazines, including the best-selling daily Novy cas, and to focus on
digital platforms. Much of its investment went into Aktuality.sk, the company’s most popular
news portal.

Another player likely to prosper is Petit Press. A major asset in Petit Press’ portfolio is the daily
Sme where digital transformation seems to be on the right path. Sales of digital subscriptions to
Sme increased year-on-year by 27% in 2016. At the end of 2016, Sme had upwards of 18,400
digital subscribers and some 15,400 subscribers to both digital and print. A year later, their
subscription base increased to over 38,000. Of those, 25,000 subscribed to the digital edition and
13,000 to both print and digital, according to data from Petit Press, Sme’s publisher.[13]

Sme charges €4 a month for access to its articles, following a jump in price by €1 in March 2017
and another slight increase (of 10 cents) in 2018. Access for the whole year costs €34.9. The
company also offered its content through Piano, a pay-walled news services platform, but two
years ago Piano Media exited Slovakia.[14] Between 2011 and 2016, Petit Press doubled the
turnover from its online business to some €5m. Some 80% of that is accounted by Sme.sk.

The company is trying to also monetize on “My” (meaning “we” in Slovak), its network of local
weeklies. These publications attract people thanks to their very low price. The My Bardejov
weekly, in the town of Bardejov, consisting of 28 pages, is sold for €0.50. However, these
publications are still slow money-makers. In fact, one of them, the My Humenske weekly folded
in 2016. In March 2018, the “My” network had 80 weeklies with a combined readership of 110,000
and a staff of 70. In September 2019, the network was reduced to 26 titles. However, Petit Press
continued to show interest in local news. In September 2019, it purchased Pardon, the third
largest chain of mail publications (publications distributed free-of-charge in people’s mail boxes).
Pardon has been operational for 28 years. In September 2019, it had a print-run of 185,000
copies.[15]

The sales revenues of Mafra Slovakia were pushed up by advertising, particularly in its industry
publications and on its websites. The business daily Hospodarske noviny continued its decline in
revenue from both print copies and advertising. The company is trying to offset those losses by
introducing a new subscription system.

[18] Martin Polas, “Dennik Sme vysiel prvy raz pred 25 rokmi” (Daily Sme first published 25 years ago), Etrend.sk, 15
January 2018, available online at https://medialne.etrend.sk/tlac/dennik-sme-vysiel-prvy-raz-pred-25-rokmi.html
(accessed on 28 October 2019).

[14] “Piano loses its sound in Slovakia,” The Slovak Spectator, 27 October 2016, available online at
https://spectator.sme.sk/c/20361306/piano-loses-its-sound-in-slovakia.html (accessed on 28 October 2019).

[15] “Vydavatelstvo Petit Press kupuje siet schrankovych novin Pardon” (The publisher Petit Press buys the mailbox
newspapers Pardon), Etrend.sk, 13 September 2019, available online at https://medialne.etrend.sk/tlac/vydavatelstvo-
petit-press-kupuje-siet-schrankovych-novin-pardon.html (accessed on 28 October 2019).


https://medialne.etrend.sk/tlac/dennik-sme-vysiel-prvy-raz-pred-25-rokmi.html
https://spectator.sme.sk/c/20361306/piano-loses-its-sound-in-slovakia.html
https://medialne.etrend.sk/tlac/vydavatelstvo-petit-press-kupuje-siet-schrankovych-novin-pardon.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Print media operators: financial results

News and Media Holding (NMH), 2014-2018

27000
22000
17000
12000
7000
2000

B N . ]

-8000

2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 0 28,860 28,189 27,352 27,219
mNet profit (€ ‘000) -28 -5,611 -4,281 -6,809 -2,900

0: data not available
Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

Petit Press, 2011-2018

24000
19000
14000
9000
4000
E—— ] _—_.
|

-1000

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 0 0 24917 24435 24,263 24,630 24,800 24,270
mNet profit (€ ‘000) -746 254 522 -67 756 413 829 3,361

0: data not available
Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Ringier Axel Springer SK*, 2011-2018

37000

32000

27000
22000
17000
12000
7000
= f R EMEE ™
H B

-3000

-8000
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

mSales revenues (€ ‘000) 0 32,739 29,816 28,416 28,439 37,553 32,151 12,710
mNet profit (€ ‘000) 6,470 5,833 4,329 3,311 3,683 1,485 -6,833  -6,471
*it operated as Ringier Axel Springer Slovakia until 2018;
**accounting for less than 12 months

0: data not available
Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

Mafra Slovakia, 2011-2018

8,000

7,000
6,000
5,000
4,000
3,000
2,000
1,000
0 — — — o —
L]

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

mSales revenues (€ ‘000) 7,434 7,066 6,153 6,012 6,980 7,567 7,447 8,299
mNet profit (€ ‘000) -143 -879 -1,118 62 195 200 -34 135

-1,000

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Perex, 2011-2018

12,000
10,000

8,000

6,000
4,000
2,000

0

-2,000

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 10,856 10,535 11,299 9,045 7,732 7,260 6,980 6,614
=Net profit (€ ‘000) -1,238 -469 -191 -1,270 -989 -1,320  -1,562  -1,375

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

FPD Media, 2018

7,000
6,000
5,000
4,000
3,000
2,000

1,000

° ]
-1,000
Sales Net profit (€
[SVEities (€ 000) Source: CMDS based on data
m2018 6,342 -534 from Slovak Trade Registry

The subscription model seems to be embraced by most publishers in Slovakia. Many see in it the
basis for the future digital journalism business model. So far, only tabloids such as the leading
Novy cas and Plus jeden den have not embarked on a subscription-driven strategy, principally
because their lowbrow content attracts plenty of eyeballs and ad cash. However, they are offering
some forms of registration.

Yet, many publishers and media outlets struggle to strike the right balance between the value of
news production and the price that readers are willing to pay for such content. Most of the
publishers that have adopted the subscription model do not yet see that there is often a gap
between the cost of their operation and the market offer. Simply put, they often fail to scale their
operation according to how many people are commit to paying for news.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Nonetheless, some of the media outlets such as the daily Sme or the young website DennikN
seem to be on the right track. For example, readers of the daily Sme were paying 15 Slovak
crowns for a copy of the daily in 2008, the year before the introduction of the euro. That was
roughly €0.50 at the current prices. For a loyal reader who would buy Sme every day, that would
have cost roughly €10 a month back then. Today, Sme offers its readers access to all its articles
online for a monthly €4. In the past, some 45% of the sales revenues from copies of Sme went to
the press distribution company and up to 15% covered the cost of paper and ink. If we compare
that with what Sme charges today (subtracting the digital subscription transaction fee), Sme has
more or less the same margin in their digital sales as in the paper sales.

Naturally, most of the media outlets are still in a digital transition period, making money also
from sales of hard copies. But as that source of revenue continues to fall, Slovak media is moving
towards a fully digital model paid by a community of staunch readers, according to journalists
interviewed for this report. “Those who fail to have this discussion will probably lose the digital
challenge,” said a journalist interviewed for this report.

The news outlet leading the subscription revolution is DennikN (dennik means “daily paper” in
Slovak and N stands for nezavislost, which means “independence” in Slovak). The entry of the
financial group Penta Investments in the daily Sme in 2014 prompted a group of journalists to
leave the newspaper and set up their own shop.[16] That is how DennikN was born. The
rebellious journalists did not agree with Penta because of the company’s alleged involvement in a
2011 scandal[17] about corrupt links that the company allegedly had with the Slovak government,
a charge the company denies. DennikN started with a private investment of €lm from the
software company Eset. DennikN launched the website in January 2015. A print version followed
shortly.

In 2017, DennikN had 23,000 paying subscribers and 110,000 registered users, a readership that
helped the outlet’s publisher N Press to enter a positive cash flow as of July 2016, as their
management claimed.[18] By 2018, that readership increased to 30,000 subscribers and over
120,000 users, according to the outlet’s own data.[19]

Eset is one of the most successful software manufacturers in the world. The company wants to
invest some €100m into a research and development campus in Bratislava, which local observers
say is likely to become the Slovak Silicon Valley. The company was established back in 1992 in
Bratislava by a group of Slovak IT experts with expertise in antivirus programs. The company
today has offices and distributors in 180 countries. In 2016, it declared sales revenues of nearly
€404m and netted €73.7m in Slovakia, according to data from the company.

[16] “Do SME prichadza Penta. Vznika novy nezavisly dennik” (Penta arrives at Sme. A new independent daily appears),
Omediach.com, 14 Oct 2014, available online at

[17] “Slovak politics rocked by ‘Gorilla’ corruption scandal”, 17 Jan 2012, Euractiv, available online at

[18] Rob Sharp, “These Slovak journalists quit their paper and built an independent rival with 23,000 digital
subscribers”, NiemenLab, 12 May 2017, available online at

[19] Filip Struharik, “Independent news website Dennik N in 2018 (infographic),” Medium, 8 January 2018, available
online at
(accessed on 27 October 2019).


https://www.omediach.com/tlac/item/5239-do-sme-prichadza-penta-vznika-novy-nezavisly-dennik
https://www.euractiv.com/section/justice-home-affairs/news/slovak-politics-rocked-by-gorilla-corruption-scandal/
http://www.niemanlab.org/2017/05/these-slovak-journalists-quit-their-paper-and-built-an-independent-rival-with-23000-digital-subscribers/
https://medium.com/@filip_struharik/independent-news-website-denn%C3%ADk-n-in-2018-infographic-765fc72cf95

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The DennikN experiment

Financial performance and audience data for N Press (DennikN publisher), 2014-2018

R
Sales revenues (€ ‘000) - 1063 1434 1665 2140
LLONEF O PRI 15000 21500 22500 30,000
subscribers : / / 4
Pumberiotregistered 22000 90000 140,000 220,000
readers Z z ’ u

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry and DennikN

Radio Funding

Radio is a much smaller market than all the others and less important when it comes to news
consumption. However, unlike major players in other media sectors such as television or print,
some of the largest companies operating radio stations turn a profit mainly because the costs
involved in running these operations are much lower. D.Expres, the company that runs the
Expres Radio, has a spectacularly high profit margin of over 72%, which is an exception among
the other radio station operators.

In the radio business

D.Ezxpres, 2011-2018

6,000

5,000

4,000
3,000
2,000
1,000
0 l=

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 5,188 4,895 988 4,760 5,522 5,213 5,544 5,560
mNet profit (€ ‘000) 2,401 4,245 463 2,479 3,603 3,757 4,103 4,345

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry




FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Radio a.s., 2011-2018

2,500

2,000

1,500

1,000

500
6 — P [ | — —

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 2,517 2,425 2,179 2,180 2,478 2,294 2,083 2,209
mNet profit (€ ‘000) 48 21 4 1 126 11 40 7

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

Europa 2, 2011-2018

1,400
900
400
-100 l I [ — . | — l

-600

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
mSales revenues (€ ‘000) 1,371 1,151 1,551 1,607 1,412 1,636 1,289
=Net profit (€ ‘000) -463 -520 -96 -2 -113 -56 -453

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry



FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Tam Art Productions, 2012-2018

800

700
60
50
40
30
20
10
5 - - _ - - -

o

o

o

o

o

o

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
=Sales revenues (€ ‘000) 792 735 731 710 737 720 709
=Net profit (€ ‘000) 5 2 4 0.8 0.2 6 0.4

Source: CMDS based on data from Slovak Trade Registry

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Markiza TV remains one of the most influential media outlets in the country, particularly among
politicians, due to its popularity. Markiza TV’s news programs command a large audience, which
is of particular interest to politicians and political parties. The station’s main newscast has a
strong 26% audience share, the highest share for news in all the Eastern European countries where
Markiza TV’s owner, CME, operates. However, that share is rapidly declining.

Some of Markiza TV’s viewers were lured away in the past five years or so by the public
broadcaster. RTVS television channels attracted from Markiza TV and other smaller stations
many young viewers, according to the RTVS annual report from 2016. RTVS is primarily
influential among educated Slovaks. Less than 15% of the broadcaster’s first channel Jednotka and
12.5% of its second channel Dvojka have just basic education. Dvojka, in fact, has the second
highest share of viewers with higher education, 20.8%, among TV stations, after Ta3 that leads
with 23.5%, according to data from PMT/TNS. A survey carried out in May-June 2019 found that
the generation Y (people born between 1980 and 2000 known also as millennials) trust RTVS the
most when it comes to news. Tad and Aktuality.sk come next. In the millennial group, the older
(born between 1980 and 1990) tend to follow more RTVS and Aktuality.sk. The older ones (born
between 1990 and 2000) follow more Markiza TV.[20]

[20] “Prieskum: Generacia Y veri najviac RTVS, TA3 a portalu Aktuality.sk” (Survey: The Y generation trusts most RTVS,
TA3 and the portal Aktuality.sk), TASR, 18 June 2019, available online at https://www.teraz.sk/slovensko/prieskum-
generacia-y-veri-najviac-rtv/401352-clanok.html (accessed on 29 October 2019).


https://www.teraz.sk/slovensko/prieskum-generacia-y-veri-najviac-rtv/401352-clanok.html

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The large non-tabloid media, print and online, are believed to be highly influential among
Slovakia’s politicians and state institutions, according to journalists in Slovakia interviewed for
this report. The best-selling non-tabloid daily Sme, the business daily Hospodarske noviny, the
daily Pravda and the weekly Trend are closely followed by politicians and people in government.
But influence is exerted both ways. Journalists and media outlets are proactively seeking the
attention of the political class, often offering space in their media to politicians. Sme, Trend,
Hospodarske noviny and DennikN habitually hosted blogs of Slovak politicians. Sme, for
example, hosted Andrej Danko, the head of the Slovak National Party (Slovenska Narodna Strana,
SNS), a nationalist party in the government formed after the 2016 elections. Hospodarske noviny
hosted opinions of Jozef Mihal, an MP from the Freedom and Solidarity (Sloboda a Solidarita, SaS),
a liberal party.

Sme also hosted views of Bela Bugar, leader of Most-Hid, an interethnic political party
representing the Hungarian minority in Slovakia. Accounting for some 8.5% of Slovakia’s
population, Hungarians are targeted for their votes by all politicians. The two major publications
targeting the Hungarian community in Slovakia are the daily Uj Szo and weekly Vasarnap. With a
combined circulation of some 37,000, the two publications reach 25% of the Hungarian readers in
Slovakia.

The news outlets specializing in serious journalism are closely followed by the business
community. Besides the daily roundup of articles in the mainstream dailies, particularly the
serious ones such as Sme and Pravda, the business community closely follows the economic daily
Hospodarske noviny, the news platform DennikN and the magazines Trend and Forbes, according
to data from publishers and journalists interviewed for this report.

A serious business

Sold circulation of Trend magazine, 2013-2019

Sold copies change*

vear | solcones] YN
o | ]
T T I
ST T I
e | o]
T R I

Data for the end of year (except 2019 when the latest data, for August,
are presented);

*Number of copies sold

Source: ABC SR



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Sold circulation of Forbes magazine, 2013-2019

Year-on-year

Sold copies

change*

56

I

13,473
13,973 500
11,819
11,511

12,573**

a

12,201

N
S A
= 2
1

N

w -

(@) (6]

0 | B

II
~
N

12,436 -381

Data for the end of year (except 2019 when the latest data, for August,
are presented);

*Number of copies sold;

**Data for October, comparison not possible;

n/a: not available

Source: ABC SR

KEY FUNDERS

Non-Governmental Funders

Advertising

The advertising marker has constantly grown in the past five years. In 2018, the Slovak ad market
was worth €332m, an increase of roughly 5% compared to the previous year, according to
estimates made by CMDS based on data from ad agencies in Slovakia. In 2019, the advertising
market in Slovakia is expected to grow by 3.5% year on year to some €371.2m, according to
forecasts from Unimedia, an ad agency in Slovakia. The figure includes cinema and outdoor
advertising spend.[21] When it comes only to spending in the media, the expected growth is
slower, of some 2% year on year, to €339m.

Television continues to lead with the highest share of the total ad spend in Slovakia. In 2018, it
accounted for about 48% of the total ad expenditures, a figure that has remained stable for five
years or so. On the other hand, the internet has continued to record high rates of growth.
Between 2018 and 2018, the volume of ad spend online has nearly doubled in Slovakia. In 2018,
some €118m was spent on online advertising, an increase of more than 7% compared to the year

[21] Ivan Krasko, “Slovensky reklamni trh letos poroste, i kdyz pomaleji” (The Slovak advertising market grows this year,
albeit more slowly), MediaGuru.cz, 19 January 2019, available online at
https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/01/slovensky-reklamni-trh-letos-poroste-i-kdyz-pomaleji/ (accessed on 29
October 2019).


https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/01/slovensky-reklamni-trh-letos-poroste-i-kdyz-pomaleji/

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

before. Some of the ad spend gained by the internet comes from print media. However, since
2015, the print sector has lost between €1lm and €4 a year, which means that the growth of the
internet ad spend was fueled to a big extent by a general increase in ad spend.

Only few players have access to the big advertising contracts. Markiza-Slovakia is, by and large,
the biggest recipient of ad money, accounting more or less for 30% of the entire ad market. That
shows the strong link between mass-market players such as big television stations and large
advertisers. That is likely to change, according to advertising experts interviewed for this study.
An increasing number of advertisers are planning to move their budgets to digital, and much of
that to video campaigns online, which are gaining massive popularity. Mobile video spend is
forecast by Carat, an advertising agency, to triple by 2020.

The share of mobile ads in the total digital ad spend has grown from 23.4% in 2016 to over 33% in
2018. The display (banners) ad spend, in contrast, is declining in Slovakia. In 2018, paid search
and social media are forecast by Carat to jointly generate more ad revenue than banners do.

Ad spending spree
Advertising spend by medium in Slovakia, €m, 2013-2019

340
290

240

190

14

9

4 11
I o Il. ]

-10

o

o

o

Radio Print Internet Total

m2013 1 1 1 17 47 60 235
m2014 116 16 39 68 239
m2015 115 14 39 84 252
2016 149 15 38 dil 279
m2017 154 17 34 110 315
2018p 164 18 32 118 332
m2019f 165 19 29 126 339

p: preliminary data,;
f: forecast;
Source: CMDS based on estimates from advertising agencies in Slovakia

Desktop advertising continues to dominate the online ad market in Slovakia. However, its share
in the total ad spend online continuously declines. In 2019, desktop ads accounted for some 587%
of the total ad spend on the Slovak internet, 5 percentage points less than two years ago. In terms
of formats, display advertising is the most popular for internet advertisers, attracting some 41% of
the total ad spend online. However, its share of ad revenue is slowly, yet steadily declining. The
formats that are attracting an increasing amount of investment are classifieds and native ads.



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

The digital ad revolution will not be televised

Advertising spending on the internet in Slovakia, 2017-2019

] ] e g ] T e
PLATFORM
S N N Y. I M

FORMAT

I
T I S I T
ol a] e w
YT I I B

Note: The value of the total internet advertising in Slovakia given by IAB Slovakia differs from the figures collected
from the ad industry because of different methodologies used in tracking gross and net spend.
Source: IAB Slovakia

Paid for search 26.8

Classifieds and directories

-] -] < | O
24 e g | o
o - 8 e
L )
(e}

& <

—

N ( EAN

o) o)

Like elsewhere in Europe, the biggest ad spending sectors in Slovakia include the telecoms,
automotive sector, retail industry, banking and food manufacturing. The two major telecom
groups in the country, Slovak Telekom and Orange Slovensko are among the largest advertisers.

They spent together over €86m on advertising in 2017, according to the latest data available from
Kantar.

The deep advertising pockets
Largest advertising spenders in Slovakia, 2016

Spend (€ ‘000)
I - 75

. I .4
Lidl SR
I 35,500

——— xT

——————ppm
0 5,000 10,000 15,000 20,000 25,000 30,000 35,000 40,000 45,000 50,000
m2017 m2016

Orange Slovensko

Slovak Telekom

Alza

Prima banka Slovensko

Source: Kantar TNS



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Philanthropy

Media Development Investment Fund (MDIF), an affordable lender registered in New York, was
active in Slovakia in the 1990s when an MDIF loan (the organization at the time was known as
Media Development Loan Fund or MDLF) helped the daily Sme buy their own printing press,
which saved them from crashing. Sme was created by a group of journalists who, following
political pressures, broke away in the 1990s with the now-defunct, then state-owned Smena
newspaper. Sme, which paid back the loan even before its maturity, was the very first client of the
then MDLF.

Today, there is no foreign philanthropic funding invested in the Slovak news media. Since 2009,
only 10 media donors came to Slovakia, giving a combined US$ 1.8m, according to data collected
by Media Impact Funders (MIF), a research outfit. That is a piddling amount compared to the
total media spend in the country. The largest donor in Slovak media to date was EEA and Norway
Grants, a government initiative set up by the states of Liechtenstein, Iceland and Norway.

Because of its limited size, foreign philanthropic money does not influence the power relations in
the Slovak media market. However, some smaller investments into journalistic projects generate
important results. For example, a project mapping media ownership in Slovakia with the
participation of the Open Society Institute, a donor organization endowed by the philanthropist
and investor George Soros, and the local office of Transparency International, a Berlin-
headquartered NGO fighting corruption globally, led to the creation of a valuable media
ownership registry that helps shed light on people and companies owning media in Slovakia.[22]

Also, funding coming to Slovakia through various global investigative journalism networks is
important because it enables journalists to break major stories that otherwise would not be
pursued. The killing of the Slovak investigative journalist Jan Kuciak in February 2018 attests to
that. At the time of his death, Kuciak was working with the Organized Crime and Corruption
Reporting Project (OCCRP) and his outlet, Aktuality.sk, on an in-depth investigation into the
Slovak operations of the Italian criminal group ‘Ndrangheta.[28] The OCCRP is an investigative
reporting platform comprising 40 non-profit investigative centers as well as journalists and news
organizations around the globe. It is funded by the American government and a raft of private
donors including the Open Society Foundations (OSF), the Skoll Foundation, the Sigrid Rausing
Trust and the Knight Foundation. OCCRP operated in 2017 with revenues of US$ 4.57m, more
than double compared to the year before. an increase of over 30% compared to the year before.
Nearly two thirds of its 2016 budget came from the U.S. Government. The following year, that
share went down to less than 50%, according to data from OCCRP.

[22] This database of owners can be consulted online at https://medialne.etrend.sk/vlastnici-medii.html
[28] Kuciak’s last investigation was published by OCCRP at

https://www.occrp.org/en/amurderedjournalistslastinvestigation
S d S


https://medialne.etrend.sk/vlastnici-medii.html
https://www.occrp.org/en/amurderedjournalistslastinvestigation/

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Funding for investigations

OCCRP financial data, €, 2012-2017

4,400,000

3,400,000

2,400,000
1,400,000
—
- ]

-600,000

2012 2013 2014 2015 2016 2017
mRevenue 1,116,503 1,337,940 3,019,655 2,771,541 2,030,532 4,571,239
mExcess/loss 116,888 -168,098 1,476,491 520,397 -591,546 827,084

Source: CMDS based on OCCRP Annual Reports, donor data

Government Funding

The government is a key player in the Slovak media market, competing neck to neck with private
advertisers in funding media. In 2018, funding allocated by the government to the media
(including the license fees) represented the equivalent of 48% of the advertising spending in the
media (excluding cinema, outdoor and other non-media sectors), an increase of 8 percentage
points compared to 2016, according to CMDS estimates.

Much of the public funding, administered by the government, goes to the public broadcaster
RTVS. The broadcaster operates nine radio and two TV channels. RTVS is funded in a proportion
of 938% from public financing sources. A big part of that is revenue raised through license fee, a
tax of up to €5 a month that Slovak households are legally obliged to pay to RTVS. The station
also gets a subsidy from the government, which includes money from EU sources. The
remainder 7% of the RTVS’ budget is generated from advertising and other sources such as sales
of broadcast rights, rental of facilities or sale of property. RTVS sells ads worth €5m-€6m a year.



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

The public broadcaster’s coffers

The budget of RTVS, in € ‘000, 2014-2018

Year Radio| Television

License fee 21,338 49,789 71,127

State subsidy 5,714
1,732

161

23,149 28,864
5,076

27

)
-~
Bl

’

110

—

w
N
(o))

Total 28,945

~
(2]
w
©
'

License fee 22,554 52,628 75,183

State subsidy* 4,816 24,831 29,648

w
~
N

1,833
714

’

—
=
SN
N

1,858

7

82,975

Total 29,918 112,894

License fee 23,482 54,792 78,275

State subsidy* 4,141 24,794 28,935

o
a1
N

1,450

I

806

N
N
-
N

3,018

I

Total 29,880 85,850 115,730

License fee 24,294 56,687 80,982

State subsidy* 4,153 24,180 28,333

N
-—
N
(©))

1,443

I

748

—
N
N
(o]

2,176

’

Total 30,639 86,441

)

License fee 24771 57,799 82,570

State subsidy* 4172
1,316

613

28,758

H

’

revenues 1,849

’

Total 30,873 88,796 119,669

> > > > > [7))
QlZ QIg Q& QIlE QIE g
=i | = > | < > | < > | < > | < c
@ o |@ | @ | o | a S
g |2 o |2 ¢ |2 ¢ |2 ¢ |2 =
5 |3 ? |3 ? |3 ? |3 o |3 =
Q S S = S -
@ c c c = @
= @ @ ® ® <
o) n (77 » (7 @
= =
L c
(0} (1)
o

N

=[O | B

’ N | = | O
W [N |

(o> K420 )]

N
o
=N
~

—
-
N
(=]
: (=]
—_

A big part of the budget at RTVS goes into wages. In 2018, a total of some €33.4m, or
approximately 40% of the RTVS’ budget was spent on salaries and other employee benefits.



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

The public broadcaster’s people

Staff and wages at RTVs, 2018-2018

Number off Average monthly
employees salary (€)

1,324 1,118
1,317 1,181

Year

1,318 1,233
1,404 1,293
1,420 ,
1,467 )

Source: CMDS based on RTVS data and information
from annual reports

RTVS has come under fierce criticism after the appointment of Jaroslav Reznik at the
broadcaster’s helm in summer 2017. Known to be close to right-win, nationalist parties that
helped to appoint him in parliament, Reznik has made since his arrival a series of controversial
decisions that affected the station’s reputation, which had improved significantly before his
appointment. In early 2018, he ordered the cancelation of Reporteri (Reporters), the sole
investigative program on RTVS. He reportedly did that under pressures from organizations
criticized on the program. The program was reintroduced to the schedules later in 2018.

Reznik is also close to politicians who want to scrap the license fee and allow instead RTVS to
carry unlimited advertising. Such a decision is likely to financially clobber the station, making it
even more reliant on the state budget as advertising is clearly not sufficient to keep RTVS afloat.
Moreover, experts say, advertising will change the nature of the RTVS’ programming, making it
more commercial to suit the advertisers’ tastes. The broadcaster has been slow in generating
digital advertising. In 2016, its sales of ads online were a dismal €17,000.

Under the previous management of Vaclav Mika, RTVS dramatically improved its public image
thanks to investments in quality programming and solid news reporting. RTVS’ television
channels gained recognition for airing more and better documentaries, newscasts and sports
programs. The share of such programs on both the group’s channels, Jednotka and Dvojka, is
higher than on private television channels.

Another important form of state spending in the media is state advertising. Much of that comes
from EU-funded projects. State advertising has traditionally gone to media supportive of the
government. Changes in the government have led to changes in the priorities of spending state
ad money.

There is no consolidated data or official statistics on state adverting in Slovakia. The state ad
spend is much lower than the funds that the government directs to RTVS. Overall, we estimate
that the government spent some €10m on adverts in the media in 2017, according to data from
the Central Registry of Contracts (Centralny Register Zmluv, CRZ), a government body.



FUNDING JOURNALISM

For many of the recipients, state advertising represents only a small part of their total income.
For example, in 2017, Ringier Axel Springer signed ad contracts with state authorities and
companies worth some €250,000 in total, which represents less than 1% of the group’s overall
revenues. In 2018, Ringier was awarded some €290,000 in state advertising. Markiza-Slovakia
also received a hefty sum, over €2.3m, in 2017. For the size of a company like Markiza-Slovakia,
that did not mean much either. However, contracts for purchasing media services on Markiza-
Slovakia increased significantly. By October 2019, the station received more than €5m in state
contracts from institutions such as Tipos, the local lottery, several ministries and V§eobecna
zdravotna poistovna, Slovakia’s dominant, state-controlled, health insurer.



FUNDING JOURNALISM

47,
CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Y»

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu

Postal address:
Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest Attribution 3.0 Unported
Hungary (CC BY 3.0)



