v,
CENTER FOR
P> uepin, pata

MAY 2019 AND SOCIETY

CEU SCHOOL

OF PUBLIC
POLICY

Funding Journalism

Author: Dumitrita Holdis

Editor: Marius Dragomir

Published by CEU Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2019



About CMDS

The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study
of media, communication, and
information policy and its impact on
society and practice. Founded in 2004 as
the Center for Media and Communication
Studies, CMDS is part of CEU’s School of
Public Policy and serves as a focal point
for an international network of acclaimed
scholars, research institutions and
activists.

CMDS ADVISORY BOARD

o Clara-Luz Alvarez
o Floriana Fossato

o Ellen Hume

o Monroe Price

o Anya Schiffrin

o Stefaan G. Verhulst

ACKNOWLEDGEMENTS

The authors wish to acknowledge the
support offered by Ioana Avadani
(Center for Independent Journalism, CIJ,
in Bucharest, Romania), Ana Poenariu
(RISE Project, Bucharest, Romania), Ana-
Maria Luca (BIRN, Bucharest, Romania)
and Zoltan Sipos (Atlatszé Erdely, Cluj-
Napoca, Romania) for their help with
collecting data for the report and making
themselves available for interviews.
Special thanks go to Cristina Lupu (CIJ)
who together with Ioana Avadani have
reviewed the report. The conclusions
presented here reflect solely the views of
its authors Dumitrita Holdis and Marius
Dragomir.

About the Authors

Dumitrita Holdis works as a researcher
for the Center for Media, Data and
Society at CEU. Previously she has been
co-managing the “Sound Relations”
project, while teaching courses and
conducting research on academic
podcasting. She has done research also on
media representation, migration, and
labour integration. She holds a BA in
Sociology from the Babes-Bolyai
University, Cluj-Napoca and a MA degree
in Sociology and Social Anthropology
from the Central European University.
She also has professional background in
project management and administration.
She has worked and lived in Romania,
Hungary, France and Turkey.

Marius Dragomir is the Director of the
Center for Media, Data and Society. He
previously worked for the Open Society
Foundations (OSF) for over a decade.
Since 2007, he has managed the research
and policy portfolio of the Program on
Independent Journalism (PI]), formerly
the Network Media Program (NMP), in
London. He has also been one of the main
editors for PIJ's flagship research and
advocacy project, Mapping Digital Media,
which covered 56 countries worldwide,
and he was the main writer and editor of
OSF’s Television Across Europe, a
comparative study of broadcast policies in
20 European countries.

M

> CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Oktober 6 str.
number 7, Room 210

Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu



The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

MEDIA INFLUENCE MATRIX
ADVISORY BOARD

« Special Advisor: Dean Starkman

+ Media Management and Economics: Philip M. Napoli
« Research and methodology: Amy Brouillette

« Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
« Civil Society & Technology: Kate Coyer

« Policy: Francesca Fanucci

« Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

CMDS TEAM

« Director: Marius Dragomir

« Editorial consultant: Tom Popper

« Research: Eva Bognar, Dumitrita Holdis
« Design and outreach: Robert Nemeth

« Coordinator: Mihaela Groza


https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium

MEDIA INFLUENCE MATRIX: ROMANIA
FUNDING JOURNALISM

I

FUNDING JOURNALISM
Sources of Funding 4
Shifts in Journalism Funding 4
Popular News Media 6
Consumption Trends 6
Key players 7
Funding Trends 13
Influential News Media 29
Key Funders 40
Non-Governmental Funders 41
State Funding 44

7y
-
<
o
e
<
O
UV
o
O
o
—
o0
<
-




With dozens of both nationwide and local
television and radio channels, over 3,000
printed publications and a fairly fragmented
media ownership structure, Romania’s media
market looks vibrant and diverse. In reality,
however, power and influence in the media
are concentrated in the hands of a sprinkling
of players.

A few large holdings including Central
European Media Enterprises (CME), Intact
Media Group and RCS&RDS have amassed
both economic and symbolic power to
influence media content at a very deep level.
The content they produce set the norm for
other smaller production houses. They shape
public taste and opinion.

Sources of funding in journalism are
somewhat diverse, but advertising and
government financing dominate. Overall,
media funding in Romania can be split in
three major categories:

« Commercial funding (advertising, sales and
subscription fees, carrier fees)

« State funding (direct funding for national
broadcasters, state advertising, tax
exemptions, state grants)

« Donations and grants (individual support
through crowdfunding, donors and grant-
making organizations, project-based
services)

Commercial funding is by far the most
common source of financing media in
Romania, if we exclude the public service
broadcasters. People in Romania still do not
have enough resources (or are not mentally

prepared yet) to financially support media
projects, so advertising funds most of the
media content. This inevitably favors bigger
players who command a large proportion of
the audience. In addition, advertising-based
funding affects content production as media
content producers are pressured to produce
high ratings instead of high-quality content.

Print media and independent outlets are the
most vulnerable in a media market with low
audience involvement like the Romanian one.
An example of such vulnerability is the case of
local media outlets that are particularly
exposed to pressures from local authorities as
they rely heavily on advertising from local
companies that are often linked with local
politicians. Media outlets that generate
sufficient cash on their own such as major
television stations and tabloid newspapers can
afford to be apolitical as much as they can. But
small newspapers and broadcasters are hardly
in that position.

The state funds the public service radio and
television broadcasters directly from the state
budget. Before 2017, the two broadcasters were
funded through a tax that the public had to pay
with their electricity bill, since then, the two
institutions have their budget approved by
Parliament. This puts the public broadcasters
in a situation of vulnerability as they are
directly dependent on the governing parties
and politicians in power. Other ways in which
the state indirectly funds the media include tax
collection[1] (or the lack thereof), state
advertising[2], and state grants allocated to
media outlets, particularly to minority media.

[1] Notorious cases include Realitatea TV, a news channel that is still allowed to operate although it has high debts (from
unpaid taxes) to the state; and Media Pro Group that had in the early 2000s millions of euros in unpaid taxes before it was

purchased by a foreign company.

[2] Currently this is a negligible amount of money (Interview Ioana Avadani, Center for Independent Journalism (CJI),

Bucharest, Romania)



FUNDING JOURNALISM

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

Donations seem to be a safer way of funding
media, but even in this case media outlets
have to be vigilant and not fall in the trap of
having big donors set the reporting agenda.
Foundations belonging to multinational
giants have a small presence in funding
Romanian media; however, a few small
independent and niche outlets (narrative and
community journalism initiatives, in
particular) have been relying on grants to
support their work. Small donations through
crowdfunding and monthly subscriptions are
not yet common in Romania.

Who’s who in Romanian media
1

What characterized the Romanian media
system in the past decade is the transition
from a media system shaped to a large extent
by powerful media moguls to a system
dominated by large media companies. The
system still sports a high concentration of
power, especially in the television field, but
the dominance has more an institutional than
personal character typical for mogul-
dominated media systems. It is left to see
whether this transition will allow for a
plurality of voices to appear and challenge the
fairly concentrated media sector.

The key influencers in the largest media in Romania

n/a: not available

Source: CMDS

Note: the table describes the main sources of influence in the media based on the perceived level of influence.
Pro TV’s influence is fueled by its audience, the highest in the country, followed by Antena Grup. RCS&RDS,
because it controls much of the distribution market for television, deserves the third place. Although the
public media do not have a large audience, the state, which finances them, exerts significant influence
because of the amount of funding it spends in the media. Finally, Ringier and Adevarul are shaping the
print media sector both through their popular tabloids and their online platforms.



Popular News Media

Consumption Trends

Media consumption trends in Romania follow patterns similar to most European Union (EU)
countries. One notable difference is the popularity of the written press, which plumbed new
depths in Romania in recent years. Television is by far the most popular medium in Romania,
followed by internet, print media and radio. What sets Romania apart from the EU average is the
hegemony of television as a popular medium, on the one hand, and the free fall of the written
press, on the other.

Media diet in Romania
Daily/almost daily use of media, Romania vs EU comparison, 2016-2017

Television | Internet | Radio | Print media
Romania EU Romania EU Romania EU Romania EU
2016 86% 80% 42% 61% 24% 47% 9% 29%
2017 92% 81% 42% 65% 24% 50% 6% 28%

Source Eurobarometer 88[3]/89[4]

Television is by far the most used medium for media content consumption in Romania,
according to data from the European Commission. Some 92% of Romanians watch television on a
daily or almost daily basis, and most of them on a traditional television set. The second most used
medium is the internet with 42% of Romanians using it on an almost daily basis, while radio and
the written press are the least used media. Less than a quarter of Romanians listen to radio daily
and a paltry 6% read a newspaper, according to the latest data available from the Commission in
2017. Television use is above the European average. In contrast, consumption of print media is
way below the EU average of 287% (in 2017).

Television also leads when it comes to public trust. Some 61% of Romanians believe what they see
on television. Radio comes next with 53% of the population, followed by print media (46%),
internet (37%) and social networks (287%). Overall, however, only 24% of Romanians have high trust
in the media, which is more or less the EU average.[5]

Nonetheless, the level of trust is not necessarily consistent with the consumption patterns, which
raises several questions. Why do Romanians consume so little radio and written press if they trust
those media almost like television? Or why do Romanians use the internet much more than they
trust it? Answers could be linked to accessibility[6] (in the case of the written press) and shifting
consumption patterns (in the case of the internet). Internet penetration has been steadily
increasing in the past few years. In 2017, some 74% of Romania’s households had access to the
internet.[7] In contrast, print media are harder to find, especially in small towns and villages.

[8] “Standard Eurobarometer 88: Media use in the European Union,” European Commission, Autumn 2017, available online
(accessed on 12

April 2019).

[4] “Standard Eurobarometer 89: Media use in the European Union,” European Commission, Spring 2018, available online at

(accessed on 12 April

2019).

[5] Standard Eurobarometer 89, cit.

[6] Accessibility is related both to cost (as more and more information is available online and perceived by users as being free-

of-charge) and to distribution of newspapers (a problem especially in rural areas where distribution networks have collapsed

and papers are not delivered any longer (Cristina Lupu, Center for Independent Journalism, written communication, 25 April

2019).

[7] See the Country Factsheet in Media Influence Matrix, available online at
(accessed on 12 April 2019).


https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/82786
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/83548
https://cmds.ceu.edu/country-factsheet-7

The implications of these shifts in media consumption for rural communities and small towns are
immense. Local media are normally much more aware of issues that have impact on the
communities they serve and local journalists have strategically a better position to identify locally
relevant issues and report on them in a more informed manner than those reporters who work
remotely, usually in large cities. Centralization of content production in large urban centers thus
leads to poor coverage of local issues. Locally, media (print and radio) are mostly consumed by
rural and elderly audiences while most people rely heavily on nationwide television (in the
absence of other media). That leads to a situation where the public knows more about Bucharest
than about their own home town.

Key Players

Television

The preferred medium for news consumption in Romania is

television, with 84% of the public using television as a primary

source of news.[8] The television market is dominated by Pro TV

and Antena 1, two of the first commercial channels established in

Romania in the 1990s.[9] Pro TV group, with all its channels,

commands nearly a quarter of the Romanian audience. Antena Group (including all of its
channels) follows closely with some 18% of the audience. The three biggest broadcast groups, Pro
TV, Antena and Dogan (owner of Kanal D) control jointly more than half of the Romanian
audience.

Pro TV is the crown jewel of Central European Media Enterprises (CME), a U.S.-owned broadcast
group. Founded in 1995 by Adrian Sarbu, a former film director, who recorded with his own
videocamera the street protests during the 1989 anti-communist revolution that led to the
collapse of Nicolae Ceausescu dictatorship in Romania, Pro TV dismantled the monopoly of the
former state broadcaster soon after its launch. Thanks to its sensationalist news output, American
blockbusters and mass-catering television shows (a novelty in a country that had for decades only
a dull state broadcaster), Pro TV has since defended its leading position on the Romanian
television market.

But it was Antena 1 that was the first commercial television to launch operations in Romania, back
in 1998. Started as a regional channel broadcasting in and around Bucharest, Antena 1 soon
expanded to become a nationwide channel. Antena 1 was founded by Dan Voiculescu, a
Romanian businessman and politician who was serving a ten-year prison term for money
laundering and was released on probation after three years (in 2017). The media holding
controlling the Antena stations, Intact Media Group was formally handed over to Voiculecu’s two
daughters in 2005. Antena 1 is Pro TV’s main competitor on the Romanian television market.

The third largest television channel in Romania, Kanal D was launched in 2007 by Dogan Media
International, a Turkish-owned company belonging to the Dogan family, which has a
complicated relation with the Turkish government as it operates businesses in many sectors
including energy, banking and insurance. In spring 2018, Dogan Media Company in Turkey was
bought by Demiroren Holding, a conglomerate close to the government of Recep Tayyip
Erdogan, the authoritarian president of Turkey.[10]

[8] Radu, R., “Romania” in Digital News Report 2017, 2018, Oxford: Reuters Institute, pp. 88-90, available online at
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/2017-digital-news-report-now-available (accessed on 12 April 2019).
[9] A third channel, Tele7Abc, launched at the time, is now defunct.

[10] “Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate,” New York Times, 21 March 2018, available online
at (accessed on 22 March 2019).


https://www.nytimes.com/2018/03/21/world/europe/turkey-media-erdogan-dogan.html

All three major stations, Pro TV, Antena 1 and Kanal D are generalist television channels, offering
mostly a low-brow, commercial television diet that includes movies, reality shows, newscasts and
sports.

The only television channels that pose some competition to the leading trio Pro TV-Antena-Dogan
are Romania TV, a controversial channel founded in 2011 by Sebastian Ghita, a runaway investor

enmeshed in a thicket of corruption-related investigations; and National TV, a channel founded in
2003 by the Micula brothers, businessmen from the city of Oradea, in northwestern Romania, who
own the soft drinks bottler European Drinks. Romania TV is a news and talkshow channel whereas

National TV is a generalist television channel drawing much of its audience through telenovelas
and movies. (See more in Influential News Media in this report)

Other than that, RCS&RDS, a large telco founded in 1994 by the Oradea-born businessman Zoltan
Teszari, has been investing in news media in recent years. However, its Digi TV television chain
(including sports, documentary and news channels) is nowhere near the audience rates enjoyed by
market leaders like Pro TV and Antena. RCS&RDS’s most popular television channel is a sports
channel with an audience share of under 2%.

It is also worth noting the poor performance of the public service broadcaster whose flagship
channel TVRI has an audience share hovering around 2%. It sank to under 2% in 2019, its worst

audience figure ever.

Largest television channels by audience share in Romania, 2017-2019

Year
TV Channel 5iT 2016 Ju1b Operating company Majority owner
Pro TV 18.01 1896 1912 Pro TV CME
Antena 1 12.69 11.85 12.01|Antena Group Intact Media Group |
Kanal D 10.18 11.43 10.74 Dogan Media International Dogan Group
Romania TV 6.88 577 5.99 Ridzone Computers Gheorghe Catrinel Maria
Antena 3 64 514 4.55|Antena Group Intact Media Group |
National TV 227 279 2.57 ABC Plus Media loan and Viorel Micula
Prima TV 2.96 2.9  2.43 Prima Broadcasting Group  Clever Media Network
Pro 2 1.42 137 239ProTV CME
Antena Stars .87 L72 2.13|Antena Group Intact Media Group |
DigiSport 1 1.06 197 1.87 RCS&RDS Digi Communications N.V.
TVR 1 218 239 1.74|SRTV Government |
Realitatea TV 1.96 1.48 1.63 Realitatea Media Cosmin Gusa
Pro Cinema 182 164 163ProTV CME
Happy Channel p:29  1.03 1.5|Antena Group Intact Media Group I
B1TV 1.88 138 1.47 B1 TV Channel Sorin Oancea
Etno 1.44 0.89 1.43 Etno Folclor Media Silviu Prigoana
TVR 2 1.23 167 1.38/SRTV Government |

Note: Data for February of each year
Source: Romanian Association for Audience Measurement (ARMA)



Radio

The popularity of radio as a medium has declined in recent
years at nearly the same pace as print media. Only 6% of
Romanians listened to the radio on a daily basis in 2017. Since
2015, the listenership of most stations has dropped. The most
radical decline in audience was experienced by the public
service broadcaster Radio Romania Actualitati and its
subsidiaries. Once an uncontested market leader, it now comes

8th in terms of popularity. Although thanks to its networks of local radio channels, the public
service broadcaster is still a significant player in the radio segment, its influence has decreased
significantly, especially in urban areas.

The biggest companies on the radio market are AG Radio Holding, Czech Media Invest (CMI),
the public service broadcaster and RCS&RDS. The Media Camina Group is part of a larger media
trust, Intact Media Group, owned by the Voiculescu family.

AG Radio Holding is owned by ANT1 Group, the largest media group by assets in Greece, with
operations across the Balkans and Eastern Europe. In Romania the company owns Kiss FM,
Magic FM and Rock FM, and operates the online music and news site Unsitedemuzica.ro
(meaning “a music site” in Romanian). AG Radio Holding is the market leader with a 27% share of
the radio market in 2017. Czech Media Invest (CMI) started operations in Romania in 2018 when
it purchased the assets of the French-owned media group Lagardere in Romania (Europa FM,
Virgin Radio and Radio 21).[11] CMI was founded by Daniel Kretinsky, a Czech businessman
formerly associated with the financial group J&T in the Czech Republic, who is heavily invested
in a plethora of industries including energy. The Media Camina Group owns Radio ZU, the most
popular radio station in Bucharest and the second most listened in Romania. The group is part of
the Intact Media Group, which has investments in other media as well.

[11] “Europa FM, preluat de un controversat grup de business apropiat de Ungaria si Rusia” (Europa FM taken over by a
controversial business group close to Hungary and Russia), B1, 18 April 2018, available online at
(accessed on 22 March 2019).


https://www.b1.ro/stiri/eveniment/europa-fm-vandut-daniel-kretinsky-220036.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Radio listenership in Romania (number of listeners), 2015-2018

Note: data for fall each year; n/a: not available
Source: Asociatia pentru Audio Audienta (The Association for Audio Audience)

Print Media

The print press in Romania follows international trends of
decline in influence and financial sustainability. Tabloids
dominate the market; however, their circulations have tumbled
in recent years as well. Surprisingly, some local publications
perform better than nationally distributed dailies. Evenimentul
Zilei, which was the first tabloid newspaper launched in Romania in the mid-1990s, has a lower
circulation than the most popular dailies from mid-size cities like Oradea and Arad (with
populations of 205,000 and 162,000 people, respectively).

Overall, however, print media is a moribund sector, with only two nationwide newspapers, both
tabloids, selling more than 10,000 copies. Major newspapers such as Adevarul and Romania
Libera barely sell 5,000 copies. In a country of 19 million, these are remarkably low figures.

Adevarul Holding owns the most popular printed tabloid in Romania, Click as well as Adevarul,
a daily with an impressively long history. The company was founded in 2006 by Dinu Patriciu
(founding member of the Liberal Party and an oil and real estate magnate), a controversial



businessman who died in 2014 after selling[12] his media business to a less notorious, but still
controversial businessman, Cristian Burci (who was accused among other things of money
laundering). Last year, industry insiders said that Burci was planning to sell all his media except
for Click[18], a tabloid featuring mostly gossip. Adevarul’s history harks back to the 19th century.
After 1989, the newspaper reappeared (under the name Adevarul) as a successor to Scanteia, the
official newspaper of the communist regime in Romania before 1990. Adevarul was one of the
most read dailies in the 1990s and the early 2000s.

Swiss-owned Ringier Group is the sole prominent western publisher in the Romanian print
media. The company is not investing in serious journalism in Romania, focusing instead on
glossy magazines, tabloids and sports publications. Ringier purchased Gazeta Sporturilor (GSP) in
2018. GSP is locally known as an institution in sports reporting thanks also to Catalin Tolontan,
GSP’s editor-in-chief for 21 years. A critical voice in the media, Tolontan left this position in 2018
to lead editorial efforts at Libertatea, but said that he would stay at GSP to “coordinate” the
group’s journalistic work.[14] If this will mean that one of Romania’s leading tabloids will change
course and start publishing different (more quality) content is left to be seen.

With circulation figures that would make nationwide newspaper slaver at the chops, Inform
Media Press is ranked among the largest publishers in Romania in spite of the fact that it operates
on local market. Its newspapers, Bihari Napl6 (in Hungarian), Jurnalul Aradean and Jurnalul
Bihorean make it in the top ten most circulated newspapers in Romania. Inform Media Press,
formerly known as Russmedia, is a company founded in 2016 by a Hungarian-incorporated
company associated with Lorinc Mészaros, an oligarch close to Hungary’s Prime-Minister Viktor
Orban.[15] The Hungarian peer company, Inform Media Press Kft has also bought a raft of local
papers in eastern Hungary in the last couple of years.

Editura Evenimentul si Capital, owner of the daily Evenimentul Zilei (EvZ), meaning “the event
of the day” in Romanian, is majority-owned by Dan Andronic, a journalist with many political
connections and influence. EvZ exerted significant influence in the Romanian press during the
1990s pioneering the yellow journalism in the country. Aside from the two most popular tabloids,
EvZ remains the best-selling daily newspaper with nationwide coverage in Romania.

[12] “Patriciu a vandut Adevarul Holding lui Cristian Burci. Oficial” (Patriciu sold Adevarul Holding to Cristian Burci. It’s
official), Economica, 5 October 2012, available online at
(accessed on 22 March 2019).

[18] Lucian Negrea, “Se pregateste tranzatia anului pe piata media: Cristian Burci vinde Adevarul si Prima TV/ SURSE”
(The transaction of the year on the media market is being planned: Cristian Burci sells Adevarul and Prima TV/Sources),
Stiripesurse.ro, 15 August 2018, available online at

(accessed on 22 March 2019).

[14] “Dupa 21 de ani ca redactor-sef, e timpul sa predau responsabilitatea lui Catalin Tepelin, un ziarist din noua generatie,
mai bun ca mine!” (After 21 years as editor-in-chief, it is time to hand over the responsibility to Catalin Tepelin, a
journalist of the new generation, better than me!), Tolo.ro, 11 July 2018, available online at

(accessed on 21 March 2019).

[15] Szalay Daniel, “Bejegyezték a Népszabadsag hohérja altal megvett kelet-magyarorszagi médiavallalat névvaltasat”
(Announced name change of media company belonging to Népszabadsag hangman), 24.hu, 21 September 2017, available
online at:

(accessed on 15 March 2019).


https://www.stiripesurse.ro/se-pregate-te-tranza-ia-anului-pe-pia-a-media-cristian-burci-vinde-adevarul-i-prima-tv_1283591.html
https://www.tolo.ro/2018/07/11/dupa-21-de-ani-ca-redactor-sef-e-timpul-sa-predau-responsabilitatea-lui-catalin-tepelin-un-ziarist-din-noua-generatie-mai-bun-ca-mine/
https://24.hu/media/2017/09/21/bejegyeztek-a-nepszabadsag-hoherja-altal-megvett-kelet-magyarorszagi-mediavallalat-nevvaltasat/
https://www.economica.net/patriciu-a-vandut-adevarul-holding-lui-cristian-burci-oficial_35403.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Most popular daily newspapers in Romania, 2018

Tabloid

General news

Financial magazines

P
—
=
N
N
s
>
>
<

I
S
@
o
2
)
3
Lo}
=
©
-~
o
IS
S
o
)
o
=3
@

Source: Romanian Joint Industry Committee for Print and Internet (BRAT)

Online News

P A
-

The internet is the second most used medium for news

consumption in Romania. As a result, the online media

market has been growing fast in the country in recent

years. The number of unique visitors for the top visited

news sites in Romania shows a staggering jump in ‘
followers of online editions of newspapers such as

Adevarul and Libertatea, but it also confirms the

popularity of television stations. Pro TV, Antena 1 and Digi all feature among the 20 most visited
news sites in Romania.

The major media companies, namely Adevarul Holding, Intact Media (via Antena), CME (via Pro
TV), Ringier and RCS&RDS dominate the online news market. The most popular newly launched
news portals are Hotnews.ro (the first online-born news site in Romania), and Ziare.com, both
highly competitive in a market where they share the space with bigger media companies that
have either a print or TV asset to back their online operation.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The newswires Agerpres (state-run) and Mediafax (private-owned) feature among the most visited
news websites in Romania. The two agencies used to be extremely influential in the news media
sector, but in recent years they have lost their power as they failed to adapt to the online space.
Their websites are non-responsive and poorly designed, hardly able to bring in more readers.
Moreover, as news aggregators have mushroomed in recent years, news agencies have lost their
central position as a news output resource.

Most popular news internet portals in Romania, 2019

Note: data for February
Source: BRAT

Funding Trends

As elsewhere in the world, the Romanian news media has been battered by the economic crisis
after 2008 as advertising revenues dramatically shrank. Moreover, the rapid advances in
technology shook the business models and financing formats across the market. The high level of
political control in the media, both nationally and locally, added to the woes. Crippled by the



financial decline, many of these outlets have become easy targets for wealthy entrepreneurs and
politicians who see media outlets as tools to pursue their interests (political or economic) than to
promote public interest journalism.

While the large players, chiefly television broadcasters or media conglomerates that have assets
in several media segments, are still generating most of their revenue from advertising, digital
news and journalism portals have been increasingly trying to diversify their funding mix.
However, only few such outlets have tested subscription and paywalls. Most of the others,
especially platforms run by small groups of journalists, increasingly resort to public donations or
seek donor funding.

It is local media, on the other hand, that is experiencing a profound financing crisis. Although on
paper dozens of local media are profitable businesses, in reality, they survive solely thanks to
local municipalities or oligarchs who fund media to prevent critical coverage about their and
their allies’ businesses.

The government plays a big role in funding media by contributing significant state subsidies,
worth over €200m a year, to the public broadcaster. The irony is that the audience ratings of the
public broadcaster TVR has been a meager 2% for years. However, as some of the public
television shows or the public radio programs reach out to rural households underserved by
media, the government is still pumping money into the country’s public service media.

Television Funding

The television production market in Romania is
dominated by two large operators, CME and Intact
Media Group, whose combined turnover nears RON
Ibn (nearly €210m). Television companies finance
themselves primarily from advertising revenues.
Few big players can afford to go off the must-carry
lists[16] and negotiate carriage fees directly with
large cable companies. As a recent clash between
Pro TV and RCS&RDS (a major cable operator in
Romania) showed, it is possible to push cable

providers to offer better prices for carrying television stations, but only if the television station is
a powerful market player (such as Pro TV). (For more about the relations between media companies and
distributors, see Technology, Journalism and Public Sphere: Romania chapter in Media Influence Matrix)

Almost from the early days, Pro TV established itself as a market and audience leader, a position
it still comfortably holds. In 2017, Pro TV’s annual turnover was RON 768.7m (roughly €160m),
more than double the amount of its next competitor. The channel is drawing most of its income
from advertising, controlling some 47% of Romania’s total television market, according to data

[16] This is a list of television stations that the country’s broadcast regulator, CNA, deems as important, obliging cable
operators to include them in their offering.



for 2017.[17] However, a significant amount of Pro TV’s total turnover, some 30%, comes from
carriage fees and subscriptions, according to CME’s financial reports.[18]

Pro TV’s main competitor is Antena TV Group, which, with Antena 3 station, has an annual
revenue worth half of Pro TV’s total turnover. The third largest television operator by revenue is
Dogan Media International, operator of Kanal D. Its turnover is a seventh of Pro TV’s yearly
turnover. It employs roughly 270 people, which is a third of the staff employed by Pro TV. Kanal
D is a smaller operation with revenue coming almost exclusively from advertising (Kanal D is on
the must-carry list of stations and does not receive revenue from cable companies).

The next large television company, at a distance, is Ridzone Computers, the company that runs
the station Romania TV. The channel is the fourth most viewed television station, but it operates
on a budget and with a staff significantly lower than the three market leaders. Romania TV banks
on low production costs and highly inflammatory content that attracts a relatively high audience.
Another prominent player (yet much smaller than the top three players) is National TV, operated
by ABC Plus Media. A generalist channel, National TV is mostly financed from advertising
revenue.

After a slow recovery from the post-2008 crisis, television revenue, which is heavily dependent
on advertising, has been growing. In the past five years or so, most of the leading television
companies have turned a profit. The only exception was Romania TV, which has been losing
money. Fluctuations in the economy heavily influence television revenue. Any dramatic shift in
the market hits heavily all television stations in Romania, with the exception of the national
broadcaster, which is funded directly by the state.

Largest television channels by revenue, 2017

Turnover, 2017 Number of

Channel Company employees,
RON £ 2017

Pro TV Pro TV 768,677,901 168,569,715 909
Antena 1 Antena TV Group 318,427,310 69,830,550 655
Kanal D Dogan Media International 119,840,563 26,280,825 270
Antena 3 Antena 3 63,426,505 15,313,717 392
National TV ABC Plus Media 27,054,350 5,932,971 155
Romania TV  Ridzone Computers 26,057,321 5,714,324 93

Note: euro figures calculated at the average exchange rate set by the National
Bank of Romania (BNR); number of employees data refer to the whole company
Source: Ministry of Finance, Romania

[17] Media Fact Book, 2018.
[18] CME, “Q4 2018 Earnings Call Presentation,” available online at
(accessed on 22 March 2019).


https://www.cetv-net.com/investors/presentations-and-factsheets/presentation-details/2019/Q4-2018-Earnings-Call-Presentation/default.aspx

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Financial performance of prominent television operators

Pro TV, key financial data, 2013-2017

800,000,000
700,000,000
600,000,000
500,000,000
400,000,000
300,000,000
200,000,000
0
-100,000,000
~ Turnover (RON) Turnover (€) Net profit (RON) Net profit (€)
u2013 497,371,710 112,782,700 -85,551,654 -19,399,468
m2014 596,123,626 134,262,077 33.017.331 7,436,335
u2015 635,976,760 143,238,009 104,556,136 23,548,679
= 2016 700,862,832 156,094,171 167,594,664 37,326,205
m 2017 768,677,901 168,569,715 21,238,416 4,657,547
Source: Ministry of Finance, Romania
Antena TV Group, key financial data, 2013-2017
350,000,000
300,000,000
250,000,000
200,000,000
150,000,000
100,000,000
0
-50,000,000
-100,000,000
- Turnover (RON) Turnover (€) Net profit (RON) Net profit (€)
w2013 250,588,177 56,822,715 9,238,389 2,094,872
2014 272,956,725 61,476,739 -57,841,276 13024314
= 2015 266,544,860 60,032,626 -16,811,939 -3,786,472
"2016 293,367,544 65,337,983 28,626,904 6,375,702
w2017 318,427,310 69,830,550 28,649,803 6,282,851

Source: Ministry of Finance, Romania



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Dogan Media International, key financial data, 2013-2017

120,000,000
100,000,000
80,000,000
60,000,000
40,000,000
0
-20,000,000
-40,000,000
| Turnover (RON) Turnover (€) Net profit (RON) Net profit (€)
=2013 73,780,055 16,730,171 -20,945,324 -4,749,506
u2014 81,264,320 18,302,774 -16,680,349 -3,756,835
m2015 90,008,557 20,272,197 6,334,559 1,426,702
u2016 107,410,817 23,922,230 12,875,168 2,867,520
2017 119,840,563 26,280,825 12,443,470 2,728,831

Source: Ministry of Finance, Romania

Antena 3, key financial data, 2013-2017

80,000,000

70,000,000

60,000,000

50,000,000

40,000,000

30,000,000

20,000,000

‘ L AT —
. Turnover (RON) Turnover (€) Net profit (RON) Net profit (€)

m2013 71,222,303 16,150,182 737,846 167,312
m2014 68,513,560 15,430,981 917,399 206,621
m2015 71,847,463 16,181,861 3,715,481 836,820
u2016 65,419,998 14,570,155 3,354,405 747,083
m 2017 63,426,505 15.:313.717 1,543,212 338,423

Source: Ministry of Finance, Romania



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

30,000,000
25,000,000
20,000,000
15,000,000
10,000,000

5,000,000

[}
-5,000,000
-10,000,000

=2013
m2014
m2015
w2016
m2017

40,000,000
30,000,000
20,000,000

10,000,000

-10,000,000

-20,000,000

w2013
m2014
m2015
u2016
= 2017

ABC Plus Media, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON)
26,038,837
29,014,732
24,548,887
22,996,340
27,054,350

Turnover (€)
5,904,498
6,534,849
5,529,028
5,121,679
5,932,971

.-_',.___.

Net profit (RON) Net profit (€)
-1,006,168 -228,156
700,337 ' 157,733
5,177,154 ' 1,166,025
2,514,051 ' -559,922
687,898 ' 150,854

Source: Ministry of Finance, Romania

Ridzone Computers, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON)
797,754

420,000
14,247,400
37,563,668
26,057,321

_—

Turnover (€)
180,896

94,594
3,208,873
8,366,073
5,714,324

T
Netprofit (RON)  Net profit (€)
-10,641,958 2,413,142
-10,694,689 -2,408,713
12,839,331 -2,891,741
1,610,670 358,723
-8,911,107 | -1,954,190

Source: Ministry of Finance, Romania



Radio Funding

Radio funding is even less diverse than television funding as it relies almost exclusively on
advertising revenue. In the television market, there is only one large foreign company, CME. The
radio business, however, is a more diverse sector. Two of the largest radio station owners on the
Romanian market are Greek and Czech, both with investments in a slew of other industries and
with media operations across borders. Their investment history indicates that they will likely try
to buy more radio stations in Romania in the near future.

Radio is a small, but relatively profitable business. Most of the radio operators in recent years
have been profitable. Grupul Media Camina (GMC), part of the Intact holding, is the largest radio
operator with some RON 28.4m (€6.2m) in revenue in 2017. The company had in 2017 a 23%
share of the total radio ad spend in Romania.[19] Radio ZU is the most popular radio station in
Bucharest, a highly attractive market for advertisers. The radio also profited from a drop in the
audience of some of its competitors (Radio XXI, rebranded as Virgin Radio), and from licensing
issues faced by others (Radio Guerilla). All major radio stations in Romania, with the exception of
Radio XXI, finished 2017 in the black. With a new owner and under its new brand, Virgin Radio is
expected to turn a profit in 2018. Although it is not a popular medium, radio is a resilient business
with fairly low costs and stable, yet modest, revenue.

Largest radio stations by revenue, 2017

Turnover, 2017 Number of

Station Company employees,
RON £ 2017

Radio ZU Grupul Media Camina (GMC) (Intact Group) 28,365,808 6,220,571 47
Kiss FM, Magic FM  AG Radio Holding 25,973,947 5,696,041 89
Europa FM Europe Developpment International-R* 23,518,424 5,157,549 56
Virgin Radio Radio XXI* 4,993,451 1,095,055 25
DIGI EMP** RCS&RDS 3,339,403,562 732,325,342 11,703

*owned by Czech Media Invest (CMI)
**the figure refers to the overall revenue of the RCS&RDS group, which operates also in
the telecommunications sector; data specifically for its radio operation are not available

Note: number of employees data refer to the whole company
Source: Ministry of Finance, Romania

[19] Media Fact Book, 2018



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Financial performance of prominent radio operators

Grupul Media Camina (GMC), key financial data, 2013-2017

35,000,000
30,000,000
25,000,000
20,000,000
15,000,000
10,000,000
H e di—
. Turnover (RON) Turnover (€) - Netprofit (RON) Net profit (€)
=2013 28,401,086 | 6,440,155 | 438,855 | 99,513
m2014 30,001,894 _ 6,757,183 _ 2,875,351 _ 647,601
m2015 25,204,681 _ 5,676,729 _ 2,361,082 _ 531,775
=2016 28,006,551 _ 6,237,539 _ 2,551,672 _ 568,301
w2017 28,365,808 _ 6,220,571 | 4,469,315 | 980,112
Source: Ministry of Finance, Romania
AG Radio Holding, key financial data, 2013-2017
30000000
25000000
20000000
15000000
10000000
o - 4
0
-5000000
. Turnover (RON) Turnover (€) | Net profit (RON) Net profit (€)
=2013 0 0 _ -40,913 | -9,277
m2014 22,716,216 _ 5,116,264 | 1,090,474 | 245,602
u 2015 22,736,142 5,120,752 | 5,281,704 | 1,189,572
= 2016 24,595,351 _ 5,477,806 | 21,613,661 _ 4,813,732
m 2017 25,973,947 5,696,041 | 1,631,552 | 357,796

Source: Ministry of Finance, Romania



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Europe Development International-R, key financial data, 2013-2017

25,000,000
20,000,000
15,000,000
10,000,000

5,000,000

-5,000,000

m2013
m2014
m2015
2016
m2017

6,000,000
4,000,000
2,000,000

0
-2,000,000
-4,000,000
-6,000,000
-8,000,000

-10,000,000

-12,000,000

-14,000,000

12013
m2014
=2015
#2016
=2017

Turnover (RON)
17,844,535

13,627,958
16,083,566
19,578,307
23,518,424

Turnover (€)
4,046,379
3,069,359
3,622,424
4,360,424
5,157,549

Net profit (RON) | Net profit (€)
1,548,806 351,203
2,173,586 -489,546
-2,361,082 -531,775
1,251,933 278,826

845,598 185,438

Source: Ministry of Finance, Romania

Radio XXI, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON)
4,828,533
3,738,006
4,223,665
2,773,782
4,993,451

Turnover (€)
1,094,905

841,893

951,275

617,768
1,095,055

B e

Net profit (RON) Net profit (€)
-5,814,832 -1,318,556
-12,357,772 ' 2,783,281
-5,869,114 ' 1,321,872
-3,809,381 -848. 414
6,640,192 1,456,182

Source: Ministry of Finance, Romania



Print Media Funding

As opposed to radio and television, the print media always had a more direct financial relation
with its audience. Traditionally, the press in Romania has been funded through a combination of
contributions from readers (purchase of newspaper copies or subscriptions), advertising, and,
sometimes, financial support from “benefactors” (rich people interested in supporting certain
media outlets). Such benefactors are rare today, but the practice survived.

Print media is becoming less attractive for both advertisers and the general public (which has
been increasingly turning to internet for news). Hence, the sector is in a very precarious
economic state today. This economic vulnerability makes printed publications an easy target for
capture, either by local authorities or by wealthy businessmen. At the same time, the dwindling
influence of print media makes it less attractive for political and business interest groups. It might
be that precisely this lack of appeal will set it free and allow it to grow into an independent media
sector.

The print market in Romania is dominated by two publishers. Swiss-owned publisher Ringier
leads with a turnover of nearly €25m in 2017. With less than half of Ringier’s revenues, Adevarul
Holding comes second. Each of them controlled in 2017 some 20% of the print ad market in
Romania.[20] The third largest print media company by revenue is Inform Media Press, a
publisher of local newspapers. Its turnover is, however, a fraction of the revenues generated by
the two largest publishers. In 2017, Inform Media Press’ turnover was worth some €2.7m.

Ten years after the 2008 financial crisis, the written press in Romania seems not to have
recovered in the same way television and radio did. The camp of profit makers in 2017 is thin and
even big publishers like Ringier are losing money. Moreover, none of the print publications have
a steady growth rate. Increased volatility and a lack of predictable revenue is the key funding
trend in Romania’s print media sector.

Subscription models are not popular in the Romanian online news market. Only recently has

Newsweek launched a subscription-based magazine in Romania: part of its online platform is
accessible free-of-charge and part behind a paywall. Its success is yet to be measured.

Top print media by revenue, 2017

Turnover, 2017 Number of
Publication Company employees,
RON € 2017

Libertatea Ringier Romania 112,523,150 24,676,129 305
Adevarul, Click Adevarul Holding 48,808,516 10,703,621 241
Local newspapers (Bihari Naplo, Jurnal .

) Inform Media Press 12,385,831 2,716,191 183
Bihorean, Jurnalul Aradean, Agenda)
Evenimentul Zilei Editura Evenimentul si Capital 9,719,541 2,131,478 22
Forbes BP Publishing Media 6,099,177 1,337,538 16
Romania Libera Theta Proficiency 417,344 91,522 0

Note: number of employees data refer to the whole company
Source: Ministry of Finance, Romania

[20] Media Fact Book, 2018



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

160,000,000
140,000,000
120,000,000
100,000,000
80,000,000
60,000,000
40,000,000
20,000,000
0
-20,000,000

-40,000,000

m2013
m2014
m2015
#2016
m2017

70,000,000
60,000,000
50,000,000
40,000,000
30,000,000
20,000,000
10,000,000

0

-10,000,000

-20,000,000

=2013 |

m 2014

m2015

n2016

2017

Print media budgets

Ringier Romania, key financial data, 2013-2017

102,187,478
129,583,828
151,303,264
146,646,254
112,523,150

Turnover (€)
23,171,763
29,185,546
34,077,311

32,660,635
24,676,129

.-4__..__

Turnover (RON)

Net profit (RON) Net profit (€)
-1,058,767 -240,083
13,943,590 3,140,448
-2,268,929 -511,020
-3,662,792 -815,766

-21,085,732 -4,624,064

Source: Ministry of Finance, Romania

Adevarul Holding, key financial data, 2013-2017

66,734,534
61,556,152
57,142,707
53,404,102
48,808,516

Turnover (€)
15,132,547

13,863,998
12,869,979
11,894,009
10,703,621

I...l

Turnover (RON)

As

Net profit (RON) Net profit (€)
-14,742114 -3,342.882
54,580,419 12,292,887
-8,262,260 -1,860,869
-5,298,033 -1,179,962
44 576,731 9,775,598

Source: Ministry of Finance, Romania



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Inform Media Press, key financial data, 2013-2017

14,000,000
12,000,000
10,000,000
8,000,000
6,000,000
4,000,000
2,000,000 ‘
0 “» o
-2,000,000
~ Turnover (RON) Turnover (€) - Netprofit (RON) Net profit (€)
w2013
12014_
w215 _ | | | |
_ l2016_ 2,138,699 | 476,324 _ -149,909 _ -33,387
m2017 12,385,831 2,716,191 -739,090 -162,081
Note: No data available for Russmedia Newspaper, the company that operated before Inform Media Press
Source: Ministry of Finance, Romania
Editura Evenimentul si Capital, key financial data, 2013-2017
14,000,000
12,000,000
10,000,000
8,000,000
6,000,000
4,000,000
. d a—
-2,000,000
- Turnover (RON) Turnover (€) . Net profit RON) Net profit (€)
=2013 _ | |
_ m2014 _ 12,098,195 _ 2,724,818 _ -1,190,817 _ -268,202
m2015 _ 11,269,587 _ 2,538,195 _ -1,142,083 | -257,225
. -2_016 . 10,162,104 . 2,263,274 . -1,437,198 . -320,088
'm2017 9,719,541 2,131,478 818,354 179,463

2013: not avaliable
Source: Ministry of Finance, Romania



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

7,000,000
6,000,000
5,000,000
4,000,000
3,000,000
2,000,000
1,000,000
0
-1,000,000

u2013
m2014
= 2015
» 2016
= 2017

450,000
400,000
350,000
300,000
250,000
200,000
150,000
100,000

50,000

-50,000

u2013
m2014
m2015
=2016
m2017

BP Publishing Media, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON)
3,246,123
4,204,049
4,797,474
5,585,535
6,099,177

Turnover (€)
736,082

946,857
1,080,512
1,243,994
1,337,538

“...____

Net profit (RON) Net profit (€)
-49,671 -11,263
73,765 16,613

-709,297 -159,751
52,273 11,642
1,036 227

Source: Ministry of Finance, Romania

Theta Proficiency, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON)
34,245

100,622*
56,642*
52,493*
417,344

s

Turnover (€)
7,765

22,662
12,757
11,691
91,522

A
Net profit (RON) Net profit (€)
5,412 1227
11,648 2,623
3,160 711
2,076 -462
106,558 ' 23,367

*revenue figure
Source: Ministry of Finance, Romania



New Players and Projects

If commercial media and state-funded media represent the standard funding models in the
Romanian media, a series of journalistic projects established in the past five years or more
represent experimentation: they use funding models that mix a variety of financing sources,
including individual and institutional donations, project-based funding, crowdsourcing and non-
monetary support such as voluntary labor.

The three most popular digital-born websites, HotNews.ro, Stiripesurse.ro and Ziare.com are
small operations with annual revenues of under €1lm and generally profitable. They all registered
a profit in 2017. None of them uses a paywall, hence most of their income comes from
advertising. Of the three, HotNews.ro is the largest with revenues upwards of €1m in 2017, double
compared to only three years before. HotNews is one of the oldest sites in Romania, its history
going back to 1999 when Ioan Margarit, a financial journalist, started in his flat in Bucharest,
using help of his peers, RevistaPresei.ro, an aggregator of headlines from all of the Romanian
news media. The site chugged along during the early 2000s when the internet was only popular
among the young and nerdy. But after 2005, when RevistaPresei.ro was renamed HotNews.ro, the
site has steadily grown as it started offering original content.

One of the newest players in the Romanian news market is Newsweek Romania, a publication
licensed by Newsweek of U.S., which launched operations in spring 2018. Newsweek Romania
appears weekly and has also a news portal. Its financing comes from advertising and
subscriptions. The magazine has attracted most of its writers from the daily newspaper Romania
Libera.

New players: financial performance

Media Bit Software*, key financial data, 2013-2017

5,000,000
4,000,000
3,000,000
2,000,000
0
-1,000,000
Turnover (RON) Turnover (€) Net profit (RON) Net profit (€)

2013 2,633,143 597,084 44,163 10,014

m2014 2,241,017 504,733 -449,208 -101,172

= 2015 3,341,553 752,602 664,692 149,705

2016 3,678,230 819,204 481,793 107,303

m 2017 4,704,001 1,031,579 844,903 185,285

*Publisher of Hotnews.ro
Source: Ministry of Finance, Romania



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Alert News*, key financial data, 2013-2017

2,500,000
2,000,000
1,500,000
1,000,000

-500,000
. Turnover (RON) Turnover (€) . Netprofit (RON) Net profit (€)
=2013 1,632,339 _ 370,144 _ -339,479 | -76,979
‘2014 2,378,328 _ 535,659 _ 252,058 | 56,769
m2015 2,446,822 _ 551,086 _ -59,268 _ -13,348
m2016 2,366,516 _ 527,063 _ -23,015 | -5,125
m2017 2,267,589 497,278 40,674 8,919
*Publisher of Ziare.com
Source: Ministry of Finance, Romania
European Business Environment*, key financial data, 2013-2017
1,400,000
1,200,000
1,000,000
800,000
600,000
400,000
200,000 ‘ '
0
- Turnover (RON) Turnover (€) - Netprofit (RON) Net profit (€)
=2013 184,906 _ 41,928 _ 92,139 _ 20,897
u2014 519,681 _ 117,045 _ 145,013 _ 32,660
= 2015 368,076 _ 82,900 _ 63,802 _ 14,369
= 2016 586,328 _ 130,585 _ 330,571 _ 73,623
m 2017 1,327,159 291,043 709,454 155,582

*Publisher of Stiripesurse.ro
Source: Ministry of Finance, Romania



On top of these digital portals, Romanian journalism has also seen a flurry of independent
projects that have been experimenting, more or less successfully, with new narratives and
business models. Although their influence pale in comparison with the big media players, their
contribution to improving the quality of information is considerable.

Rise Project is an investigative journalism project founded in 2012 by a group of local
investigative journalists, activists and coders. It is fully embedded in international networks with a
similar profile such as the Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) and the
International Consortium of Investigative Journalists (ICI]), two global journalism networks
mostly funded by donor organizations. Rise Project’s director, Paul Radu, is also co-founder of
OCCRP. Rise Project is funded mostly by donors including the Swiss-Romanian Cooperation
Programme and Open Society Foundations (OSF), technology companies (Google), foreign
embassies in Romania, and individual donations.[21]

Recorder is a video journalism project founded in 2017 by four local journalists. They focus on
using video for reporting and have been growing their staff and income since their 2017 launch.
Some 407% of their budget (roughly €56,000) comes from individual donations and from
advertising.[22]

Casa Jurnalistului (The House of the Journalist) is a community of freelance journalists who offer
working space for their members. The project is simply a house whose expenses are covered with
cash raised through crowdsourcing via Patreon (a global crowdfunding membership platform)
and direct donations. Casa Jurnalistului raises some €1,300 a month from its supporters.[23] They
do not have a legal entity through which Casa Jurnalistului is run, all donations go straight to the
personal bank account of Vlad Ursuleanu, one of the Casa’s founders, according to Casa
Jurnalistului’s site. Members of the community publish mostly stories on social and political
topics on the Casa Jurnalistului’s website. Some of their writers have their own portals or blogs
and work on a freelance basis for other publications.

DOR is a magazine that focuses on narrative journalism. DOR (acronym for “Decat O Revista,”
which means “just a magazine” in Romanian) is heavy on storytelling and long-form reporting. It
covers cultural, social and environment-related topics, but oftentimes discusses economic and
political themes as well. DOR is a neatly designed magazine that appeals to a readership of
middle to upper class, mostly living in cities. The magazine is published quarterly and costs RON
110-140[24] (€23-€30) for a yearly subscription or €5 per magazine. The magazine largely
supports itself from selling subscriptions and merchandise, but also from advertising and grants.
In spite of its well-off audience, DOR has been losing money in recent years. In October 2018, the
magazine could not pay salaries[25] and started a campaign asking their public to support them
by buying the magazine.

[21] “De unde sunt platiti jurnalistii de la Rise Project?” (From where are the journalists of Rise Project paid?), 22 August
2017, available online at (accessed on 16
March 2019)
[22] “Raport in fata cititorilor” (Report for our readers), 15 January 2019, available online at:

(accessed 16 March 2019)
[23] Their crowdfunding page is available at (accessed on 10 April2019).
[24] Readers can choose between a Supporter and a Friend subscription, which include a range of products such as the
magazine in print and .pdf format, subscription to their newsletter, and a series of gifts, depending on the subscription
type (usually a book or DoR merchandise).
[25] Cristian Lupsa, “Cum am reusit sa evitdim un dezastru financiar” (How we managed to avoid a financial disaster), 22
December 2018, available online at
(accessed on 21 March 2019).


https://www.riseproject.ro/de-unde-sunt-platiti-jurnalistii-de-la-rise-project/
https://recorder.ro/recorder-raport-in-fata-cititorilor/
https://www.patreon.com/casajurnalistului
https://www.decatorevista.ro/cum-am-reusit-sa-evitam-un-dezastru-financiar/

Meaning “let there be light” in Romanian, Safielumina.ro is an investigative portal specializing in
coverage of church affairs, particularly the Orthodox Church of Romania (BOR), a powerful and
corrupt institution, with a large following, that receives considerable funding from the
government and the EU. Church life Romania is rife with corruption scandals involving priests.
Safielumina.ro is produced by a team of journalists from various publications and funds itself
mostly through donations from the general public.

One recent initiative aimed at pioneering solutions journalism in Romania, Inclusiv.ro plans to
fund its work through donations and memberships. At the time of writing, it was running a
crowdfunding campaign whose goal was to collect some €100,000 as starting capital.

Influential News Media

The most influential news media in Romania is television. Pro TV as an uncontested market
leader, both in terms of revenue and audience, exerts massive influence in the country. The
station has completely shaped the Romanian television market during the past two decades. The
vision of its founder, Adrian Sarbu, to bring light entertainment that generates profits to
Romania, proved to be a successful recipe. Timing helped: it was rolled out in the 1990s when the
market was monopolized by the former state broadcaster, known for its propagandistic and dull
programming.

When it comes to news production, Pro TV has conclusively changed practices and tastes in
Romania, promoting news as infotainment rather than a public service meant to inform people.
News production is part of Pro TV’s business, not journalistic, strategy. News should be fun and
relatable, shocking and sensational; should capture viewers’ attention and be sellable to
advertisers: this has been the station’s news philosophy for decades, embraced by its managers
and leaders, including Aleksandras Cesnavicius, Pro TV’s current CEO.

Another influential media player in Romania is Intact Media Group, owned by the Voiculescu
family. Its stations, Antena 1 (a generalist station with the second largest viewership after Pro TV)
and Antena 3, exert significant influence in shaping political views. With an older audience than
Pro TV’s and taking an aggressive pro-government stance, Antena Group acts literally as a
political player to be reckoned with. Dan Voiculescu, its imprisoned, and then freed founder,
built his political career by using the Antena channels not only to promote his image, but to make
and break other political leaders. In addition to its television business, the group also owns a
popular radio station, Radio ZU, which is the most listened radio channel in Bucharest, as well as
print media and online portals.

The audience figures of the media operated by the telco RCS&RDS do not qualify them as a big
player on the news market: both Digi TV and Digi FM have a small audience share. But what
makes RCS&RDS relevant is the communications infrastructure they control in Romania. The
largest player on the Romanian cable market and one of the biggest mobile and broadband
providers in the country, RCS&RDS integrates media production, services and infrastructure.
Their revenue dwarfs the income of any other media company in Romania. The company owns
all the infrastructure that its competitors use. Zoltan Teszari, the founder and majority owner, is
also involved in the energy market, which usually implies a good relationship with the



government. When and if RCS&RDS will fully show its muscle in the Romanian media industry is
yet to be seen.

Being in a position where it can fund or de-fund news media companies, the Romanian
government has significant power in the country's media. It exerts influence by directly funding
the public broadcasters, TVR and Radio Romania, purchasing advertising space in the media and
using tax amnesty for certain companies late in paying their back taxes. Although TVR and Radio
Romania have very low audience figures, they still have an impact in rural areas and small towns.
They are a key source of information for small farmers and are accessible in households that
can’t afford a cable subscription, which are not in large numbers. Their radio stations are still
popular in small and mid-size towns. All that audience is valuable political capital. Moreover, the
government is in the position to control local print media via municipalities. It also has a
program of grants for minority media, which further extends its influence. Add to that its
regulatory power, through control of regulatory bodies like the National Audiovisual Council
(Consiliul National al Audiovizualului, CNA), and you have a powerful state player exerting
massive influence in the media. (For more on media regulation in Romania, see Government, Politics
and regulation in Media Influence Matrix: Romania)

The two largest publishers Ringier and Adevarul Holding, although large in their segment (they
are the most powerful print media houses in Romania and publish the two most popular tabloids
in the country), are small actors compared to the country’s key influential media.

Digital-born publications like HotNews.ro, Stiripesurse.ro and Ziare.com are small operations,
vulnerable to major market fluctuations as they rely heavily on advertising money. However,
they have influence mostly among young, affluent people.

When it comes to news consumption, the two market leaders in television, Pro TV and Antena 1,
are the most used source of information. Pro TV’s evening newscast is by far the most watched
news program, followed by Antena 1’s Observator. The popularity of Pro TV’s newscasts could be
attributed to the sensationalist nature of its programs. To a certain extent, the popularity of Pro
TV’s main news anchor, Andrea Esca (who is a brand in herself), drives the news programs’
ratings. Pro TV’s 5 p.m. newscast is particularly notorious for featuring mostly violent crimes and
dramatic life events (such as death, conflict or cases of patients with terminal diseases). In contrast
with Pro TV, which tries hard to remain apolitical, the news coverage of the Antena Group
stations, particularly Antena 3, is heavily skewed towards the current Romanian government led
by the Social Democratic Party (PSD).[26]

Pro TV has a relatively young viewership, with 65.5% of its primetime audience aged between 25
and 54 years of age.[27] The public watching Observator is slightly older with 50% of the
primetime viewership aged between 25 and 54.[28] In contrast, Romania TV has a considerably
older audience with only 14% of the viewership aged between 25 and 54 and almost two thirds of
primetime viewership over 65 years old.[29]

[26] Octavia Constantinescu, “FOTO Mesaje cu propaganda Antena 3, la procesul lui Dragnea: ‘Stop dosarelor politice!”
(PHOTO Messages with Antena 3 propaganda at Dragnea’s trial: ‘Stop political lawsuits!’), Newsweek Romania, 15 April
2019, available online at

(accessed on 6 May 2019).

[27] Petre Barbu, “Cine se uitd la Pro TV? (profilul telespectatorilor in prime-time)” (Who watches Pro TV? Profile of
viewers in primetime), Forbes, 26 February 2019, available online at
(accessed on 25 March 2019).

[28] Petre Barbu “Cine se uita la Antena 1? (profilul telespectatorilor in prime-time)” (Who watches Antena 1? Profile of
viewers in primetime), Forbes, 27 February 2019, available online

(accessed on 25 March 2019).
[29] Petre Barbu “Cine se uita la Romania TV? (profilul telespectatorilor in prime-time)” (Who watches Romania TV?
{rofile of viewers in primetime), Forbes, 27 February 2019, available online

(accessed on 25 March 2019).


https://www.forbes.ro/cine-se-uita-la-pro-tv-profilul-telespectatorilor-prime-time-133898
https://www.forbes.ro/cine-se-uita-la-antena-1-profilul-telespectatorilor-prime-time-133941
https://www.forbes.ro/cine-se-uita-la-romania-tv-profilul-telespectatorilor-prime-time-134116
https://newsweek.ro/actualitate/foto-mesaje-cu-propaganda-antena-3-la-procesul-lui-dragnea-stop-dosarelor-politice

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The ratings battle

Most popular television news programs in Romania, 2018

2]
o)
c
=
o)
i
&
Q
2
=3
@
3
@
=3
]
.
o
X
o
5
=1
2
Q
o)
ke
<
=
Q
=y
=
>
Y]
<
>

In spite of the collapse of several publications throughout the past decade, the business media in
Romania remains a vibrant sector with several key publications fighting for audiences in the
business community. One of the oldest business media is Ziarul Financiar, a newspaper run by
Mediafax, a group created by Pro TV’s founder Adrian Sarbu. Another important player on this
market is Capital, which is part of the Evenimentul is Capital publishing house. In 2009, the
business media market was joined by Forbes of the U.S. One of the youngest players is Wall-
street.ro, a business news site run by Internet Corp, company founded by Mihai Seceleanu, a
young Romanian entrepreneur who developed the firm into an internet powerhouse with
revenues in excess of €2.5m in 2017.

Most of the business publications have been profitable, relying on a staunch readership that
needs such information on a daily basis.



FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

450,000
400,000
350,000
300,000
250,000
200,000
150,000
100,000

50,000

-50,000

= 2013
m2014
‘w2015
‘w2016
w2017

12,000,000
10,000,000
8,000,000
6,000,000
4,000,000
2,000,000
0

-2,000,000

=2013|
m2014
w2015
=2016
'm2017

BP Publishing Media*, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON) Turnover (€)
34,245 7,765
100,622 22,662
56,642 12,757
52,493 11,691
417,344 91,522

-5 _0 .

Net profit (RON) Net profit (€)
5412 1227
11,648 2,623
3,160 711
2,076 462

106,558 23,367

Publisher of Forbes.ro
Source: Ministry of Finance, Romania

Internet Corp*, key financial data, 2013-2017

Turnover (RON) Turnover (€)
6,923,581 1,569,973
7,289,275 1,641,729
10,230,021 2,304,059
10,832,173 2,412,511
11,642,885 2,553,264

ol ____

Y
Net profit (RON) Net profit (€)
-615,865 -139,652
-626,330 -141,065
319,779 72,022
345,613 76,974
240,360 52,711

*Publisher of Wall-street.ro (the company runs seven other websites, focused on lifestyle and women)

Source: Ministry of Finance, Romania



Meta Ring*, key financial data, 2013-2017

5,000,000
4,500,000
4,000,000
3,500,000
3,000,000
2,500,000
2,000,000
1,500,000
1,000,000
500,000 _I
0
Turnover (RON) Turnover (€) Net profit (RON) Net profit (€)
2013 4,514,678 1,023,737 1,232,142 279,397
m2014 4,507,152 1,015,124 921,924 207,641
m2015 4,486,049 1,010,371 1,006,565 226,704
2016 4,032,734 898,159 790,093 175,967
m2017 3,858,529 846,169 684,676 150,148

*Publisher of Bursa.ro (the company runs seven other websites, not focused on news)
Source: Ministry of Finance, Romania

The high-brow media market in Romania is very poor. The taste for in-depth, intellectual
journalism has been ebbing away, the result of more profound, long-term trends that have to do
with the quality (or the lack of it) of education in the country. The few publications catering to
this intellectual public include Dilema Veche (owned by the Adevarul Holding) and Revista 22,
published by Grupul pentru Dialog Social (meaning “the group for social dialogue” in Romanian),
an NGO set up during the tumultuous days of the anti-communist revolution in December 1989.

One website with increasing influence in policymaking circles, but also in the business
community is Cursdeguvernare.ro (meaning “governance course” in Romanian), a website
founded in 2010 by journalist Cristian Grosu and his brother Antonio.

Local Media

At first glance, the Romanian local media seems to be a diverse and competitive sector with
hundreds of media outlets covering the country’s 41 counties. However, in reality, the state of
local media is far from rosy. Many of these outlets are dormant websites that haven’t been
updated in a long time. Most of the local media companies in Romania operate on small budgets,
pinching pennies everywhere they can. Only eight out of 75 prominent local media operators
mapped in this report have a yearly turnover of more than €1m. Nearly half of all 75 companies
operate with yearly budgets of less than €100,000.

Without access to advertising money disbursed centrally by the large advertising agencies, most
of the local media outlets are surviving thanks primarily to the munificence of the local
governments and oligarchs (sometimes the same) who dole out funding to media outlets as a way
to buy their coverage. In some counties, they own these media outlets directly. The newspaper
Desteptarea in Bacau, a city in Moldova, the eastern part of Romania, boasts a yearly turnover of
over €3m, a large amount for a local publication. Desteptarea’s s publisher is bankrolled by the



family of Dumitru Sechelariu, the former mayor of Bacau who died in 2013. His press operation
has since been led by his wife Laudieta.[30]

The financial sustainability of local media is hard to asses as these media outlets, particularly
newspapers, do not publish data about their circulation and distribution. Some local media such
as Gazeta de Sud, a regional paper run by a larger media holding that covers the region of Oltenia
in southern Romania, or Info Sud-Est, a local paper covering the city of Constanta, Romania’s
largest port, have been struggling in recent years to diversify their funding sources by offering
subscriptions or financing their operations from other lucrative activities.

For nationwide media groups, local media are not an attractive business at all. With the exception
of the public service broadcaster that inherited from communist times a network of local studios,
nationwide television stations do not operate stations in the regions. Those who did have been
rapidly closing them. Digi TV shut down in spring 2019 all its eight regional offices.[81] Antena 1
handed over all its local stations to Antena 3,[32] a highly controversial pro-government news
station. Small local television stations are often arbitrarily removed from the packages of the
county’s large cable companies. Often, they do not have the resources to fight cable companies
who own the distribution infrastructure that carries their programs.[33]

Most prominent local media in Romania, by turnover, 2017

Media outlet/icompany Turnover (€) County Media outlet/company Turnover (€) County
Editura Prahova 3,467 596 Prahova Observatorul de Covasna 619,232 Covasna
Desteptarea 3,292,089 Bacau Monitorul de Suceava 618,646 Suceava
Mesagerul de Covasna 1,996,484 Covasna Ziarul de lasi™ 618,444 lasi
Sibiu 100% 1,912,569 Sibiu City News 589 629 Cluj
Media Sud 1,690 696 Dolj Tribuna 578,457 Sibiu
Cuget Liber 1,511,030 Constanta Buna ziua lasi 517,345 lasi
TV Neptun 1.052.416  Constanta Viata Libera 415,482 Galati
Monitorul de Vrancea 1,021,430 Vrancea Monitorul de Botosani 396,046 Botosani
Informatia Zilei 051 443 Satu Mare Obiectiv Vocea Brailei 354 663 Braila

Evenimentul Regional al

MGKIORES 885,429 lasi Vremea Noua 320,916 Vaslui

[80] “Familia Sechelariu renunta la operatiunile in televiziune si radio, dar pastreaza ziarul Desteptarea,” (Sechelariu
family gives up its television and radio operations, but keeps the newspaper Desteptarea), Mediafax, 2 September 2014,
available online at

(accessed on 10 April 2019).
[81] Tulia Bunea, "Cele opt televiziuni regionale ale Digi24 se inchid oficial, dupa ce CNA a retras, la cerere, licentele”
(Digi24’s eight stations close officially, after CNA withdraws licenses at request), Paginademedia.ro, 26 March 2019,
available online at: (accessed on 4 April
2019).
[82] Iulia Bunea, “Statiile locale Antena 1, transformate in posturi regionale Antena 3” (Antena 1 local stations, turned into
regional stations for Antena 3), Paginademedia.ro, 2 April 2019, available online at

(accessed on 6 April 2019).

[38] Madalina Cerban, “RCS&RDS, sanctionat de CNA pentru ca nu isi retransmite propria televiziune” (RCS&RDS
penalized by CNA because it does not distribute its own television), Mediafax, 18 December 2013, available online at

(accessed on 6 April 2019).


https://www.mediafax.ro/cultura-media/familia-sechelariu-renunta-la-operatiunile-in-televiziune-si-radio-dar-pastreaza-ziarul-desteptarea-13189970
https://www.paginademedia.ro/2019/03/statiile-regionale-digi24-se-inchid-oficial
https://www.paginademedia.ro/2019/04/antena-3-are-retea-de-televiziuni-regionale
https://www.mediafax.ro/cultura-media/rcs-rds-sanctionat-de-cna-pentru-ca-nu-isi-retransmite-propria-televiziune-11765720

35 FUNDING JOURNALISM
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

*Data for 2016; **Data for 2015
Source: CMDS based on data from the Ministry of Finance

Detailed financial data about local media companies available on CMDS website:
https://cmds.ceu.edu/local-media-financial-data



https://cmds.ceu.edu/local-media-financial-data

In spite of their modest size, local media appear to be profitable businesses. In 2017, only two
local media operators netted more than €100,000; however, the same year, most of the 75 local
media mapped in this report managed to earn profits, which is an exceptional performance in a
country where journalism is struggling to survive. Nevertheless, these figures are misleading as
most of the local media outlets are artificially funded by local businesses associated with local
governments. Editors-in-chief and publishers chasing local authorities to secure annual marketing
contracts from municipalities as a way to survive have become a common practice. Recorder, a
news portal, published in 2018 a list of local media outlets funded through advertising contracts
by local councils and town halls.[84] The awards are small, ranging from a few hundreds to a few
thousands of euros monthly; however, for papers that employ a couple of journalists any cash is
important as it helps them cover their salaries.

On top of all these financial problems, local media are facing other forms of pressure. They
include lawsuits (that small media outlets can’t afford), financial and tax inspections, and outright
threats and intimidation. Notable examples of local media outlets persecuted for doing
investigative work include Liber in Teleorman[35], Vrancea 24 and Timpul de Valcea.[36]

In many cases, local media are used by their owners as tools to promote their business or personal
interests. In Iasi, Romania’s fourth largest city by population, located in the eastern part of the
country, Ghiocel Asimionesei, owner of the newspaper Buna Ziua lasi, has been reportedly using
his position to gain favors from the city hall.[87] In Baia Mare, the capital city of the Maramures
county in northwestern Romania, the director of Axa News MM, Corin Chereches, has been using
his media to boost his political career. He was member of the local council and held top positions
in the Democratic Liberal Party (PDL). The deals between Axa News MM and the Baia Mare city
council were eventually investigated by the local anti-corruption watchdog.[38]

In such an environment where local politicians and oligarchs collude with publishers and media
owners, local media are immediately affected by their owners’ problems. In Brasov, a city in
central Romania, the media group Mix is facing extinction following mounting financial
problems and accusations of corruption surrounding its owner, Aristotel Cancescu, a former MP
and head of the local council in Brasov. In late 2018, the building that shelters the group’s
headquarters in Brasov was auctioned off by the tax authorities as Cancescu incurred debts worth
RON Im to the state budget.[39] A year earlier, Cancescu was indicted for tax evasion in a case

[84] Iulia Marin, “Presa locald, cumparata cu bani publici: milioane de euro pe ode, emisiuni aranjate si felicitari” (The
local press bought with public money: millions of euros for praises, commissioned shows and greetings), Recorder, 14 May
2018, available online at:
, accessed on 6 April 2019.
[35] Teleorman is the residence of the current leader of the Social Democratic Party (PSD), Liviu Dragnea, a county place
from where he runs most of his businesses, and hence a rich area for investigations.
[86] Initiativa pentru o Justitie Curata (IC]), “Abuzuri ale Puterii impotriva presei locale” (Abuse of Power against the local
press), November 2018, available online at: (accessed
on 6 April 2019).
[87] Cezar Moraru, “Tupeul lui Asimionesei in fata lui Chirica: vrea bloc cu 6 etaje pe o palma de teren” (Asimionesei’s
gumption in Chirica’s face: he wants a block of flats with six floors on a plot of land), ReporterIS, 16 August 2018, available
online at
(accessed on 15 April 2019).
[38] “Corin Chereches, audiat la DNA Cluj pentru legaturile cu Primaria Baia Mare” (Corin Chereches, interrogated by
DNA Cluyj for links with the Baia Mare City Hall), Ziar MM, 20 June 20138, available online at
(accessed on 12 April 2019).
[89] Ionut Dinca, “Sediul trustului de presa Mix, scos la vanzare de Fisc, dupa ce firma lui Aristotel Cancescu a acumulat
datorii de peste 1 milion de lei la bugetul de stat” (The headquarters of the press group Mix, put up for sale by the Tax
Office, after the company of Aristotel Cancescu accumulated debts of over RON Im to the state budget), BizBrasov, 30
December 2018, available online at
(accessed on
12 April 2019).


https://recorder.ro/presa-locala-cumparata-cu-bani-publici-milioane-de-euro-pe-ode-emisiuni-aranjate-si-felicitari/
http://reporteris.ro/iasi/item/86419-tupeul-lui-asimionesei-%C3%AEn-fa%C8%9Ba-lui-chirica-vrea-bloc-cu-6-etaje-pe-o-palm%C4%83-de-teren.html?start=3050
https://ziarmm.ro/corin-chereches-audiat-la-dna-cluj-pentru-legaturile-cu-primaria-baia-mare/
https://justitiecurata.ro/abuzuri-ale-puterii-impotriva-presei-locale/
https://www.bizbrasov.ro/2018/12/30/sediul-trustului-de-presa-mix-scos-la-vanzare-de-fisc-dupa-ce-firma-lui-aristotel-cancescu-acumulat-datorii-de-peste-1-milion-de-lei-la-bugetul-de-stat/

involving his media companies.[40] Eventually, one of the media assets owned by Mix, Radio
Brasov, was taken over by the public radio.[41] Cancescu, one of Romania’s most corrupt
politicians, has been arrested several times and is being investigated in several corruption-related
cases that are likely to put him behind bars for years.

In a separate case, the media group controlled by a group of businessmen, former journalists,
close to Radu Mazare, the former mayor of Constanta, is also crumbling. They include Telegraf,
one of the oldest local dailies in Romania, set up back in 1992, and the television station TV
Neptun. The companies running the two outlets are controlled by Sorin Gabriel Strutinsky, one
of Mazare’s close friends. Telegraf became insolvent in 2017,[42] and SOTI Cable Neptun, the
operator of TV Neptun, a year earlier.[43] In December 2017, Strutinsky was sentenced to seven
years in prison in a corruption case. After several years as editor-in-chief at Telegraf, Mazare
devoted his career to politics, serving for many years as MP and mayor of Constanta. Faced with
corruption-related suits, Mazare fled Romania in the end of 2018, settling in Madagascar.

Most prominent local media in Romania, by net profit, 2017

Media outlet/company Net profit (€) County Media outlet/company Net profit (€) County
Telegraf 107,869 Constanta Redesteptarea 21,783 Timis
Evenimentul Regional al :

) 101,272 lasi Observatorul Prahovean 21,734 Prahova
Moldovei ’
Sibiu 100% a7 657 Sibiu Ziarul de Bacau 21,450 Bacau
Monitorul de Botosani 96,569 Botosani Monitorul de Suceava 20,473 Suceava
Monitorul de Vrancea 54,126 Vrancea City News 19,117 Cluj
Desteptarea 51,672 Bacau Gazeta Oltului 19,010 Olt
Informatia Zilei 44 370 Satu Mare BizBrasov 18,311 Brasov
Gazeta de Cluj 26,352 Cluj Ziarul Actualitatea 17,874 Timis
Mesagerul de Covasna 24 886 Covasna Eveniment de Olt 16,821 Olt
Arges Expres Press 24709 Arges JurnalMM 15,473 Maramures
Opinia Timisoarei 24 578 Timis Graiul Maramuresului 13,009 Maramures
Delta 22515 Tulcea Ziarul de Vrancea 12,791 Vrancea

[40] Ovidiu Vranceanu, “Aristotel Cancescu si fratele sdu, trimisi in judecata in dosarul licentelor Mix. Prejudiciul a fost
fixat la 18,027 milioane de lei, peste doua treimi din aceasta suma fiind doar dobanzi si accesorii pentru neplata taxelor in
momentul tranzactiei” (Aristotel Cancescu and his brother, indicted in the Mix licenses case. The damage was estimated at
RON 18.027m, more than two-thirds of the sum being just interest and additional charges for not paying taxes during the
transaction), BizBrasov, 5 April 2017, available online at

(accessed on 12 April 2019).

[41] “Radio Romania Brasov, construit pe scheletul ,fugarilor” din Radio Brasov si Mix TV. De data asta, angajatii sunt
platiti pe bune din bani publici” (Radio Romania Brasov, built on the scaffolding of the “fugitives” from Radio Brasov and
Mix TV. This time, the employees are truly paid from public money), BizBrasov, 1 March 2019, available online at

(accessed on 12 April 2019).

=

[42] Iulia Bunea, “Ziarul Telegraf, din Constanta, a intrat in insolventd” (The newspaper Telegraf, from Constanta, entered
insolvency), Paginademedia.ro, 14 July 2017, available online at
(accessed on 12 April 2019).
[43] Petrisor Obae, “Neptun TV, postul lui Strutinsky, prietenul lui Mazare, in insolventa” (Neptun TV, Strutinsky’s station,
Mazare’s friend, insolvent), Paginademedia.ro, 19 April 2016, available online at
(accessed on
12 April 2019).


https://www.bizbrasov.ro/2017/04/05/aristotel-cancescu-si-fratele-sau-trimisi-in-judecata-in-dosarul-licentelor-mix-prejudiciul-a-fost-fixat-la-18027-milioane-de-lei-peste-doua-treimi-din-aceasta-suma-fiind-doar-dobanzi-si-accesorii/
https://www.bizbrasov.ro/2019/03/01/radio-romania-brasov-construit-pe-scheletul-fugarilor-din-radio-brasov-si-mix-tv-de-data-asta-angajatii-sunt-platiti-pe-bune-din-bani-publici/
https://www.paginademedia.ro/2017/07/ziarul-telegraf-din-constanta-a-intrat-in-insolventa
https://www.paginademedia.ro/2016/04/neptun-tv-postul-lui-strutinsky-prietenul-lui-mazare-in-insolventa

38 FUNDING JOURNALISM
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

*Data for 2016; **Data for 2015
Source: CMDS based on data from the Ministry of Finance

Detailed financial data about local media companies available on CMDS website:
https://cmds.ceu.edu/local-media-financial-data



https://cmds.ceu.edu/local-media-financial-data

Hungarian-Language Media

The Hungarian-language media in Romania serves around 1.2 million ethnic Hungarians, most of
them living in Transylvania, a region in central and western Romania bordering Hungary.
Hungarian-language media is a vibrant sector targeting all major cities in Transylvania, including
Cluj-Napoca, Oradea, Targu Mures and Miercurea Ciuc. Cluj-Napoca is the region’s media center
for Hungarian-language media hosting the most read daily and weekly (Erdélyi Naplé, Kronika,
Szabadsag) and the most prominent online portals (Transindex, Maszol, F6tér).

As none of these publications are members of the Romanian Bureau for Transmedia Audit
(BRAT), a circulation audit body, data about their audience are lacking. Only the publications
belonging to the publisher Inform Media Press are being audited. Their Hungarian-language
daily Bihari Naplo is faring very well, having the second largest circulation in Romania on the
non-tabloid print media segment.

The Hungarian media in Romania is mainly operating on state funding coming from both the
Romanian and Hungarian governments, either funds earmarked by the Romanian state to
support its national minorities or, more recently, cash from the Hungarian state to support
Hungarian media in neighboring countries. The financial support of Hungarian-language media
abroad was initially a project supported by Lajos Simicska, a media mogul who was a friend of the
Hungarian Prime Minister Viktor Orban until they bitterly argued in 2015. Following the spat
with Orban, Simicska lost access to power and resources, which had dramatic consequences for
the Hungarian-language media in Transylvania as funding from Budapest was halted. One of the
biggest companies on the Hungarian-language media segment in Romania, Udvarhelyi Hirado,
which was heavily funded through the Simicska scheme, went bankrupt in 2017 after finances
from Hungary stopped coming. Media outlets such as Kronika, Erdélyi Riport and Féter were
part of Udvarhelyi Hirado. After Udvarhelyi Hiradé went bankrupt its publications continued to
appear under different ownership. They now receive money from the Hungarian state.[44]

From Budapest, with love

Prominent publishers of Hungarian-language media in Romania, 2017

Turnover Humioe of
Publication Type Location Publisher ! employees,

RON, 2017

2017

Szabadsag daily Cluj-Napoca Szabadsag 981,757 24
Transindex.ro online Cluj-Napoca Média Index Egyesulet 452 132 4
Erdely Naplo, Erdelyripori.ro, Kronika weekly, online, daily Cluj-Napoca Prima Press 417,818 5
Foter.ro online Cluj-Napoca Varjuvar Kiadé n/a n/a
Maszol.ro onling Cluj-Napoca Progress Alapitvany n/a n/a

n/a: not available
Source: Romanian Ministry of Finance

Hungarian media companies are small operations. One of the biggest is the regional daily
Szabadsag, which has 24 employees and a turnover of RON 981,757 (€215,297), according to data
from 2017, the latest available. It netted less than €10,000 in 2017. However, the average

[44] Zoltan Sipos, “Az égbdl pottyant 1,45 milliard: itt az Erdélyi Médiatér Egyestilet tamogatdi okirata” (The 1.45bnthat
dropped from the sky: here are the Erdélyi Médiatér Association’s supported organizations), Atlatszo.hu, 9 February 2019,
available online at

(accessed on 15 March 2019).


https://atlatszo.ro/2018/02/09/az-egbol-pottyant-145-milliard-itt-az-erdelyi-mediater-egyesulet-tamogatoi-okirata/

Hungarian-language news media in Romania operate with an annual budget of around RON
400,000, which is roughly €90,000. Hence, the support from the Hungarian government is
crucial for these outlets to survive. The government of Fidesz-MPP, the populist, national-
conservative party of Prime Minister Orban, allocated in 2017 a total of €4.5m to a foundation
whose mission is to support Hungarian-language media outside Hungary.[45] The support from
the Hungarian government to a media outlet in Transylvania thus ranges in most cases between
€30,000 and €60,000 yearly,[46] which for a publication living on €100,000 a year is essentially
a lifeboat.

The most obvious danger of this funding model is the exposure to censorship that it creates. The
current Hungarian government is notorious for muzzling critical press in its own country by
closing or buying media outlets. Its expansion in Romania can only raise concerns that the
government’s actual purpose is to control the Hungarian minority and use their votes in elections
(as most of the ethnic Hungarians in Romania hold Hungarian passports).

Moreover, funding from the Hungarian government is not a sustainable model as it is linked with
and influenced by changes in the political regime in Hungary. As in the case of Udvarhelyi
Hirado, even personal conflicts between people in power in Hungary are enough to shut down a
business.

Similar concerns are related to the financial support coming from the Romanian state, which
provides an equally unsteady source of financing. Reliability on one or two of these major
sources of funding makes the Hungarian-language media in Transylvania extremely vulnerable
to any changes in the long run.

Key Funders

Non-Governmental Funders

Advertising

The Romanian advertising market has experienced steady growth in the past few years,
exceeding €412m in 2017. This trend was expected to continue in 2018.[47] Other sources of
revenue for the media include state support in the form of direct subsidies for the public service
broadcaster or state advertising (see more in State Funding in this chapter); revenues from cable
companies in the form of fees for including television channels in their cable packages; direct
support from readers (in the form of purchase of newspapers and subscriptions); and, to a lesser
extent, grants and private donations.

Advertising continues to be the largest non-government source of funding for the news media in
Romania. Television dominates the advertising market in Romania, accounting for more than
two-thirds of the total ad spend. Second comes digital, at a distance though, with some 18% of the
ad market. The biggest decline in ad revenue during the past decade has been experienced by
print media, its share in the total ad spend going down to a paltry 8% in 2017.

[45] Zoltan Sipos, “Magahoz édesgette a Fidesz az erdélyi magyar online sajtot” (Fidesz sweetened the Transylvanian
online media), Atlatszo.hu, 5 June 2017, available online at
(accessed on 15 March 2019)
[46] Zoltan Sipos, Fidesz sweetened the Transylvanian online media, cit.
[47] Reports for 2018 have not been published at the time of writing (March 2019).


https://atlatszo.ro/2018/02/09/az-egbol-pottyant-145-milliard-itt-az-erdelyi-mediater-egyesulet-tamogatoi-okirata/

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Advertising market, breakdown by sector, % of total ad spend, 2015-2017

2015

Out-of-home
(OOH), 9%
Radio, 4%

Print, 5%

Digital, 18% TV 04%

Total ad spending:
€ 322m

2016

Out-of-home

] (OOH), 7%
Radio, 6%

Print, 4%

Total ad spending: Digital, 18% TV, 65%
€ 366m

2017

Qut-of-home

A (OOH), 7%
Radio, 6%

Print, 3%

Digital, 18%

Total ad spending:
€412m

Source: Media Fact Book (2016-2018)[48]

[48] Reports available online at http://www.mediafactbook.ro/ (accessed on 25 March 2019).


http://www.mediafactbook.ro/

The biggest advertisers in Romania are large pharmaceutical companies, mobile and
telecommunication companies, cosmetics and hygiene product manufacturers, retailers and
banks.[49]

Ad spenders

The largest advertisers in Romania, 2017

Industry (key spenders)

Big pharma (Zdrovit, Sandoz, Biofarm) &

Mobile and telecommunication (Telekom, Vodafone) 43

W

Cosmetics and hygiene (Zdrovit, Beyersdorf, L'Oreal) 2

30

Retailers (Lidl, Carrefour, Penny Market)

Banking (ING, BCR, BRD) p e

0 10 20 30 40 S50 60

Industry, total (€m)
Source: Media Fact Book, 2018

It is unusual for advertisers or their clients to directly intervene to influence content in the news
media. There have been instances where advertisers have reacted to extreme politicization of
various television stations. Such was the case of Antena 3 and Romania TV, two channels founded
and controlled by people close to the government, that were boycotted by a spate of large
advertisers as a response to the politically skewed coverage of the 2017 anti-government protests.
[50] In January 2017, both channels saw their major advertisers withdraw their commercials from
primetime following increased pressure from the public who regarded these two channels as a
source of government propaganda. Although the measure was short-lived, it did impact the
stations significantly. The number of ads per day on Antena 3 dropped from an average of 500 in
January 2017 to 160 on 7 February 2017. Romania TV saw a less radical, but still significant fall
from 500 ads per day to 290.[561] Although it was meant to be a PR move rather than a political
statement, the advertisers’ boycott inadvertently politicized the role of big advertising spenders,
revealing the power that they hold over the media, even if they rarely exercise it in this fashion.

[49] See similar trends in the Media Fact Book 2017 and 2016.

[50] Costin Ionescu, “Cum resimt Antena 8 si Romania TV presiunea revoltei anticoruptie. Ce functioneaza si ce nu
impotriva abuzurilor TV” (How Antena 8 and Romania TV feel the pressure of the anti-corruption revolt. What works and
what doesn’t against abuses of television stations), HotNews.ro, 12 February 2017, available online at

(accessed on 25 March 2019).

[51] Petrisor Obae, “Numarul de reclame pe Antena 8 si Romania TV a scazut dramatic. Cate spoturi au avut ieri” (The
number of ads on Antena 3 and Romania TV declined dramatically. How many commercials they had yesterday),
Paginademedia.ro, 8 February 2017, available online at

(accessed on 24 March 2019).


https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-21605668-analiza-cum-resimt-antena-3-romania-presiunea-revoltei-anticoruptie-functioneaza-nu-impotriva-abuzurilor.htm
https://www.paginademedia.ro/2017/02/numarul-de-reclame-pe-antena-3-si-romania-tv-a-scazut-dramatic-cate-spoturi-au-avut-ieri

A much more insidious way in which advertisers shape content production is by imposing their
expectations about the audience, both in size and profile. Media always seek to reach a group
defined as “the commercial public” (the public with ages between 18 and 49) as they hold the
biggest purchasing power in most countries, Romania included. But due to a series of factors such
as aging of the Romanian population combined with increased financial insecurity among people
younger than 30, the “adult” media-targeted public is being reconfigured to include older people
with higher purchasing power. Aleksandras Cesnavicius, Pro TV’s CEO, said in 2018 that changes
in programming and content to adapt to a different public in order to satisfy the demands of
advertisers were being observed.[52]

The Romanian online advertising market has been growing fast, but it remains heavily
dominated by Google and Facebook. In 2017, the two companies controlled some 66% of the
€73m online advertising market in Romania.[563] That has major implications for the Romanian
journalism as 88% of Romanians use the internet as a source of news, and 667% of these users are
known to consume news on social media. The dominance of the American technology companies
strips local online media of a significant amount of resources.

Philanthropies

Philanthropy funding in Romanian journalism is very small and has not had any tangible impact
on journalism or media freedom.

Since 2009, Media Impact Funders, a donor association, counted only some US$ 2.1m in foreign
donor money invested in media in Romania. Of that, US$ 1.8m was spent on news production
and the rest on media policy and access-related projects. Bucharest dominates with most of the
donor funding (US$ 1.9m) concentrated in organizations based there. The largest funder by far is
EEA and Norway Grants, a government initiative financed by the states of Liechtenstein, Iceland
and Norway, which has spent some US$ 1.8m in the Romanian media since 2009. Other foreign
donors present in Romania include Arcus Foundation, a charity with offices in the U.S. and U.K,,
focused on the rights of the LGBTQ people, National Endowment for Democracy (NED), a U.S.
Congress-funded body, and Wikimedia Foundation, a San Francisco-based NGO that hosts
Wikipedia and funds knowledge-sharing projects.

There is no local philanthropy money in the Romanian media. Only a few privately owned
companies now and then finance journalism projects. For example, Avon, a cosmetics maker, has
been offering small funds (couple of thousands of euros) to journalists to cover specific topics
such as domestic violence.

A bigger initiative is Fundatia9 (The Foundation9), established in 2015 by BRD - Groupe Société
Générale, a bank, to finance cultural and educational projects, some of which are journalism-
based. The bank is funding Scena9 and Scoala9, a cultural journalism platform and its education-
focused sister platform, and is planning to launch more content platforms.

[52] Tulia Bunea, “INTERVIU. Aleksandras Cesnavicius, seful Pro TV, despre decizia postului de a renunta la Europa
League si Champions League: Am ales ,jucariile” pe care le-am considerat mai puternice si cu potential mai mare de
audienta” (Interview. Aleksandras Cesnavicius, the Pro TV boss, about the decision of the station to give up Europa League
and Champions League: We chose the “toys” that we considered powerful and with a greater audience potential),
Paginademedia.ro, 28 August 2018, available online at

(accessed on 25 March 2019).

[563] (2018). . Bucharest: Initiative.


https://www.paginademedia.ro/2018/08/aleksandras-cesnavicius-ceo-pro-tv-grila-toamna-2018
http://www.mediafactbook.ro/

A notable initiative that has attracted the participation of 24 media outlets, both local and
national, is PressHub. Run by Freedom House Romania, a local office of the U.S.-funded NGO
Freedom House, PressHub is envisaged as an “innovative and independent press network” and “a
hub for excellence in journalism.” PressHub has initiated a series of investigations with fairly high
impact in society such as Justitiecurata.ro (meaning “clean justice” in Romanian), a platform
covering corruption. Freedom House Romania has been attracting funding from government
agencies and private foundations to finance its projects.

State Funding

The state plays an important role in funding news media in Romania mostly through the
allocation of budget subsidies to the country’s public service media company and state
advertising purchases.

The Romanian public service media, consisting of a television broadcaster (TVR) and a radio
station (SRR), have experienced multiple changes in the last three years. In 2016, the Social
Democratic Party (PSD)-led government approved cancelation of 102 non-fiscal taxes, which
included the “radio and television tax” (as license fee is known in Romania). The revenue from
this tax was the main source of funding for the public service television and radio broadcasters.
At the time of its cancelation, it was less than €2/month per household and €7/month for
companies. Scrapping the tax effectively turned the public service media from a public-funded
institution into a state-financed institution as the government funds the broadcaster directly from
its budget. In practice, the elimination of the tax did not ease the financial burden that the two
companies supposedly represented for the Romanian households, which was the main argument
used by the government to bin the tax. The measure only moved the source of funding directly
into the hands of the government.

The public service television has six nationwide channels, an international channel (TVR
International) and a channel serving the neighboring Republic of Moldova (TVR Moldova) where
Romanian language is spoken by most of the population. TVR also runs six local stations. The
broadcaster’s flagship channel, TVR 1 has been on a steady 8th position in the audience charts
since 2016 with a very small audience. The radio broadcaster, SRR is a complex operation led by
Radio Romania Actualitati, a channel focused on news and current affairs. In addition, SRR has
six local studios, two culture-focused stations, a channel airing internationally, and its own news
monitoring agency known as Rador.



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Public media accounts

Income of public service media in Romania, 2015-2018

Television

Radio

n/a: not available
Source: TVR and SRR annual reports, Romanian Ministry of Finance[54]

A large proportion of the budget of both TVR and Radio Romania comes directly from the state
budget. Their budgets are comparable with some of the largest commercial television stations.
For 2018, TVR received from the state budget a total of RON 440m, which is higher than
Antena’s annual turnover, for example. Radio Romania’s annual budget dwarfs the revenue of
any commercial radio station in the country. Some of the large commercial radio channels
generate only some 10% of Radio Romania’s yearly budget.

Advertising is for both TVR and Radio Romania a marginal source of income accounting for less
than 10% of their yearly income. The consequences of the broadcasters’ financial dependence on
state funding are increasingly being felt. Journalists at the public media have to face insults from
their management for things such as critical reporting about members of the ruling party,[55] for

[54] Radio Romania, reports available online at http://www.srr.ro/RadioRomania/rapoarte-20 (accessed on 21 March 2019);
Romanian Television (TVR), reports available online http://www.tvr.ro/raport-de-activitate.html#view (accessed on 21 March
2019). For the 2018 budget, see Ministry of Finance data available online at http://www.mfinante.ro/pagina.html?
categoriebunuri=legea-bugetului-de-stat-pe-anul-2018,repartizare-pe-trimestre-buget-2018&pagina=domenii&menu=Buget
(accessed on 21 March 2019).

[55] Catalin Tolontan, “Existd inregistrari in care conducerea TVR ii insulta pe jurnalisti pentru ca sunt critici la adresa
Puterii!” (There are recordings in which TVR’s leadership insults journalists for being critical about the Power!), Romania
Curata, 2 May 2018, available online at http://www.romaniacurata.ro/exista-inregistrari-in-care-conducerea-tvr-ii-
insulta-pe-jurnalisti-pentru-ca-sunt-critici-la-adresa-puterii/ (accessed on 25 March 2019).


http://www.tvr.ro/raport-de-activitate.html#view
http://www.mfinante.ro/pagina.html?categoriebunuri=legea-bugetului-de-stat-pe-anul-2018,repartizare-pe-trimestre-buget-2018&pagina=domenii&menu=Buget
http://www.srr.ro/RadioRomania/rapoarte-20
http://www.romaniacurata.ro/exista-inregistrari-in-care-conducerea-tvr-ii-insulta-pe-jurnalisti-pentru-ca-sunt-critici-la-adresa-puterii/

not inviting enough ministers to their talkshows[56], and for objectively covering anti-
government protests.[57]

Nevertheless, the revenue and infrastructure of the public service media do not help the two
broadcasters achieve high ratings. Both broadcasters have fairly low audience shares, with the
radio (mostly thanks to its local stations) having a bigger presence in people’s homes than TVR's
channels. Much of the predicament TVR is in has been caused by the extreme politicization of
the station, which has intensified after it became fully funded by the state. The appointment of
its management by Parliament via the lawmaking body’s media committee also contributes to
the station’s capture. In addition, the boards of both broadcasters can be dismissed if their annual
report is not approved by Parliament. The mechanism is used quite often, which was the reason
why only one board (whose tenure should last four years) has finished its mandate since 1990.

On top of TVR and Radio Romania, the state also allocates subsidies to Agerpres, the Romanian
state-owned newswire. Although its budget is much smaller than what TVR and Radio Romania
receive, it is still substantial for a media organization operating in the current environment. In
2018, the government doled out some RON 20.4m (€4.4m) to Agerpres.

The government also spends money in the media in the form of advertising, a practice that has
been used to reward or punish media outlets for how they covered the authorities and their
friends. In recent years, however, budget cuts have forced authorities to slash their marketing
and advertising budgets as well, according to local experts interviewed for this report. However,
data about state advertising spend has not been made public for more than seven years.

[56] “Un interviu acordat de Ciolos pentru ,Viata satului” NU a mai fost difuzat de TVR. Gorghiu acuza sefimea PSD” (An
interview given by Ciolos for “Life of the Village” show has NOT been broadcast by TVR. Gorghiu accuses the PSD
bosses), Gandul, 27 November 2016, available online at
(accessed on 25 March 2019).

[57] Petrisor Obae, “AUDIO. Fabulos jurnal la Radio Romania: opt stiri cu opt ministri! In plus: cum a fost "dezamorsata"
stirea cu protestul Vrem Autostrazi” (AUDIO. Fabulous news bulletin at Radio Romania: eight news pieces with eight
ministers! Moreover: how was “defused” the news about the protest We Want Motorways), Paginademedia.ro, 19 March
2019, available online at

(accessed on 25 March 2019).


https://www.paginademedia.ro/2019/03/audio-fabulos-jurnal-la-radio-romania-opt-stiri-cu-opt-ministri-stirea-cu-protestul-vrem-autostrazi-dezamorsata
https://www.gandul.info/politica/un-interviu-acordat-de-ciolos-pentru-viata-satului-nu-a-mai-fost-difuzat-de-tvr-gorghiu-acuza-sefimea-psd-16007389

FUNDING JOURNALISM

7,
» CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu

Postal address:
Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest Attribution 3.0 Unported
Hungary (CCBY 3.0)



