47,
CENTER FOR

SEPTEMBER 2018 > e

CEU SCHOOL
OF PUBLIC
POLICY

Media Influence
Matrix:
Czech Republlc

Published by CEU Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2018



About CMDS

The Center for Media, Data and
Society (CMDS) is a research center
for the study of media,
communication, and information
policy and its impact on society and
practice. Founded in 2004 as the
Center for Media and Communication
Studies, CMDS is part of CEU’s School
of Public Policy and serves as a focal
point for an international network of
acclaimed scholars, research
institutions and activists.

CMDS ADVISORY BOARD

Clara-Luz Alvarez
Floriana Fossato
Ellen Hume
Monroe Price
Anya Schiffrin
Stefaan G. Verhulst

About the Author

Marius Dragomir is the Director of
the Center for Media, Data and
Society. He previously worked for the
Open Society Foundations (OSF) for
over a decade. Since 2007, he has
managed the research and policy
portfolio of the Program on
Independent Journalism (PI]),
formerly the Network Media Program
(NMP), in London. He has also been
one of the main editors for PIJ's
flagship research and advocacy
project, Mapping Digital Media, which
covered 56 countries worldwide, and
he was the main writer and editor of
OSF’s Television Across Europe, a
comparative study of broadcast
policies in 20 European countries.

7,

- CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Oktober 6 str.
number 7, Room 210

Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu



ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the
Media & Power Research Consortium, which consists of local as
well as regional and international organizations. The consortium
members are academic institutions (universities and research
centers), NGOs, journalism networks and private foundations.

ADVISORY BOARD
]

* Special Advisor: Dean Starkman

* Media Management and Economics: Philip M. Napoli
* Research and methodology: Amy Brouillette

* Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
* Civil Society & Technology: Kate Coyer

* Policy: Francesca Fanucci

» Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

CMDS TEAM
1

* Marius Dragomir, director

* Editorial consultant: Tom Popper

* Research: Eva Bognar, Dumitrita Holdis
* Design and outreach: Anna Orosz

» Coordinator: Mihaela Groza


https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium

MEDIA INFLUENCE MATRIX: CZECH REPUBLIC
FUNDING JOURNALISM

FUNDING JOURNALISM

Sources of Funding 4
Shifts in Journalism Funding 4
Popular News Media 6
Consumption Trends 7

Key players 9
Funding Trends 19
Influential News Media 29
Key Funders 32
Non-governmental Funders 32
State Funding 35

V)
—
<
Lil
—
<
O
UV
Ll
O
Ll
]
oo
<
—




SOURCES OF FUNDING

Shifts in Journalism Funding

During the past decade, the Czech media
market has undergone major shifts that
have radically changed the country’s
journalism. Much of that was caused by
technology. But changes in the country’s
media ownership played an equally big
role.

It all started in 2008 with Zdenek Bakala, a
coal magnate, who acquired the publishing
house Economia from its German
publisher, the Verlagsgruppe Handelsblatt
group. No more acquisitions were made
for the next several years as the economic
crisis wreaked havoc on the country’s
advertising and media industry. But to
some of the country’s mighty financiers
and oligarchs, the crisis, in fact, brought
about opportunities. Hobbled by the
economic downturn, many media
companies suddenly became an easy prey
for financially powerful oligarchs. By
taking over nearly all major media
businesses during the past five years, they
sounded the death knell for foreign
ownership in the Czech media.

First, in 2013, Andrej Babis, owner of the
Agrofert manufacturing colossus, bought
Mafra, publisher of the dailies Metro,
Mlada fronta Dnes and Lidove noviny,
three of the country’s most coveted daily
newspapers. That marked the exit from
the Czech market of the German owned
media group Rheinisch-Bergische
Verlagsgesellschaft (RBVG). A year later,
Daniel Kretinsky bought one of the most
profitable publishing businesses in the
country, the Swiss-German owned Ringier
Axel Springer Media, which runs the
tabloid Blesk (the best-selling daily in the
country), and a shoal of magazines.
Kretinsky worked as a lawyer for the
financial group J&T.

The same year, another powerful financial
group, Penta Investments of Slovakia, took
over Vltava-Labe-Press, a media house
owned by another German publisher,
Verlagsgruppe Passau.

Add to the mix Jaromir Soukup (a pugilist-
turned-journalist who has built a media
house comprising TV Barrandov and several
print media), and GES group controlled by
the investor Ivan Zach (which runs Prima
TV and a commercial radio operator), both
active supporters of the President Milos
Zeman and his political coterie, and you
have a picture of a highly concentrated,
politicized and instrumentalized media
market where independent journalism is
hardly surviving.

Except for TV Nova (which several oligarchs
are planning to buy from the American
owned group CME), a few smaller print
titles and radio stations, and the public
broadcaster (whose situation can change
anytime depending on how political winds
blow), there is not much left outside the
oligarchs’ sphere of influence.

And things do not improve. With Babis
appointed prime minister in 2017 and
oligarchs further expanding their media
houses, independent journalists have a
tough row to hoe.



SOURCES OF FUNDING

However, some stand pat. An increasing number of journalists, mostly those who started
their careers in the 1990s, have been leaving their jobs in droves to launch their own news
businesses. At least seven such new initiatives are still alive and kicking. Some boast large
audiences (Echo24.cz), others pioneer innovative advertising models (Reporter). But most of
them are still struggling to turn a profit. In particular, those relying on grants are the most
vulnerable.

Fighting against the large media houses will be an uphill battle if some bigger players or
investors do not step in. Seznam.cz, the biggest Czech technology company, made the first
move. It has been constantly stepping up its investment in the news media. It bought a stake
in Pravo, the sole daily outside the oligarchs’ control, and launched in early 2018 its own
television channel.

But much more is needed to beat the financial and political power of oligarchs. Some
journalists put their hopes in Czech TV, the country’s public broadcaster whose news output
is generally praised for its objectivity. The station has built a good reputation as one of the
few public broadcasters in eastern Europe succeeding in staving off political pressures.
However, as much of the decision power about the station’s finances and management rests
with Parliament, its independence is always in harm’s way.



SOURCES OF FUNDING
SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

The key influencersinthe largest
mediainthe Czech Republic

Direct & Prominent news media assets Annual
indirect Operator '"Z%Té‘e
influence TV Radio Print Online (CZK m)
Government Czech TV & CT(6 CRo (23 iRozhlas.cz 9114
, channels) channels) ct24.ceskatelevize.cz >’
Czech Radio
CME TV Nova = TV Nova(7 th.cz 4.654
channels)
; Seznam.cz
Helifreak Seznam.cz Seznam TV '
Pravo Novinky.cz, 3,703
Super.cz
GES Denemo Prima TV (6 = Radio United 3,076
; Broadcasting
Media channels :
) (6 radios)
Metro, Mlada iDnes.cz,
. . . fronta Dnes, Lidovky.cz,
Andrej Babis Mafra Radio Impuls | igove noviny. Iéx(r)Jre)s/. o 2,631
Tema
Penta Vitava Labe Denik Denik.cz 1847
Investments Media '
Daniel Czech Media FE\liropa 2’1 Blesk, Ahal, BleSRk-%Z,Zive-CZ- 1102
. rekvence 1, .cz,
Kretinsky Invest VZet E15, Reflex El?_(ciz ’
Aktualne.cz,
Zdenek ) Hgspodarske Centrum.cz,
Economia noviny, Respekt, Penize.cz, 811
Bakala Ekonom iHned.cz
Jaromir Empresa TV Sedmicka
» Tyden.cz 363

Source: CMDS, 2018



SOURCES OF FUNDING
SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA

Consumption Trends

Czechs are ravenous news consumers. More than three quarters of people read news online,
according to data from Eurostat. In 2017, some 77% of Czechs read news, a spectacular jump of
10 p.p. compared to the year before. The year 2017 also marked a high record of news
consumption among regular internet users: some 91% of the regular Czech internet users read
news on the internet or in a newspaper or magazine.

All individuals

the ews

2013 2014 2015 2016 2017
@

Czechs who used the internet in the past three
months

Share of individuals (%) reading
online news sites, newspapers or

news magazines in the Czech
Republic, 2013-2017

Source: Eurostat, 2018

Television dominates the news market in the Czech Republic. Some 95% of all households in
the country own a television set, according to data gathered by Nielsen Admosphere for the
Association of Television Organisations (ATO), a local industry association.

Howbeit, Czechs spend a lower amount of time in front of TV screens than many of their
European peers. In 2016, they spent three hours and 28 minutes on average watching
television, which was more or less the same as in the year before, according to Eurodata TV
Worldwide.(1) That is less time than in large television consumption nations such as
Romania or Bosnia & Herzegovina, and even than in average TV-consuming markets like
Slovakia where people watch TV for nearly four hours a day.

Internet television is even less appealing to Czechs. In 2017, only 7% of Czechs watched
television online every day or almost every day, which was more or less the same as in 2016,
according to data from the European Commission. That places Czech Republic among the
smallest consumers of television online in Europe. Only Bulgaria and Greece fared worse.

Radio has a healthy listenership in the Czech Republic, but it is less popular than television.
Some 45% of Czechs said that they listened to radio every day or almost every day in 2017,
according to data from the European Commission. That is 5 p.p. less than the EU average. In
total, some 93% of Czechs listened at least once to radio in 2017.

1 Data available here: http://marcommnews.com/wp-content/uploads/2017/09/TVKF-2017-Magazine_low.pdf



SOURCES OF FUNDING
SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA

The most dramatic slump in recent years in the Czech media has been experienced by the
print media industry. Only 13% of Czechs said that they read print press every day in 2017.
The average circulation of Czech newspapers combined exceeded 702,000 copies in 2017,
which was a decline of 5.5% compared to the previous year, according to data from the local
press audit bureau ABC CR. Except for the business daily Hospodarske noviny, all eight most
read daily newspapers saw their sold circulation down in 2017. Nevertheless, Czechs are
among the few nations in Europe still making a habit from holding a paper in their hands.
Some 447% of Czechs read a print title at least once a week in 2017, the highest percentage
across EU, according to data from the European Commission. Lithuania, Bulgaria and Ireland
followed with over 40% each.

The downslide in the Czech print media has been caused mainly by the internet, which offers
people a cheaper, more convenient platform to get informed. Some 61% of Czechs said that
they used the internet every day or almost every day, according to data from the European
Commission. That is still less than the 65% EU average, but Czechs continue to move online
for news content. In January 2018, news websites attracted a high record of 2.3 million users,
according to NetMonitor , an online research project run by the Association for Internet
Development (SPIR), a Prague-based internet industry group. Although much of that growth
was spurred by the presidential elections that took place that month, online readership has
been constantly increasing in the Czech Republic during the past decade.

Smartphones and tablets have further helped internet news consumption increase. Some 57%
of Czechs had a smartphone and roughly a quarter owned a tablet in 2017, according to data
from Nielsen Admosphere. Many smartphone users use these gadgets to access news. A total
of 1.57 million of Czechs said that they were using their smartphone to access news, according
to a 2016 survey from Gemius.

What are Czechs looking for
on sma rtp oneS? The type of information and services sought by

users (No. in million) in the Czech Republic

1.8

1.35
0.9
0.45
0
O 9 ] & ] 9 N 9
\6\ 6\6 X Sé N o@ (@'\ o &
AN N (V) O N X0 o > Q
*’b’ Q \0 'b' ,9 Q \0 6
& A ¢ 0 R
K b N
Oe' 0 > < &
& S &
N\ 1% Source: Gemius, 2016

2 “Ucet deniki za rok 2017: Prodeje klesly 0 5,5 %” (The account of dailies in the year 2017: sales declined by 5.5%), Mediaguru, 12
February 2018, available online at hitps://www.mediaguru.cz/clanky/2018/02/ucet-deniku-za-rok-2017-prodeje-klesly-0-5-5/

8 “Prezidentské volby prilakaly na zpravodajske servery az 2,8 milionu uZivatelic denné” (The presidential election attracted up to 2.3
million users a day to news servers), NetMonitor, 6 February 2018, available online at hitp://www.netmonitor.cz/en/node/4430



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

Key Players

TELEVISION

The Czech television market is extremely concentrated with three big players, TV Nova,
Czech Television (CT) and Prima TV commanding together nearly 80% of the total
audience. Commercial TV Nova and public CT are competing neck and neck for primacy
in the television market, controlling some 30% of the audience each (via several channels,
combined).

The largest television player in the Czech market is TV Nova, which is owned by the
American group Central European Media Enterprises (CME). The station’s broadcast
license is held by the company TV Nova, formerly CET 21. Incorporated in Bermuda, CME
is a publicly traded company. In 2009, U.S.-owned Time Warner paid US$ 241.5m for a 31%
stake in CME. Two years later, it increased its share to over 34%.

TV Nova was among the first privately owned television stations that started operations in
the Czech Republic after the collapse of communism in 1989. The station launched its
broadcasts in 1994. In late 1990s and early 2000s, TV Nova had been embroiled in a bevy
of disputes between its American owners and their local partners in the Czech Republic.
(CME had to work with a local partner in the Czech Republic when they entered the
market in the 1990s as local legislation at the time did not allow foreign companies to own
a broadcast license.) The dispute involved CME and its Czech partner at the time, Vladimir
Zelezny who decided to take the station’s broadcast license and launch its own, breakaway
TV Nova after CME fired him in 1999.

CME took the case to an international arbitration court. They claimed that the Czech
government failed to protect their investment in the country as required by international
agreements that the Czech Republic was part of. A painfully lengthy arbitration ensued. In
the end, an international arbitration court in 2003 ordered the Czech Republic to pay
compensation in excess of US$270m to CME for having failed to protect CME’s investment
in TV Nova. Following a series of deals involving the local financial group PPF, CME
regained ownership in the station after several years. Zelezny was completely pushed out.

TV Nova is a generalist television station offering a variety of commercial genres and
programs, including news and information, films and reality shows. Since 2007, thanks to
the transition to digital broadcasting (which has created space for more television
channels), TV Nova has expanded its programming. In 2008, the station launched Nova
Cinema focused on movies and series. Since then, it launched six more specialized
channels, including sports channels, a channel airing old programs from TV Nova’s
archives, one geared on male viewers and a channel targeting Slovak viewers. Although the
audience of the group’s flagship channel TV Nova has been constantly decreasing in the
past five years, the group remains the leader of the Czech television market with an
audience of over 30% thanks to the audiences of all its channels together.



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

TV Nova’s closest competitor is Czech Television (CT), the country’s public broadcasting
group, which commands an audience of nearly 30% through all its channels combined. CT’s
leading channel is CT1 whose audience has been also declining in the past five years, but at a
much slower pace than TV Nova’s ratings. CT has also expanded its channel offering in the
past decade, but its output is more clearly aligned with CT’s public service mission: that
means more quality news programs, cultural shows and documentaries, and children-
focused programs. Founded by the government, CT is governed by a council whose
members are appointed by the Chamber of Deputies, the lower house of the parliament.
(See more in Government, Politics and Regulation in Media Influence Matrix: Czech Republic)

TV Nova’s main commercial competitor is Prima TV whose history harks back to the early
1990s. Prima TV launched broadcasting back in 1993. In 2017, a domestically owned
company bought Prima TV from its Swedish owner, Modern Times Group MTG). MTG
had purchased 50% in FTV Prima Holding, the company running Prima TV, in 2005. That
stake was taken over in 2017 by the company Denemo Media, which is co-owned by the
local entrepreneurs Ivan Zach (75%) and Vladimir Komar (25%). Denemo Media paid some
€237.4m (CZK 6.3bn) for the stake in Prima. In 2005, MTG had bought the stake for €87m
(CZK 2.6bn at the exchange rate of that time).(4) The overall owner of Denemo Media is
GES Group, founded by Ivan Zach, which also owns a slew of radio stations (See Radio in Key
players in this chapter)

Prima TV (“prima” meaning “cool” in Czech) is a generalist television station airing a slew of
western TV series, games and reality shows, but also news programs. The station has been
slammed for its bias against migrants during the European migration crisis.(5) (See more
about this controversy in Influential News Media in this chapter)

The only challenger to the TV Nova-CT-Prima TV triopoly is TV Barrandov, a young
television station that launched its operations in 2009. Since then, TV Barrandov has grown
into the fourth largest television channel in the Czech Republic with an audience share of
over 6%. TV Barrandov is controlled by the company Empresa, which is fully owned by
Jaromir Soukup.(6) The station used to be majority owned by the steelworks Moravia Steel,
which sold it to Empresa in 2012. The owner of the TV Barrandov broadcast license is the
company Barrandov Televizni Studio.

TV Barrandov is a generalist television station with a wide range of programming including
news and information, movies, political talk-shows and reality shows. TV Barrandov is close
to the president Milos Zeman. Alexandra Mynarova, wife of Vratislav Mynar, who heads the
President’s office, has been until recently the moderator of the program “Week with the
President” on TV Barrandov.(7)

4 “Majetkové zmeny v televizi Prima schvalil reguldtor” (Regulator approved ownership changes in the Prima television), Euro, 13
April 2017, available online at https://www.euro.cz/byznys/majetkove-zmeny-v-televizi-prima-schvalil-regulator-1342128

5 “How a media mogul helped turn Czechs against refugees”, The Economist, 18 September 2016, available online (subscription needed)
at hitps://www.economist.com/europe/2016/09/18/how-a-media-mogul-helped-turn-czechs-against-refugees

6 Michal Bures, “Kdo vlastni nase televize? A ktera TV md nejvyssi treby?” (Who owns our TV stations? And which TV station has the
highest revenues?), Finance.cz, 4 January 2018, available online at htips://www.finance.cz/502845-vlastnici-televizi/

7 “Zeman ziskd porad na TV Barrandov, moderovat ho bude Myndrova manzelka” (Zeman gains program on TV Barrandov, Mynar’s
wife is going to moderate it), iDnes.cz, 15 February 2017, available online at https://zpravy.idnes.cz/tv-barrandov-porad-milos-
zeman-alexandra-mynarova-fs4-/domaci.aspx?c=A170215_133920_domaci_jkk



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

Other than that, the only player struggling to keep up with the large broadcasters is AT
Media, an advertising selling platforms for foreign and thematic TV stations such as AMC,
Disney, Fox or the Slovak channel Joj. In October 2017, they had a portfolio of 27 television

channels.

Most popular TV stations in the Czech Republic by 2017
audience share (%), 2013-2017

TV Nova 23.6 23.2 22.0 20.8 20.8 TV Nova* CME Media

Enterprises

CT1 16.7 15.2 15.9 16.3 15.3 Public service Public

Prima 14.6 14.0 13.3 12.8 12.7 FTV Prima Denemo Media
TV Barrandov 4.4 4.6 55 7.3 6.1 Barrandov Televizni
Studio

CT2 4.1 4.7 4.5 4.5 4.6 Public service Public

Nova Cinema 4.3 4.3 4.3 4.3 4.3 TV Nova CME Media

Enterprises

CT24 5.5 4.3 4.2 4.0 4.2 Public service Public
AT Media 3.3 3.9 4.2 4.0 3.8 Atmedia Czech

CT Sport 3.2 4.4 4.1 4.5 3.4 Public service Public

Prima Cool 3.7 3.3 3.3 3.0 2.9 FTV Prima Denemo Media

Nova Action** 1.5 1.6 1.4 1.3 2.5 TV Nova CME Media

Enterprises

Prima Love 2.2 2.3 2.3 2.3 1.9 FTV Prima Denemo Media

Nova 2*** 1.0 1.4 15 1.3 1.8 TV Nova CME Media

Enterprises

Prima Zoom 2.0 2.0 1.8 1.6 1.7 FTV Prima Denemo Media

CT:D 0.4 1.3 1.4 1.4 1.5 Public service Public

Nova Gold**** 0.8 1.4 1.5 1.3 1.0 TV Nova CME Media

Enterprises

CT Art 0.1 0.3 0.3 0.4 0.4 Public service Public

Note: the figures indicate average yearly audience shares for viewers over 15 years of age; the rest to 100% is accounted for by
TV stations with small audiences; *formerly CET 21, 8*formerly known as Fanda,; ***formerly known as Smichov; ****formerly

known as Telka)

Source: ATO-Mediaresearch, CMDS, 2018

One of the latest entrants in the Czech television market, likely to further spur competition, is
Seznam.cz, the most visited online server in the country, which launched in January 2018 its
own television channel. Available terrestrially and on all major cable, satellite and IPTV

networks, Televize Seznam offers news and entertainment programs.(8) The station, however,
is slow in attracting eyeballs: by mid-2018, Televize Seznam had an audience of some 0.27%.

8 “SHRNUTI: V patek zacne vysilat Televize Sexnam” (Summary: On Friday, Televize Sexnam starts broadcasting), 10 January 2018,
available online at https://mam.cz/media/c1-66013320-shrnuti-v-patek-zacne-vysilat-televize-seznam



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
KEY PLAYERS

RADIO

The Czech radio market is extremely concentrated. Of the five radio stations with over
100,000 listeners, two (Evropa 2 and Frekvence 1) are in the hands of the businessmen
Daniel Kretinsky, Patrik Tkac and Roman Korbacka, one (Radio Impuls) is owned by the
prime minister Andrej Babis, and the remaining two (CRo Radiozurnal and CRo Dvojka)
are run by Cesky Rozhlas (CRo), the Czech public radio broadcaster. Kretinsky is a Czech
lawyer and businessman who owns the energy company Energeticky a prumyslovy holding
(EPH) and co-owns the football club AC Sparta Prague. He was a partner in the financial
group J&T until 2009. Prime minister Babis is the founder and owner of the Agrofert
conglomerate, which has investments in agriculture, food manufacturing, chemical
production, construction and logistics, among many other business areas.

The largest player on the Czech radio market is Radio Impuls, a radio channel that airs
news bulletins and traffic information within a music-dominated format. The station was
bought by Babis” Agrofert in 2014 from the German-owned company Eurocast. Impuls is
followed closely by Evropa 2, a network of radio stations covering the entire territory of
the Czech Republic. Airing music mostly targeted at young listeners as well as news
bulletins and morning programs, Evropa 2 was the first private radio station that launched
operations in the Czech market as the market opened up in the 1990s. Frekvence 1, the
fourth largest radio station by audience, and Evropa 2 had been run for decades by the
French group Lagardere, but in spring 2018, Czech Media Invest (CMI) bought Lagardere’s
operations in the Czech market, including Frekvence 1 and Evropa 2. CMI is the company
used by Kretinsky, Tkac and Korbacka to make acquisitions in the media. CMI paid a total
of €73m for all Lagardere’s radio stations in Slovakia, Czech Republic, Poland and
Romania.

The main competition to commercial radio channels in the Czech market comes from the
public radio. CRo’s four radio stations with nationwide coverage, Radiozurnal, Dvojka,
Vltava and Plus, have an average audience of nearly 1.25 million listeners, which is higher
than the listenership of the leader, Radio Impuls. The Czech public radio stations stand out
thanks to their quality, in-depth news output. However, its reputation has been tarnished at
times because of its pro-Babis bias. For example, in late 2017 and then in 2018, CRo’s CEO
Rene Zavoral publicly sided with Babis against a CRo’s reporter, Janek Kroupa who had
reported on Babis’s Agrofert group.

The regional radio market is controlled by two groups, Media Bohemia and Radio United
Group, the latter being owned by GES Group, which also owns Prima TV. A few
independent radio stations are still in operation in the regional radio market.

9 Filip Rozanek, “Czech Media Invest dokoncila ndkup rddii Lagardere” (Czech Media Invest completed the purchase of
Lagardere’s radios), Hospodarske noviny, 27 July 2018, available online at htips://art.ihned.cz/c1-66204020-czech-media-
invest-dokoncila-nakup-radii-lagard-232-re

10 “Czech Media Invest kupuje radia vcetné Frekvence 1 a Evropy 2” (Czech Media Invest buys radios including Frekvence 1
and Evropa 2), E15.c2, 17 April 2018, available online at https://www.el5.cz/byznys/technologie-a-media/czech-media-
invest-kupuje-radia-vcetne-frekvence-1-a-evropy-2-1345747.

11 “Rediteli CRo vadi Kroupuv clanek o Agrofertu. Ten vytky vedeni odmita” (Director of CRo ic concerned about Kroupa’s
article on Agrofert. He rejects complaints), Echo24.cz, 6 December 2017, available online at
hitps://echo24.cz/a/SSAvX/rediteli-cro-vadi-kroupuv-clanek-o-agrofertu-ten-vytky-vedeni-odmita.



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

Most radio stations in the Czech Republic fill their schedules with music. However, they
remain an important player on the news market as many of them break their music programs
with news bulletins and talk-shows. Particularly the nationwide radio stations are playing a
significant role in the Czech news diet. Among those, the key players are Radio Impuls, Evropa
2, Frekvence 1 and CRo Radiozurnal (the all-news channel of the public radio).

Most popularradio stations inthe Czech Republic by 2017
audience, 2014-2017

Nationwide radio stations

Radio Impuls 1,063 981 978 1,028 Londa Agrofert

Evropa 2 901 900 848 860 Evropa 2 Czech Media Invest (CMI)

CRo Radiozurnal 850 826 832 846 Public service Public

Frekvence 1 837 888 843 818 Frekvence 1 Czech Media Invest (CMI)

CRo DVOjka (Praha) 389 390 354 293 Public service Public

CRo Plus 25 33 59 65 Public service Public

CRo Vitava 71 56 41 45 Public service Public

CRo D-dur 8 3 5 12 Public service Public

Zet* 20 16 17 9 RadioZET Czech Media Invest (CMI)

CRo Radio Wave 9 6 8 8 Public service Public

Radio Junior 6 6 6 6 Public service Public

CRo Jazz 6 3 2 2 ;
Public service Public

Regional radio stations

Radio Blanik 598 631 583 569 Media Bohemia

Radio Kiss n/a n/a n/a 333 Radio United Broadcasting

Radio Beat 259 241 251 255 Radio United Broadcasting

Country Radio 262 254 234 223 Radio United Broadcasting

Radio Cas 193 166 135 143 Juke Box Radim Parizek

Hitradio Orion 184 153 118 123 Media Bohemia

Fajn Radio 100 107 180 122 Media Bohemia

CRo Brno 128 126 109 122 Public service Public

Rock Radio 103 111 133 114 Media Bohemia

Hitradio City 88 89 67 101 Media Bohemia

Radio Krokodyl 116 95 93 92 Nonstop Michal Plachy

Radio Cerna Hora 111 88 75 79 Media Bohemia

Radio Helax n/a n/a 63 78 Media Bohemia

Radio Hana n/a n/a n/a 73 HAMCO David Foretnik

Hitradio Faktor 82 66 n/a 66 Media Bohemia

Note: data for Q3-Q4 of the year; *formerly BBC Czech Republic frequency; n/a: not available

Source: Stem/Mark-Median, Radioprojekt, 2018



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
KEY PLAYERS

PRINT

The Czech print media market has seen a steep decline during the past decade mainly as a
result of the disruptive effect of the internet (which offers cheaper, faster and easier options
to consume news). Between 2013 and 2017, the Czech daily market has lost over 208,000 sold
copies, which is a quarter of the total daily circulation in the industry in 2013 (without the
daily Metro, distributed free of charge, whose circulation started to be audited as part of an
industry-wide initiative in 2017). The best-selling daily is Blesk, a tabloid newspaper. Its
circulation declined slightly less (by some 20%) than the daily newspaper market average.

The weekly newspaper and magazine market has declined as well since 2013, but at a much
slower pace. It lost some 16% of its paid circulation during the period 2013-2017. News weekly
titles in particular were hit hard: Reflex, Tyden, Respekt, Instinkt, Euro and Ekonom lost
nearly a third of their total combined circulation during the period.

The Czech print media market, badly ravaged by the economic crisis and online disruption,
is controlled by a smattering of entrepreneurs with vast businesses in a spate of industries.
They include Agrofert, the holding founded by the Andrej Babis, Czech News Center, a fast-
expanding media house controlled by three powerful businessmen (Kretinsky, Tkac and
Korbacka), Vltava Labe Media of the financial group Penta Investments (which has a massive
presence in the Slovak media), Economia group belonging to the financier Zdenek Bakala,
and Empresa Media, a growing media house owned by the boxer-turned-businessman
Jaromir Soukup.

The Czech daily market is highly concentrated with a handful of publishers controlling most
of it. They include Mafra, which prints over 425,000 copies of all its newspapers combined,
Czech News Center with sales in excess of 290,000 and Vltava Labe Media whose daily Denik
sells over 119,000 copies. Two nationwide dailies try to keep up with these big players: Pravo
and the business daily Hospodarske noviny.

The weekly market is heavily dominated by entertainment titles. The five most read weeklies
in the Czech Republic with a circulation above 100,000 copies are the women magazine
Blesk pro zeny, the celebrity-focus tabloids Rytmus zivota and Sedmicka, the Sunday
magazine Nedelni Blesk and the television schedule weekly TV Magazin. There are, however,
a few news weekly media including Reflex, Tyden, Respekt, Instinkt, Euro and Ekonom.
Almost all are part of the big publishing houses.

Similarly, the Czech bi-weekly and monthly magazine market is fully dominated by
entertainment and specialized titles such as magazines focused on cars, computers or recipes.
Except for Forbes, which is published in Czech by the company MediaRey, SE, there is
practically no news business in this market.

One of the largest players in the Czech publishing industry is Mafra, a subsidiary of Agrofert
owned by Andrej Babis. He purchased Mafra in 2018 from its German owner, the company
Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG).(12)

12“Agrofert Andreje Babise koupil vydavatele MF DNES a Lidovych novin” (Andrej Babis’ Agrofert bought the publisher of MF
Dnes and Lidove noviny), iDnes, 26 June 2013, available online at hitps://ekonomika.idnes.cz/babis-koupil-vydavatelsivi-
mafra-dqb-/ekonomika.aspx2c=A130626_160851_ekonomika_fih



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
KEY PLAYERS

Mafra’s portfolio also includes the daily Metro, distributed free of charge, which it acquired
in 2007 from Metro International, a Swedish global media group headquartered in
Luxembourg. Mafra launched its first operation in the weekly market in 2014: Tema, a news
and current affairs journal only available to subscribers. In 2017, Tema sold over 57,000
copies. Mafra’s expansion has not stopped there. The company bought Bauer Media’s media
portfolio in the Czech Republic, which consists of a string of tabloid and entertainment
publications.(13) The company is also expanding to other segments. In 2017, for example, it
acquired a stake in Ticketportal, a website selling event tickets across Central Europe.(14)

Another major publisher, Czech News Center started its growth in 2014 through the
acquisition by the businessmen Kretinsky, Tkac and Roman of the assets owned in the Czech
market by the Swiss-German publishing house Ringier Axel Springer Media.(15) They
include tabloid Blesk, the best-selling daily in the country, Aha! (another tabloid), and a raft
of weekly and monthly magazines. Czech News Center is controlled by Czech Media Invest
(CMI), which also owns radio stations. CMI also owns the company CN Invest, publisher of
El5 daily. In May 2018, CMI announced that it folded CN Invest into CMI operations.(16)
Like its competitor Mafra, Czech News Center continuously expands, mostly in the online
market.

Vltava Labe Media is another prominent player in the Czech publishing industry. The
company has belonged since 2015 to the financial group Penta Investments, which bought it
from Verlagsgruppe Passau, a German media house.(17) The deal included the Denik regional
daily network and a sheaf of other businesses, including a magazine publisher, press
distribution companies and an online advertising company.

Economia, publisher of the business daily Hospodarske noviny and of the weeklies Respekt
and Ekonom, is controlled by the Czech entrepreneur Zdenek Bakala, who bought the
company from the German publishing group Verlagsgruppe Handelsblatt back in 2008.(18)

18 “Agrofert rozsiruje medidlni zdbér. Jeho Mafra kupuje Bauer Media v Cesku a na Slovensku” (Agrofert enlarges its media
coverage. Its company, Mafra buys Bauer Media in the Czech Republic and Slovakia), Euro.cz, 9 October 2018, available
online at https://www.euro.cz/byznys/agrofert-rozsiruje-medialni-zaber-jeho-mafra-kupuje-bauer-media-v-cesku-a-na-
slovensku-1424566

14 “Mafra se stala novym spoluvlastnikem spolecnosti Ticketportal” (Mafra became the new co-owner of the company
Ticketportal), iDnes, 12 October 2017, available online at https://ekonomika.idnes.cz/mafra-ticketportal-0of-/ekonomika.aspx?
¢c=A171012_151212_ekonomika_div

15“0Obchod uzavren. Vydavatelem Blesku je Czech News Center” (Deal closed. The publisher of Blesk is Czech News Center),
Aktualne.cz, 9 June 2014, available online at https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/obchod-uzavren-vydavetelem-blesku-je-
czech-news-center/r~2¢731646efcalle8b48f0025900fea04/?redirected=1538889670

16 “Czech News Center, CN Invest a Affectio fiuzuji” (Czech News Center, CN Invest and Affectio are merging), Mediar, 31 May
2018, available online at hitps://www.mediar.cz/czech-news-center-cn-invest-a-affectio-fuzuji/

17 “Penta koupila vydavatele regiondlnich Deniki Vitava-Labe-Press” (Penta bought the publisher of the regional Dennik of
Vitava-Labe-Press), E15.cz, 12 August 2015, available online at hitps://www.el5.cz/byznys/technologie-a-media/penta-
koupila-vydavatele-regionalnich-deniku-vitava-labe-press-1217696

18 “Vydavatelstvi Economia koupil financnik Bakala” (Financier Bakala bought the publisher Economia), Novinky.cz, 30
August 2008, available online at https://www.novinky.cz/domaci/148481-vydavatelstvi-economia-koupil-financnik-
bakala.html.



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

The publisher of the daily Pravo, the company Borgis has been domestically owned for most
of its history. The company was established in 1990. In 2013, the news server Seznam.cz
bought a third of Borgis’ shares from its owner and editor-in-chief, Zdenek Porybny.(19)
Pravo has produced for several years content for Seznam’s news portals Novinky.cz, Super.cz
and Sport.cz.

An increasingly influential business in the Czech publishing industry is the company Empresa
Media, which also operates the TV Barrandov station. Empresa Media is controlled by the
Czech magnate Jaromir Soukup, an entrepreneur who has run so far several consultancies
active in the PR and media markets in Slovakia and the Czech Republic. In 2015, it transpired
that the Chinese company CEFC came to own a stake in Empresa Media. Two years later,
Soukup said that the Chinese returned the stake in Empresa to him. The pro-Russian
propaganda programs on TV Barrandov have led to speculations in the Czech media that
Soukup’s media outlets are financed from Russia, several journalists interviewed for this report
said. TV Barrandov did not return our calls for an interview. An investigation by Czech
Television from August 2018 found that the president Zeman himself, close to TV Barrandov,
receives funding from Russian sources.(20)

Most popular daily newspapers inthe Czech Republic, by
2017 soldcirculation, 2013-2017

Metro* n/a n/a n/a nla 263,629  Mafra Agrofert
Blesk 266,860 251,449 233,115 206,604 212,777  Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Mlada fronta Dnes 182,683 159790 146,201 138,747 128,269  Mafra Agrofert
Denik 160,826 150,161 136,846 132,983 119,722  Vitava Labe Media

Pravo 101,367 91,068 85616 79,561 76,045  Borgis Seznam, Zdenek Porybny
Aha! 62435 60,616 56,379 50,730 46,147  Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
E15 . 53561 53,710 53,585 38,681 39,086  Czech News Center** Czech Media Invest (CMI)
H.OSP Odars'.(e noviny 3¢ 718 34,688 32,112 30,518 33,813  Economia

Lidove noviny 35,082 38,946 38,213 37,194 35,193 Agrofert

, , , , Mafra g

Note: data for end of year; n/a: not available; data refer to paid circulation; *Metro is distributed free of charge; **through the
merger of the company in May 2018 into Czech News Center.
Source: ABC CR, 2018

19 "Zdenék Porybny odstoupil z predstavenstva vydavatelstvi Borgis” (Zdenek Porybny withdrew from the board of the Borgis
publishing house), E15.cz, 22 January 2014, available online at hitps://www.el5.cz/byznys/technologie-a-media/zdenek-
porybny-odstoupil-z-predstavenstva-vydavatelstvi-borgis-10564822

20 “Reportéri CT: Adamovskou firmu, kterd sponzoruje Zemanovce, skryté ovldda pravnik blizky Putinovi” (Reporters CT: The
Adamov-based company sponsoring Zeman’s people [party] is secretly controlled by a lawyer close to Putin), Czech Television,
27 August 2018, available online at https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2577886-reporteri-ct-adamovskou-firmu-ktera-
sponzoruje-spo-skryte-ovlada-pravnik-blizky



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

Most popular weeklies in the Czech Republic, by 2017
soldcirculation, 2013-2017

Blesk pro zeny 158,825 146,217 143,945 114,059 119,426 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Rytmus zivota 165,330 137,67 138,642 119,852 118,061 Bauer Media Praha Agrofert
Sedmicka 148,899 147,235 143,942 120,887 112,333  Empresa Media

Nedelni Blesk 155,148 147,191 136,553 117,940 105,942 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
TV Magazin 138,912 134,443 118,090 113,621 102,945 V/tava Labe Media Penta Investments
Pestry svet 154,196 129,123 106,724 96,510 88,792  Bauer Media Praha Agrofert
Tydenik Televize 73,391 78,512 76,451 75,796 77,062  Bauer Media Praha Agrofert
Reflex 64,741 59,720 56,071 55,085 65,951  Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Chvilka pro tebe 79,917 70,318 61,253 59,224 59,097  Bauer Media Praha Agrofert
Tema N N 36,831 56,672 57,520 Mafra Agrofert
Tyden 41,759 47,743 43,582 49,421 54,456 Empresa Media

Tina 59,439 59,810 57,579 54,662 52,155 Bauer Media Praha Agrofert
Prekvapeni 49,905 49,694 48,173 46,228 45,278  Vltava Labe Media Penta Investments
TV pohoda 53,892 50,131 50,664 46,084 45274  JIK-05

Cas pro hvezdy N 120,105 79,744 68,058 43,088 Bauer Media Praha Agrofert
Nedelni Aha! 57,324 54,820 52,552 46,228 40,935 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Svet motoru 37,319 38,370 38,284 36,131 37,327  Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Respekt 33,245 33,850 33,663 35,006 36,266 Economia Zdenek Bakala
Claudia 45,436 42,958 39,418 36,103 34,387  Bauer Media Praha Agrofert
Vlasta 41,680 38,039 36,257 35309 33,729  Vitava Labe Media Penta Investments
Tydenik Kvety 46,534 42,629 36,757 36,085 33,405  Vltava Labe Media Penta Investments
Katka 44,815 37,532 28,460 24,153 23,746  Burda Praha Burda International Holding
Instinkt 34,566 32,275 31,039 24,861 22,149  Empresa Media

Euro 21,675 18,639 18,085 16,192 15,855 Mlada fronta nla
Ekonom 14,508 12,939 12,451 11,895 14,365 Economia Zdenek Bakala

Note: data for end of year; n/a: not available; NP: not launched yet
Source: ABC CR, 2018

ONLINE NEWS

The online news business has also become highly concentrated in recent years, with the four
largest publishers fully in control of much of the news output online. Their main competitor
is Seznam.cz, a search engine and web portal set up in 1996 by Ivo Lukacovic who today is
known as one of the richest Czechs with a fortune in excess of CZK 15bn (€586m), according
to Forbes. (See more about Seznam in Technology, Public Sphere and Journalism in this report)



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

With all its websites included, Seznam.cz is the leader on the Czech online media segment with
a total of 6.55 million users in 2017. However, with all their websites combined, Mafra and
Czech News Center beat Seznam.cz with audiences of 7.11 million and 6.78 million,
respectively, according to data from NetMonitor and Gemius. The leading news portals
Idnes.cz and Blesk.cz contributed the highest amount of traffic to Mafra’s and Czech News
Center’s overall readership. Part of the two companies’ traffic online is generated by a thicket
of websites they own: Mafra and Czech News Center each runs some 50 websites, which are
focused on a variety of topics including e-commerce, real estate, sports, health and beauty.

Virtual news

Most popular internet portals inthe Czech Republic, by
2017 numberofusers, 2016-2017

2016 2017 Operating company Majority owner

No of real users, million
Helifreak Ltd

Seznam.cz 5.89 6.55 Seznam.cz

Idnes.cz 4.95 5.46 Mafra Agrofert
Novinky.cz 4.36 461 Seznam.cz Helifreak Ltd
Super.cz 3.68 371 Seznam.cz Helifreak Ltd
Blesk.cz 279 3.72 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Aktualne.cz 210 252 Economia Zdenek Bakala
Denik.cz 1.98 231 Vltava Labe Media Penta Investments
Centrum.cz 215 2.20 Economia Zdenek Bakala
Tiscali.cz 0.95 2.02 Tiscali Media

Eurozpravy.cz 0.50 1.85 InCorp

Zive.cz 1.01 1.69 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Reflex.cz 077 1.60 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
E15.cz 0.88 156 Czech News Center Czech Media Invest (CMI)
Penize.cz 1.30 1.42 Economia Zdenek Bakala
iHned.cz 0.88 1.34 Economia Zdenek Bakala
Lidovky.cz 1.23 1.29 Mafra Agrofert
Expres.cz 1.23 1.26 Mafra Agrofert
Echo24.cz 0.42 1.19 Echo Media Dalibor Balsinek
Euro.cz 0.62 0.88 Mlada fronta Miada fronta
Tyden.cz 0.58 0.75 Empresa Media

Note: Data before 2016 are not comparable as a new methodology for measuring online traffic has been used since then.
Source: NetMonitor & Gemius, 2018



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

The Czech news media market is dominated by a handful of players. They include the
government and a dozen private companies. Public funding is the largest pot of money.
License fees that households are forced by law to pay are channeled to the country’s public
TV and radio broadcasters. Czech TV is thus the highest funded media player with a yearly
budget close to CZK 7bn (€270m).

Television remains big business in the Czech market. The three largest media companies in
the country by income are television operators. Of the seven companies in the media

market that generate yearly revenues of over CZK lbn (€38m), three are television
operators.

The big boys in Czech media

Top media companies inthe Czech Republic, by 2016 revenue

Sales revenues (CZKm) Sector
Czech TV 6,902 TV
TV Nova 4,654 TV
FTV Prima 2,995 TV
Mafra 2,478 Print/online
Czech Radio 2,212 Radio
Czech News Center 1,882 Print/online
Vitava Labe Media 1,847 Print/online
Economia 775 Print/online
Borgis 659 Print/online
Barrandov Televizni Studio 607 TV
Londa 153 Radio
Frekvence 1 106 Radio
Evropa 2 95 Radio
Media Bohemia 82 Radio
Radio United Broadcasting 81 Radio

Source: CMDS based on data from the Czech Trade Registry

Following several years of economic crisis, most of the media companies in the Czech
Republic returned to profits. Except for Economia and Vltava Labe Media (which has
continuously incurred losses for more than a decade), all other major media companies
finished in the black in 2016. Television remains the most profitable, with FTV Prima and
TV Nova netting over CZK 400m (€14.8m) each in 2016.



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

Back to black

The most profitable media companies in the Czech Republic, by 2016 net profit

Net profit (CZKm) Sector
FTV Prima 481 TV
TV Nova 451 TV
Mafra 236 Print
Londa 60 Radio
Borgis 29 Print/online
Barrandov Televizni Studio 23 TV
Czech News Center 19 Print/online
Frekvence 1 7 Radio
Evropa 2 5 Radio
Media Bohemia 1 Radio
Radio United Broadcasting 0 Radio
Economia -14 Print/online
Vitava Labe Media -18 Print/online

Source: CMDS based on data from the Czech Trade Registry

The technological disruption coupled with years of profound economic depression led to a
decline in revenue and profits in the Czech media industry. TV Nova has accumulated the
biggest losses to date. During the years 2012 and 2016, their aggregate losses exceeded CZK
8bn (nearly €300m). In contrast, FTV Prima is the most profitable media company in the
country. It has accumulated profits of over CZK 1.7bn (€63m) during the period.

Losing ground

The media companies with the highest losses inthe Czech Republic, 2012-2016

Combined netresults, Yearly average netresults, Sector
2012-2016 (CZKm) 2012-2016 (CZKm)
TV Nova -8,087 -1,617 TV
Mafra -545 -109 Print/online
Barrandov Televizni Studio -426 -85 TV
Economia -386 =77 Print/online
Media Bohemia 2 0.4 Radio
Frekvence 1 35 7 Radio
Borgis a7 9 Print/Online
Evropa 2 76 15 Radio
Londa 283 57 Radio
Czech News Center 901 180 Print/Online
FTV Prima 1,732 345 TV

I —————————————
Note: Net combined profit/loss in the period 2012-2016; the company Vlitava Labe Media is also among the media houses with big
losses, but they were not included here because of missing financial data in 2014-2015.

Source: CMDS based on data from the Czech Trade Registry, 2018



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

TELEVISION FUNDING

Television remains the most lucrative media segment in the Czech Republic with the three
largest television groups in the country, TV Nova, Prima TV and TV Barrandov, generating a
total of nearly CZK 7.9bn (€292m) in 2016. TV Nova continues to be the leader on this market
with some CZK 4.8bn (€177m) in revenue in 2017. However, the station’s revenue nearly
halved in the past decade following increased competition from other players, particularly
new entrants such as TV Barrandov.

The most resilient to the economic crisis and the ensuing slump in ad revenue to date has
been Prima TV, which managed to stay in the black between 2011 and 2016. In contrast, in
spite of two profitable years in 2016-2017, TV Nova accumulated losses of some CZK 8.9bn
(€330m) in the five years to 2015.

TV Nova (formerly CET21)

Sales revenues (CZK, m) 7,106 6,623 5,083 4,240 4,493 4,654 4,835

Net profit (CZK, m) -470  -3,875 -2,925 -1,141  -597 451 296
FTVPrima

Sales revenues(CZK, m) 2,377 2,597 2,899 2,621 2,789 2,995

Net profit (CZK, m) 399 311 201 441 298 481

Barrandov Televizni Studio

Sales revenues (CZK, m) 333 392 417 438 439 607
Net profit (CZK, m) -181 -332 -32 -53 -32 23

Source: CMDS based on data from the Czech Trade Registry

Advertising continues to be the main source of funding in the television segment. Ad revenues
accounted for more than 83% of TV Nova’s total revenue in each 2016 and 2017. Prima TV’s ad
revenues accounted for some 807% of its overall income in each 2015 and 2016. Only a small part
of the ad sales revenue is accounted for by online, which grows at a very slow pace in television.

TV Nova, sources ofrevenue, in CZKm Prima TV, sources of revenue, in CZKm
@
58
Sales of TV advertising 3,745 3,890 Sales of TV advertising 2,178 2278 QO
Other television commercial Sponsorship, product ‘é’ §
revenues 497 487 placement, teleshopping 258 255 ¢ 2
Sales of internet advertising 144 145 Sales of internet % 8
Cable fees 206 237 advertising 88 116 © g
Other services 60 74 Other services 205 272 8 &
Total 4,654 4,835 Total 2,789 2995 3§




SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

FUNDING TRENDS

RADIO FUNDING
[ —

In spite of its decline in revenues, triggered partly by the economic downturn, the radio sector
has remained resilient to the changes in the media industry. Since 2011, most of the major
operators of radio channels in the Czech Republic have turned a profit. Some of them have
exceptionally high profit margins. For example, Londa, which runs Radio Impuls, the leading
radio station in the country, has a profit margin nearing 40%. Generally, however, radio
companies have reasons to worry as revenues in this segment continue to slide unabatedly.
Londa’s sales in 2017, for example, were half compared to the year 2011 after seven years of
uninterrupted decline.

Londa

Sales revenues (CZK, m) 310 241 188 180 157 153 151
Net profit (CZK, m) 78 68 28 67 60 60 57
Evropa 2

Sales revenues(CZK, m) 152 129 112 104 104 95

Net profit (CZK, m) 16 18 20 18 15 5

Frekvence 1

Sales revenues (CZK, m) 146 121 110 111 117 106
Net profit (CZK, m) 10 0 12 2 14 7
Media Bohemia

Sales revenues (CZK, m) 85 86 76 79 93 82
Net profit (CZK, m) -26 0 0 0 1 1

Radio United Broadcasting

Sales revenues (CZK, m) 85 83 81
Net profit (CZK, m) -2 2 0

Source: CMDS based on data from the Czech Trade Registry, company reports

PRINT MEDIA FUNDING
ey

After a decline in revenue triggered by the economic crisis, most of the publishers in the
Czech Republic began to recover, albeit at a much slower pace than the pace of revenue loss.
Mafra is by far the largest publishing house in the Czech market with revenues of over CZK
2.5bn (€97m) in 2017. It is followed by Czech News Center with nearly CZK 2bn (€77m) and
Vltava Labe Media with CZK 1.6bn (€62m).



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

FUNDING TRENDS

When it comes to profitability, the most resilient player in the aftermath of the economic
crisis proved to be Borgis, publisher of the daily Pravo, which finished in the black every year
since 2013. All other publishers experienced severe losses. Mafra, for example, lost some CZK
886m (nearly €34m) in 2013. Vltava Labe Media, formerly Vltava-Labe-Press, the publisher of
the regional daily network Denik has been incurring losses constantly since 2006. These losses
reached a peak of CZK 300m (€11m) in 2009.(21)

Mafra
Sales revenues (CZK, m) 2,691 2,569 2,453 2,448 2,548 2,478 2,516
Net profit (CZK, m) 88 -168 -886 137 136 236 74
Czech News Centerx

Sales revenues(CZK, m) 2,293 2,094 1,956 1,836 1,841 1,882 1,947
Net profit (CZK, m) 443 422 424 -8 44 19 127

*operating as Ringier Axel Springer CZ before 2014

Vitava Labe Mediax
Sales revenues (CZK, m) 1,145 1,048 946 n/a n/a 1,847 1,631
Net profit (CZK, m) -22 -21 -51 n/a n/a -18 -178

n/a: not available due to the restructuring of the company VLP before it was purchased by Penta Investments
*operating as Vitava-Labe-Press (VLP) before 2015

Economia

Sales revenues (CZK, m) 679 616 579 842 754 775 811
Net profit (CZK, m) -21 -54 -125 -153 -40 -14 3
Borgis

Sales revenues (CZK, m) 721 701 667 652 640 659

Net profit (CZK, m) -12 -10 15 9 14 29

Source: CMDS based on data from the Czech Trade Registry, company reports

Except for tabloids (which continue to be financed primarily through advertising money),
most of the daily newspapers in the Czech Republic have launched a subscription model
during the past four years. Journalists interviewed for this report agree that subscription is the
(only) future of news media. Advertising is not seen as a viable source of funding anymore as
large technology companies are better equipped to compete on that market than media
outlets. According to industry estimates, some 61% of the total ad spend in the Czech Republic
(worth some CZK 20bn or €777m in 2017) was gobbled up by the three large technology
players operating in the Czech market, namely Google, Facebook and Seznam.

21 “Medialni skupina VLP vykdzala zisk, obrat ji ale klesl” (Media group VLP reported [gross] profit, but its turnover declined),
Tyden.cz, 20 June 2013, available online at hitps://mediamania.tyden.cz/rubriky/tisk/medialni-skupina-vlp-vykazala-zisk-obrat-ji-ale-
klesl_274113.html



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

FUNDING TRENDS

Czech media’s subscription offers vary broadly as publishers, desperate to gain over
subscribers, offer a myriad of discounts, special offers and perks. Some of them offer
presents (such as books) for each subscription, others give readers free trials or cheap one-to-
three-month subscriptions. For example, Mlada fronta Dnes of Mafra offers a combination of
print+digital subscription package with a cost range between CZK 16 (€0.60) for one read of a
daily edition to CZK 439 (€17) for a month of print subscription and digital access (plus access
to the weekly Tema, which belongs to the same publisher).

El5 has an ingenious, yet odd, distribution model combining both sale and free-of-charge
distribution of its print edition. On top of that, they offer a digital subscription that costs
CZK 249 (€10) taken with a yearly subscription. Of all the dailies in the Czech market, Metro
is the sole free-of-charge newspaper, basing their funding model fully on advertising sales.

Monthly subscription packages (in CZK) for news mediain the
Czech Republic, 2018

Pravo 416 L Pravo 141
Hospodarske noviny 299 . Hospodarske noviny 138
MF Dnes 279 MF Dnes 129
Lidove noviny 279 —_— Lidove noviny 115
E15 249** [ E15 115
Denik* 233** . Denik* 80

*average for a regional daily subscription: price varies by city; **based on an annual subscription as monthly subscription are not on offer
Source: CMDS

Some of the digital-focused strategies started to produce results. In 2017, revenue generated
through digital sales accounted for 17% of the total turnover of Czech News Center, the
publisher of the tabloids Blesk and Aha!, the daily E15 and several magazines including
Reflex. Sales of digital ads accounted for 40% of the publisher’s total ad sales revenues,
according to Libuse Smuclerova, the head of Czech News Center. The company’s target is to
have 80% of its turnover generated through digital sales by 2022.(22) However, not all of that
comes from subscriptions: Czech News Center owns a raft of lucrative websites that generate
money through e-commerce.

One of the few newspapers that are gradually heading towards a sustainable digital
subscription model is the business daily Hospodarske noviny. By 2018, it had a total of
20,000 digital paying subscribers, according to data from Economia, its publisher. That was
double compared to the number of subscribers in the year 2015.

22 Leos Kysa, “Libuse Smuclerovd: Do péti let chceme mit obrat tvofeny 80% z digitdlu” (Libuse Smuclerova: In five years, we
want 80% of the turnover to be generated by digital), idnez.cz, 19 October 2017, available online at hitps://zpravy.idnes.cz/libuse-
smuclerova-do-peti-let-chceme-mit-obrat-tvoreny-80-z-digitalu-1fd-/mediahub.aspxr?c=A171019_1047176_mediahub_imp



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

NEW PLAYERS

But in addition to the mainstream media, the Czech journalism sees a flurry of new initiatives,
all trying to find a working financing model. The Czech media industry has gained in the past
decade a strong reputation for innovation. More than 20 years ago, new funding models for
journalism were tested in the country. In 2010, the local financial group PPF tested a then-new
model of funding journalism, more anchored in the community. PPF’s Nase adresa (Our
address) was a network of hyperlocal media outlets that functioned in open offices, half-
newsroom-half-cafe where readers could pop in, read a newspaper and have a chat with their
favorite journalist. The project did not generate profits and was folded the same year as PPF
reportedly lost €100m in this business.(23)

Another notable initiative at the time was Motejlek.com, an investigative reporting website
launched in 2010 by Miroslav Motejlek, a journalist who worked for Lidove noviny, the
weekly Tyden and the public radio. Catering to readers from all over the world and thanks to
its original output, Motejlek has attracted a healthy audience. Fellow journalists say that
thanks to his broad network of contacts, Motejlek acquired information earlier than his
competitors, even those in the mainstream media. Motejlek has gained a reputation of being
one of the few Czech journalists brave enough to call a spade a spade. However, in 2016,
Motejlek left the project following a disagreement with Ondrej Tomek, a former co-owner of
the server Centrum.cz, who had a stake in the company running the website.

motejlekskocdopole.com, key financial data

Sales revenues (CZK, m)* 3.3 4.9 9.4 115 15.0
Net profit (CZK, m) 2.8 2.2 5.0 3.5 4.6
|

*the company’s balance sheet shows zero in the sales revenue category; the figures in this table indicate the value of output generated by
the company, which is basically the amount of revenue generated by the website.
Source: CMDS based on data from Czech Trade Registry, corporate reports

But in the past five years or so the market has experienced a new wave of media startups. Most
of them are small operations, usually founded and led by disgruntled journalists who left their
jobs in mainstream media because they could not stand anymore pressures from their owners.
The sweeping changes in the ownership of many Czech media, with oligarchs and politicians
taking the helm in most of the country’s key media houses during the past five to 10 years,
prompted an exodus of good journalists. Many of them have started their own shops. The
series of defections started in 2008 when a group of journalists left Economia, the publisher of
the business daily Hospodarske noviny, after Zdenek Bakala, a local coal magnate, purchased
the publishing house. The journalists joined the internet news portal Aktualne.cz. Ironically,
five years later, Bakala also bought Aktualne.cz’s owner, the company Centrum Holdings.

28 Karel Toman, “Konec projekiu Nase adresa prisel nahle. PPF nevydélala” (The end of the Nase adresa project came suddenly.
PPF did not make a profit), Aktualne.cz, 30 August 2010, available online at https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-
ekonomika/konec-projekiu-nase-adresa-prisel-nahle-ppf-nevydelala/r~i:article:675892/2redirected=1583639778



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

A new wave of journalism start-ups began in 2014. That year, Robert Casensky, a former
editor-in-chief of the daily Mlada fronta Dnes, launched the monthly Reporter, both in print
and online. Casensky’s lifelong dream was to create a publication like the New Yorker or the
Atlantic for the Czech market. Reporter wants to be just that.

Casensky left his daily newspaper in 2013 after Mafra, Dnes’ publisher, was bought by
Agrofert, a conglomerate run by Andrej Babis, the Czech prime minister. Other Dnes
journalists who could not accept working for Babis, a businessman enmeshed in a web of
corruption allegations, followed Casensky. Reporter started with a print-run close to 25,000
copies with the aim of reaching 50,000. Casensky is financing it through advertising as well as
sales of print copies and digital subscriptions.

Reporter today amasses healthy revenues (for a small publication), but it is yet to turn a profit.
Published by the company Reporter magazin, which is 100% owned by Casensky, Reporter
had revenues of CZK 25m (€920,000) in 2015, its full operational year. But sales stagnated the
following year and losses continued. The magazine has so far incurred combined losses of
CZK 24m (€938,000).

Casensky started the business without any investor, hence all the cash behind Reporter came
from his own savings, he said. “The product thus had to sell right away,” he said in a 2017
interview.(24) Reporter’s model is heavily print-based. Some 907 of its revenues are generated
by advertisers and print sales, according to the latest estimates from Casensky made in 2015.
The magazine was selling back then some 6,000 copies and had up to 3,000 print subscribers.
On top of that, it sold some 18,000 copies of the magazine to its advertisers as part of an
original concept that Reporter offered to its clients from day one: interested ad spenders can
order a certain number of Reporter copies that are then be emblazoned with the advertisers’
logo. Advertisers use these branded copies as gifts for their own partners or clients.

Reporter magazin, key financial data

Sales revenues (CZK, m)* 7 25 24
Net profit (CZK, m) -14 -5 -5

Source: CMDS based on data from Czech Trade Registry, corporate reports

In spring 2014, Dalibor Balsinek, former editorial head of the daily Lidove noviny, which
belongs to the same publisher, Mafra, launched Echo24.cz, an online news server and print
weekly. Balsinek left Mafra for the same reasons as Casensky: he refused to work for Babis.
Balsinek used cash from Jan Klenor, former chair of the financial group Patria Finance, to
launch the portal.

24 Vojtech Hodbod, “Robert Cdsensky a Reportér: Obsah presvédci” (Robert Casensky and reporter: the content convinces),
Finmag.cz, 1 February 2017, available online at https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/320261-robert-casensky-a-reporter-obsah-
presvedci



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

One year after its launch, Echo24 sold 11,000 copies of its print weekly, and had 1,500 print
subscribers and 4,500 digital subscribers. In 2016, some 507% of all Echo24’s revenues were
generated by readers. The publication aims at pushing that percentage up to 70%, according to
Balsinek.(25) An injection of CZK 1.5m (€60,000) that was raised through crowdfunding
(double than expected) helped Echo24 to launch Echo Prime, a fully paid section of the
website where readers can browse through ad-free content and engage in discussions in a
closed community.

In spite of all that, Echo24 is yet to become profitable. Echo Media, the company that
publishes Echo24, had CZK 25m (€920,000) in revenues in its first full operational year (2015),
but it has lost to date over CZK 30m (€1.2m).

Echo Media, key
financial data
Sales revenues (CZK, m) 8 25 n/a _
" n/a-not available
Net profit (CZK, m) -13 -9 -6

Source: CMDS based on data from Czech Trade Registry,
I CO/POrate reports

In yet another 2014 development, Daniela Drtinova and Martin Veselovsky, journalists at the
public broadcaster Czech TV, left the station to establish their own platform, Drtinova-
Veselovsky TV (DVTYV), the first Czech news website fully focused on video content. The two
journalists left the broadcaster following a series of controversies that marred Czech TV’s
name during the 2013 Czech presidential election.

DVTYV airs interviews with politicians, artists and other personalities, but also produces news
reports. Much of the cash for DVTV’s takeoff came from a crowdfunding campaign that
earned DVTV some €80,000. By 2017, the website had 5.5 million unique users, according to
data from the portal. From its very first year, DVTV was hired by the publishing house
Economia to crank out video content for Aktualne.cz, an Economia online news platform.

In 2015, a new portal started on the Czech news market. Neovlivni.vz was launched by the
journalist Sabina Slonkova, one of the best-known names in the Czech investigative
journalism. Slonkova followed Casensky in the position of editor-in-chief of Mlada fronta
Dnes when he left to launch Reporter. But it took Slonkova only six months in the job. Like
the other journalists who worked for Babis, she left the newspaper to start her own shop.
This was Neovlivni.cz (meaning “unaffected” in Czech), a portal whose declared mission is to
map influence in various parts of the Czech society. The portal is part of a bigger family of
websites run by the company Dead Line Media whose owner is Slonkova’s partner, Jakub
Unger, formerly Aktualne.cz’s director. Unger is also the head of news at the television station
that the online server Seznam.cz launched in early 2018. (Slonkova herself produces an
investigative program for Seznam television).

Neovlivni.cz is funded through a combination of grant money, donations and sales of editorial
products. In the first year in operation, Dead Line Media had revenues of roughly CZK 2m
(€74,000), plus additional income from other sources than revenue, and a profit of CZK 6m
(€221,000). A year later, the company’s revenues were halved.

25 “Echo Media ug ma 50 % svych trzeb od ctendri” (Echo Media already has 50% of its revenues from readers), Mediaguru, 11
October 2016, available at htips://www.mediaguru.cz/clanky/2016/10/echo-media-uz-ma-50-svych-trzeb-od-ctenaru/



SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

POPULAR NEWS MEDIA
FUNDING TRENDS

Dead Line Media,
keyfinancial data
Sales revenues (CZK, m) 2 1
Net profit (CZK, m) 6 0

Source: CMDS based on data from Czech Trade Registry,
corporate reports

The first Czech publisher exclusively targeting tablet users appeared on the market in 2013
when the company Tablet Media was incorporated. A year later, it launched Dotyk (meaning
“contact” or “touch” in Czech), a news weekly formatted for tablets and smartphones. Tablet
Media was founded by Michal Klima, former general director of Lidove noviny and
Economia. The same year, Tablet Media added more titles to its portfolio (covering various
topics such as architecture, gardening and lifestyle, but also business news). In 2015, Dotyk was
bought by the financial group Penta Investments, which folded Tablet Media into Vltava Labe
Media, its media house in the Czech market. In its first year in business, Tablet Media pulled
in revenues of some CZK 2m (€95m).

Concerned about the rise of the entrepreneur and politician Andrej Babis in the Czech media,
the former editor of the weekly Ekonom, Ondrej Neumann launched Hlidaci pes (meaning
“watchdog” in Czech) in 2014. Run under the slogan “Journalism in the public interest”, the
site is fully dedicated to investigative reporting.(26) The project, run by Ustav nezavisle
zurnalistiky, has been financed primarily through donations. Its seed funding was contributed
by the Foundation of Czech Industrialists (Nadacni fond ¢eskych pramyslnikt), a local
foundation established by three progressive entrepreneurs worried about the worsening state
of democracy in the Czech Republic. But the foundation’s decision to axe the funding for
Hlidaci pes in 2018 clobbered the website.

One of the latest initiatives in the Czech media is Svobodne Forum, a daily news portal
launched in 2015 by the association of journalists Free Czech Media. Pavel Safr, former editor-
in-chief at several Czech newspapers including Blesk and Mlada fronta Dnes, along with a
group of prominent journalists including Barbora Tacheci from Radiozurnal and Jan
Jandourek, created Svobodne Forum as a platform to support free journalism. Safr said that
the site, which monitors the free flow of information in the country, is not a big media
project, but rather a citizen initiative.(27) He said that their work is fully funded by the
website’s founders.

26 Ondrej Aust, "Neumann spustil web Hlidaci pes” (Neumann launched the web Hlidact pes), Mediar, 22 April 2014, available
online at hitps://www.mediar.cz/neumann-spustil-web-hlidaci-pes/

27 Ondrej Aust, “Safr s Free Czech Media spusti Svobodné forum” (Safr with Free Czech Media launches Svobodne Forum),
Mediar, 5 February 2015, available online at hitps://www.mediar.cz/safr-s-free-czech-media-spusti-svobodne-forum/



SOURCES OF FUNDING
SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Ustav nezavisle zurnalistiky, key financial data

Income (CZK, m)* 0.35 4.0 4.6 5.7
Net profit (CZK, m) 0.35 -0.3 0 0

*Most of the income comes from donations
Source: CMDS based on data from Czech Trade Registry, corporate reports

Furthermore, a new actor is scheduled to launch operations in the Czech media market.
Following its success in Slovakia, the daily DennikN is planning to launch its Czech
operation in autumn 2018. With seed funding from the software manufacturer Eset,
DennikN is now financially self-sustainable thanks to a realistically designed
subscription-based model. The launch of DennikN in the Czech market is made possible
thanks to funding from a list of investors linked with the Endowment Fund for
Independent Journalism (NFNZ) including Silke Horakova, co-owner of the publishing
house Albatros Media and the entrepreneurs Martin Vohanka and Libor Winkler.(28)

Influential News Media

By far the most influential media channel in the Czech Republic is TV Nova thanks to its
news programs that command the highest ratings in the country. In 2017, for example,
TV Nova’s primetime newscast, which is aired every day at 7:30 p.m. appeared 30 times
among the 50 most viewed television programs in the Czech Republic, according to data
from Nielsen Admosphere. No other news programs is featured on this list. Thanks to
this dominant position in the television news market, TV Nova is important particularly
for political parties and politicians, but also for mass-catering businesses, mostly those
consumer-oriented such as retailers or manufacturing companies.

Thanks to its high audience, Czech TV is also a player with significant influence in the
Czech society. Nearly two thirds of viewers trust Czech TV. They include people
supporting the political parties in the government coalition, according to a survey
commissioned by Czech TV’s research and analysis department. Nonetheless, the station
from time to time comes under critical scrutiny. For example, a study conducted by the
Prague-based Charles University in 2017 found that during the electoral campaign for
the 2016 regional and Senate elections, Czech TV favored Top 09, a liberal-conservative
party led by Jiri Pospisil, a former justice minister, by giving them more airspace than to
other opposition parties.

28 “V Cesku vznikd novy denik inspirovany Dennikem N” (New daily inspired by DennikN appears in the Czech Republic),
MediaGuru, 26 June 2018, available online at https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/06/v-cesku-vznika-novy-denik-
inspirovany-dennikem-n/



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Czech TV is a big producer of news:
besides the news programs on its first
channel, the station’s all-news channel
CT24 aired a total of 8,785 hours of
programming in 2016. Thanks to its
regional coverage and a generous political
news output, the station has significant
influence among politicians, especially
those who seek votes of both the youth
and the more affluent and educated
citizens. That is because Czech TV has
traditionally had a strong reach among
educated viewers. Also, thanks to its
dedicated children’s channel and generally
to its higher children programing output,
the station has constantly attracted
younger audiences. However, that is
changing fast, the age gap in its overall
audience rapidly widening. In 2016, the
station had a 39% reach in the 18-24 age
group. In contrast, its reach in the 65+ age
group was 92%. Moreover, the station is
losing young viewers. The 25-34 age group
saw the biggest decline in Czech TV’s
audience between 2015 and 2016,
according to data from the broadcaster.

Thanks to its youth-oriented channels,
Prima TV has strengthened its position
among younger audiences. That is
worrisome as the station has come under
fierce criticism in the past decade for its
biased, manipulative, politicized coverage.
The station has been for a long time
highly influenced by the prime minister
Babis and his party Ano 2011, a centrist
populist political party in power.(29) The
station is thus increasingly catering to a
big part of the Czech population beguiled
by the populist narrative.

29 Vilem Besser, “Babis iidajné ovldda televizi Prima.
Naznaky uz se objevily” (Babis supposedly controls Prima
TV. Signs already appeared), Forum24.cz, 17 April 2015,
available online at http://forum24.cz/babis-udajne-ovlada-
televizi-prima-naznaky-uz-se-objevily/

80 Robert Brestan, “Nahrdvka z klicové porady TV Prima k
uprchlikim: ,,Vedeni televize mad nazor a vy ho budete
respektovat.”

In particular, the station’s coverage of the
migrant crisis in Europe in 2015-2016
caused a hullabaloo. The website Hlidaci pes
posted in May 2016 an audio recording from
a Prima TV staff meeting where the station’s
management ordered its reporters to inject
a negative slant in their coverage of the
migrant crisis.(80) Those not toeing the line
would get the boot, the management said.
Much of this bias against migrants came
from the country’s President, Milos Zeman,
who has friendly relations with the station’s
management. Zeman, who serves his third
term as president in spite of a grave illness
that he is hardly coping with, is one of the
most paranoid migrant-bashing officials in
Europe. He has repeatedly vilified migrants
coming to stay in Europe.

Increasingly influential is also TV
Barrandov, which is also overtly close to
Zeman. In his own program aired on TV
Barrandov, the station’s owner Jaromir
Soukup is advancing an agenda close to
political circles around Zeman and his party.
The program is increasingly popular. It
attracted the station’s highest audience ever
on 28 February 2018 when over 357,000
viewers tuned in (some 736,000 viewers
watched it at some point), according to data
from the station.(81) During the program,
Soukup criticized Czech TV for
unaccountably spending public money. The
criticism is part of a bigger lobbying effort
of private TV stations and their owners to
weaken Czech TV, which is a serious
competitor for audience as well as a largely
independent news producer.

(Record from TV Prime's key program on refugees: "Television
management has an opinion and you will respect it."), Hlidaci
pes, 31 May 2016, available online at
https://hlidacipes.org/nahravka-z-porady-zpravodajstvi-tv-
prima/

81 The station’s press release is available at
https://www.barrandov.tv/rubriky/novinky/kauzy-jaromira-
soukupa-mely-rekordni-sledovanost_1656.html.



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The most popular non-tabloid dailies in the country, including Mlada fronta Dnes, Lidove
noviny, Pravo and E15, are also politically influential given their broad reach. Most of them
are aligned with the interests of their owners. Particularly Mlada fronta Dnes and Lidove
noviny are known to support the agenda of their owner, the prime minister Babis. An
analysis from Svobodne Forum’s Forum24 website found that after the purchase of the two
dailies by Babis, the coverage (and its positive tone) of their owner increased massively.(32)
The bias is particularly damaging for Lidove noviny, the oldest Czech newspaper still in
print, which for decades has been highly influential among the Czech intelligentsia thanks to
its higher-quality coverage and the space it has devoted to opinions by prominent
personalities from the Czech Republic and abroad.

The media with the highest influence in the business community include the daily
Hospodarske noviny, and the weeklies Ekonom and Euro. Hospodarske noviny and Ekonom
are owned by the coal magnate Zdenek Bakala. Unlike Babis, however, Bakala exerts less
pressure on his media. Journalists who worked for him say that his decision to buy media was
purely business-driven. Unlike Babis, Bakala does not have political ambitions, said Jindrich
Sidlo, a journalist who worked for Economia.(83)

Some of the newly launched media are also gaining influence in various parts of society. The
news portal Echo24, for example, has now an audience of over 1.1 million users, which is
comparable to the readership of the largest news portals in the country. From the beginning,
Echo24’s stories irked Babis who accused the Echo24’s founders (former journalists at Lidove
noviny, his newspaper) of “tunneling” their former newspaper. Babis said that the breakaway
journalists were responsible for a loss of CZK 50m that Lidove noviny incurred.(34)
Investigations produced by news websites such as Hlidaci pes and Neovlivni.cz are also
increasingly influential in political and business circles. Much of that influence comes
through the notoriety of the journalists running these portals who are feared (or respected)
by politicians and businesses.

32 Vilem Besser, “Jak se MFD a LN zménily po Babisové vstupu do Mafry” (How MFD and LN changed after the entrance of Babis
in Mafra), Forum24.cz, 9 January 2015, available online at hitp://forum24.cz/analyza-jak-se-mfd-a-In-zmenily-po-babisove-
vstupu-do-mafry-zasadne/.

88 Petr Bouska, “Jindfich Sidlo o médiich a moci: Bakala nemd politické ambice, na rozdil od Babise” (Jindrich Sidlo about media
and power: Bakala does not have political ambitions, unlike Babis), 10 August 2016, Czech Radio, available online at
https://wave.rozhlas.cz/jindrich-sidlo-o-mediich-a-moci-bakala-nema-politicke-ambice-na-rozdil-od-babise-5197257

84 “Babis zautocil na Echo24.cz, denik odpovidd” (Babis attacked Echo24.cz, the daily responds), MediaGuru, 24 March 2014,
available online at https://www.mediaguru.cz/clanky/2014/03/babis-zautocil-na-echo24-cz-denik-odpovida/



SOURCES OF FUNDING
KEY FUNDERS

NON-GOVERNMENTAL FUNDERS

Key Funders

Non-governmental Funders

Advertising remains one of the largest sources of revenue for the media industry in the Czech
Republic. The economic crisis had a massive impact on ad spending in the Czech market. For
several years, most companies cut down on their ad expenditures. But after 2012, the Czech
ad market resumed its growth. In 2017, some CZK 102bn (€3.9bn) was spent on advertising.
Television continued to take the biggest share of that. It accounted for nearly 47% of the total
ad market that year. However, that is rapidly changing. In 2016, for the first time ever in the
Czech Republic, internet advertising got a bigger share of the ad pie than the print sector.
The following year, the gap widened: a total of CZK 22.2bn (over €848m) was spent on
internet ads in 2017, which was nearly CZK 3bn (€114m) more than the total print ad
expenditure. The Association for Internet Development (SPIR) expects the internet
advertising spend to increase by another 14% in 2018.

Newspapers and magazines were the sole segment that lost ad money since 2013 mainly
because much ad spend has been moving to the internet. Some of the publishers managed to
offset these losses by investing more in their online presence.

Advertising spend by medium inthe Czech Republic, CZKm,
2013-2017

TV 27,802 31,179 35,494 42,377 48,077
Internet* 12,105 13,327 14,137 18,827 22,257
Print 18,039 17,899 17,886 18,749 19,287
Radio 5,844 6,062 6,384 7,047 7,551
OOH* 4,528 4,816 4,888 5,124 5,299
Total 68,318 73,283 78,789 92,124 102,471

OOH: out-of-home advertising; *includes data for display and search
Source: CMDS based on data from Nielsen Admosphere, AdMonitoring (for internet data)



SOURCES OF FUNDING

KEY FUNDERS
NON-GOVERNMENTAL FUNDERS

The Czech advertising market is dominated by retailers and what is known in the industry
as FMCG (fast-moving consumer goods) manufacturers including cosmetics and food
producers. Telecoms continue to invest large amounts of money in advertising, but they lag
behind several key retail and manufacturing players. The largest ad spender in 2017 with a
whopping CZK 1.4bn (€53.5m) was Alza.cz, one of the largest consumer electronics retailers
in Central Europe.

The big clients

Largest advertising spenders inthe Czech Republic, CZK m,
2016-2017

Alza.cz 1,222 1,417
Ferrero Ceska 780 1,293
Procter & Gamble 1,362 1,234
Lidl 1,051 1,227
Sazka 774 1,120
Unilever 978 998
Kaufland 629 996
Reckitt Benckiser 669 952
Mountfield 733 892
Skoda Auto 517 852

Source: Nielsen Admosphere (data do not include internet ad
spending)

PHILANTHROPY

The philanthropy funding in the Czech news media is totally insignificant in the overall
media spend. A total of US$ 7.7m (€6.6m) of foreign philanthropy funding has been spent in
the Czech media since 2010, according to data from the Media Impact Funders, a website
collecting data on donor money.

However, only a small part of that was invested in local news operations.

Several international journalism operations that made Czech Republic their home gobble
up much of the foreign philanthropy dollars. For example, Project Syndicate, an
international media house that publishes and syndicates high-quality commentary and
analysis has attracted since 2010 some US$3.6m in grant money from the Bill & Melinda
Gates Foundation, a grant-making shop launched in 2000 by American philanthropist and
investor Bill Gates. Transitions Online, a prestigious media development organization and
online journal whose history goes back to the 1990s, has received in the same period nearly
US$1m from the National Endowment for Democracy (NED), a U.S. Congress-funded
development agency.



SOURCES OF FUNDING

KEY FUNDERS
NON-GOVERNMENTAL FUNDERS

Another big chunk of philanthropy cash goes into supporting and defending advocates and
activists fighting for independent media and freedom of expression. For example, the
largest media-related grant awarded in the Czech Republic by EEA and Norway Grants, a
government initiative set up by the states of Liechtenstein, Iceland and Norway, was a total
of US$107,000: it was given in 2014 to Revival Civic Organization to push for more
objective coverage in local media.

One of the few supporters of local journalism outlets is Open Society Fund Prague,
formerly the local office of the Open Society Foundations (OSF), a global philanthropy
bankrolled by investor George Soros.(35) Operating as an independent local foundation
since 2012, the Fund does not have a regular program to support media outlets. It gave in
the past a one-off cash grant to Dead Line Media, the company that publishes the
investigative reporting website Neovlivni.cz. One of its main activities in journalism is
support for an annual journalism award.

Although funding from locally endowed foundations is also small compared to the overall
media spend, the role of these foundations has been growing rapidly. One of the most
progressive foundations that often funds media projects is Karel Janecek Foundation.
Janecek is a mathematician and entrepreneur who worked for a hedge fund and in the
academia. He is known for creating in the 1990s a much-praised simulation software for
advantage play in Blackjack, a card game played in casinos. (Janecek himself has served for
a while as a consultant in the casino games industry.) In the past decade, Janecek has put
much of his time and money into fighting corruption. He funded, among other things, the
investigative journalism platform Hlidaci pes.

Another player with a growing influence in supporting Czech journalism is the Endowment
Fund for Independent Journalism (Nadacni fond nezavislé zurnalistiky, NFNZ), the first
entrepreneurial fund devoted to supporting independent journalism in Central Europe. It
was created by a group of entrepreneurs who found themselves discussing media and
politics at the Prague Business Club, a non-political club bringing together mostly
businessmen. The decision to found NFNZ was primarily prompted by the concern about
the growing politicization of the country’s media ownership. The NFNZ team of founders
include businessmen such as Petr Cichon, owner of the sandwich maker Crocodille,
Frantisek Dostalek who co-founded the Czech branch of the auditing behemoth KPMG, Jiri
Kucera, a lawyer, Richard Kaucky, a co-founder of the company Software602 and Tomas
Richter, a hotel entrepreneur.

Launched in 2016, NFNZ has so far supported most of the journalistic start-ups that have
appeared in the Czech Republic since 2014, including Hlidaci pes, Neovlivni and Reporter.
Their grants range between CZK 180,000 (€7,000) and CZK 600,000 (€23,000). One
exception was Hlidaci pes, which received once a grant of CZK 1.8m (€70,000) in 2017. To
date, the NFNZ has awarded nearly CZK 7.4m (€287,000) to journalism projects.

85 Disclaimer: the author of this report works for Central European University (CEU), a Budapest-based university funded
by George Soros. Work on this report has been conducted independently as part of CMDS, which is an autonomous CEU
entity.



SOURCES OF FUNDING

KEY FUNDERS
GOVERNMENT FUNDING

One journalism initiative that operates mainly thanks to philanthropy money is Czech
Center for Investigative Journalism (CCIZ), an organization established in 2013 by a group of
local journalists led by Pavla Holcova. CCIZ is a member of the Organized Crime and
Corruption Reporting Project (OCCRP), an investigative reporting platform consisting of 40
non-profit investigative centers, news media and journalists around the globe. OCCRP’s
funder base includes the U.S. government (the largest funder in 2016), and private donors
such as OSF, the Skoll Foundation, the Sigrid Rausing Trust and Knight Foundation. CCIZ
had a budget of CZK 688,000 (approximately €26,000) in 2017.

State Funding

The state is a major player in the Czech media. Including the funding from license fee
gathered from households and the state budget spending on communications services, the
public funding in the Czech media was nearly CZK 10bn (€386m) in 2017, according to our
estimates. Much of that goes into the operation of the Czech television and radio
broadcasters, which generally have a good reputation in the country. They devote much of
their airtime to public interest programming and, in spite of some critical voices emerging
once in a while, they offer high-quality, objective news programs.

Czech Television is a public broadcaster with a governance structure consisting of a 15-
member council. The council members are appointed by Parliament for a six-year mandate,
with a third of them changed every two years. (See more in Government, Politics and
Regulation/Influencers in Media Influence Matrix: Czech Republic)

The Czech public TV broadcaster is mostly funded through license fees, a tax of CZK 135 (€5)
a month that each household in the country that owns devices technically able to receive
television content has to pay. As of 2011, the broadcaster was imposed limits on the amount
of advertising it airs, according to a set of legal provisions adopted by the Senate in 2011. The
first channel of the station and CT24, its all-news channel, are forbidden by law to carry
advertising. The station can sell ads only for its second and sports channels. The funding
generated through ads then must be used to produce cultural and sports programming.

The funding from license fees has remained unchanged since 2012, hovering around CZK
6bn (€234m) a year. That accounts for more than 85% of the station’s total income.

Czech Radio, the country’s public radio is also funded mostly through revenue from the
license fee. Households have to pay a monthly fee of CZK 45 (€1.75) to finance the Czech
Radio. More than 90% of the radio’s budget comes from these fees. Advertising only accounts
for roughly 4-5% of the total income.



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
POPULAR NEWS MEDIA

The budgetofCT,inCZKm, 2014-2018

License fee 6,049 5,989 6,257 6,004 6,187 6,095 6,127
Commercial income* 477 580 624 620 622 615 768
Other own generated revenues** 189 139 104 130 93 95 65
Total 6,717 6,708 6,986 6,755 6,902 6,875 6,960

*mostly from advertising and sponsorship; **such as earnings from exchange rate changes or sales of facilities
Source: CMDS compilation and calculations based on CT data and information from annual reports

I I I I Source: CMDS compilation and calculations based

N on Czech Radio data and information from annual
'\/ reports

The budget 2400
of Czech 1,800
Radio, in 1,200
CZKm, 600
2014-2017 o &

('1/

Number of employees and average wages at CT and CRo,
2013-2018

No of Average monthly salary No of Average monthly salary

employees CZK EUR employees CZK EUR
2,925 37,173 1,455 2013 1,430 37,021 1,450
2,902 37,829 1,377 2014 1,464 36,639 1333
2,906 38,325 1,415 2015 1,464 37,634 1,389
2,913 38,669 1,430 2016 1,486 37,436 1,384
2,920 39,620 1,531 2017 n/a n/a n/a

n/a: not available
Source: CMDS compilation and calculations based on CT data and information from annual reports



SOURCES OF FUNDING

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Another media outlet with a public service statute is Czech News Agency (CTK).
Although its activity is regulated by law and its governing bodies are appointed by
Parliament, CTK does not receive any funding from the state, financing all its operations
through its own revenues generated by sale of news content and services.

Besides the money from the license fee allocated to the Czech television and radio
broadcasters, the state is involved in funding media through allocations of state
marketing contracts, namely space bought in the media by various state institutions. In
2017, the volume of public orders in the communications area increased by 18% year on
year to CZK 1.835bn (€51.6m). The number of public contracts covering communications-
related services increased to 851 in 2017 from 256 the year before. The biggest ad
spender among the Czech state bodies in 2017 was the State Agriculture Intervention
Fund (SZIF), which has a 2018-2020 budget for communications of over CZK 149m
(€5.7m).



Cover photo: David Sedlecky

',

- CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Oktober 6 str. number 7, Room 210
Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu
Postal address:
Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest

Hunga Attribution 3.0 Unported
gary (CCBY 3.0)



