
J U N E  2 0 1 9

Media Influence

Matrix:

Kazakhstan

Funding Journalism 

Published by CEU's Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2019

Author: Adil Nussipov
 

Editor: Marius Dragomir



About CMDS

The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study of
media, communication, and information
policy and its impact on society and
practice. Founded in 2004 as the Center for
Media and Communication Studies, CMDS
is part of Central European University's
(CEU) School of Public Policy and serves as
a focal point for an international network of
acclaimed scholars, research institutions and
activists.

About the Authors

Hungary, 1051 Budapest, Oktober 6 str.
number 7, Room 210

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu

Clara-Luz Alvarez
Floriana Fossato
Ellen Hume
Monroe Price
Anya Schiffrin
Stefaan G. Verhulst

CMDS ADVISORY BOARD

Marius Dragomir is the Director of the
Center for Media, Data and Society. He
previously worked for the Open Society
Foundations (OSF) for over a decade. Since
2007, he has managed the research and policy
portfolio of the Program on Independent
Journalism (PIJ), formerly the Network Media
Program (NMP), in London. He has also been
one of the main editors for PIJ's flagship
research and advocacy project, Mapping
Digital Media, which covered 56 countries
worldwide, and he was the main writer and
editor of OSF’s Television Across Europe, a
comparative study of broadcast policies in 20
European countries.

Adil Nussipov is a researcher working on the
Media Influence Matrix project at the Center
for Media, Data and Society. He recently
graduated with distinction from Central
European University with an MA in
International Relations. Before CEU, he
obtained his BA degree in Political Science
and International Relations at Nazarbayev
University in Astana, Kazakhstan. He has
extensive experience in qualitative and
quantitative research, gained through studies,
research assistantships and internships. His
research interests are digital policy,
government-media relations and global
governance. Currently, he also acts as Head of
Research, Monitoring and Evaluation at
Accountability Initiative for Reform.

Cover photo by Yang Jing on Unsplash

The report was done with the participation of
the Accountability Initiative for Reform (AIR
Foundation) in Kazakhstan.

About AIR Foundation
Accountability Initiative for Reform is a
Kazakhstani non-profit organization aimed
at helping people to always have an access
to honest information from all institutions
of society, including government, business,
media and non-profit sector. AIR
Foundation builds open relationships
among institutions and provides people
with instruments for reform initiation
through civic technologies, rigorous
research, policy analysis and journalism.

https://unsplash.com/@snowscat?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText


Special Advisor: Dean Starkman
Media Management and Economics: Philip M. Napoli
Research and methodology: Amy Brouillette
Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
Civil Society & Technology: Kate Coyer
Policy: Francesca Fanucci
Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

Director: Marius Dragomir
Editorial consultant: Tom Popper
Research: Eva Bognar, Roni Dorot, Dumitrita Holdis
Design and outreach: Robert Nemeth
Coordinator: Mihaela Groza

ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

CMDS TEAM

MEDIA INFLUENCE MATRIX 
ADVISORY BOARD

https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium


TA
B

LE
 O

F 
C

O
N

TE
N

TS

Popular News Media

M E D I A  I N F L U E N C E  M A T R I X :  K A Z A K H S T A N

F U N D I N G  J O U R N A L I S M

Consumption Trends
 
Key players
 
Funding Trends

Influential News Media 

Key Funders

Non-Governmental Funders
 
Government Funding

Shifts in Journalism Funding

Sources of Funding

FUNDING JOURNALISM

4
 

4
 

6
 

6
 

6
 

13
 

20
 

21
 

21
 

23



4

Kazakhs are a television nation, half of them
using television as the main source of news and
information. In contrast, print media and radio
have been grappling in the past five years with
a dramatic decline in audiences. Particularly
radio, known for its low-brow programming, is
in a bind: it hardly attracts listeners; advertisers
and the Government ignore it. In contrast, the
internet media is rapidly growing. For 40% of
Kazakhs, it was the main source of news and
information in 2015, a significant hike from
24% three years earlier.
 
Media in Kazakhstan is captured by the
Government and a handful of government-
affiliated media companies. The government’s
dominance is secured mostly through
ownership and funding.
 
Only three of the ten most popular television
channels in Kazakhstan are not government-
owned. Former President Nursultan
Nazarbayev directly or through his family, also
owns television channels. For example, KTK,
the second most watched television channel in
the country is run by the Foundation of the
First President of the Republic of Kazakhstan-
Elbasy. Another popular television channel,
NTK, is owned directly by a Nazarbayev family
member. Nazarbayev resigned in March 2019,
but political analysts say that he did so to be
able, before he dies, to supervise a smooth
transition to a new regime that will continue his
policies, ensuring centralization of political
control and preventing criticism of authorities
as Nazarbayev did during his 29-year tenure.
 
When it comes to online news, the
Government owns three of the 10 most visited
websites: Kazinform.kz, Bnews.kz and 24.kz. In
fact, none of the most popular news portals in
Kazakhstan are independent and truly free of
government control. For example,
TengriNews.kz, one of the most read news

SOURCES OF FUNDING

FUNDING JOURNALISM

websites is owned by the company Alash Media
Group, which is known for promoting a strong
pro-government narrative.
 
The foreign influence in Kazakhstan’s media
landscape is limited as foreigners can own only
20% of a media company. That being said, the
Russian influence in the Kazakh media is notable.
The most popular television channel in the
country, Eurasia, jointly owned by the
governments of Kazakhstan and Russia, is known
for promoting a heavy pro-Russian agenda on
world affairs. Another popular television channel,
Channel 31 (31 Kanal) is co-owned by Bulat
Utemuratov, a wealthy local businessman, and the
Russian-funded STS Media Holding. Kenes
Rakishev, another entrepreneur, owner of
Channel Seven (Sedmoy Kanal), is also a partner
in Fastlane Ventures, a prominent Russian venture
fund that usually invests in internet companies.
 
The Government is by far the largest funder in the
media, with over €144m spent in cash dished out
to media companies in 2017, more than the overall
ad spend in Kazakhstan, according to industry
estimates. Most of the government funding goes
to government-owned media companies or
privately held outlets that show support of the
Government. For example, in television, the
biggest chunk of government cash is spent on
financing Khabar and Qazaqstan, two
government-owned channels.
 
In such a centralized media environment in which
the Government plays a disproportionately big
role, there is hardly any space for independent
journalism. Owned by a civil society activist and
journalist, Vlast.kz is arguably the sole truly
independent news website among the 10 most
visited websites in the country. There are other
independent news media such as Azattyq, the local
service of Radio Free Europe/Radio Liberty, but
their audience is much smaller.

Shifts in Journalism Funding

SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING



5 FUNDING JOURNALISM
SHIFTS IN JOURNALISM FUNDING

Who’s who in Kazakh media

Source: CMDS, 2019

The key influencers in the media in Kazakhstan



6

Television remains the main source of information in Kazakhstan, 48% of people going to
television to get news, according to the latest available data from a 2015 survey carried out by
Demoscope, a local pollster.[1] However, the internet has been gaining ground in recent years.
Some 40% of the respondents in the Demoscope’s survey said that they used the internet as the
main source of news and information, up from some 24% in a similar survey run in 2012. In
contrast, only 4% of people in Kazakhstan get their news from print media.
 
Particularly people living in cities are more prone to use the internet for news. Some 61% of
Kazakhs living in Nur-Sultan,[2] the capital city of the country with over one million inhabitants,
go online to read news. In Almaty, the country’s largest city with some 1.8 million people, which
was the Kazakh capital city until 1997, approximately 40% of people use the internet as the main
source of information. In contrast, 90% of those living in the Jambyl region, a more rural region
of Kazakhstan bordering Kyrgyzstan, use television as the key source of news.
 
The 2015 survey from Demoscope showed that most of the Kazakhs, a 58% share of all
inhabitants, use state-owned media as the key source of news. The region with the lowest level of
consumption of state media content in 2015 was Almatinskaya with 20%. Nevertheless, some 75%
of people there watched private, yet pro-government media.
 
Although many of the people in Kazakhstan (some 48%) respect journalists, an increasing number
of them (roughly 42%) told Demoscope that they were more often than before checking news
through more than one source as credibility of media has been declining in their opinion.
 
 
 

FUNDING JOURNALISM

Popular News Media

POPULAR NEWS MEDIA

Consumption Trends

[1] “Research: Internet is the second important source of information for people in Kazakhstan,” Demoscope, 27 April 2015,
available online at http://demos.kz/eng/index.php?article=40 (accessed on 5 May 2019).
[2] In March 2019, the Kazakh capital city was renamed Nur-Sultan in honor of the country’s longtime leader; see “Kazakhstan
renames capital Nur-Sultan,” The Guardian, 23 March 2019, available online at
https://www.theguardian.com/world/2019/mar/23/kazakhstan-renames-capital-nur-sultan (accessed on 5 May 2019).

Key Players

Television

The Government of Kazakhstan maintains a strong position in
the country’s television market. Only three of the ten most
popular channels in Kazakhstan are not government-owned: two
of those are controlled by private actors and one is an
international channel.
 
The most popular television channel is Eurasia (Pervyi Kanal

Evraziya), which is jointly owned by the governments of Kazakhstan and Russia (although the
exact stakes in the company are not known). The channel promotes a strong pro-Russian
narrative (which includes a heavy anti-U.S. and anti-EU rhetoric) on world affairs. Khabar and
Qazaqstan are the country’s flagship state-owned and state-run television channels whose
content is designed to promote and explain the Government’s policies. Nevertheless, none of the
two enjoys the popularity of Eurasia, KTK or NTK. Astana TV and Almaty TV are owned by the

https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/82786
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/83548


7 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

municipalities of Nur-Sultan and Almaty, serving mainly as PR voices of the two cities’
administrations. Their content is focused on local policies and city events.
 
KTK, the second most watched channel after Eurasia, is run by a joint-stock company with 5% of
its shares owned by Media-Invest, a private company, but with the majority stake (over 91%) in
the hands of the former Kazakh President, Nursultan Nazarbayev, who resigned on 19 March
2019. Mr Nazarbayev controls the shares through a private foundation called the Foundation of
the First President of the Republic of Kazakhstan-Elbasy. Another key player, NTK is owned by a
Nazarbayev family member.[3] It is a rare case when a name of the First President’s family
members appears in legal documents.[4]
 
The only locally owned non-government channels are Channel 31 (31 Kanal) and Channel Seven
(Sedmoy Kanal). Channel 31 is owned by a wealthy Kazakh businessman, Bulat Utemuratov who
is the second most influential businessman in the country, according to Forbes.[5] One of Mr
Utemuratov’s largest business projects was ATF Bank, which was sold more than a decade ago to
Italy’s UniCredit bank.[6] Mr Utemuratov is now a key investor in Verny Capital, an investment
fund with shares in a plethora of industries, including telecommunications, real estate,
manufacturing of construction materials and finance, in Kazakhstan and other Commonwealth
of Independent States (CIS) markets. Mr Utemuratov co-owns the channel along with the
Russian-funded company STS Media Holdings, but the exact stakes of the two partners are
unknown. It is known, however, that Channel 31 was founded by Armanzhan Baitasov, one of the
50 richest businessmen in Kazakhstan, who also has a stake in Forbes Kazakhstan.[7] Mr Baitasov
sold his share to STS Media Holding for approximately US$ 65m in 2008.[8]
 
Kenes Rakishev owns Channel Seven through the Telekompaniya Era. Mr Rakishev was ranked
the 8th most influential businessman of the country by Forbes.[9] He founded SingulariTeam, a
private investment fund focused on technology companies. Mr Rakishev sits on the supervisory
boards of several major companies including SAT & Company, an industrial conglomerate, and
Net Element, a technology firm. He has a majority stake in JSC Kazkommertsbank, the largest
bank by assets in Kazakhstan, and is a strategic partner in Fastlane Ventures, a major Russian
venture fund focused on investments in internet companies.
 
Mir is the only channel in the top 10 that has an international presence. It was founded in 1992
by the governments of Russia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Belarus, Georgia, Moldova, Tajikistan
and Uzbekistan with the aim of creating a common information space to promote cooperation
between the founding countries. Its programs are aimed at the whole region and provide an
overview of news happening there.

[6] “UniCredit Pays $2.1 Bln for ATF Bank Stake,” Reuters, 13 November 2007, available online at
https://www.reuters.com/article/sppage012-l13335959-oisbn/update-1-unicredit-pays-2-1-bln-for-atf-bank-stake-
idUSL1333595920071113 (accessed on 1 March 2019).
[7] “Арманжан Байтасов” (Armanzhan Baitasov), Forbes Kazakhstan, available online at https://forbes.kz/ranking/object/76
(accessed on 30 April 2019).
[8] “Акулы Бизнеса. Чем Владеет Арманжан Байтасов?” (Business Sharks. What is owned by Armanzhan Baitasov?), Spectr,
27 August 2015, available online at http://spectr.com.kz/category/ekonomika/akuly-biznesa-chem-vladeet-armanzhan-
baytasov.html?SECTION_CODE=ekonomika&amp;CODE=akuly-biznesa-chem-vladeet-armanzhan-
baytasov&amp;VOTE_ID=1&amp;view_result (accessed 30 April 2019).

[5] “Булат Утемуратов” (Bulat Utemuratov), Forbes Kazakhstan, available online at https://forbes.kz/ranking/object/41
(accessed on 28 February 2019).

[3] Based on the legal documents from egov.kz; also, see: Marat Shibutov, “Кому на самом деле принадлежит СМИ
Казахстана” (Who owns mass media in Kazakhstan), Regnum, 26 May 2017, available online at
https://regnum.ru/news/2280402 (accessed 17 April 2019).
[4] Olivia Allison, “Selective Enforcement and Irresponsibility: Central Asia’ shrinking space for independent media,”
Central Asian Survey 25 (2006): 93-114.

[9] “Кенес Ракишев” (Kenes Rakishev), Forbes Kazakhstan, available online at https://forbes.kz/ranking/object/56 (accessed
on 28 February 2019).

https://www.reuters.com/article/sppage012-l13335959-oisbn/update-1-unicredit-pays-2-1-bln-for-atf-bank-stake-idUSL1333595920071113
https://forbes.kz/ranking/object/76
http://spectr.com.kz/category/ekonomika/akuly-biznesa-chem-vladeet-armanzhan-baytasov.html?SECTION_CODE=ekonomika&amp;CODE=akuly-biznesa-chem-vladeet-armanzhan-baytasov&amp;VOTE_ID=1&amp;view_result
https://forbes.kz/ranking/object/41
https://regnum.ru/news/2280402
https://forbes.kz/ranking/object/56


8 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

The big boys in Kazakhstan’s television

Most popular TV stations in Kazakhstan by 2018 rating (%), 2014-2018

Sources: TNS Global Kazakhstan, Egov.kz, 2019

The government of Kazakhstan has considerably less interest,
and, as such, less ownership in radio stations. It may be related
to the fact that radio stations focus more on entertaining than on
informing people and have significantly less popularity among
Kazakh citizens as news sources in comparison to television,
online portals and social media.[10] In addition, there are only 61
radio stations in the country. In contrast, Kazakhstan has 108 

Radio

television stations and 1,169 newspapers.[11] As such, radio stations are not seen as useful tools to
communicate and promote the government’s policies.
The Government owns only two of the 10 most popular stations. Radio NS is owned by Nur-
Otan, the party in power. Kazakh Radio (Kazakh Radiosy) is owned by the Ministry of
Information and Social Development. Kazakh Radio is the only among the 10 most listened radio
stations that conducts all its programs in Kazakh language.

[10] IREX, “Media Sustainability Index 2018: Europe and Eurasia”, available online at
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf (accessed on 12 April
2019).
[11] IREX, Media Sustainability Index 2018, cit.

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2018-full.pdf


9

Tuned in

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

n/a: not available
Sources: TNS Global Kazakhstan, Egov.kz, 2019

Most popular radio channels in Kazakhstan by 2018 rating (%), 2014-2018

The most popular radio station is Radio Retro, which is part of a large portfolio of media assets
controlled by the family members of the First President through Europa Plus Kazakhstan.[12]
Although the radio market features more private owners, it remains highly concentrated. The
second most popular radio station, Autoradio, is owned by Askar Kantarbayev who also owns
Dala FM. Batyr Kazybayev and Dinara Temirova through their media holding Alash Media
Group co-own both Zhuldyz FM and Tengri FM.
 
Among all, the ownership of Love Radio is the murkiest as there are no documents indicating
names or organizations directly controlling the channel. Only one company is associated with
Love Radio, and that is Grand FM, a company owned by Akmaral Kaldybayeva that is
responsible for handling the station’s ad sales. According to other sources, Love Radio is owned
by Musan Group.[13] No link between the two parties could be identified.
 
Foreign owners, namely Russian, have a much stronger presence in radio than in television.
Russian-controlled companies have stakes in two radio stations, Russian Radio (Russkoye Radio)
and Radio Dacha.
 
With the exception of Tengri FM, radio stations in Kazakhstan do not produce their own news
content. Most of the largest radio channels aggregate news from local and international news
outlets, including news agencies.

[13] Marat Shibutov, “Кому на самом деле принадлежит СМИ Казахстана” (Who owns mass media in Kazakhstan),
Regnum, 26 May 2017, available online at https://regnum.ru/news/2280402 (accessed 17 April 2019).

[12] Based on legal documents from egov.kz; also see: “«Европа Плюс Казахастан» перестанет вещать в регионах” (Europa
Plus Kazakhstan will stop broadcasting in the regions), Zakon.kz, 11 January 2011, available online at
https://www.zakon.kz/194864-evropa-pljus-kazakhstan-perestanet.html (accessed April 29, 2019); also see note 4.

https://regnum.ru/news/2280402
https://www.zakon.kz/194864-evropa-pljus-kazakhstan-perestanet.html


10 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

[14] The survey was carried out by the researchers working on this report among 100 respondents residing in Almaty.
They were asked what newspapers they considered their main source of news. The survey was carried out in February-
March 2019.

President) and two Government-run newspapers KazPravda (Kazakhstanskay Pravda) and
Egemen Kazakhstan.[14]
 
Karavan is part of the media portfolio controlled by the First President, being legally owned by
the president’s private foundation. The Government controls three newspapers in Kazakhstan.
The Ministry of Information and Social Development owns the Kazakh-language newspaper
Egemen Kazakhstan and the Russian-speaking newspaper KazPravda; the ruling party Nur-Otan
owns Liter. According to data from 2009-2011, KazPravda was the number one newspaper in the
country while Egemen Kazakhstan was ranked third.[15]
 
Karavan, along with Argumenty i Fakty (AiF), meaning “arguments and facts” in Russian, and
Vremya (meaning “time” in Russian), are published on a weekly basis. AiF is owned by Bibigul
Turebayeva who also has shares in Media-Link, a company that owns several newspapers and
radio stations. Vremya is co-owned by Nurzhan Subkhardberdin and Shanyrak Trade (the
proportion of their shares is not known). Mr Subkhardberdin is a Kazakh billionaire who
founded what was once Kazakhstan’s largest bank Kazkmommerstbank, currently acting as its
chairman.[16] Through Central Asian Investment Company, he has investments in various other
industries.[17]
 
Zhas Alash is a Kazakh-speaking newspaper known for covering critical issues. It is owned by
Saltanat Atusheva, widow of former opposition leader Altynbek Sarsenbayev. Kapital is a
business newspaper co-owned by Svetlana and Sanzhar Mustafins through their company
Musan Group, which has shares in other media companies.

There is no data on the circulation of newspapers as print media
are not legally required to make such information publicly
available. The latest available figures, collected by TNS Global,
are from 2011 and cover mostly entertainment magazines.
According to an informal survey carried out by CMDS in Almaty,
the most popular newspapers are Karavan (controlled by the First

Print

[15] Frederick Emrich, Yevgeniya Plakhina & Dariya Tsyrenzhapova, “Mapping Digital Media: Kazakhstan,” (eds. Marius
Dragomir, Mark Thompson, Rita Rudusa), Open Society Foundations (OSF), 2013, available online at
https://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-kazakhstan (accessed on 1 May 2019).
[16] “Nurzhan Subkhardberdin,” Forbes, available at https://www.forbes.com/profile/nurzhan-
subkhanberdin/#41ca49897e30 (accessed 17 April 2019).
[17] “Nurzhan Subkhardberdin,” Forbes, cit.

https://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-kazakhstan
https://www.forbes.com/profile/nurzhan-subkhanberdin/#41ca49897e30


1 1

Printed word

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Source: CMDS survey, Almaty

Online News

Nur.kz, which is arguably one of the most popular news websites in the country, hasn’t agreed to
provide information on its users to the two websites. Based on data from SimilarWeb, an
analytics company, CMDS created in May 2019 a new ranking of the most visited portals in
Kazakhstan.
 
Although the majority of news websites in Kazakhstan are privately owned, none is independent
and truly free of government control. The most popular news website, TengriNews.kz is co-
owned by Batyr Kazybayev and Dinara Temirova through their company Alash Media Group,
which also owns the radio stations Zhuldyz FM and Tengri FM. Alash’s media promote a strong
pro-government narrative, serving as the main communicator of government policies. Their
programs often air positive news about the Government, consistently ignoring major problems or
people’s opinions. The TengriNews portal is also known for generating fake comments to its own
news pieces, most of which are supportive of government policies. Low-rank government
officials are also ordered often to write positive comments under the government’s
announcements or critical comments under news pieces that portray the government negatively.
These comments are known as Nurbots among Kazakhstan’s internet users.[18] Negative 

Kazakhstan has two websites (Zero.kz and Olshem.kz) that
collect data about the popularity of local websites.
However, experts have repeatedly expressed serious
concerns about their methodologies and alleged bias
towards certain websites. Moreover, none of them include
all the Kazakhstani websites in their sample. For example, 

The most popular newspapers in Kazakhstan, May 2019

[18] Nazira Kozhanova, “Finding Kazakhstan’s Troll Farms,” The Diplomat, February 20, 2019, available at
https://thediplomat.com/2019/02/finding-kazakhstans-troll-farms/ (accessed 15 May 2019)

https://thediplomat.com/2019/02/finding-kazakhstans-troll-farms/


1 2

comments are filtered and not allowed on the website. In its early days, TengriNews.kz promoted
itself as a reliable source of news and information, having even an English-language edition. The
website’s reputation, however, worsened over time.
 
Nur.kz since its inception has been operating as a pro-government website although there is no
direct legal link between its owner, Kuat Bahridinov, and the Government. The most popular
news portal in Kazakhstan, according to data collected by CMDS, Nur.kz sports the same pro-
government bias as TengriNews.kz. Mr Bahridinov acts as CEO of both Nur.kz and
Telekompaniya Era, which owns the Channel Seven television.[19]
 
The third most popular news website is Zakon.kz, co-owned by Sergei Kiselev and his wife, Anna.
Zakon.kz started as a repository of laws, but later evolved into a fully-fledged news website. Mr
Kiselev also works as CEO of Eurasia television channel.[20]
 
Zakon.kz, Nur.kz and TengriNews.kz are known for their blatant pro-government bias, avoiding
reporting on topics that conflict with the Government’s rhetoric as it happened during the streets
protests around the renaming of the capital city and the fairness of elections in the spring of
2019.
 
Mr Utemuratov Bulat, who owns Channel 31, also owns Informburo.kz. Former co-owner of
Channel 31, Mr Armanzhan Baitasov also has shares in Forbes.kz, although in legal documents
only the name of his daughter, Aidana Baitasova, is indicated.
 
The Government owns three of the 10 most visited websites. They are Kazinform.kz, an
international news agency designed for an international audience that specializes in news about
Kazakhstan; Bnews.kz, the Kazinform’s version for the Russian-speaking population of the
country; and 24.kz, which is owned by Khabar Agency, the government agency that also controls
the television channel Khabar.
 
Vlast.kz is the sole truly independent news website among the top ones. It is owned by the civil
society activist and journalist Vyacheslav Abramov who in the past served as director of
MediaNet, an NGO, and head of the Freedom House local office in Kazakhstan, a U.S.
Government-funded NGO.[21]

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

[19] “Куат Бахридинов назначен генеральным директором ТОО «Интернет-портал Nur.kz»”, (Kuat Bahridinov appointed as
CEO of LLP “Internet-portal Nur.kz), Nur.kz, 1 March 2016, available at https://www.nur.kz/1088008-kuat-bakhridinov-
naznachen-generalny.html (accessed on 30 April 2019).
[20] “Киселев Сергей Владимирович”(Kiselev Sergei Vladimirovich,) Zakon.kz, available at
https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30104523#pos=1;-9 (accessed on 30 April 2019)
[21] “Вячеслав Абрамов”, (Vyacheslav Abramov), Soros.kz, 15 May 2018, available at https://www.soros.kz/ru/vyacheslav-
abramov/ (accessed on 30 April 2019).

https://www.nur.kz/1088008-kuat-bakhridinov-naznachen-generalny.html
https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30104523#pos=1;-9
https://www.soros.kz/ru/vyacheslav-abramov/


1 3 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Top portals

*based on estimates from SimilarWeb, Kazinform.kz has over 1 million monthly visits
Source: SimilarWeb, 2019

Funding Trends

Media in Kazakhstan is an overwhelmingly dysfunctional market in which the Government plays
a disproportionately big role by allocating hefty amounts of budget money to a slew of media
companies.
 
The biggest share of the government funding is doled out to media companies owned by the
Government or supportive of the Government. According to CMDS estimates based on locally
sourced figures, the Government pumped over €144m into media companies in 2017, an amount
bigger than the whole advertising spending in Kazakhstan, which is estimated by some experts to
be close to €88.9m. According to other estimates, the ad spending totaled US$ 154m in 2018.
 
Such discrepancies in market data are, in fact, another problem media operators are grappling
with. Data about the financial health of media companies are nowhere to find as companies are
not obliged to disclose figures on their revenues or other key financial indicators; and this has a
negative impact on the competitiveness of the Kazakh media market, which is financed primarily
from ad money and government cash. Philanthropy money is marginal as foreign donors have
been wary of spending in Kazakhstan due to the censorship-related excesses of the country’s
leadership.
 
In such an environment, there is little incentive for media entrepreneurs to test new funding
models for independent journalism. Without a culture of paying for news and the Government
lavishly financing the media, paywalls or any other subscriber-anchored financing models are
doomed to fail. One media outlet, Vlast.kz, tried subscriptions when it launched in 2012, but they
soon binned the charges as people were not at all willing to spend on media content.

The most visited news websites in Kazakhstan, 2019



1 4 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

KZT 38bn (€88.8m) annually, with some 56% of that going to television companies.[23]
 
The television market lacks transparency when it comes to capital and revenues. Media
companies are not obliged to reveal data about their revenues and profits, except for publicly
owned companies that are legally obliged to make their financial audits public. On top of that,
data about the companies’ annual corporate tax payments can be used as an indicator of their
financial performance. According to the Tax Code of the Republic of Kazakhstan, companies are
obliged to pay corporate taxes worth 20% of their profit. Data about tax payments are publicly
available on the local finance ministry website.
 
Among the top television channels, Qazaqstan, Khabar and Eurasia (all owned by the
Government) paid the highest amount of tax between 2014 and 2018. In contrast, private channels
such as Channel 31 and Channel Seven made considerably less profit than their government-
controlled competitors, according to tax data. That is an illustration of how government-owned
channels are operated as instruments to gain influence rather than businesses. The government-
owned television channels never compete for advertising money. Khabar, for example, has not
aired any ads since 2018. Private channels on the other hand are struggling in a weak economy,
marred by galloping inflation and a weak currency as well as legal restrictions. Moreover, they
grapple with a corrupt system of distribution of public funds.

Television Funding

[22] IREX, Media Sustainability Index 2018, cit.
[23] IREX, Media Sustainability Index 2018, cit.

The main source of funding for television, as well as for
other types of media, is the Government. The Kazakh
advertising market is small and underdeveloped. It is
dominated by large advertising agencies and has recently
been under pressure from global technology giants such
as Facebook and Google that have been making inroads
in Kazakhstan in recent years.[22] According to industry
estimates, Kazakhstan’s advertising industry is worth

Television accounts

Amount of corporate tax payments made by the most prominent television channels in Kazakhstan, in
KZT ‘000, 2014-2018

Source: DFO.kz



1 5 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

*data cover all economic activities of the company, which owns Qazaqstan, Eurasia, Kazakh Radio[24]
Source: DFO.kz

[24] Financial data in this report are calculated by CMDS based on the official average exchange rate from the National
Bank of Kazakhstan

*data cover all economic activities of the company, which owns Khabar TV and 24.kz
Source: DFO.kz



1 6 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

*data cover all economic activities of the company, which owns Almaty TV
Source: DFO.kz

*data cover all economic activities of the company, which owns KTK
Source: DFO.kz



1 7

Radio Funding

FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Although radio operators do not disclose financial data either, it can be inferred from the
available tax-related information that the radio market is the least profitable among all media
sectors. Because of the low quality of their programs and poor ratings, the Government has very
little interest in radio stations. Likewise, advertisers place their commercials elsewhere.
 
Tax-related data show that radio stations operate on shoestring budgets, considerably lower than
the revenues generated by television companies. While television operators pay taxes in the
range of KZT billions, the highest amount of tax paid by the most popular radio company, Radio
Retro, was a frugal KZT 1m (€2,300). Profits of most of radio companies have decreased in the
past five years or so. Radio Retro’s tax declined from almost KZT 3m in 2014 to KZT 1m in 2018.
Only Autoradio, Kazakh Radio and Tengri FM appear to have increased their tax payments in the
past five years.

Radio accounts

Source: DFO.kz

Amount of corporate tax payments made by the top 10 radio stations in Kazakhstan, in KZT ‘000,
2014-2018

Newspapers Funding

In spite of the serious challenges posed by the rise of the internet and ensuing competition from
news portals and social media, newspaper publishers have been financially stable in recent years.
KazPravda and Egemen Kazakhstan, both owned by the Government, paid the highest amount of
taxes in 2018 and were among the four largest taxpaying newspapers in recent years. Privately-
held newspapers seem to make considerably less profit, judging by the amount of tax paid, which
is half of the tax paid by government-owned newspapers.



1 8 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Newspapers accounts

Source: DFO.kz

Amount of corporate tax payments made by the most popular newspapers in Kazakhstan, KZT ‘000,
2014-2018

News Websites Funding

Almost all of the 10 most visited websites in Kazakhstan have increased the amount of tax paid in
recent years. The largest taxpaying online portal by far is 24.kz, which annually pays somewhere
close to KZT 2bn in taxes; however, that is mainly because the company that operates the website
24.kz, the government-owned Agenstvo Khabar (Khabar Agency), is the same one that operates
the Khabar television channel. Hence, 24.kz and Khabar TV share the same tax base.
 
The government-owned Bnews.kz and Kazinform.kz paid the second and third largest amount of
taxes in 2018, respectively. They were followed by TengriNews.kz and Nur.kz, the most popular

Source: DFO.kz



1 9 FUNDING JOURNALISM
POPULAR NEWS MEDIA

Source: DFO.kz

web sources for news. As in other sectors, private companies owning news portals make on
average less profit and, thus, pay less taxes than government-owned companies.
 
The online news market is not very advanced in Kazakhstan. There is no example of news portals
(be they websites run by newspaper publishers or online-only portals) that finance themselves
through paid subscriptions or paywalls, or crowdfunding. Generally, Kazakhstan lacks the culture
of paid digital services (for news or music) because of a combination of factors including low
levels of digital literacy, lack of trust in online payments and a long history of digital piracy when
everything was available (or so it seemed) free of charge on the internet. Vlast.kz is an illustrative
case. The portal was launched in 2012 as a subscription-based website, offering quality journalism
to its readers. However, after several years of operations, the model was not financially
sustainable, so they pulled down the paywall.

News websites accounts

Amount of corporate tax payments made by the most popular news websites in Kazakhstan, KZT ‘000,
2014-2018

*data cover all economic activities of the company, which owns Bnews.kz
Source: DFO.kz



20 FUNDING JOURNALISM
INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Influential News Media

The most influential television players in Kazakhstan are the leading channel Eurasia and the
President’s channels, according to 2019 program ratings from United Industrial Committee, a
local audience research group associated with TNS Central Asia. Eurasia leads in ratings with
Zlaya Sudba (meaning “evil fate” in Russian), a Russian television series.
 
When it comes to news, Eurasia is competing neck and neck with KTK for the largest audience
share. In spite of the Government’s majority stake in Eurasia, the station does not promote a pro-
government narrative, but acts rather as a re-broadcaster of Russian television programs aired by
Pervyi Kanal, Russia’s leading station and the wealthiest television company across CIS. Eurasia
promotes though a strong pro-Russian narrative on global affairs matters.
 
Overall, the top 10 television program list is dominated by Eurasia, with six programs, and KTK,
with three programs. Interestingly, government-owned channels have a very weak presence on
this list, except for Astana TV whose only program on the list is a television series.
In the local business community, Forbes is arguably the most influential publication, seen as a
paragon of business news reporting. In 2018, Armanzhan Baitasov, a local businessman whose
daughter co-owns Forbes.kz, launched Business FM, a radio station aimed at audiences interested
in business.

Eyeball generators

Top 10 television programs in Kazakhstan, 2019

Source: United Media Association, 2019 nma.kz



2 1 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

[25] IREX, Media Sustainability Index 2018, cit.

Key Funders

Non-Governmental Funders

Television dominates the ad market in Kazakhstan, its share in the total ad spend constantly
growing. In 2018, television accounted for 92% of the total ad spending in the country. Estimates
about the value of the Kazakh advertising market vary widely. According to 2018 industry data
collected by IREX, it was worth some US$ 154m.[25] Industry estimates put it at a much lower
level. (See Television Funding in this report)

The advertising pie

Source: Kantar TNS, 2018

Television is an uncontested leader on the Kazakh advertising media market. In the past four
years, it has cemented this dominance. By 2018, it commanded some 92% of the total ad revenues
in the market. Radio comes second, but that is because Kantar TNS, an ad research company,
does not count the ad spend in digital media, which, according to some estimates, accounted for
16 % in 2018.[26] The radio advertising market has experienced a slow, but steady decline over 

[26] Tamara Abubakarova, “Аналитики подсчитали объём рекламы в различных медиа Казахстана. Телевидение по-
прежнему лидирует” (Analysts counted advertising volumes in different media of Kazakhstan. Television still leads),
Informburo.kz, 21 February 2019, available online at https://informburo.kz/novosti/analitiki-podschitali-obyom-reklamy-
v-razlichnyh-media-kazahstana-televidenie-po-prezhnemu-lidiruet.html (accessed on 30 April 2019).

https://atlatszo.ro/2018/02/09/az-egbol-pottyant-145-milliard-itt-az-erdelyi-mediater-egyesulet-tamogatoi-okirata/
https://informburo.kz/novosti/analitiki-podschitali-obyom-reklamy-v-razlichnyh-media-kazahstana-televidenie-po-prezhnemu-lidiruet.html


22

the past four years, a trend that is likely to continue in the coming years as the quality of radio
programming is very low. Following the decline in the print industry, the print advertisement
market has also experienced a significant decline over the past four years, with only 1.5 % of the
overall ad spending going into print media in 2018.

FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

AdEaters

Note: the figures are approximations
Source: Kantar TNS, 2018

Media outlets by advertising revenue, % of total advertising orders issued by advertising agencies, 2018

Ad spenders

Largest advertising spenders in Kazakhstan, 2018

Source: Kantar TNS, 2018



2 3 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

Philanthropy

Since 2009, a total of US$ 2.6m in donor funding has been spent in media in Kazakhstan,
according to data from Media Impact Funders (MIF), one of the few sources of data on
philanthropy spend in the media. That is an insignificant amount compared to the overall
funding in the country’s media industry. For many years, foreign donors have been cautious
about working in Kazakhstan because of the Government’s attacks on the media. On the other
hand, for the same reasons, much of the funding channeled by international philanthropies to
media-related activities in Kazakhstan has not been recorded in the books. All that explains the
low records of donor funding in the country, according to experts working for grant-making
foundations interviewed for this report.
 
The Soros Foundation-Kazakhstan, the local office of the Open Society Foundations (OSF), is by
far the largest media donor in the country with overall grants worth US$ 1.4m since 2009,
according to the MIF’s records. The second largest donor in the Kazakh media is National
Endowment for Democracy (NED), a U.S Congress-funded non-profit organization, which spent
roughly US$ 900,000 there since 2009, according to MIF. Much of this funding, however, went
into training and building capacity, not in supporting newsroom operations as such. Other
philanthropic funders listed by MIF have only invested small amounts, of less than US$ 100,000,
in the media. They include The Coca-Cola Foundation, the philanthropic arm of the drink
bottling company Coca-Cola, The Sigrid Rausing Trust, a foundation bankrolled by the Swedish
philanthropist Sigrid Rausing, and Ambrose Monell Foundation, a grant-maker focused mostly
on health-related issues.

Government Funding

The Government is one of the largest funders of media outlets in Kazakhstan. In television, it
allocates most of its financing to two channels, namely Khabar and Qazaqstan, according to data
from Legal Media Center in Kazakhstan. In 2017, Khabar received roughly KZT 14bn (US$ 42.3m)
from the Government while Qazaqstan was provided with some KZT 19bn (US$57.3m) from the
same source. In contrast, privately-owned channels receive each on average only KZT 200m (US$
606,000) of government funding yearly.
 
In 2017, the Government earmarked some KZT 37.9bn (€97.1m) to television operators in
Kazakhstan, a stark contrast with Government funding allocations to other media. News websites
received the second highest amount of money, a total of KZT 16.5bn (€42.2m). Newspapers
followed with nearly KZT 2bn (€5m) and radio came last with only KZT 67.8m (€174,000).
Overall, Government is by far the largest spender in the media, with a total of over €144m in
funding allocated to media outlets in 2017.



24

Budget funding for television

FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

n/a: not available
Source: Legal Media Center Kazakhstan

In 2017, three government-owned news websites took the lion’s share of government funding,
receiving from the state budget some KZT 5.4bn (€13.8m), which was eightfold more than the
sum of government money received by all other websites (KZT 263,759,677). 24.kz and Bnews.kz
led among the government-owned websites. The three most popular websites TengriNews.kz,
Nur.kz and Zakon.kz received the highest amount of government money among all privately
held websites.
 
The distribution of government funding to media is illustrative of how the government uses
funding to control media. Websites becoming more pro-government receive an increasing
amount of funding from the Government. This was the case of TengriNews, Nur and Zakon
whose government allocation saw a spectacular increase in 2017. TengriNews received that year a
total of KZT 102m, a massive increase from KZT 7m in the previous year. Nur experienced an
even more dramatic increase in government cash from KZT 1m in 2016 to KZT 118m in 2017.
Zakon.kz became increasingly reliant on government money over time, boosting its government
funding from KZT 11m in 2013 to KZT 113m in 2017. In parallel, its editorial policies have been
more and more turning a blind eye to topics that conflict with the government’s interests.

Government financing provided to the top 10 television channels in Kazakhstan, in KZT, 2013-2017

Government financing provided to the top 10 news websites in Kazakhstan, in KZT, 2013-2017

n/a: not available
Source: Legal Media Center Kazakhstan



2 5 FUNDING JOURNALISM
KEY FUNDERS

In print media, the distribution of government funding has the same logic as in television and
online media. The three government-owned newspapers receive together more government
money than all the other publications combined. Only the radio market is different when it
comes to government funds as the Government has considerably less ownership in radio
operators than in other media. In 2017, Autoradio, Zhuldyz FM and Tengri FM received most of
the funding allocated by the Government to radio channels.

Government financing provided to the top 10 newspapers in Kazakhstan, in KZT, 2013-2017

n/a: not available
Source: Legal Media Center Kazakhstan

n/a: not available
Source: Legal Media Center Kazakhstan

Government financing provided to the top 10 radio stations in Kazakhstan, in KZT, 2013-2017



26 FUNDING JOURNALISM

Attribution 3.0 Unported 
(CC BY 3.0)

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168

E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu

Postal address:
Center for Media, Data and Society

Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest
Hungary


