AV

CENTER FOR
>

MEDIA, DATA

J U N E 2 O 2 0 AND SOCIETY

CEU SCHOOL
OF PUBLIC
POLICY

GPO

Government Press Office

¥

N'N7WNNN NNRINYN NDWY

S |

\

¥
R J“\.i_,.\.\

MEDIA INFLUENCE MATRIX:
ISRAEL

Funding Journalism

Author: Roni Dorot
Editor: Marius Dragomir

Published by CEU Center for Media, Data and Society (CMDS), Budapest, 2020



About CMDS

The Center for Media, Data and Society
(CMDS) is a research center for the study of
media, communication, and information
policy and its impact on society and practice.
Founded in 2004 as the Center for Media and
Communication Studies, CMDS is part of
Central European University’s School of
Public Policy and serves as a focal point for an
international network of acclaimed scholars,
research institutions and activists.

CMDS ADVISORY BOARD

 Clara-Luz Alvarez
o Floriana Fossato

o Ellen Hume

o Monroe Price

o Anya Schiffrin

» Stefaan G. Verhulst

ACKNOWLEDGMENTS:

The authors wish to specially acknowledge the support
of Dr. Roy Peled (Haim Striks School of Law, College
of Management), Adv. Elad Man (Legal Counsel for
Hatzlacha and Chairman of the Seventh Eye
Committee), Dvora Zak (Research Manager for Israeli
Audience Research Board), Nati Tuker (The Marker),
Shuki Taussig (The Seventh Eye), Eitan Kassif
(Kantar Media), Guy Yitzhak (Ifat Media Analysis),
Orna Adelberg Kasher (Head of Hebrew Dept.,
Government Press Office), Guy Rolnik (Haaretz, The
Marker), Talma Biro (CEOQ, Israeli Marketing
Association) Liat Ziv (Former partner and Director of
Strategy, Geller Nesis Publicis), and Dean Starkman
(CMDS, International Consortium of Investigative
Journalists) for their help with the report and making
themselves available for interviews.

Cover photo: Kobi Gideon / The Government's Press Office

About the authors

Roni Dorot is a researcher for the Center for
Media, Data and Society. She received her PhD in
Social and Political Sciences from the European
University Institute, Florence, and holds a MA in
Public Policy from Tel-Aviv University. She was a
postdoctoral fellow at the Center of Conflict,
Negotiation and Recovery, at the School of Public
Policy, CEU. Her dissertation, “Dead End: Israeli
Militarism and the Dynamics of State
Retribution”, examines the history of political
revenge and the genealogy of retaliation
discourses in the Jewish press within the context
of the Palestinian-Israeli conflict. Her previous
research analyzed the governmental outcomes of
Israeli municipalities from a comparative
perspective. She is a recipient of the Sapir Price
for municipal studies (in Israel), the Istituto
Italiano di Cultura scholarship and the EUI
excellence fellowship. She currently writes for
Haaretz newspaper her blog ‘Documania’ where
she critically analyses documentaries from a
cultural and sociological perspective.

Marius Dragomir is the Director of the Center
for Media, Data and Society. He previously
worked for the Open Society Foundations (OSF)
for over a decade. Since 2007, he has managed
the research and policy portfolio of the Program
on Independent Journalism (PI]), formerly the
Network Media Program (NMP), in London. He
has also been one of the main editors for PIJ's
flagship research and advocacy project, Mapping
Digital Media, which covered 56 countries
worldwide, and he was the main writer and editor
of OSF’s Television Across Europe, a comparative
study of broadcast policies in 20 European
countries.

) AN
» CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Hungary, 1051 Budapest, Nador u. 9.
Tel: +36 1 327 3000 / 2609

Fax: +36 1 2385 6168

E-mail: cmds@ceu.edu



ABOUT THE MEDIA INFLUENCE MATRIX

The Media Influence Matrix Project is run collaboratively by the Media
& Power Research Consortium, which consists of local as well as regional
and international organizations. The consortium members are academic
institutions (universities and research centers), NGOs, journalism
networks and private foundations.

MEDIA INFLUENCE MATRIX
ADVISORY BOARD

« Special Advisor: Dean Starkman

« Media Management and Economics: Philip M. Napoli
« Research and methodology: Amy Brouillette

« Research and advocacy: Susan Abbott, Minna Aslama
« Civil Society & Technology: Kate Coyer

« Policy: Francesca Fanucci

« Data: Attila Batorfy, Jessie Labov

J CMDS TEAM

« Director: Marius Dragomir

« Editorial consultant: Tom Popper

« Research: Eva Bognar, Roni Dorot, Dumitrita Holdis
« Design and outreach: Robert Nemeth

« Coordinator: Mihaela Groza


https://cmds.ceu.edu/media-power-research-consortium

MEDIA INFLUENCE MATRIX: ISRAEL
FUNDING JOURNALISM

.
FUNDING JOURNALISM
m KEY TRENDS 4
h CONSUMPTION TRENDS 7
z POPULAR NEWS MEDIA 9
Key Players 9
m Television 9
h Radio 13
Print Media 15
z Online News 18
o Local Media 20
Funding Trends 23
U Television 23
Radio 24
m Print and Online Media 25
O INFLUENTIAL NEWS MEDIA 29
Arabic Language News Media 33
Russian Language News Media 34
m KEY FUNDERS 35
d Non-Governmental Funders 35
m Advertising 35
Hidden advertising 38
< Philanthropy 39
h State Funding 41




FUNDING JOURNALISM

KEY TRENDS

KEY TRENDS

Israeli media have undergone tremendous
changes in the last three decades, transforming
from what was effectively a state monopoly
that aligned with political parties into a
technologically advanced and ostensibly
competitive market (as of 1986). A rapid
expansion of the private sector in the 1990s
was followed by a communications revolution
that led to an explosion of media, including
today a diverse mix of old and new, public and
commercial, cable and satellite, and
increasingly dominant, if not ubiquitous,
digital media.

But beneath the appearance of this growing
diversity, there is little pluralism. The lion’s
share of Israeli media is actually controlled by
a small group of owners, about ten wealthy
families of media moguls. In fact, most Israeli
media enterprises are not standalone
businesses but attached to larger
conglomerates with businesses in industrial
and other non-media sectors — and could be
considered beholden to them.

The most salient characteristic of the media
system for the purposes of this report is its
unusual opacity. Nearly all of the country’s
major media assets are privately controlled,
often part of larger private corporate
structures that, under Israeli law, are not
required to publish annual financial statements
or make relevant financial disclosures to the
government, and fiscal or media regulators. As
a result, investigative journalists, analysts and
even advertisers in the media market must rely
on information leaks and rough estimates of
enterprise value, circulation, revenue and
income.

What is known though is that most of the
media companies in Israel are loss-incurring
operations. For example, Israel Hayom, a large
daily newspaper, known for its support to
Prime Minister Netanyahu, accumulated a

staggering loss of ILS 780m (US$190m)
between 2007 (when it was founded) and 2014.
This shows that many media outlets are not
run like businesses in Israel but are used as
tools to promote the interests of various
powerful players, both politicians and
businesses.

Elad Man, legal advisor of Hatzlacha NGO and
the Chairman of the Seventh Eye Association,
sheds light on the regulatory dead-end: “The
situation in which private companies do not
disclose sensitive financial information results
from the absence of obligatory statutory
directive,” he said. “The reports of private
companies are not publicly available. They are
submitted without financial information and
exposed to the tax authority only [...].”

Israeli news media comprise four general daily
newspapers, three daily financial newspapers,
dozens of niche and local papers and
magazines, two major national commercial
television channels (Reshet 12, Keshet 13), a
cable and satellite services duopoly (Hot TV
and Yes TV), two public radio networks, 14
commercial regional radio stations and
hundreds of websites and portals, some of
them part of independent journalism
initiatives and projects.

The funding sources in the Israeli media
market follow international trends. While
these sources are somewhat diverse,
advertising and government financing
dominate:

« Commercial funding (advertising,
newsstand sales, and different models of
subscription fees, and paywalls);

« State funding (a government advertising
agency providing public advertisements and
direct funding from the state budget);

« Donations and grants (mainly from US-
based Jewish organizations, individual and
corporate donors, and crowdfunding).



FUNDING JOURNALISM

KEY TRENDS

This report is written at a critical moment in
the history of Israeli media. It reflects the
volatility of a small market shaken by a
dramatic restructuring of public media in 2017,
and the 2019 merger of two commercial
operators under the Second Authority for
Television and Radio. It is not yet clear what
impact this merger will have on how the public
interest is preserved in the media.

The Israeli media market is also shaped by the
unstable political realities of the Middle East,
which produce a security-oriented public
discourse of high intensity. As one observer
noted: “Israel is probably the most media-
obsessed country in the world.”[1] Military
campaigns and wars (like Operation Defensive
Edge in 2014) have a disrupting effect on the
advertising market and the entire news
industry. In addition, there is an ongoing crisis
of print media as it struggles to move to digital
media. The latter sees its advertising revenue
grow sharply while print advertising continues
its dramatic decline.

The involvement of high-placed political
figures in the inner workings of media raises
fundamental questions about the legitimacy
and integrity of professional journalism in
Israel today. Recent police investigations into
these forms of interference prompted Israel’s
Attorney General to recommend charges of
fraud, breach of trust and bribery against the
Prime Minister, Benjamin Netanyahu in three
criminal corruption investigations known as
Cases 1000, 2000 and 4000.

On the other hand, the growing influence of a
group of largely right-wing tycoons, some of
whom residing in the U.S. or Europe, who
cooperate with local political figures in Israel,
raises serious concerns related to media
consolidation, crony capitalism, undue cross-
ownership cases and lack of transparency,
which are all key ingredients of media capture,
a form of excessive control by oligarchic
structures and political elites that seems to find
a propitious environment in Israel.

[1] Michael Widlanski, “Israel Studies An Anthology: The Media in Israel,” Jewish Virtual Library, September 2009, available
online at https://www jewishvirtuallibrary.org/israel-studies-an-anthology-the-media-in-israel (accessed on 25 May 2020).


https://www.jewishvirtuallibrary.org/israel-studies-an-anthology-the-media-in-israel

FUNDING JOURNALISM

KEY TRENDS

‘Who's who in Israel’s media

The most prominent and influential media groups in Israel

Service operator

Keshet Media Group

Reshet 13

Israel Hayom

Yediot Ahronoth
Group

Maariv

Israeli Public
Broadcasting
Cooperation (IPBC)

Bezek
Telecommunication

GLZ (Israeli Defense
Forces Radio)

Source: CMDS

Ownership

Wertheim family (51%), Gal
Naor (Tshuva family 20%),
Lemelbaum family (15.3%),
William Nagel (7.7%), Alex
Giladi (5.9%)

RGE (68%) (consisting of
Len Blavatnik 52%, Udi
Recanati 9%, Nadav
Topolski (7%), Udi Angel
(16 %), Strauss-Elite (5%),
Endemol (11%)

Media LLC Israeli
(100%)

Mozes Family (85.8%),

Baron-Fishman
Communications (14.2%)

Eli Azur Media companies

Government

Private ownership,
BCommunications 26.4%
divided between:

Key influential
actor

Avi Nir (CEO)

Yossi
Wershavski
(CEO)

Sheldon and

Miriam Adelson

Arnon (Noni)
Mozes

Eli Azur

Government

Shaul Elovitch,
llan Yeshua,

Searchlight Capital Partners Ido Eshed

60%
Forrer Family 40%

Public ownership: 73.6%

Ministry of Defense

(CEO),
Maayan Dagan
(Editor)

Prominent news media assets

TV Radio
Keshet 12
Reshet 13
99FM
103 FM
Radio
Tzafon (North)
Kan Culture
Kan Bet
Kan 11 Kan Gimel
Educational e
channel
23 Kan 88
Makan 33 Kan Moreshet
Kan Kol
Hamusika
Kan Arabic
Yes Cable
TV

Print Online
Mako.co.il
(N12)
13tv.co.il
Israel | h
Hayom sraelhayom.com
Yediot .
Ahronoth Ynet.co.il
Maariv
The
Jerusalem
Post Maariv.co.il
Local
press
Givataim
Kan.org.il
WallaINEWS
Glz .
Glglz Glz.co.il



FUNDING JOURNALISM

CONSUMPTION TRENDS

CONSUMPTION TRENDS

Media consumption trends in Israel show a significant decline of over 18% in exposure to print
media between 2016 and 2018. Internet use keeps growing at the expense of subscribers of cable
or satellite television, which are the key platforms for commercial broadcast channels. Radio
listenership seems to experience a slight decline although these fluctuations point to a relatively
stable consumption.

Content diet

Media consumption in Israel, breakdown by medium, % of total population

2016 60.3% 79.7% 67.4% 54.9% 58.4% 9.8%
2017 59.2% 81.6% 65.9% 51.1% 53.6% 8.3%
2018 59.1% 83.7% 65.8% 41.6% 46.4% 5.8%

Source: CBS (for television and households that purchased daily newspapers);
TGl (for radio and print media/daily-weekend)

Content preferences

How do you prefer to get your news update?

35%
30%
25%

20%

15%

10%

il

0% ..-

Print Internet Radio Television Somal networks Mobile phone Other answers
(push notes)
u2014 21% 26% 19% 22% 3% 6% 3%
2015 12% 27% 14% 19% 16% 10% 2%
2016 13% 26% 14% 22% 17% 7% 1%
2017 13% 27% 14% 19% 18% 8% 1%
2018 8% 30% 15% 19% 20% 6% 2%

Source: Digit Survey for IDC Herzliya



FUNDING JOURNALISM

CONSUMPTION TRENDS

The global trend of declining newspaper reading is also present in Israel. Daily and weekend
newspapers alike show a similar tendency (with some advantage to the latter). The declines are
statistically significant. Eitan Kassif, CEO of Kantar Media Israel, a survey company, explains that
the overall reading trend is calculated based on reading of all newspapers (meaning that overlaps
are not included in the figures). Consequently, a significant share of the country’s readers has
stopped reading newspapers and consume instead information from other platforms (social
networks) or in different formats (mobile push notes).[2]

This trend is also valid for television consumption. Television still enjoys solid audience
popularity, but also shows stagnation in advertising sales, which for the first time in 2018 evened
up with the growing digital advertising spending. (See Key Funders in this report) Given that 6.6
million Israelis use the internet across sectors and ages (13+ years old), accessing roughly 8
Gigabytes a day, with internet content consumption on mobile phones and online radio
listenership up in the past two years by 90% and 50%, respectively, investments in online
enterprises are expected to further grow.

Similar to previous years, the Israel Democracy Institute, a Jerusalem-based think tank, found a
broad gap in the degree of trust between the Jewish and Arab citizens of Israel in the various
Israeli public institutions. In 2018, this gap widened to a high record level. The level of trust in
the media among both Jews and Arabs showed a slight increase in 2018 compared to the previous
year, to 33% (Jews) and 18.5% (Arabs). Yet, media was nearly at the bottom of the heap when it
comes to public trust, according to the Democracy Index: it ranked sixth out of eight public
institutions.[3]

According to Digit Survey, the trust in all journalists who work in different media platforms
(television, radio, digital and print) registered a drop of 12% between 2017 and 2018 (though trust
in radio journalists increased by 4% the same year).[4] The way people perceive the
professionalism of journalists varies along different media platforms as following: television
news (25%), radio (9%), daily newspapers (8%) and internet journalists (6%).[5]

While an increasing number of Israelis prefer to get their news updates online, they have a low
trust in internet journalists: only 50% believe that journalists’ tweets are reliable. Moreover,
Israelis are less inclined to opt for news updates via social networks, a trend that is to some extent
contradictory: if people trust the internet less, why would they choose it as their main channel to
consume news? The answer probably lies in the nature of digital culture: the digital fingerprint in
our lives produces rigid habits because of its great availability and immediacy. In addition, the
internet provides a sense of control by offering a variety of opinions and sources of information
that the reasonable customer thinks can be ascertained and interpreted.

[2] Interview of the author with Eitan Kassif, July 2019. All TGI data presented in this report is courtesy of Kantar Media Israel.
[8] Herman Tamar et al., "n'7xawn ntonjzintn 710" (Israeli Democracy Index), IDI 2018, accessible online (in Hebrew) at
https://www.idi.org.il/media/l1555/democracy-index.pdf (accessed on 2 September 2019).

[4] Roi Katz, DIGIT conference at IDC "n*70mT niwjzn kwina ‘7nj7 nuT1j70" (Public opinion Survey on Digital Media), Maagar
Mochot, March 2018, accessible online (in Hebrew) at https://www.slideshare net/pazavi/digit-2018 (retrieved 23 August 2019)
[5] The survey question was: “Which one from among the following would you consider the most professional and reliable
journalists: radio, TV, internet, or newspaper affiliated journalists?”


https://www.idi.org.il/media/11555/democracy-index.pdf
https://www.slideshare.net/pazavi/digit-2018

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

POPULAR NEWS MEDIA

Key Players

Television

The Second Authority for Television and Radio is a statutory
corporation, responsible, since its establishment in 1990 by the
Knesset (Israel’s Parliament), for regulating and supervising
commercial television and radio broadcasts in Israel. (See more
about regulation of broadcasting in Government, Politics and
Regulation chapter of the Media Influence matrix: Israel report)

The Second Authority regulates the two major operators of

commercial television channels in Israel: Keshet 12 and Reshet 13.[6] Both have been in operation
since the early 1990s when commercial television was launched in Israel. Operating as
franchisees, they used one frequency (held at the time to Channel 2, now defunct) by rotation. In
January 2002, Channel 10, another commercial television player, was licensed and began
broadcasting, bringing more competition to the field. In 2017, following then newly introduced
regulations, Channel 2 split out and the two broadcasters (Keshet and Reshet) were granted their
own standalone broadcast licenses. Channel 10 continued to operate in parallel as a third
broadcaster. The three broadcasters engaged in an aggressive competition for advertising
revenue that eventually prompted Channel 10 to merge with Reshet 18 in 2018.[7]

Owned by Keshet Media Group, which also controls the popular news portal Mako, Keshet 12 is
by far the most popular and powerful broadcaster in Israel, commanding 44% of the audience. It
boasts leading ratings and original productions including popular entertainment shows and
drama such as the singing reality competition HaKokhav HaBa (Rising Star) or the acclaimed
Hatufim (Prisoners of War, aka Homeland), an Israeli television drama series that has

become successful worldwide. Keshet Media Group is controlled by some of Israel’s richest
families, including the Tshuva family (whose worth in 2018 was US$ 4.15bn and who is invested
in a slew of industries including gas, infrastructure and car dealerships) and the Wertheim family
(the holder of the Coca Cola franchise in Israel, a family whose worth in 2018 was US$ 1.8bn).[8]

Reshet 13 comes second in audience ratings. Although it is considered one of the most successful
channels in the country, it has lower ratings than Keshet 12 and suffers from a budget deficit.
According to the latest ratings, Reshet 13 has an average 35% audience share on prime time.[9] A

[6] Since March 2018 The Second Authority also regulates channel 9 (in Russian), channel 24 (music), Hala TV (in Arabic), and
Channel 20 (Jewish tradition).

[7]1 Amy Spiro, “Merger of Israeli Networks Reshet and Channel Ten Given Final Go-Ahead,” Variety, 8 November 2018,
available online at https://variety.com/2018/tv/news/reshet-channel-ten-merger-isracl-approval-1203023711/ (accessed on 24
October 2019).

[8] “The Top 30 Richest People in 2019 Israel, and Where They Get Their Money,” Haaretz, 19 June 2019, available online at
https://www.haaretz.com/israel-news/business/MAGAZINE-the-top-30-richest-people-in-israel-and-where-they-get-their-
money-from-1.7373110 (accessed on 24 October 2019).

[9] Anat Bein-Leibovitz, "13 To'7n" (Catch 13), Globes, 25 September 2019, available online (in Hebrew) at
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001301868 (accessed on 30 September 2019)


https://variety.com/2018/tv/news/reshet-channel-ten-merger-israel-approval-1203023711/
https://www.haaretz.com/israel-news/business/MAGAZINE-the-top-30-richest-people-in-israel-and-where-they-get-their-money-from-1.7373110
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001301868

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

majority stake in Reshet 13 is controlled by Len Blavatnik, a businessman with a fortune of US$

17.3bn made after the disintegration of the Soviet Union, who is also an investor in the chemical
behemoth LyondellBasell Industries, Warner Music and the sports streaming service DAZN.[10]
A donor to both the Republican and Democratic parties in the United States, Blavatnik is known
to be one of the close friends and supporters of Israel’s Prime Minister Benjamin Netanyahu.

Channel 20, a Jewish heritage channel, broadcasts news and culture programs, and identifies
politically as a right-wing channel.[11] With evening ratings of 1%, it is not considered a key
player in the broadcast market. Because of such low ratings, Channel 20 can hardly survive on
advertising revenues. This extremely low share prompted the channel to quit the Israel Audience
Research Board (IARB), the nonprofit body that measures television ratings via people-meters.
Channel 20’s owners are the Mirilashvili family, tycoons whose motivation to keep the channel
afloat are unclear since the channel is simply loss-incurring and constantly needs financial
backing.[12] Tellingly, Channel 20 was one of the few channels that PM Netanyahu, known for
his old tendency to refrain from talking to news media, agreed to give interviews to.[13] A series
of leaks of recorded conversations showed that Netanyahu had relations with the Mirilashvilis,
intervening on their behalf in the media market in spite of an alarming conflict of interests.[14]
Yitzhak Mirilashvili, the controlling stakeholder in Channel 20, was the co-founder of VKontakte,
the most popular social media targeting Russian speaking people. With his father, the oligarch
Michael Mirilashvili, they got involved in investigations of money laundering and fraud.[15]

The public channel Kan 11 is managed by the Israeli Public Broadcasting Corporation (IPBC aka
Kan), a relatively new statutory body that replaced the defunct Israeli Broadcasting Authority
(IBA). In spite of a weakening general viewership since 2017 when it launched broadcasting, Kan
11 is mainly popular among people over 65 years old.[16] Kan also runs a massive digital platform
that brings together IPBC’s diverse content (television programming, radio and podcasts).
Following a long period of disagreements, contending that IARB ignores measuring Kan’s digital
traffic, the corporation’s executives announced that, as of December 2019, IPBC opted out of the
IARB traditional people-meter rating system, looking instead for a system that will measure its

[10] Nati Tucker, “How Israeli Media Became a Playground for Billionaires,” Haaretz, 28 August 2019, available online at
https://www.haaretz.com/israel-news/business/.premium-how-israeli-media-became-a-playground-for-billionaires-1.7733164
(accessed on 24 October 2019).

[11] Hilu Glazer, "7x7w 11 077197 i nwnin ynvn 20 yny 190 13" (This is how the Jewish Heritage Channel 20 Became the
Israeli Fox News), Haaretz Magazine, 21 May 2015, available online (in Hebrew) at
https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2641654 (accessed on 2 July 2019).

[12] Interview by the author with Nati Tuker of The Marker, October 2019.

[18] The channel was fined for broadcasting current affairs and news programs instead of heritage programs, which the
regulator originally licensed them to do. See Nati Tuker "n110 n10 192 21 20 ynvi 0770 M2 oN7'o'71on" (Indecisive politicians
entangled Channel 20 with closing threats), 17 July 2017, available (in Hebrew) at
https://www.themarker.com/advertising/1.4422523 (accessed on 30 August 2019).

[14] Nati Tuker, "?20 yny nx 0'77¥n R nvainwin” (Have You Gone Mad? How Can We Save Channel 20?), The Marker, 2
September 2019, available online (in Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.7792966 (accessed on 10
September 2019).

[15] Allison Kaplan Sommer, “The Russian-Israeli Billionaires Embroiled in Israel's Latest Corruption Investigation,” Haaretz,
31 May 2017, available online at https://www.haaretz.com/israel-news/the-russian-israeli-billionaires-suspected-in-israel-s-
latest-graft-probe-1.5478457 (accessed on 24 October 2019).

[16] Alexander Katz, "72'1 N7 200" .nanwn 1700 71w 80 TaNN7 mw” (IPBC, a year after: the TV market has changed, the rating
didn’t), ICE, 10 May 2018, available online (in Hebrew) at
https://web.archive.org/web/20181023071227/http://www.ice.co.il/media/news/article/742634 (accessed on 9 August 2019).


https://www.haaretz.com/israel-news/business/.premium-how-israeli-media-became-a-playground-for-billionaires-1.7733164
https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2641654
https://www.themarker.com/advertising/1.4422523
https://www.themarker.com/advertising/1.7792966
https://www.haaretz.com/israel-news/the-russian-israeli-billionaires-suspected-in-israel-s-latest-graft-probe-1.5478457
https://web.archive.org/web/20181023071227/http:/www.ice.co.il/media/news/article/742634

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

content across all its media and provide solid figures that are crucial for advertisers when they
decide where to spend their budgets.[17]

Channel 9 (launched in 2002) is a Russian commercial channel catering to new and old Russian
speaking immigrants.[18] Throughout most of its years of operation, the channel suffered losses.
In its early years it was held by the billionaire Lev Leviev, a Jewish of Uzbek Bukhari origin who
made his fortune in the diamond business and later in real estate. Currently the channel is owned
by Alexander Levin, who heads the Stockholm-based TeleAlliance Media Holding AB, a
conglomerate of production and media companies that work for the leading television channels
in Russia and Ukraine. Levin has also worked for Vladimir Gusinsky, a Russian media tycoon
who ran the television channel NTV, the newspaper Sevodnya and the radio station Echo of
Moscow, among other media outlets. Levin served as Chief Producer and CEO of some of
Russia’s most popular television channels such as NTV[19] and TV6. Since acquiring the Israeli
Channel 9 from Lev Leviev in 2013, a deal that made him an Israeli citizen, Levin has invested
tens of millions of shekels in the cable station.[20] Channel 9’s CEO is Yuri Kaganovich.

Television power
Most prominent television channels in Israel, by audience share, 2013-2017

Note: The remaining share (to 100%) is accounted for by other channels (which IARB categorizes as “miscellaneous”). They
include cable and satellite channels like National Geographic or Al Jazeera, downloads of content watched on TV, Video on
Demand (VoD) content and content from game consoles. The data refers to the average daily share for individuals aged 18+.
The data in these tables are presented to reflect regulatory changes in the market.

. Operating .

Channel Population 2013 2014 2015 2016 2017 company Ownership/control
Total 2.9 3.7 3.3 2.9 2.9

Channel.1 IBA Government
Jewish only BES) 4.2 3.8 3.3 3.5
Total 18.7 20.0 203.3 18.8 16.8 Private ownership changed

Reshet and S

Channel 2 Keshet* in time (Reshet/Keshet

Jewish only 214 23.3 23.3 7 20.1 shareholders)
Shareholders in 2017:
Total 8.5 10.3 9.9 101 9.5 Arnon Milchan, Yossi
- Maiman, and RGE group

Channel 10 RGE composed of the Recanati

Jewish only 9.4 11.6 11.0 10.9 10.2 family, Len Blavatnik, and
Aviv Giladi

Total n/a n/a 0.5 0.6 0.7

Channel 20 ol Da}lzt (19D Vitzhak Mirilashvil
Jewish only n/a n/a 0.6 0.7 0.9
Entire 1.8 2.6 18 1.1 1.2 Telealliance

Channel 9 Media Holdings Alexander Levin
Jewish only 1.8 2.7 1.9 1.2 14 AB

*shared broadcasting time; **now defunct; n/a: not available
Source: IARB

[17] Anat Bein-Leibovitz, "o'owni ormman 270 11" (The real ratings data exposed), Globes, 3 July 2019, available online (in
Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001291944 (accessed on 9 August 2019).

[18] In the 30 years since the disintegration of the former Soviet Union, Israel has experienced a massive wave of immigration
from that region that has brought more than one million immigrants to the country. By the end of 2014 the Russian
community accounted for 10% of Israel’s population (see more in Marina Sheps, "12vw7-nixvinn nNa /71y NroI72Ix 7v 0NN21 011Ny’
(Selected data on formerly SSSR immigrants) in “Hed, the New Ulpan”, issue 106, Fall 2016).

[19] Levin was a producer for NTV, which was founded by Gusinsky who was also involved in the Israeli media market as he
owned 27% of Maariv newspaper shares until 2008.

[20] Li-or Averbach, “Alexander Levin in talks to buy Channel 10," Globes, 6 February 2016, available online at:
https://en.globes.co.il/en/article-alexander-levin-in-talks-to-buy-channel-10-stake-1000915254 (accessed on 1 November 2019).


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001291944
https://en.globes.co.il/en/article-alexander-levin-in-talks-to-buy-channel-10-stake-1000915254

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Most prominent television channels in Israel, by audience share, Nov 2017-Jan 2019

Channel

Channel.1

Keshet 12

Reshet 13

Channel 10*

Channel 20

Channel 9

Population

Total

Jewish only

Total

Jewish only

Total

Jewish only

Total

Jewish only

Total
Jewish only
Total

Jewish only

Audience Operating
share company
3.7
IBA
4.3
12.5
Keshet Media
Group

14.9

10.5

Reshet
12.2
7
RGE
7.4
0.6
Kof Dalet (104) Itd

0.8

12 Telealliance

Media Holdings

1.3 AB

Ownership/control

Government

Wertheim family (51%),
Tshuva family (20%),
Lemelbaum family (15.3%),
William Nagel (7.7%), Alex
Giladi (5.9%)

Udi Angel, Strauss-Elite,
Endemol, Idan Ofer

Yossi Maiman (33%), Arnon

Milchan (16%), RGE (51%)

controlled by Len Blavatnik,
Udi Recanati, Aviv Giladi

Yitzhak Mirilashvili

Alexander Levin

Note: The period in the aftermath of Channel 2 split into two separate channels: Keshet 12 and Reshet 13

*now defunct
Source: IARB

Most prominent television channels in Israel, by audience share, Jan 2019-Oct 2019

Channel

Kan 11

Keshet 12

Reshet 13

Channel 20

Channel 9

Source: IARB

Population

Total

Jewish only

Total

Jewish only

Total

Jewish only

Total
Jewish only
Total

Jewish only

Nov 2017 Operating
—Jan 2019 company
3.7
IBA
41
16.7
Keshet Media
Group
19.3
11.6
Reshet
12
0.5
Kof Dalet (104) Itd
0.6
14 Telealliance
Media Holdings
1.4 AB

Ownership/control

Government

Wertheim family (51%),
Tshuva family (20%),
Lemelbaum family (15.3%),
William Nagel (7.7%), Alex
Giladi (5.9%)

RGE (68%) (controlled by Len
Blavatnik 52%, Udi Recanati
9%, Nadav Topolski 7%), Udi
Angel (16%), Strauss-Elite
(5%), Endemol (11%)

Yitzhak Mirilashvili

Alexander Levin



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Radio

Radio in Israel is a very popular medium, with a high listenership
despite some minor downfalls in recent years. There is a strong
tradition of radio listening among the Jewish listeners, which
dates back to the transition stage from Mandatory Palestine to an
independent Israeli state in 1948. Radio is the sole media
platform that evokes nostalgic sentiments and people still
experience it as a uniting and intimate mediator between
community members in Israel.

Due to state centralization, only the public radio gets to broadcast nationwide whereas
commercial radio channels air regionally. Moreover, given that Israel is a small country spread
over less than 21,000 km2, and its population lives mainly around urban areas, people spend
hours in urban traffic jams and become a captive radio audience. Notwithstanding these
favorable circumstances, since 2016, radio listenership went down by 1.6%, a decline in which
some experts foresee the beginning of a crisis due to the rise of new digital technologies and
online broadcasting. Some critics still believe though that tradition will prevail.[21]

The public radio stations maintain a relatively high popularity. Run by IPBC, the most
prominent radio channels in Israel are Kan Bet, Kan 88 and Kan Gimel. Kan Bet broadcasts
mostly news and current affairs programs, commanding some 20% of the audience in the past
two years. The other two channels are music-focused radios. Overall, IPBC’s eight radio stations
has a combined listenership of 35.6% in 2018.

Known by its acronym Galatz, the second public broadcasting service is run by the Israeli
military. Although they represent a state-sponsored institution, Galatz maintains a tradition of
high quality, liberal pluralism and reliable broadcasts. GLGLZ, one of its stations, broadcasts
music and traffic reports. It had an audience of 33.6% in 2018. GLZ, the news and current affairs
broadcaster, had an audience share of 20.8% that year.

The commercial regional radio stations are operated under the Second Authority regulatory
body. Regional radio stations seem to reflect the urban setting they broadcast from as well as the
local culture and the most relevant topics to the region they address.[22] Nevertheless, regional
radio stations are struggling financially as advertisers seek rather large nationwide radio channels
than local ones to air their commercials.[28] Commercial radio stations offer mixed
programming combining entertainment, current affairs talk-shows, music, sports programs and
political shows as well as a slew of various niche programs. The regional commercial stations
have a combined listenership of 31.6%.

[21] Interview with Nati Tuker, cit.
[22] Interview with Nati Tuker, cit.
[28] Interview with Nati Tuker, cit.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Who's listening?

Most prominent radio stations in Israel, by audience share (%), 2015-2018

Kan Kol Israel

Galatz

Regional
commercial radio

37.7

44.9

34.8

36.8

45.5

341

37.4

441

31.8

35.6

42.6

31.6

IPBC

Israel Defense Forces
(IDF)

The Second Authority for

Television and Radio

Government

Military

Government

GLGLZ*

GLz

Kan Bet

Kan Gimel*

Kan 88*

103 FM

102 FM (Tel Aviv
Radio)

101 FM (Jerusalem
Radio)

107.5 FM (Haifa
Radio)

34.9

23.8

233

14.1

3.9

2.2

2.9

35.4

24.0

229

15.8

3.0

341

23.4

21.6

15.8

33.6

20.8

19.8

13.7

Israel Defense Forces
(IDF)

Israel Defense Forces
(IDF)

IPBC

Government [Israel

Broadcasting corporation]

Government [Israel

Broadcasting corporation]

Mirkaei Tikshoret

Ba Tzi 77

David Astenglob

Note: the data refers to average mid-week listenership daily rate in the country;

*music-focused

Source: TGl Kantar Media

Military

Military

Government

Government

Government

Eli Azur

Yossef Saban, Zvi
Shalom, Anat and
Michael Halevi, Danny
Nishlis and Dan Arnon

David Estenjalob

Anat and Michael
Halevi, Danny Nishlis
and Dan Arnon



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Print Media

The publishing tradition of historical Jewish press in Europe and
in Mandatory Palestine eventually diffused to the young Israeli
state with dozens of publications and newspapers. Historically,
the political realities in the country, and the specificities of the
Middle East region, created a culture of urgency and crisis that
pushes people to intensively consume news and current affairs
and try to be as politically informed as possible.

The global downfall of print media, as a result of the technological advances, did not spare Israel.
Since 2016, readership of print media declined by 18.3%. Today, most of the newspapers in Israel
suffer significant budget deficits and have a declining ability to maintain high standards in
journalism.

The dominant newspapers that have so far survived these challenges are all nationwide
publications, publishing either on weekdays or weekends. The news print media market is
dominated by five daily newspapers, seven weekend newspapers and three financial newspapers.

Israel Hayom, a free-of-charge daily newspaper, penetrated the Israeli market in 2007 and
aggressively managed to conquer the charts with the highest circulation figures in the country.
To attract a larger readership, the paper exhibits a light and concise writing style in colloquial
Hebrew, which deals with a variety of topics ranging from current affairs and economics to
culture, sports and gossip. Founded and exclusively owned by American-Jewish tycoon Sheldon
Adelson, Israel Hayom (meaning “Israel Today”) never concealed its right-wing inclinations.
However, it slowly became crystal clear that the paper has been actually serving Likud’s PM
Netanyahu, especially his election campaign in 2009.[24] In 2013 the investigative journalism
program The Source, produced by Raviv Druker, a leading critical journalist, revealed the depth
of the relationship between Adelson and Netanyahu.[25] The program showed how far the
editor-in chief of Israel Hayom would go to attack critics of Netanyahu and his family. The
booming success of this populist newspaper and the ongoing right-wing radicalization processes
of the Israeli public (alongside recurrent re-elections of PM Netanyahu), could be sociologically
interpreted as highly correlated.

Yedioth Ahronoth Group is a media powerhouse that encompasses magazines, newspapers, news
portals and lifestyle websites, publishers and printing houses. Calcalist, its financial publication,
is the most read financial newspaper, partly thanks to the Yedioth Ahronoth’s circulation
volume. Yedioth Ahronoth newspaper, the flagship asset of the group, was first published in
1939. Until Israel Hayom launch, in 2007, it enjoyed the highest exposure rates and influence in
the country. The newspaper’s publisher, Arnon (Noni) Mozes, a third generation to the
newspaper private ownership, is a controversial figure for his allegedly corrupt journalistic

[24] Oren Persico, "1¥na 1mran 73x" (At Avigdor’s yard), The Seventh Eye, 10 February 2009, available online (in Hebrew) at
https://www.the7eye.org.il/27356 (accessed on 29 October 2019).

[25] The Source on Channel 10, 4 February 2013. See also: David Avraham, "Dirn 78w 7w no'wn nTaiv 2 Aijnn vinn” (“The
Source” investigation: This is how Israel Hayom’s system works), Walla, 5 February 2018, available online (in Hebrew) at
https://b.walla.co.il/item/2613762 (accessed on 28 October 2019).


https://www.the7eye.org.il/27356
https://b.walla.co.il/item/2613762

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

norms. His involvement in Case 2000 bribe allegations with Prime Minister Netanyahu is now
under court investigation.[26]

Haaretz newspaper, part of the Shoken group, is comparable to the elite print publications in
Western countries (such as the American New York Times or the French Le Monde). Founded in
1919, it is the oldest operating newspaper in Israel. It is printed on large pages with minute
scrutiny to serious analysis of newsworthy topics. The newspaper is known for its left-leaning
and liberal positions on domestic and foreign issues. Together with The Marker, its liberal and
progressive financial offshoot, the two newspapers are perceived to set the journalistic agenda in
the country.

Maariv newspaper had gone through many upheavals through the years. Its inception in 1948 by
Azriel Karlibach and a group of retired Yedioth Ahronoth journalists, had followed a chain of
market “rescues”: starting with its salvage, after a first downfall in the late 1980s, by the media
tycoon Robert Maxwell and his Mirror Holdings, to be followed later by the millionaire Ofer
Nimrodi (who got involved in criminal cases in wiretapping and industrial espionage in the
media market), and eventually by Eli Azur (owner of Jerusalem Post Group). Nevertheless,
Maariv remained a key player in the Israeli media landscape. During the 1990s Maariv enjoyed
rather high popularity keeping close pace with Yedioth Ahronoth. Its second downfall began in
the early 2000s when it was faced with financial hardships and popularity erosion that was about
to peak upon launching the new freebie Israel Hayom.[27] Since 2014 the newspaper has been in
the hands of Eli Azur, owner of several media assets ranging from radio stations to a sport
agency. Azur publishes Maariv Haboker as a free-of-charge paper and the weekly Sofshavua.

[26] Michael Bachner, “Case 2000 said reopened over new evidence; PM to be questioned again,” The Times of Israel, 17 May
2018, accessible online at https://www.timesofisrael.com/case-2000-said-reopened-over-new-evidence-pm-to-be-
questioned-again/ (accessed on 24 October 2019).

[27] Yael Walzer, "nanTa 1107787 119702 1712 75 nnio 1n1an1” (Netanyahu worriedly opens each morning with a phone call to
Adelson), The Marker, 15 July 2007, available online (in Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.450788
(accessed on 29 October 2019)


https://www.timesofisrael.com/case-2000-said-reopened-over-new-evidence-pm-to-be-questioned-again/
https://www.themarker.com/advertising/1.450788

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Readership preferences

Most popular daily newspapers in Israel, 2018

Amir Miriam Media LLC Israeli

Israel Hayom* Boaz Bismuth 275,000* 29.0 Adelson (100%)

Finkelstein

Mozes Family (85.8%),

. Yedioth .
Yedioth - . Baron-Fishman
Ahronoth None Neta Livne n/a 25.7 Agrrc;r:loth Communications

B (14.2%)
Ma i Haboker Golan Bar Yosef 130,000 4.1 Jemsalem Eli Az
aariv faboker Shoaka olan bar Yose ) e 2 POStGrOUp | ur

Schocken Family

60%), M. DuMont
Haaretz Rami Guez Aluf Ben 110,000 47 Haaretz Group gch;l);berg (l;o%

Leonid Nevzlin (20%)

Doron Cohen &

Maariv Jerusalem .
Hashavua - Golangjasr Yosef  150,000e 3.0 Post Group Eli Azur
vodon  Mozss oy (855)
Calcalist - Yoel Esteron n/a 9.9 Agrr(:)rzjoth e ———
P (14.2%)
Schocken Family
Guy Rolnik & (60%), M. DuMont
The Marker - Gl P n/a 5.0 Haaretz Group Schauberg (20%),

Leonid Nevzlin (20%)

Globes Monitin Group:
Globes Alona Bar-On  Naama Sikuler n/a 4.8 Publisher Alona Bar-On (50%),
Itonut Anat Agmon (50%)

Note: all the newspapers in the table have nationwide coverage;

*distributed free-of-charge;

**according to Israel Hayom own data for weekdays;

***Mozes didn’t appoint a director to the newspaper, dispersing management responsibilities among VPs;
e: estimate from The Marker;

n/a: not available

Source: CMDS research with data from Kantar Media TGl 2018 (for exposure rate)



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Online News

through digital media. News portals, social media sites and
content sharing sites including Facebook, Google and YouTube,
text messaging apps like WhatsApp, Video-on-Demand (VOD)
platforms, torrent download sites, and software such as Popcorn
Time and Kodi are growing in popularity. Working around the

clock, “all things digital” are available through countless devices at home or on the go.

With 82% of the Israeli population connected to the internet and
a dramatic annual increase in internet users since January 2018,
there is a growing need and desire for consuming content A

This decentralized feature of the internet provides a much higher exposure to content
distributed through digital platforms, which consequently attract increasing ad revenues.
Nevertheless, along with advertisers, politicians use the power embedded in digital platforms:
virtual masses are converted into consumers of ideas and sentiments and provide a fertile
ground for political influence and manipulation.

Most news portals in Israel show growing weekly exposure, but media groups tend to dominate
the segment. The ten most popular news portals are all offshoots of larger media outlets, be they
leading Israeli newspapers (such as Ynet and Haaretz sites) or commercial television channels
(such as Mako of Keshet 12 and Reshet-TV of Reshet 13). WallalNews is the only unicorn that
started as an autonomous website and was subsequently bought by Bezeq, an Israeli
telecommunications giant that controls along with other telecommunication infrastructures the
Israeli landline market. Bezeq also owns Yes TV, the sole direct broadcast satellite television
provider in Israel.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Online pastimes

Most popular news sites in Israel, by exposure rate, 2018-2019

Mozes Family (85.8%),
Baron-Fishman
Communications (14.2%)

Yedioth Ahronoth

Ynet 43.5% 46.1% 1,929 2,044 Group

B communications
Walla! 36.6% 32.4% 1,624 1,438 Bezek Grou (Searchlight Capital Partners
p
60%, Forrer Family 40%)

Wertheim family (51%),
Tshuva family (20%),

Mako 16.2%  16.3% 717 725 Kesgf:)ﬂ"ed'a Lemelbaum family (15.3%),
P William Nagel (7.7%), Alex
Giladi (5.9%)
Israel Hayom 9.8% 11.5% 436 508 Media LLC Israeli Miriam Adelson
RGE (68%) (controlled by
Len Blavatnik 52%, Udi
Recanati 9%, Nadav Topolski
Reshet13 8.0% 9.0% 656 401 Reshet 13 7%), Udi Angel (16%),
Strauss-Elite (5%), Endemol
(11%)
Al Bar-On (50%), Anat
Globes 77%  8.0% 640 356 Monitin Group enaiBarONl(5000)a0a

Agmon (50%)

Schocken Family (60%), M.
The Marker 7.4% 7.2% 328 321 Haaretz Group DuMont Schauberg (20%),
Leonid Nevzlin (20%)

Mozes Family (85.8%),
Baron-Fishman
Communications (14.2%)

Yedioth Ahronoth

Calcalist 6.1% 6.6% 272 292 Group

Schocken Family (60%), M.
Haaretz 5.6% 5.9% 247 259 Haaretz Group DuMont Schauberg (20%),
Leonid Nevzlin (20%)

Jerusalem Post

Maariv 4.5% 4.9% 199 216 Group

Eli Azur

Note: weekly exposure to news portals (H2: second half of 2018, H1.: first half of 2019).
Source: Courtesy of Kantar Media Israel and Ifat Media Analysis



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Local Media

The Israeli local media market seems at first glance to be a

vibrant and diverse public sphere, with dozens of media outlets \\
satisfactorily covering cities and regions. Yet, looked up-close, ‘
this is not entirely the case. \\

First, local television broadcasting hardly exists. There is some
community footage and programs on cable television that fill the
local vacuum only partially, but this is unrecognized by the

Israeli Government Press Office (GPO).[28]

Second, local print media passed their golden age of the 1990s when they used to be influential,
inquisitive, able to drive the agenda and pioneering provocative and controversial coverage of
topics of local and even national relevance.[29] Since the early 2000s, local print media have
been losing the journalistic momentum, becoming a center of dispute between those who think
they still bear significance to local communities and those who see these publications as nothing
else than advertising brochures. Some contend that the local print newspapers are actually
extinct.[30] According to other experts, the fact that these publications are being handed out
free-of-charge in distribution points, pigeonholes or attached to nationwide publications does
not mean that they are insignificant.[81]

Although a multitude of different publications is circulated in each town, the main local
magazines are affiliated with big media networks like Yedioth Ahronoth, Maariv or the Shoken
group (Haaretz).[82] Usually they are attached to and distributed with their nationwide “parent”
publications, within the weekend edition. The Yedioth Ahronoth group runs a network of 27
local magazines (covering most of the country) from which Yedioth Jerusalem and Yedioth
Negev are the only ones sold at newsstands[338], with the rest being freebies. Maariv runs the
production and distribution of four freebies[84], and the Shoken group (Haaretz) publishes seven
major publications in 14 local versions and distributes them for free through various sales points.
[35]

[28] GPO operates on behalf of the Prime Minister’s Office. Its responsibilities include facilitating appropriate media coverage
of key factors in Israel and issuing press cards for permanently stationed and visiting journalists and other media personnel
(see more details in the Government and Regulation chapter of Media Influence Matrix: Israel). On the community broadcasts one can
watch end-of-year parties of the city high-schools or new cultural productions in the city’s community center, for example.
(Interview of the author with Orna Adelberg Kasher, Head of Hebrew language media department at GPO, 28 November
2019.)

[29] Arie Kizel, "7xwa nminin niwizna nninn' (Dynamics of Local media in Israel), 6 April 2011, available online at
http://web.archive.org/web/20130622050144/http://www.akizel.net/2011/04/blog-post.html (accessed on 1 December 2019).
[80] Interview with Nati Tuker, cit.

[31] Interview with Nati Tuker cit.; See exchanges at the closing panel of the Local Media Conference in Jerusalem, 26 April
2018, organized by GPO. The Panel was recorded and is available online at:
https://www.facebook.com/GovernmentPressOffice/videos/2030748500287380/ (accessed on 15 April 2020).

[82] Other ownership models for the local press are either independently owned newspapers (like the Russian Negev Info), or
papers that are part of a local publishing network (such as the Local network and portal, www.local.co.il).

[33] Sale price: ILS 5.70 (Negev), ILS 6.80 (Jerusalem), alongside free distribution among the nationwide newspapers’
subscribers (according to location).

[34] Distributed to residents’ post boxes, and in public places within: Tel Aviv, Givatayim and Ramat-gan, Petah-Tikva and
Be’er-Sheva.

[35] Interview with Orna Adelberg Kasher, cit.


http://web.archive.org/web/20130622050144/http:/www.akizel.net/2011/04/blog-post.html
https://www.facebook.com/GovernmentPressOffice/videos/2030748500287380/
http://www.local.co.il/

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

List of local publications in Israel

Publication Region

Tzomet Hasharon Herzlia, Tzomet

Hasharon Kfar-Saba, Melabbes Petah-Tikva
Kol Ha'ir Jerusalem, Kolbo Haifa and the north

Rishon Le’Zion, Rishon Le’Zion West, Bat Yam,
Ashdod, Ashkelon, Hashikma Holon, Be’er Yaakov, and a general version in

Russian for this whole region
Ratzui- Matzui Krayot and the valley regions in the North

Source: CMDS Research

These newspapers seem to be first and foremost economic ventures, designed to produce
revenues for their “parent” national newspaper by attracting local advertising money.[36] Their
evolution, starting in a printed billboard format, then gradually adding city services content, up
to their formation as an independent reporting body, indicates the cautious balance needed in
their working environment: from the outset, local media outlets are more exposed to economic
impact, considering the close vicinity and potential friction points with those locality members
whom they cover. Given the scarce resources available to them and the financial expectations of
their “parent” media network, their birth as economic enterprises raises a constant conflict of
interests with the advertisers they cover, be they private businesses, municipalities, or mayors
themselves.[37] A recent example was the conviction of the former mayor of Ashkelon, Itamar
Shimony. In November 2019 Shimony was accused of corrupt relations with a businessman that
among other faults bought a local opposition newspaper and a website just to shut them down
the following day because of their negative coverage of Mayor Shimony.[388]

Third, in line with the global trend of shrinking print media, Israeli local press is also in constant
withdrawal, which leaves the floor open for digital forms of local communication to step in. In
practice, local social media and content sites are now available online, including blogs, forums,
and Facebook groups that provide all sorts of local information. Some of these media define
themselves as newspapers but are not committed to the ongoing supply of news content, despite
addressing local needs. Thus, they pose competition to the established digital news and print
local media.[89] Therefore, the GPO set up an advisory public committee that updated the rules
for digital media certification.[40] (For more details see the Government and Regulation chapter in
Media Influence Matrix: Israel)

There are three types of digital journalism at local level in Israel: 1) The complete digital copy of
printed local newspapers; 2) The internet version (website) that operates alongside the printed

[36] Yair Levy, "nijgn 1awn" (Local Crisis), The Seventh Eye , 1 January 2005, available (in Hebrew) at
https://www.the7eye.org.il/29411 (accessed on 28 November 2019). For example, 32 out of the 56 printed pages (57%) of the 2
January 2020 edition of Haifa Kolbo newspaper consisted of advertisements and marketing content.

[387] Manosevitch I. and Lev-On A., Local Media in Israel (in Hebrew), Media Frames, Vol. 12 (p. 1-28).

[38] Matan Barnir, "Tniw N72772 venin 12ve7 I77wx 1w wn aivne nni', (Former Askelon’s Mayor, Shimony, convicted of
receiving bribe), Globes, 11 November 2019, available (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?
did=1001306705 (accessed on 12 November 2019).

[89] Manosevitch and Lev-On, ibid.

[40] Interview with Orna Adelberg Kasher, cit. (For GPO updated internet certificate rules see section 1.A.2 (in Hebrew) at:
http://www.gpo.gov.il/media/236253/280419n2-0'701vn-0/'78¥'-0DAYINI-0'NINT-N'M7WNNN-N1IN'VN-NDY7-0V0N-NITIVR-1NN7-0"772
2019-0ywn-178IY -MIYN-'V¥NIRA-MIYNN-NIvIN7.pdf)


https://www.the7eye.org.il/29411
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001306705
http://www.gpo.gov.il/media/236253/280419%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9E%D7%AA%D7%9F-%D7%AA%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%98%D7%A2%D7%9D-%D7%9C%D7%A9%D7%9B%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%90%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%AA%D7%95%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%A6%D7%A2%D7%99-%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%98-2019.pdf

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

version. The former is produced by the paper’s journalists and use the newspaper’s headlines,
but constantly updates and shares online interactive content with the readers; 3) A digital
platform that is published independently without a link to any printed version.[41]

The digital media that is focused on local issues, like the local print media, are economically
driven. They are targeting for revenue some local shopkeepers, insurance agents, mechanics,
restaurateurs and other small to medium-sized advertisers, for whom the cost of a national
newspaper ad is unaffordable (and that do not need national exposure anyways).[42]

Fourth, local communities are also served by 16 commercial regional (and sectorial) radio
stations that are run by private owners, and have been in operation since the mid-1990s. They
are regulated by the Second Authority for Television and Radio.[43] While these radio stations
claim to have solid and loyal local listenership in certain geographic regions, their ad revenues
are insignificant, forcing them to rely on large nationwide ad campaigns.[44] They are
notoriously susceptible to intrigues and corruption due to too close relations between local
political figures and the stations’ owners.[45] The late Danny Nishlis, owner of Radio Haifa, was
also a member of Haifa’s city council and his family members were connected professionally to
Haifa’s municipality.[46] David Ben Basat, owner of two radio stations (with three frequencies,
one of which is used to reach Russian listeners), is also well connected politically and gives
disproportionate exposure to politicians on his radio channels. It is also known that some of the
municipalities give radio stations various privileges such as discounts on taxes and other
procedural benefits.[47]

Finally, local media in Israel have been characterized by two simultaneous processes: a
continuous increase in the number of media channels and platforms in parallel with a decrease
of the number of owners controlling these channels. Consequently, numerous friction points
arise around political and financial interests. Both processes have profound implications for
media diversity and pluralism.[48] Another common problem faced by all local media in Israel
including print, online and radio is the decline in production of local content (which is the raison
d’étre of these media in the first place). Financial hardships and manpower cuts make these
media dependent on content produced in the main offices of their media networks, which are
usually based in Tel Aviv, and syndicated to all regional media, a process which leads to a
significant decline of local news output.[49]

[41] Manosevitch and Lev-On ibid.

[42] Karmit Sapir Witz, "921 0 182" (Here live happily), The Seventh Eye , 1 January 2008, available (in Hebrew) at
http://web.archive.org/web/20120122015424/http://www.the7eye.org.il/articles/pages/article7015.aspx (accessed on 20
November 2019).

[43] A total of 12 regional stations broadcast to geographically designated audiences; three sectorial stations broadcast to
religious, orthodox and Arabic audiences; one station broadcasts to Judea and Samaria region.

[44] Interview with Nati Tuker, cit.

[45] Interview with Nati Tuker, cit.

[46] Danny Nishlis passed away in November 2019.

[47] Interview with Nati Tuker, cit.

[48] Manosevitch I. and Lev-On A., Local Media in Israel (in Hebrew), Media Frames, Vol. 12 (p. 1-28).

[49] Arie Kizel, "7xwna nimiznin niwizna nninn'” (Dynamics of Local media in Israel), 6 April 2011, available online at
http://web.archive.org/web/20130622050144/http://www.akizel net/2011/04/blog-post.html (accessed on 1 December 2019).


http://web.archive.org/web/20120122015424/http:/www.the7eye.org.il/articles/pages/article7015.aspx
http://web.archive.org/web/20130622050144/http:/www.akizel.net/2011/04/blog-post.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Funding Trends

Television

Television in Israel continues to be funded primarily by advertising, its business model drawing
almost entirely on ad sales. As of 2019, commercial television in Israel has been confronted with
great challenges that are likely to continue in the near future. The merger of Channel 10 and the
Reshet franchise in late 2018, which shrank the commercial television sector from three to two
large players, made economic sense, allowing television channels to improve their business by
pulling in more ad revenue. On the other hand, the entry of over-the-top media streaming
services such as the American-owned Netflix and Amazon Prime, which are aggressively
marketed by Partner and Cellcom TV, Israel’s largest telecommunications companies, is
expected to harm the ratings of commercial channels. Partner TV, for example, is planning to
introduce a targeted advertising system for its clients, which is likely to take away some of the ad
revenue from commercial television channels.

These shifts, largely triggered by the technological changes, are eroding the traditional business
model for television, which is about to resemble more the business dynamic of digital media.[50]
Advertisers, who already use techniques and technologies to target more accurately their
audiences on digital media, will most likely strive to switch to a similar model on television.
Israeli television is thus expected sooner or later to embrace "programmatic advertising.”[51]
Until then, it will try to diversify its sources of revenues, adopting result-driven models of
payment[52], or enter into media partnerships with potential clients.[53]

The year 2018 was a year of reckoning when pessimistic forecasts about media proved right: the
Israeli advertising market cannot sustain three broadcast channels, seven days a week. Thus, the
attempt to divide the broadcast frequency spectrum led to the merger of the two major channels.
Following this process, the Keshet franchise stood out in 2018 with a 30% increase of its audience
share (that obviously led to higher ad income). In contrast, the merged Channel 10 and Reshet
franchise had a difficult 2018: Channel 10 lost about a third of its market share; Reshet’s audience
also shrank. Notwithstanding these dramatic restructuring processes, the Kan 11 public channel
had a rather good year. It doubled the number of sponsorships and the Gross Rating Points
(GRP), compared with 2017, thanks in part to the World Cup and the Eurovision Song Contest,
events for which it had a monopoly on broadcasting rights. Channel 20 and Channel 9 also
showed growth in their GRP that year.

[50] Interview of the author with Talma Biro, CEO of Israeli Marketing association, 11 November 2019

[51] A technology-automated and data-driven method of buying and delivering ads against television content. This includes
digital television ads served across the web, mobile devices, and connected TVs, as well as linear television ads served across
set-top boxes. See more at https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/programmatic/evolution-of-tv-
programmatic-tv/ (accessed on 15 April 2020).

[52] A model that includes extra fees for successful campaigns that television broadcasters collect from advertising companies,
based on a priori fixed criteria: Racheli Bindman,"n'no1osnn nioionn NN n¥iN N7 :NINN9A j71 0j7onon 87 112" (Reshet wants a
share of the advertisers revenues), Calcalist, 28, January 2019, available online at
https://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,1.-3755097,00.html (in Hebrew) (accessed on 2 November 2019).

[58] Such partnerships materialize when a broadcaster partners with an advertising company or even with a commercial
company in another market (be it food, cosmetics or pharmaceuticals). The CEO of the Israeli marketing association, Talma
Biro, stressed that such forms of partnership are rather remote option in the Israeli media market, but worth keeping in mind
the potential such models have.


https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/programmatic/evolution-of-tv-programmatic-tv/
https://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3755097,00.html

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

The television market in Israel lacks financial transparency. Companies do not release financial
data and there is no public registry that would collect and publish this information.

What is known though is that television is not a lucrative sector. The main television channels in
the country are loss-incurring companies. In 2018, Keshet Media Group, Channel 10 and Reshet
Media incurred losses upwards ILS 190m (€49.1m) combined. That is a strong indication that
owners of television companies do not see their media as businesses, but rather as tools to pursue
some of their other interests.

The value of the company running Keshet was ILS 90m (€28.3m) in 2018, according to
documents related to a lawsuit in which Keshet was involved. The same documents show that
Keshet’s shareholders consider the company a “reward property,” which means an asset whose
holder has non-economic benefits, similar to investments in a football team intended solely for
entertainment or influence purposes.[54]

Net earnings of main television operators, 2017-2018

2:: ’ I ‘T gy ey e
o L :

-40.0

>

-60.0

-80.0

-100.0

-120.0

ILS m €m ILS m €m ILS m €m

Kesh.et Channel Reshet
fjledia 10 Media
Group
m2017 -117.6 -30.4 -30 7.7 0.0 0.0
=2018 -40 -10.3 -50 -12.9 -100 -25.9

n/a: not available
Source: CMDS research based on data from public records

Radio

Like television, radio relies on advertising to cover its operations. In 2018, the total ad revenues
generated by the radio sector increased by an impressive 20% year on year, mainly thanks to a
solution to a technological problem that had occurred a year earlier at the public radio Kan. In
2017, Kan moved its account from the advertising agency Shapam to Target Spirit, a competitor.
During the transition, a malfunction in the public radio information systems prevented Kan to
sell ads for nearly two months and a half, leading to a decline of 18% in the overall ad sales.

Radio has a relatively stable business model, anchored in advertising. Because it is an effective
medium preferred for promotional and basic advertising at a reasonable cost, radio offers
numerous options for advertising and sponsorships broadcasts.

[54] Nati Tuker, "niiw nnxa N'n NN2I - 0'7v2N NI DIXVN DIDON 9PIN Nwj7a 91N 1000" (An acute Keshet conflict reveals: the huge
amount that the owner has poured in - and how much it is really worth), The Marker, 27 August 2018, available online (in
Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.6427219 (accessed on 29 October 2019).


https://www.themarker.com/advertising/1.6427219

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

Like television companies, radio operators do not publish data about their economic
performance.

Print and Online Media

The year 2018 was a challenging year for the Israeli print media. It saw a double-digit decline in
sales of column-inches for major newspapers, journals and local magazines. In a move to
generate revenue and cut expenses, newspapers continued to offer bonuses and discounts to
advertisers while some of them slashed the number of their pages.

Similar to what is happening in the entire western world, the print media sector in Israel is faced
with a massive decline in readership and advertising. That has prompted most of the country’s
publishers to focus more on the internet as way to recoup some of the losses suffered from print.
Nevertheless, 2018 was not a rosy year for the digital platforms run by newspaper publishers.
Direct media buying of “display ads” decreased by a similar rate to the decline in print
advertising.[55]

Faced with the crisis of their traditional business model and inspired by experiences elsewhere,
publishers in Israel have also been experimenting with other forms of monetization, paywalls
being one of them. To date, the paywall model has worked best in two cases: high-quality
newspapers that feel confident about the added value they create for their readers, and
professional journals that are used for people in their work. The newspaper that pioneered
paywall in Israel was Haaretz. In mid-2012, it introduced a paywall function on its English
website, followed in 2018 by its Hebrew website. In mid-2018, the website of the business
newspaper The Marker was also put behind a paywall.

One of the biggest challenges related to paywalls that publishers have been faced with is the need
to “educate the market” and convince readers to pay for online content, which has been available
for some 20 years free-of-charge. Attitudes to paying for online content differ by age groups.
Older people prefer to buy the daily newspaper whereas younger consumers subscribe to the
weekend edition. Digital subscribers make the youngest age group. Thus, experts believe that
each product of the publishing houses targets different audiences, and that the digital platform is
not a perfect replacement for print but complements it in many aspects.

The future of the paywall model remains a controversial topic among professionals. Some of
them believe that customers will grow accustomed to paywalls while others contend that, with
limited financial resources, the average user will have to choose between multiple paid
platforms, which will have a detrimental effect on revenues.

In Israel only three online news media have applied the paywall model to date. Haaretz Group
reached in 2020 a high record (for Israeli standards) of 72,000 paying digital subscribers for all
three of its digital products: Haaretz in Hebrew, Haaretz in English, and its financial brand The
Marker. Lior Kodner, Managing Editor & Chief Digital Officer of Haaretz said that the websites
of the Haaretz Group are visited by 11 million to 14 million people a month. Nearly 70% of them
are mobile users. Kodner also revealed that, for the first time, in 2019 the revenue from digital

[565] Internet media buying is the purchase of audience-targeted time and advertising space to convey a marketing message
online. It is based on negotiating the price and location of digital ads for optimal exposure and results.



FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

subscriptions was higher than digital advertising revenue. One of the benefits of subscription
revenue is that it gives the media outlet stability. Yet, Kodner said, digital subscription revenue
cannot be yet relied upon to cover the costs related to the entire Haaretz group’s operations. If
the number reaches 100,000 digital subscribers (including the weekend newspaper), Haaretz will
be able survive financially. The transparency of Haaretz’s browsing data is highly exceptional in
Israel. All its competitors regard such data as a trade secret.

In February 2019, Ynet adopted the paywall model with its premium digital product Ynet Plus,
which gives access to extra interviews, reviews, op-eds and articles alongside the free running
Ynet website. Paid subscription also gives access to some articles that appeared in the print
version of Yedioth Ahronoth.[56]

Yomyom in Eilat (Daily in Eilat) is the first local news site in Israel to establish a paywall based on
subscriptions.[57] The new website went live on 6 January 2020. The newspaper’s archives and
some of the latest site content are accessible upon payment. All the content on the website is to
be gradually put behind the paywall. The website is updated on a daily and weekly basis.

Paywalls in Israel

Offering of the three main subscription-based news portals in Israel

| rots
Haaretz

Digital Haaretz (Hebrew) + The Marker

(monthly) 70 18
Digital NYT + Haaretz in English 70 18
(monthly)

Ynet Plus (Premium only with selected
extra articles) monthly

Ynet + Ynet Plus + digital version of 359 9
Yedioth Ahronoth (monthly) :

Renewable monthly subscription 25 6.5
Renewable yearly subscription 240 62

n/a: not available
Source: CMDS research

In addition to the mainstream media, Israel saw in the past decade the appearance of several new
media initiatives, some of them being a reaction to Netanyahu’s return to power as Prime
Minister for four consecutive terms. Because of Netanyahu’s obsession with controlling the
media and his bold attempts to influence public opinion,[58] some of these new initiatives
looked for alternative funding and distribution models and, above all, thronged to show a deep
commitment to the public rather than to publishers, politicians and corporate funders. In the

[56] Yuval Dror, "inx nijn oiw" (There’s no other place), The Seventh Eye, 25 February 2019, available (in Hebrew) at
https://www.the7eye.org.il/321072 (accessed on 15 November 2019).

[57] Yomyom in Eilat, "nijzn 121 1n~7 0i7wn nnin — 78w naiwna7" (First time in Israel: Paywall in local media), 25 January
2020. https://www.yomyom.net/Article.asp?id=42580 in Hebrew (accessed on 15 April 2020).

[58] Nati Tuker, "in1na nx 7907 niwyw n'ooainn" (The obsession that might topple Netanyahu), The Marker, 21 April 2018,
available (in Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.5843375 (accessed on 29 November 2019).


https://www.the7eye.org.il/321072
https://www.yomyom.net/Article.asp?id=42580
https://www.themarker.com/advertising/1.5843375

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

poisonous atmosphere created by the links between politics, capital and media, which climaxed
in the 2019 indictments against Netanyahu, new journalistic projects popped up.

One of them is Zman Israel,[59] a new digital news website of the Times of Israel group that was
co-founded in 2012 by journalist David Horowitz, former editor of the Jerusalem Post, and
billionaire Seth Klarman who has an estimated fortune of US$ 1.5bn. Klarman is an American
businessman specializing in investment management and hedge funds. He is considered,
alongside Warren Buffett, one of the biggest value investors of our times. The fund he manages
has US$ 31 billion worth of assets. At the launch of The Times of Israel, Klarman declared that he
would not interfere with the journalistic policies of the website, and that any profit he would
make from the venture would contribute to the citizens of Israel. Politically, Klarman has
previously supported Republican Party candidates in the United States, but in 2016 he
contributed to Hillary Clinton’s campaign while personally criticizing Donald Trump. Later he
announced his support for Republican candidates, and in the last election for the U.S. Congress
he contributed to Democratic candidates.

The main media venture of the Times of Israel group is the “parent” English-language news
website The Times of Israel that is catering to the global Jewish audience. It is published also in
Persian, French and Arabic versions. According to SimilarWeb, an analytics company, The Times
of Israel has a greater number of visitors than its competitors, Haaretz in English, and the
Jerusalem Post.[60] In media circles it is perceived as a newspaper with journalistic backbone that
is not skewed to the interests of politicians or corporations from Israel or abroad. Zman Israel, its
Hebrew extension, addresses the general Israeli public. It is the first online newspaper entering
the press market in over a decade.[61] The last time a Hebrew language media outlet with such a
strong financial backdrop was launched in Israel was in 2007 when Sheldon Adelson (whose
fortune is an estimated US$ 85bn) founded Israel Hayom. Both Zman Israel and The Times of
Israel draw their income from advertising.

Other independent media projects have sprouted in Israel, some with an ethical message that
stresses how their funding resources differ from mainstream media. These outlets are rather
based on crowdsourcing, voluntary work, institutional international donations, paid
memberships, project-based funding, and their own private capital (that comes with
transparency around financial resources and their owners’ agendas).

The four most influential among the dozens newly emerged media initiatives have a loyal body
of followers and are significant in setting clear benchmarks to the quality of Israeli journalism.
Most of the alternative media outlets are registered as NGOs and some function as independent
newspapers. They have relatively small budgets, staff and digital traffic but manage to produce
relevant investigative stories.

The Seventh Eye is a leading independent and investigative magazine, and the only one devoted
entirely to journalism, media, freedom of speech and transparency. It was founded in 1996 as a
journal but was closed and relaunched as a website in 2008. Its staff and contributing writers
publish exclusive news, views, analysis and investigative reporting on a daily basis.

[59] Literally translates from Hebrew as “the time of Israel”.

[60] Oren Persico, "nw1a niimwn N win X" (A new website in the digital news arena), The Seventh Eye, 12 February, 2019,
available online (in Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/319417 (accessed on 27 November 2019).

[61] Channel 20 is yet another new player, but in the television market. Channel 20 fostered a pro-Netanyahu, right-wing
agenda that supports the ongoing ruling regime, partly as a reaction to the backlash of democratic media streams that began
to flow undersurface. (See more about Channel 20 under Television in Key Players in this report)


https://www.the7eye.org.il/319417

FUNDING JOURNALISM

POPULAR NEWS MEDIA

As the media market consists mostly of privately owned enterprises that are exempted from
disclosing financial or business information, The Seventh Eye plays a significant democratic role
in shedding light on these dark corners, covering otherwise ignored firms, interests, media
groups, and financial data. According to their legal counsel, Elad Man, The Seventh Eye’s sources
of funding are always publicly available.[62] Their 2018 income amounted to ILS 790,000
(€205,000), which came mainly from readers’ voluntary donations on the website, the New
Israeli Fund donation (about a third of their yearly budget), online sales of The Seventh Eye T-
shirts and Media Ownership maps, and fees for participation in thematic seminars and
conferences organized by the outlet. They also organize seasonal crowdfunding events (i.e. rock
concerts) or campaigns.[63] In 2018, they netted ILS 18,718 (€4,860).

The Hottest Place in Hell (reads: HaMakom) is an acclaimed award-winning news and op-ed-
independent website that focuses on current social topics. It is in the journalistic forefront of
issues such as #metoo, police brutality, social inequality, racism and labor rights. Their
journalistic coverage relies mainly on women workforce, and they are committed to expose
systemic corruption and to amplify marginalized voices of society.

The website was launched in 2013 by journalist Einat Fishbein, after leaving Yedioth Ahronoth,
and Irit Dolev, who created and edited television series on Channel 2, and produced the flagship
current affairs program on the popular GLZ public radio station (Ma Bo’Er). Its business model is
based on self-investment from the publishers and crowdsourcing. It manages an annual budget
of ILS 1.2m (€310,000). Since its foundation, the site has managed to raise the equivalent of 25%
of its annual budget from readers through seasonal campaigns,[64] sales of logo-ed merchandise,
[65] and a monthly subscription model. The website collaborates with similar independent
websites such as The Seventh Eye and +972.

Local Call (reads: Sikha Mekomit) is a Hebrew-language culture, news and commentary site that is
run by a team of journalists and photographers. It is an activist left-wing initiative that is
committed to democracy, peace, equality, social justice, transparency, freedom of information,
and known for its bold resistance against the Occupation. They proclaim reporting without
serving any party, political movement or social platform.

It was co-founded in 2014 by three groups: the popular +972 website in English, that has been
operated since 2011 by a group of Israeli and Palestinian bloggers and activists; The Just Vision
organization, which produces documentary films and media content related to the Israeli-
Palestinian conflict; and the ActiveStills Collective, a group of press photographers, documenting
happenings and life stories in Israel and the Palestinian Authority.

The website is trying to build a business model based on a variety of financial sources.[66] Thus,
in 2018 the whole operation was running on a budget of ILS 1.97m (€510,970), coming from

[62] Interview with Adv. Elad Man, Chair and legal counsel of The Seventh Eye, and legal counsel of Hatzlaha (Movement for a
promotion of a fair society), 9 January 2020.

[68] Li-or Averbach, "mi7vo qwnn7 77w 170,000 om nrvawn win 1" (The Seventh Eye mobilized 170,000 ILS, to promise
continuation of its activity), Globes, 28 April 2015, available (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?
did=1001031260 (accessed on 2 October 2019)

[64] In 2017 a successful crowdfunding campaign had managed to raise more than ILS 250,000 (€65,000). See: Alexander Katz,
"MW 7w VNI7N D'INNN O 77w 17N Va1 ‘7un” (Over a quarter of million ILS), Ice, 29 August 2017, available online (in Hebrew) at
https://web.archive.org/web/20181023090912/http://www.ice.co.il/media/news/article/594660 (accessed on 28 November 2019).
[65] The Hottest Place in Hell e-shop offers shirts, bags and air fresheners.

[66] Nati Tuker, "n"7v 07&/7 7wN1 728 N1"Y MIwjNn N7 ninTin" (Opportunity to change: The media is hostile but we’ll keep
paying for it), The Marker, 11 October 2017, available online (in Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.4510837
(accessed on 30 November 2019).


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001031260
https://web.archive.org/web/20181023090912/http:/www.ice.co.il/media/news/article/594660
https://www.themarker.com/advertising/1.4510837

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

crowdfunding (ILS 732,000), advertisements (ILS 3,400) and donations (1,971,000).[67] Their
2018 yearly profit was ILS 34,735 (€8,182). Local Call and +972 seem to have the highest volume
of donations among all the Israeli independent websites.[68]

Transparent (reads: Shakuf) presents itself as a public-owned journalistic body, the first media
project in Israel that is wholly and directly owned by the public, and acts upon its direction.
Shakuf was established by journalist Tomer Avital and works to promote transparency and
reduce corruption among lawmakers and in Israel’s executive bodies. The project is focused on
conducting investigations and activating private investigators to promote transparency and
reveal hidden interests and financial connections. The project publishes information about the
Knesset members from all over the political spectrum.

Shakuf is a merger between the 100 Days of Transparency and the Investigations Fund, which
operated as separate entities until 2018. Upon completion of the merger, Shakuf became a media
outlet that operates based on the full economic support of its proponents, and on an editorial
policy model where their supporters vote for the topics to be investigated. It doesn’t take ad
revenues or government money. All its funding comes entirely from individuals whose
contributions cannot exceed ILS 1,000 (€250), a limit that is aimed to prevent dependency on
one funder. The constant supporters (with whatever monthly funding sum) are considered
Shakuf’s publishers. They are the ones who determine the topics for investigation and areas of
coverage. Shakuf has some 1,600 financial supporters a month who transfer monthly, via direct
debit, a total of ILS 62,832 (€16,300) combined.[69] In 2018, it had a budget of ILS 519,478
(€134,000) and losses of ILS 438,294 (€11,228).[70]

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The most influential news media in Israel is television. Keshet 12, the leading television channel,
is perceived as one of the few stable public opinion leaders in the market. Its primetime
programming has a clear advantage over the other broadcasting channels. As of 1 January 2019,
the Keshet 12 group fully owns the channel’s News Company (HaHadashot 12) brand, which
enjoys the highest exposure in the country.[71] Its flagship evening news edition (among other
current affairs and news production) has 455,000 viewers daily (from the general population). It
is a very influential outlet among decision-makers, politicians and the general public.[72]

Much of the investigation in the criminal cases against PM Netanyahu (and his interventions in
the media) was documented and reported in this news program, mainly by Guy Peleg, an
acclaimed investigative journalist. Netanyahu, who for years has a love-hate relationship with the

[67] All financial data is to be found on the GuideStar Ministry of finance website (in Hebrew):
https://www.guidestar.org.il/organization/580546307/finances

[68] Most of the websites’ donations come from organizations from abroad. They include OSF (ILS 303,600), Rockefeller
Fund (ILS 245,000) and Fund for Peace in the Middle East (ILS 69,400) among others. These contributions account for some
90 of their budget.

[69] Nir Ben Zvi, Shakuf’s president spoke at a roundtable discussion at the First Independent Journalism conference,
organized by The Seventh Eye, on 80 November 2018.

[70] See more at https://www.guidestar.org.il/organization/580489540/finances (in Hebrew).

[71] Formerly jointly owned by Reshet and Keshet groups, before Reshet merged with Channel 10.

[72] TOI Staff, The Times of Israel, 1 September 2019, available online at https://www.timesofisrael.com/netanyahu-accuses-
channel-12-owners-of-terror-attack-against-democracy/ (accessed on 12 November 2019).


https://www.guidestar.org.il/organization/580546307/finances
https://www.guidestar.org.il/organization/580489540/finances
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-accuses-channel-12-owners-of-terror-attack-against-democracy/

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

media, but also developed a year-long antipathy towards Keshet had called on people to boycott
the channel and criticized its managers. Netanyahu recently labeled Peleg’s reports as “fake
news”.[78]

News 12 has a digital presence in two formats: in the news section of the third most popular
Mako portal (16.8% exposure in the first half of 2019), which is a general content website of the
Keshet 12 group; and in a dedicated News 12 app. Lately, after finally establishing its position as
the top news company on television, News 12 set up a new goal, which is to become the leading
news company in digital as well. For this purpose, it has plans to convert its old app into a new
website called N12, which is set to become a significant digital platform that would effectively
compete with Ynet, the largest news portal in Israel today.[74]

Another notable influential news media actor is in the process of becoming a rating disaster. In
January 2019, the defunct Channel 10 and Reshet owners (the old partner of Keshet in the News
Company) were merged into Reshet 13. Channel 10, considered to have significant expertise in
current affairs and known for being critical and oppositional, said farewell to its viewers and
merged into a rebranded news company, News 13. During the first days after the merger, the
evening newscast was losing in the rating charts to Keshet 12, albeit in minor steps. But in the
following five months, the gaps have grown significantly until its ratings almost matched those of
Kan 11, the less popular public outlet. Time will tell if News 18 will meet the complex challenge of
maintaining its identity as a biting and critical news company alongside achievements in the
viewing tables. Failure to achieve these targets will be a pricey failure for the Israeli public as
well.

Kan News is the name of the news division of the IPBC. The division was formed to provide news
content to the digital platform, the television and radio stations of the public corporation. In its
television segment, although the evening newscast grapples with low ratings (4%), IPBC’s
executives insist that online news content receives much higher traffic. Indeed, the number of
subscribers to the Kan News (on YouTube) exceeds 229,000 and the number of Facebook
subscribers is close to 327,680, figures close to those of the evening edition of the commercial
News 13.[75]

Kan, a newly born corporation, focuses on branding itself as a dynamic high-quality video
broadcaster, and is in search of better impact measurement systems. The occasional warm
acceptance of its productions by media critics brings about improved performance and increase
in online subscribers, alerting the commercial channels with high ratings that fear such audience
losses can lead to a decline in their ad revenue.[76]

[738] David Wertheim, Globes, "me7in nx nowin 12 nwj7 nk 0nnn7 1n1ana 7w newinn nxnizn' (Netanyahu's desperate call for
boycotting Keshet 12 reveals his weakness) 1 September 2019, available online (in Hebrew) at
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001299017 (accessed on 16 April 2020).

[74] Anat Bein-Leibovitz, "wTn NN Nij7wn 12 niwTn :0171 DV w12 wN1" (Face to face with Ynet: News 12 is launching a new
website), Globes, 16 January 2020, available (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001315045
(accessed on 16 January 2020).

[75] Einat Shahak, "2019-1 nra noxin - 82 7w arorn yny" (Kan Youtube channel — most viewed in 2019), ICE, 10 December,
2019, available (in Hebrew) at http://www.ice.co.il/hotnews/news/article/772953 (accessed on 16 January 2020).

[76] Shani Litman, "n'm702 on o0 1277 Nivn wmwn 1901 2" (That's how public broadcasting became the hottest thing on
television), Haaretz, 26 December 2018, available (in Hebrew) at https://www.haaretz.co.il/gallery/television/.premium-
MAGAZINE-1.6783148 (accessed on 16 January 2020).


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001299017
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001315045
http://www.ice.co.il/hotnews/news/article/772953
https://www.haaretz.co.il/gallery/television/.premium-MAGAZINE-1.6783148

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

The news rating war

Rating of the leading newscasts in Israel, Jan-Jun 2019

14 o — —
12
10 e
8
g )
4
2
0
January February March April May June
e eshet 12 16.4 16.2 16 13.8 14.4 134
e==Reshet 13 11.1 9.7 9.4 8.2 7.8 6.5
Kan 11 3.5 4 4.2 4.2 46 39

Rating sample: % of total population.
Source: The Rating Committee.[77]

On radio, IPBC performs much better in ratings than its competitors. According to data from the
latest TGI survey, released in July 2019, altogether, IPBC’s eight radio stations listenership rating
adds up to 35.6%. IPBC’s flagship news station Kan Bet received around 20% exposure in the last
two years. It is the only station out of the eight that is produced under the news division. The rest
of them are managed by the radio division. Kan Bet station broadcasts nationwide news and
current affairs programs, which are very influential and listened in the Jerusalem circles among
policy makers, Knesset politicians, and interested public. It is perceived as a reliable and high
quality broadcaster.

Other influential radio stations are the public, military-controlled, stations GLZ and Glglz, which
are unique platforms for the following reasons: on the one hand, they represent a state-
sponsored organization while on the other hand they maintain a tradition of high quality,
pluralistic and reliable broadcasting, enjoying high popularity across all age groups. Glglz
broadcasts music and traffic reports while GLZ is focused on news, culture, education, politics
and current affairs. The combined listenership of the two stations reaches 42.6%. They share a
news bulletin broadcast every hour.

One of the unique features of the military stations is their way of integrating regular service
soldiers in content production in different roles, like narrators, reporters, editors, anchormen
and more. IDF civil employees, who are respected and skilled journalists, are part of the
professional staff. This combination has made the stations a “greenhouse” for journalists and
media professionals who are integrated into civilian media and make successful careers. Several
veteran journalists of the station have launched their own political careers. They include Merav
Michaeli (Labor party), Nitzan Horowitz (Meretz party), former station commander Nachman
Shai (Kadima and Labor parties), and Shelly Yechimovitch (Labor).

In the print media, the two largest publishers, Israel Hayom and Yedioth Ahronoth are said to
exert huge influence in politics, on public perceptions of democracy, and in the media market.
The extent of their influence requires deeper investigation. Israel Hayom freebie used to be very

[77] Itay Stern, "?18 NiwTN NDN77 X120 NN 220" TINXR 6.5" (6.5% Rating: What Caused News 18 Crash?), Haaretz, 25 June 2019,
available (in Hebrew) at https://www.haaretz.co.il/gallery/media/.premium-1.7409308 (accessed on 7 November, 2019).


https://www.haaretz.co.il/gallery/media/.premium-1.7409308

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

influential mainly thanks to its high circulation numbers and its reputation as a right-wing
agenda promoter in the hands of the billionaires Miriam and Sheldon Adelson. Being the most
popular tabloid in the country (29.4% of the public between July 2018 and June 2019) along with
the bold support of the Netanyahu regime, based on the personal friendship of the Adelsons with
the PM and his wife, Israel Hayom was a first-class influencer on public opinion, yet in a
somewhat troubling manner. The friendship between the publisher’s patrons, the Adelson
couple, and PM Netanyahu and his wife, had cooled down following the leaked quid pro quo deal
between Netanyahu and Yedioth Ahronoth publisher Noni Mozes, to legally weaken Israel
Hayom in return for more favorable coverage.

Yedioth Ahronoth group, a media conglomerate, is also a very powerful player in the Israeli
press, dominating the readership charts for decades, until Israel Hayom penetrated the market
(25.8% exposure between July 2018 to June 2019). Together with its popular news portal Ynet,
Yedioth Ahronoth is a public opinion influencer with an irreplaceable reputation and technical
capabilities of packing news in an attractive and digestible way. Nevertheless, the obsession of its
publisher Noni Mozes to curb the sharp decline in revenue by fighting competition from other
outlets or improving incomes through endorsing economic and political support pushed him to
extreme forms of interference in the editorial work of his media. He thus nurtured an ethical
environment in which hidden advertising and flattering content flourished, aimed to please large
advertisers and powerful tycoons.[78] On top of that, in November 2019, the Attorney General
Avichai Mandelblit announced charges against Mozes due to his involvement, with Netanyahu, in
a corruption deal.

Haaretz Newspaper and website (available to subscribers) is not on the influential media list
because it lacks high circulation numbers. Yet, as a rather small operation (4.3% exposure rate,
some 110,000 subscribers), Haaretz reaches out to many more people than what its circulation
indicates. It is a declared left-wing agenda promoting newspaper whose op-eds, columns, reviews
and articles are consumed by many politicians, academics, writers, and people in the Israeli
cultural field. Traditionally it comes out in a broadsheet format and cooperates with the New
York Times, being its exclusive distributor in the country. Haaretz enjoys the reputation of an
intellectual, investigative, trusted news producer. It is proud of being an original, liberal voice,
that shapes and promotes an independent public agenda based on values of respect for human
and civil rights, cultural breadth, aspiration for peace, separation of state from religion and
resistance to religious coercion.[79]

An influential online news media outlet (other than the websites of the largest newspapers
discussed above), is Walla!News, the second most visited news portal in Israel (32.4%) after Ynet
(46%), according to figures for the first half of 2019. Walla!News is remembered for its role in the
criminal case 4000. At the center of this case is the suspicion that Netanyahu made important
regulatory decisions in favor of the Bezeq Group in exchange for promises by Shaul Elovitch, the
former controlling shareholder of Bezeq and Walla!News, that his media would provide
sympathetic and positive coverage of Netanyahu and his family. The decision whether to
summon the Bezeq and Walla! corporations to the pretrial hearing in Netanyahu'’s cases is

[78] Itamar Baz, "nu'wn" (The Method) , The Seventh Eye, 21 November 2019, available (in Hebrew) at
https://www.the7eye.org.il/351991 (accessed on 22 November 2019).

[79] Amos Schocken, Haaretz celebrates 100: A letter from the publisher Amos Schocken, Haaretz, 19 June 2019, available
https://www.haaretz.com/israel-news/haaretz-celebrates-100-a-letter-from-publisher-amos-schocken-1.7392869 (accessed on
10 November 2019).


https://www.the7eye.org.il/351991
https://www.haaretz.com/israel-news/haaretz-celebrates-100-a-letter-from-publisher-amos-schocken-1.7392869

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

expected by mid-2020.[80] Elovitch-controlled media group was held by the main bank
creditors until it was sold to cover its debts: In June 2019, a deal worth ILS 485 M (€121M) was
signed, under which the Searchlight Foundation and the Forrer Family bought 75% of B
Communications’, that make 26.3% of Bezeq shares.

Arabic Language News Media

One of the systemic failures stemming from the political situation in Israel is the lack of
representation of Arab citizens and Arabic language in the country’s mainstream media, as well
as a weak representation of Arab media consumption preferences in the regular rating or
exposure surveys.[81] A study on media consumption habits of the Arab society conducted
between December 2017 and January 2018 by the Government Advertising Bureau (Lapam)[82]
revealed that exposure to Israeli media in Hebrew and Arabic alike has decreased in favor of
Arabic language media from the Arab World. The only Israeli medium, in fact, that grows
steadily consists of websites in Arabic.[83]

The most popular Arab site after the global giants Facebook, Google and YouTube (90% exposure
to each of them in Israel) is Panet, with about 50% exposure, the same as in past years, according
to Lapam. Panet (abbreviation of Panorama Net) is a news portal in Arabic dedicated exclusively
to the Arab population. Bassam Jaber is the owner of Panorama Group, the leading media group
in the Arab sector, which includes the Panorama newspaper, the Panet website, the Hala-TV
channel and Niswan Women’s Portal. Lapam study showed that Panet exposure rate was higher
among women and among respondents who live in the central and southern regions of Israel.

Panet is followed by the Hebrew Ynet website with a 28% exposure rate and the Arab website
Bukra with a 17% exposure rate. The audience of Bukra tends to be highly educated. In print, the
Arab population goes for Hebrew-language newspapers. Yedioth Ahronoth led with about 22%
exposure over the Arabic language Panorama (19%) and Kul Al Arab (16%). Only 12% of the
respondents in the CBS survey were exposed to Israel Hayom, which, however, received among
the general Arab public the same or even higher exposure rates than Yedioth Ahronoth. In East
Jerusalem, the Palestinian newspaper Al-Quds (20%) led on Yedioth Ahronoth (15%), but
surprisingly enough, the third place was taken by the Zionist right-wing Israel Hayom (6%).

On radio preferences the Arabic regional A-Shams station is leading (19%) over IPBC’s Arabic
language broadcasting station Kan Makan (17%). Out of Hebrew language radio stations, Kan Bet
(6%) led over the news military station GLZ, which got only 2% exposure.

In the realm of television, the old Keshet channel (before it turned to Keshet 12), was the most
viewed one. Since Lapam studied only Israeli media outlets, it ignored the Arabic language
satellite channels, which attract a large proportion of viewers in Israel’s Arab society.

[80] Chen Maanit, "In'ana DUNIN ‘7¥ TN NIIVO7 ©'nurn 111 )2 N2 noaw” (Selective enforcement? This is how the AG held the
defendant Netanyahu’s counterclaims), Globes, 29 January, 2020, available (in Hebrew) at
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001316508 (accessed on 16 April 2020).

[81] Although the Arab population accounts for some 20% of Israel’s population, the representation of Israeli-Arabs in daily
news and talkshows across popular media in 2018 amounted to merely 2.9%, and in those only 16% were Arab women.

[82] The study was run by Nielsen Group and the New Wave for Lapam.

[83] See more in Lapam research in the Arab Sector, available to download at The Seventh Eye (in Hebrew):
https://cdn.theZeye.org.il/uploads/2018/09/2-201727vn-1mna-nn-17nn.pdf (accessed on 12 May 2020)


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001316508
https://cdn.the7eye.org.il/uploads/2018/09/%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%9E%D7%92%D7%96%D7%A8-%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%992-2017.pdf

FUNDING JOURNALISM

INFLUENTIAL NEWS MEDIA

Russian Language News Media[84]

The great wave of aliyah (Jewish immigration to Israel) from the Former Soviet Union (FSU),
which began with the Union’s collapse at the end of the 1980s, led to a dramatic increase in the
number of Russian speakers with specific cultural and economic preferences. In one year,
between 1989 and December 1990, around 200,000 immigrants arrived, more than the overall
sum of immigrants from the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) who arrived throughout
the entire 1970s (170,000 people).[85]

According to 2015 CBS data, some 45% of the Russian-speaking immigrants who arrived in the
country from the 1970s have mastered the Hebrew language at intermediate and lower levels,
and 53% barely read Hebrew. Moreover, some 75% of the 1.1 million people who arrived until
2019 still want to consume Russian-language content, regardless of their Hebrew languages skills.
[86] Today, Russian language media consumers comprise more than half a million people.
Nevertheless, they do not manage to financially sustain the Russian language outlets, which
suffer major deficits.

The most influential Russian language outlets are the following:

« Vesti, a weekly newspaper of the Yedioth Ahronoth group, was considered the leading brand
in the Russian press industry in Israel for about 26 years. Since early 2019 it entirely moved its
journalistic activities to a digital platform and closed the printed version. Along with original
content, it publishes translations of articles and columns written for Yedioth Ahronoth.
Consistently, Vesti’s agenda has been promoting the Russian nationalist Knesset member,
Avigdor Lieberman, and his right-wing party. The media group, controlled by Arnon (Noni)
Moses, purchased in early 2015 the rival website Yazrus for ILS 100,000 (€24,000) and closed
it without explanation two years later. One year after Vesti went exclusively digital, Yedioth
Ahronoth’s Russian-language website recorded nearly 1.5 million unique visitors every month
and more than 100,000 followers on Facebook.[87]

« Novosti Nedeli is a weekly newspaper from the Maariv and Jerusalem Post Group. Established
in 1989, it includes original content, along with Russian translations of articles and articles
from Maariv and The Jerusalem Post under the editorship of Leonid Blutzerkowski. The
group’s owner, Eli Azur controls other weekly newspapers in Russian including Echo, Scarlet
and Lauch.

« Channel 9 is a Russian commercial television channel. Since it launched in 2002, it is the only
one of its kind in Israel. During most of its operation years, it suffered losses. In its early years,
it was owned by oligarch Lev Leviev. Today, it is controlled by Alexander Levin who has
produced programs in Russia. (See more in Television under Key Players in this report)

[84] Russian Ownership Map, The Seventh Eye , January 2018, available (in Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/268360
(accessed on 10 November 2019).

[85] Radio interview of Benny Titlebaum with Chief Scientist of the Ministry of Alyiah and Integration Prof. Zeev Hanin, 26
May 2019, Kan Bet, https://www.facebook.com/Ipanim/videos/299637154249854/

[86] From The Seventh Eye Conference on Russian Language Media in Israel, 25 January 2018. See
https://www.the7eye.org.il/279088 (in Hebrew).

[87] Ynet Digital "nn7¥in niw noon 'wvoi MNR" (Vesti website sums up a successful year), 19 December 2019, available (in Hebrew)
at https://web.archive.org/web/20200119174287/https://www.ynet.co.il/digital/internet/article/SkTnzzFOB (accessed on 20
December 2019)


https://www.the7eye.org.il/268360
https://www.facebook.com/1panim/videos/299637154249854/
https://www.the7eye.org.il/279088
https://web.archive.org/web/20200119174237/https:/www.ynet.co.il/digital/internet/article/SkTnzzF0B

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

« Newsru news site is the Israeli branch of Newsru.com. Established in 2005, it is considered
under Yevgeny Finkel’s editorship the most popular website among Israeli websites in Russian
language. Its owner, Vladimir Gusinsky, previously owned the international television network
RTVi, NTV channel, Russian newspaper Sevodnia and some of the shares in Maariv
Newspaper. Gusinsky controls Newsru through the American Media New LLC Internet. In
addition to news, the site also includes content on culture, entertainment and sports.

« Detaly News site was founded in 2017 by Leonid Nevzlin, a minority shareholder in Haaretz
and publisher of the journal Liberal. Nevzlin owns 95% of the website’s shares, alongside his
confidant Eric Wolf, who owns the remaining 5%. Under Emil Schlimovich’s editorship, the
site operates alongside Haaretz, and translates original content specifically written for Haaretz.

« Kan Reka Immigration and Integration Radio is a public station established in 1991 as part of
Kol Israel (Israel Broadcasting Authority). It is now operated by the IPBC Kan. The station
broadcasts current affairs in various languages, most notably in Russian.

« Pervoe Radio is a commercial regional radio station, which was set up in 2001 and is available
around the center of the country. The station mainly broadcasts popular music in Russian, but

also current affairs programs. It is owned by David Ben Basat, owner of Radius 100FM and
Radio Lev Hamedina.

KEY FUNDERS

Non-Governmental Funders

Advertising

Advertising continues to provide the lion’s share of income for the whole media industry in
Israel.[88] Over the last decades, after the termination of state monopoly, the advertising sector
has experienced constant growth. In 2018, advertising spending exceeded €985m, which was an
annual increase of more than 4% compared to the previous year, according to data from Israeli
Marketing Association.

[88] Interview with Liat Ziv, former Partner and Director of Strategy and Business Development at the Geller Nesis Publicis
(now merged into Publicis Israel), May 2019



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

The advertising pie

Advertising spending in Israel, 2013-2018

4,000
3,500
3,000
2,500
2,000
1,500
1,000
TR
0
ILS (m) US$ €

=2013 3,650 1,011 762

=2014 3,643 1,019 767

=2015 3,870 997 897

2016 3,880 1,010 915

2017 3,980 1,108 980

2018 4,178 1,163 985

Note: All figures in foreign currency in this report are calculated using annual average
exchange rate of the Bank of Israel[89]
Source: Israeli Marketing Association, Central Bureau of Statistics Israel

Television leads with the largest share of ad spending in Israel. However, the internet has
become a serious competitor to television in recent years. In 2018, for the first time, the share of
television and internet in the total advertising market was about the same (36%). In contrast, the
print media sector has been steadily losing ad revenues. In 2018, it recorded another significant
decline in ad expenditure, of about 12%, which was a loss of some €17.6m. In 2018, the print
media accounted for 13% of the total ad spend in Israel, the lowest figure ever.

Fighting for the lion’s share

Spending breakdown, by media segment, 2016-2018

Television 1,419 37% 1,476 37% 1,491 36%
Internet 1,176 30% 1,329 33% 1,488 36%
Print 708 18% 623 16% 548 13%
Outdoor 260 7% 283 7% 294 7%
Radio 272 7% 223 6% 312 7%
Cinema 45 1% 46 1% 45 1%

*the figure was calculated according to a new methodology that included ad spend on GLZ and GLGLZ,
channels owned by the IDF military, which were not canvassed in previous years.

Source: CMDS based on data from the Knesset Research & Information Center, Israeli Marketing
Association, Central Bureau of Statistics Israel

[89] See more at https://www.boi.org.il/he/Markets/ForeignCurrencyMarket/Pages/average.aspx (accessed on 25 October 2019).


https://www.boi.org.il/he/Markets/ForeignCurrencyMarket/Pages/average.aspx

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Digital advertising has been growing steadily in the country, driven first by the tech giants
Google and Facebook, and secondly by the increasing appetite of the Israeli public for digital
content. Many companies are launching digital products and services that need digital
advertising support. In 2018, the categories most looked for by advertisers were mobile display,
Facebook ads, influencers and micro-celebrities.

In June 2019, Bakara, a valued media company specializing in monitoring the performance of
dozens of the biggest advertisers in the market, exposed how dominant the internet giants
Facebook and Google became in the local market.[90] The figures published by Bakara created a
turmoil in the ad business. Its data indicated that 62% of digital budgets are directed to Google
and Facebook. Google leads with 22% of the total ad budgets (not including sales by the Google-
owned YouTube) spent in Israel. YouTube alone holds the second place with 17% of digital
advertising budgets in the country. Thus, Google holds almost 40% of the digital advertising
market in Israel. Facebook has also made inroads in the Israeli ad market. The company holds
15% of digital advertising in Israel, with its main part likely to be commanded by video. In
addition, 8% of digital advertising is directed to Instagram, another platform owned by Facebook
since 2012. The company, has seen a significant surge in the volume of advertising in Israel over
the past two years.[91]

Given that the advertising market in Israel is worth some ILS 4bn a year, according to Ifat Media
Analysis, the share of Google and Facebook combined is valued at some ILS 900m, according to
Bakara (22.5% of the annual worth). However, the ad income that Google and Facebook make in
Israel is probably much higher. Bakara based its analysis on big advertiser data, but Google and
Facebook benefit financially from countless small, local or niche advertisers that use the
segmentation capabilities of the internet giants to reach targeted audiences and pay them for the
service. All these advertisers prefer Google and Facebook as advertising platforms.

The constantly growing sector of video advertising is dominated as aforesaid by YouTube,
Facebook, and Artimedia, a domestically owned digital ad platforms that works with the leading
Israeli content sites to sell space on their existing “video assets.”[92] According to Bakara, almost
70% of ad budgets in Israel are spent on video content as following: 47% on television, 20% on
digital video and 2% on cinema. Video advertising offers a cheaper advertising option to small
and medium-sized customers that cannot afford the high price of advertising on commercial
television.

In the first half of 2019, the digital advertising market continued to grow thanks both to the
further development of the digital sector and to the two rounds of national elections, in April
and September, when ad spend increased massively. One event that is likely to significantly
affect the digital advertising market in the future was in August 2018 the entry of the e-
commerce giant Amazon in online advertising and the launch of its Israeli retail site.[93]

[90] Nati Tuker, "7811 70172 DID192 NIV7IY 7120701 7212 :0'owN1 0N®oNN", (The Number Exposed Google and Facebook
dominate digital advertising in Israel), 25 June, 2019, available (in Hebrew) at
https://www.themarker.com/advertising/.premium-1.7406626 (accessed 20 November 2019)

[91] According to Bakara, in 2017, Instagram's volume of advertising in Israel reached only 1.7%.

[92] Artimedia manages sales and production of ads on interactive videos. Their business partners include Mako (Keshet 12),
Reshet 18, Haaretz, Globes, Channel 20, The Marker, Israel Hayom, Walla and Calcalist.

[93] Experts foresee Amazon’s recent purchase of Sizmek, a relatively small online advertising shop, as a big step in Amazon’s
strategy to step up its competition with Google and Facebook on the digital advertising market. Amazon is expected to use its
huge database of personal information on online buyers that it constantly collects as a competitive edge.


https://www.themarker.com/advertising/.premium-1.7406626

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Deepest pockets

The largest advertisers in Israel, 2018

Industry, Change, year on

Industry total (€m)  Keyspenders .ot (2018/2017)

Superfarm, Sufersal,
62.2 Hamashbir- -11%
Lazarchan

Retailers and
marketing chains

Ministry of Transport,

Gc_;v.ern_ment 429 Ministry of Education, 5%
ministries -

Ministry of Economy
Furnishing and lkea, Nicoletti, Semel
home design 40.5 Kitchens -2%
Television Yes, Cellcom,
broadcasting 85.9 Partner TV 4%
Mass-market cars 32.8 Kia, Dacia, Subaru -28%

: . Tornado, Electra,

Electric appliances 32.8 Newpan -21%

Source: Israeli Marketing Association

Hidden Advertising

The most problematic financial practice in the Israeli media is hidden advertising, which is a
recent phenomenon. A form of indirect advertising, hidden advertising is a practice where
commercial products or political interests are advertised without being labeled as such. Although
media executives and advertisers often feel uneasy about hidden advertising, they accept it as it
is essential for their bottom line. Decisions about signing such tricky deals border the fine line
between commercial interests and editorial principles that include ethics — and integrity —
related norms.

However, in a small country whose print media sector is sinking and where most of the media
outlets are concentrated in the hands of a few oligarchs who control corporations from many
other industries, the spread of hidden advertising practices is worrisome. Both international and
local corporations as well as political groups and parties invest in hidden advertising to market
their products, services and ideologies.[94]

For example, in 2017 Walla!News, one of Israel’s major news portals, published a series of articles
sponsored by Philip Morris, a tobacco manufacturing colossus, which praised a new cigarette
(IQOS) and the Philip Morris brand itself. Legislation in Israel restricts advertising of tobacco
products.[95] In a separate case, Keshet 12, Israel’s largest commercial television channel by
audience, broadcast in a financial news program an interview with an actor who wore a shirt
advertising his participation in an ad campaign for the beverage producer Prigat, which is owned

[94] Oren Persico "nintn ov“ (The pollution values), The Seventh Eye , 6 September 2019, available online (in Hebrew) at
https://www.the7eye.org.il/343489 (accessed on 7 September 2019).

[95] Anat Balint, "0min-9'7'9 nin 2nIx ' (I love you Phillip-Morris), The Seventh Eye, 14 May 2017, available online (in
Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/248393 (accessed on 7 September 2019).


https://www.the7eye.org.il/343489
https://www.the7eye.org.il/248393

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

by the Wertheim family who are also shareholders in Keshet 12.[96] Its rival, Reshet TV allowed
“planted” references to the fizzy drink Coca Cola in X-Factor, a popular reality show.[97]

Print media also engage in such practices on a regular basis. Yedioth Ahronoth newspaper once
published a whole page advertising Bank Hapoalim that was disguised as editorial content. The
page was paid for by the bank, which also controls roughly a third of the newspaper’s shares.[98]
In yet another example, in 2019, the newspaper Maariv published an interview with the head of
Noble Energy Israel, David L. Stover, focused on a new gas production project. The interview,
however, did not touch upon the tough questions of environmental damages and human risks
but was actually designed as a Public Relations (PR) platform for the gas corporation. It later
transpired that the company had sponsored a conference organized by Maariv that week.[99]

Acquisition of journalistic content by government agencies is a relatively new and flourishing
phenomenon in the Israeli media landscape, which has also been prompted by the economic
crisis that affected the media business. The Yedioth Ahronoth group is one of the media
companies known to have embraced this practice, turning it into a constant revenue stream.
Government ministries in recent years have become increasingly sophisticated in the formats of
surreptitious advertising they use. For example, the Ministry of Education sponsored in 2015 a
campaign to promote its former minister Shai Piron, with ads masked as editorial content
featured in the Yedioth Ahronoth newspaper and its popular YNet website.[100] Mako, another
popular news portal, which belongs to Keshet TV, in 2017 published articles overtly supporting a
campaign of the Integration Ministry aimed to deter Israelis from leaving the country.[101]

Hidden advertising is also popular among government-controlled companies such as Israel
Railways, Israel Aerospace Industries, Mekorot-Israel National Water company and the Haifa
Port. They allocate high budgets to disseminate propaganda that often waxes lyrical about the
ministers in charge. Unlike government ministries, which are not explicitly forbidden from
buying ads, government-controlled companies are not legally allowed to “collaborate” with
media outlets.[102]

Philanthropy

Philanthropy funding in Israeli media accounts for roughly 22% of the total foreign donor money
spent in the Middle East, according to estimates by CMDS based on data from Media Impact
Funders (MIF), an NGO that tracks philanthropy money in journalism.[108] The impact of donor

[96] Itamar Baz, "neni nwjz n'mii7on nnann 77w 1r7n 250 o1 nxo7 npn T (Demand for ILS 250M worth compensation from Keshet
and Reshet), The Seventh Eye, 27 June 2019, available online (in Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/335026 (accessed on 7
September 2019).

[97] Ido Keinan, "n1awn niwnin 7u noxoxn nen” (Reshet curls its lip at the Second Authority), The Seventh Eye , 29 October 2013,
available online (in Hebrew) at https://www.the7eye.org.i1/82993 (accessed on 20 September 2019).

[98] Oren Persico, "nani nniTi7 nuT“ (Bourgeois prejudice), The Seventh Eye , 16 August 2019, available online (in Hebrew) at
https://www.the7eye.org.il/341067 (accessed on 16 August 2019).

[99] Oren Persico, The pollution values, cit.

[100] Itamar Baz, "(havw7) W7 1200 72" (Well done (former) minister), The Seventh Eye , 22 January 2015, available online (in
Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/144099 (accessed on 3 September 2019).

[101] Itamar Baz, "n1Tnnn 9od 037 van® (You deserve money from the state), The Seventh Eye, 9 March 2017, available online (in
Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/23934]1 (accessed on 8 September 2019).

[102] Itamar Baz, "nnix 0'rxn X nawn 871 nion x'n nion” (Sponsorship is sponsorship, no matter how it’s presented), The Seventh
Eye, 1 February 2016, available online (in Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/190802 (accessed on 3 September 2019).

[108] Data from MIF shows that philanthropy money in the Middle East totals US$ 69.9m, of which US$ 15.5m were spent in
Israel.


https://www.the7eye.org.il/335026
https://www.the7eye.org.il/82993
https://www.the7eye.org.il/341067
https://www.the7eye.org.il/144099
https://www.the7eye.org.il/239341
https://www.the7eye.org.il/190802

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

money on journalism or media freedom is, however, questionable as minorities continue to be
underrepresented in the media[104], and the relations between high officials, politicians, tycoons
and journalists are marred by corruption and undue influence.

Overall, the value of philanthropy spending in the media in Israel remains very low. Since 2009,
a total of US$15.5m in foreign donor money was invested in the country’s media, according to
MIF. That accounts for less than 2% of the advertising market in a single year in Israel. Of the
entire donor funding in the media in Israel, the biggest amount, some US$ 6.9m, was spent on
media content and platforms, followed by investments in telecommunications and projects
related to media access and policy. Grants dedicated to journalism per se were worth US$ 1.3m.

The key philanthropies in Israel’s media are U.S. based foundations, with some Jewish or Zionist
connections, identity or objectives. Leona and Harry Helmsley Charitable Trust makes the
largest funder by far, investing in telecommunications in health centers, and in Tel Aviv
University; it accounts for nearly half of the total value of the Israeli grants received in the last
decade. The New Israeli Fund (NIF) a U.S.-based foundation that operates from Israel, comes
second, with a total investment of US$ 2.3m and a record high number of 49 grants. The NIF
constantly raises controversies in the country and is the focus of intense criticism from right-
wing organizations and non-liberal political institutions. In April 2018, following a government-
run deportation campaign against African refugees, Prime Minister Netanyahu posted[105] on
his Facebook page: “The NIF is a foreign organization that receives funding from foreign
governments and hostile parties to Israel, such as George Soros’ funds. Its ultimate goal is to
erase Israel’s Jewish character and make it a state of all its citizens, alongside a Palestinian nation-
state free of Jews.. whose capital is Jerusalem.”[106]

Among other things, the NIF supports some important journalistic initiatives such as The
Seventh Eye, a media investigative website, the +972 digital platform of citizen journalism that
covers Israel-related and Middle Eastern topics, The Whistle, a platform that seeks to find fake
and inaccurate information in the media, and Social TV, which covers marginalized socio-
economic and political stories.

It is but a few donors that are not based in the U.S. that support media in Israel. They come from
England, Lebanon, Norway and Denmark. Only three donor organizations identify themselves as
specifically focused on women issues, and just two give grants for the Arab community, a
surprisingly low number given the marginalization of Arab and Palestinian society in the country
and their challenged freedom of speech.

Local donations raised for general causes account for about 50% of the country’s philanthropy.
Donations oriented specifically to media and communication organizations are
underrepresented or insufficiently recorded in the latest survey of the Central Bureau of
Statistics.[107]

[104] Oren Persico, "n1onn n>nnn nx nn7" (Bringing Back the missing piece), The Seventh Eye , 17 October 2019, available
online (in Hebrew) at https://www.the7eye.org.il/347252 (accessed on 18 October 2019).

[105] Noa Landau, "nTanin oy 0donn 710127 nna nwnn i7n :inan1® (Netanyahu: the NIF caused annulation of the Rwanda
agreement), Haaretz, 3 April 2018, https://www.haaretz.co.il/news/politics/1.5975286 (accessed on 17 October 2019).

[106] Full disclosure: This report is part of the Media Influence Matrix project run by the Center for Media, Data & Society
(CMDS), a research center at Central European University, which is a private school founded by Soros. Media Influence
Matrix is a research project run independently by CMDS’ experts.

[107] Israeli Central Bureau of Statistics, Israelis Philanthropy report 2012-2015, available online (in Hebrew) at
https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/Docl.ib/2017/353/08 17 _353b.pdf (accessed on 25 October 2019).


https://www.the7eye.org.il/347252
https://www.haaretz.co.il/news/politics/1.5975286
https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/DocLib/2017/353/08_17_353b.pdf

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

State Funding

The state funds public media in Israel by allocating subsidies channeled directly from the state
budget. In addition, the State of Israel operates its own advertising agency, (Government
Advertising Bureau, known as Lapam), which handles all the marketing deals of the government,
including public and social campaigns for a wide range of public and government-run
organizations.

The Israeli public media consist of two wings: Broadcasting, digital platforms and publications
run by the military (Israel Defense Forces, IDF), and television and radio broadcasting run by the
Israeli Public Broadcasting Corporation (IPBC). Both groups have gone through multiple changes
in the last decade.

The most dominant service from the military media group is GLZ, a popular radio news station,
which is a unique hybrid outlet in the world of public media: although it is operated jointly by
the Israeli military and the Ministry of Defense (MoD) with some IPBC regulatory affiliation, it is
surprisingly renowned for its relatively neutral, liberal and reliable news reports and quality
radio programming. However, it was not easy to keep GLZ away from political interests and
attempts by ministers of defense (like Avigdor Liberman) to fully subordinate the station to the

MoD budget, which would have endangered the station’s autonomy and its public interest focus.
[108]

Although the GLZ budget is considered classified, and the amounts it gets from the MoD are kept
confidential, in 2016 the Movement for Freedom of Information managed to obtain some
financial data from IDF’s press department.[109] In recent years, GLZ has managed to increase
its ad revenues, which are close to €8.6m a year. The instructions of the Attorney General
stipulate that some mechanisms should be established to ensure the needed budget to operate
the station.[110]

[108] Amos Harel, "n'¥10'7197 wnn 11IN0AN TiwN7 X¥"71 990N NN 072 0'7271IN“ (Attorney General halted GLZ subordination to
Defense Ministry for fear of politicization), Haaretz, 10 December 2017, available online (in Hebrew) at
https://www.haaretz.co.il/news/politics/1.4675029 (accessed on 38 September 2019).

[109] IDF Spokesperson Unit reply to The Movement for Freedom of Information appeal, 24 May 2016, available online (in
Hebrew) at https://www.meida.org.il/?p=6283 (accessed on 8 September 2019).

[110] Nati Tuker, "0"2nwn7 1aunn NNN X"727 M7 nn 7"y 72 /71" (What will Happen to GLZ after subordinating it to the Ministry
of Defense), The Marker, 21 November 2017, available online (in Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.4611831

(accessed on 3 September 2019).


https://www.haaretz.co.il/news/politics/1.4675029
https://www.meida.org.il/?p=6283
https://www.themarker.com/advertising/1.4611831

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Money for military voices

Budget of GLZ, 2011-2014

o

o 2N W A OO N © ©

2011 2012 2013 2014

e==fExpenses (€m) 8.27 8.9 9.78 9.14
e==Advertising revenue (€m) 4.29 4.8 7.2 6.6
Staff (number of employees) n/a n/a n/a 318*

n/a: not available;
*of whom 168 soldiers
Source: IDF

IPBC distributes its productions across various platforms in television, radio, its Kan internet
website, and on social networks including Facebook, YouTube, Spotify and Instagram. It also has
car and mobile apps. IPBC operates three television channels, eight radio stations, and produces
a cornucopia of digital content packages including podcasts, network series and video content.

Its main television channel is Kan 11, which broadcasts mainly news, current affairs and cultural
programs, entertainment, satire and investigative journalism. IPBC also operates Kan
Educational TV, a dedicated channel for children and youth, and Makan 33, an Arabic language
channel focused on news and cultural programs.

The radio section consists of the following stations:
News

o Kan Bet: one of the most popular stations that specializes in broadcast news and current
affairs

Music

o Kan 88: music channel focused on rock, jazz and indie
o Kan Gimel: focused on Hebrew music

o Kan Kol HaMusica: focused on classical music

Broadcasts in other languages than Hebrew

o Makan Radio (Arabic)

o Vois Farsi (Persian)

o Reka (nine languages including Russian, Amharic, Georgian and Yiddish)

Culture
o Kan Tarbut



FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Although the IPBC budget is more transparent and exposed to public scrutiny than its military
counterpart GLZ, the corporation does not specify how this budget is divided between its
broadcasting bodies.[111]

Israel’s Media Watch Association (Ladaat) has made a legal petition demanding a court to order
IPBC to disclose its financial data on advertising revenue broken down by the various radio
stations that it owns.[112] Ladaat wanted to know how much of the amount received from
advertising (which was 11% of the total IPBC budget in 2018) came from the various government
offices as well as how much money each of the public radio stations earned. IPBC responded by
claiming that advertising data are a “trade secret" and therefore it does not have to publish those
figures.

According to Ladaat, public financing allows IPBC to sell advertisements at market-breaking
prices, making it, in fact, difficult for private radio stations to sell advertising at profitable prices.
Ladaat argued that Israel is the only democracy in the world without a nationwide private radio
station broadcaster, a result of the power that the public radio corporation has in the advertising
market.

The IPBC was legally established in 2015 to substitute the complicated and malfunctioning
predecessor, Israeli Broadcast Authority (IBA). Since IPBC began its broadcasting only in May
2017, the financial reports reflect the newly introduced budgetary process, explicating the big
income leaps across these years. In the early days of the historical IBA, which founded the public
radio in 1948, a fee payment system was adopted to financially support its operation. Imposed by
the IBA law, the fee was paid directly from the public to the broadcaster. It was levied on every
household that held a television set in Israel, apart from a few groups who were eligible for
discounts.

A High Court ruling from 1992 interpreted this toll to be a service fee rather than a tax.[113] Yet,
the IBA had then to obtain the approval of the Parliament’s Finance Committee for its planned
budget and for deciding about the level of the fee. Having the power to delay the collection of
fees, the Finance Committee was in the position to put pressure on IBA, which impaired its
independence. IBA operated a special Collection Division, which invested great efforts and
money in collecting the fee.

The shortcomings of the system (related mainly to IBA’s limited financial autonomy and the
method used, costly and corrupt, to collect the television fee), attracted official and public
criticism of the IBA financing model. It was blamed for operating as a “poll tax” levied regardless
of the citizen’s financial situation. Some parts of the population, especially people with
disabilities, were, in theory, exempted from paying the fee, but in reality, they constantly
struggled with IBA’s debt collectors.[114]

[111] Jonathan Kitain, "2018-7 2mwn Taxn 2¥7n WIN' (The 2018 IPBC Budget Approved), Globes, 19 December 2017, available
online (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001216082 (accessed on 2 August 2019).

[112] Ariel Vitman, "01015n NID12NN NN QIwN7 Irwn 7avn 1 mmy“ (Court appeal against IPBC to expose advertising incomes),
Israel Hayom, 18 July 2018, available online (in Hebrew) at https://www.israelhayom.co.il/article/572277 (accessed on 2
November 2019).

[118] HJC 474/89 Dr. Oded Kariv Vs. IBA

[114] News 2, ”NNIN97 NIN 1j7ann .0mH170 NN 0707 nw11a N :qonn 0N X7 (Can Hardly See: A blind woman was obliged to
pay IBA fee. The State comptroller ordered to compensate her), Mako, 20 February 2014, available (in Hebrew) at
https://www.mako.co.il/news-israel/local/Article-adfdcObf16f4441004.htm (accessed on 4 September 2019).


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001216082
https://www.israelhayom.co.il/article/572277
https://www.mako.co.il/news-israel/local/Article-adfdc0bf16f4441004.htm

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

In February 2014, the Parliament’s Finance Committee revealed the amounts that IBA paid
lawyers to serve as debt collectors (payments that were covered in part by public funds).[115]
Along the years Israeli public got outraged by the television fees as a result of the critical
journalistic coverage of these fees. They often reacted either by sending complaints to IBA, the
Ministry of Communication and the State Comptroller office, sharing criticism on social
networks, or, passively, by just ignoring the obligation to pay the fee.[116] The television fee was
cancelled as of April 2015, in line with a decision made by the Knesset in July 2014.

The radio fee, to finance the public service radio, imposed through the Traffic Ordinance Law, is
collected through the annual vehicle license fee, and is transferred to the IPBC (until 2017 it was
sent straight to the IBA). This fee is still in place, being the main source of funding for the public
radio broadcasting.[117]

From the main IPBC budget, the news department is being annually allocated ILS 160M
(€37.7m), which is roughly twice as big as the budget of news production on commercial
channels. In 2015, for example, the news department at the old Channel 2 had a budget of ILS
88m. It should be noted that IPBC spends some ILS 25m from its news department budget to
produce news in Arabic, a public commitment to the Arab citizens (which commercial stations
are unfortunately free to avoid). On top of that, the budget of the IPBC news department also
covers costs related to production of digital news, and to the operation of the radio station Kan
Bet (whose budget is estimated at ILS 18m a year).[118]

IPBC also generates revenues from advertising sales, but that is a marginal source of income,
accounting for less than 10% of the company’s yearly budget. By law, the broadcaster must
comply with a set of restrictions on sponsorship, public messages and advertising. These rules
prohibit violation of good taste or hurting the public’s feelings or its wellbeing.[119] Such strict
rules and drastic internal inspections within the corporation often scare off advertisers interested
in spending money on IPBC’s platforms. Following a tender, in November 2016 IPBC selected
Target Spirit, of the Target Market Group, to market the Corporation’s airtime on television,
radio and digital platforms.

[115] Avigad Doron and Adi Ben Israel, nmann 1w 1'niv 0321 177unin 10“ (This is how IBA debt-collecting lawyers have abused
you), Globes, 19 February 2014, available online (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000918383
(accessed on 28 July 2018).

[116] Hadas Barak, "anir7 n>on wmwn niwn nan :r'7nn 'yn nxnn” (The half a million protest: IBA fee became a zombie), Globes,
30 January, 2014, available (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000912969 (retrieved 4 September
2019)

[117] Interview by the author with Arie Sharoni, financial consultant to the Israeli Ministry of Transport, June 2019 (see also
Jonathan Kitain, "2018-7 2nmwn Taxn 2¥i7n wiN® (The 2018 IPBC Budget Approved), Globes, 19 December 2017, available online
(in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001216082 (accessed on 2 August 2019).

[118] Noa Price, ”10-1 2 ynun o'mw ' niwTNN 2'¥7N :2018-7 Tannn 2¥i7n wiN“ (The 2018 IPBC budget approved: the news
department budget is twice that of commercial channel) Walla, 19 December 2017, available online (in Hebrew) at
https://b.walla.co.il/item/3120526 (accessed on 15 July 2019).

[119] Knesset Book of Law: Public Broadcast Law, 2014 (in Hebrew)
https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/501_075.htm#med2;
https://main.knesset.gov.il/Activity/Legislation/Laws/Pages/LawPrimary.aspx?’t=lawlaws&st=lawlaws&lawitemid=2002322


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000918383
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000912969
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001216082
https://b.walla.co.il/item/3120526
https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/501_075.htm#med2
https://main.knesset.gov.il/Activity/Legislation/Laws/Pages/LawPrimary.aspx?t=lawlaws&st=lawlaws&lawitemid=2002322

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Public media accounts

Income of Israeli Public Broadcasting Corporation (IPBC), 2015-2018

ILS
2015 US$
€
ILS
2016 Us$
€
ILS
2017 US$
€
ILS
2018 USs$
€

Total income

15,000,000

3,865,980

3,480,300
232,444,000
60,532,300
54,821,700
622,565,000
173,416,434
153,341,133
791,198,000
220,389,415
186,603,300

License fee

3,371,000
939,000
795,100

Note: The budget covers television, digital and radio
*Channeled through the Ministry of Transport (annual vehicle license fee)
Source: IPBC Financial Reports

30,946,000
8,620,055
7,622,167

90,107,000

25,099,442

21,251,650

Advertising State financing*

15,000,000

3,865,980

3,480,300
232,444,000
60,532,300
54,821,700
591,313,000
164,711,142
145,643,596
696,671,000
194,058,774
164,309,200

Other sources

306,000
85,236
75,370

1,049,000

292,200

247,400

The Rating Committee, which has provided television ratings for both public and commercial
television in Israel during the last 22 years, has often pointed to the unsatisfactory performance
of the public television (IBA, back then), implying that a restructuring of the broadcaster’s
regulatory regime was needed; and yet, five months after operating under the newly established
IPBC, the ratings of the public television primetime programming and of the Evening Newscast
(Mabat) didn’t significantly improve.[120]

In spite of its mediocre television ratings, one of IPBC’s strengths seems to be the audience share
of its digital broadcasting platform.[121] Thus, following ongoing deliberations, in May 2019 the
IPBC announced its withdrawal from the Israeli Rating Committee, arguing that its people-meter
method is outdated, unable to capture the changes in viewing habits in recent years, within and
without Israel. In addition, IPBC claimed that the Rating Committee does not reflect the overall
viewing data of its digital content and does not represent the entire population. Hence, being
measured by the Committee risks creating a misleading representation of IPBC’s audience share,
thus inflicting heavy damages on the corporation.[122]

[120] During IPBC’s first five broadcasting months (June-October 2017) television ratings stood at 2.6% in primetime, and 4.3%
for the evening newscast. The average ratings of its predecessor, IBA, were 2.6% in primetime and 3.8% for its evening
newscast. See: The Whistle Fact check, "mwn niwna nrnw nnn T TarnNn 7w 2000 179N :MIYnn w817 2R" (Ayoob Kara
Minister of Communications: “Even the IPBC rating went lower than what it was under IBA”), The Whistle, 17 November 2017,
available online (in Hebrew) at https://thewhistle.globes.co.il/feed/6a0]DdOyLN (accessed on 10 May 2020); and Jonathan
Kitain, "Imwn Niwn 1M1 N 1NN 1NINT7 n7xn 87 umwn mnn“ (IPBC fails to leave IBA’s data behind), Globes, 14 May 2018,
available online (in Hebrew) at https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001235776 (accessed on 20 November 2019).
[121] Einat Shahak, 2019-1 nra noxyan - 82 7w 2rorn yny“ (Kan YouTube channel, most viewed in 2019), ICE, 10 December
2019, available (in Hebrew) at http://www.ice.co.il/hotnews/news/article/772953 (accessed on 20 April 2020).

[122] Avior Abou, "TTn1 1"V 20" N 72K w19 TaNNn“ (IPBC retired but the rating is still measured), Calcalist, 1 January 2020,
available online (in Hebrew) at https://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,1.-3776844,00.html (accessed on 2 January

2020).


https://thewhistle.globes.co.il/feed/6a0JDdOyLN
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001235776
http://www.ice.co.il/hotnews/news/article/772953
https://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3776844,00.html

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

One of Kan 11’s highest rating ever (35%) was recorded on 12 May 2018, during the Eurovision
Song Contest in Lisbon where the song of the Israeli participant Netta Barzilai, Toy, won the
competition. Another high figure (37.2%) was recorded on 15 July 2018 when the 2018 football
World Cup finals were broadcast. That said, the average Kan 11 television rating was around 2.6%
between May and October 2017.[123]

It is not totally clear why IPBC is so fussy about its rating data.[124] It seems almost like a
personal motivation of its determined executives (Eldad Kovlantz and his management) to
produce better results, both in quantity and quality, than IPBC’s predecessor, as a way to justify
the reform of the public broadcasting. Secondly, IPBC’s anxiety about ratings indicates that the
broadcaster is trying to send a message of modernization and renovation, which it expects to
resonate with younger audiences that it wants to attract on its various platforms. The drive to
improve ratings has also to do with the company’s desire to increase its financial resources to be
able to finance original Israeli productions of high-quality.[125] In fact, IPBC’s productions are
generally perceived to be of high-quality, with an increasing number of people consuming the
broadcaster’s content. Notably, the corporation has also managed in recent years to attract many
talented television and radio professionals to its current affairs, news programs and talkshows.
[126]

As of January 2020, IPBC has officially refused to acknowledge the data published by the Rating
Committee, and plans to opt for an independent rating measurement system, which will measure
content across all its platforms (radio, television and digital), and provide one numerical figure
that weighs them.[127] The corporation expects the ad revenue to grow as well, and, along with it,
its influence and power in setting the public agenda.

On radio, IPBC performs much better, according to data from the latest TGI survey, released in
July 2019. The overall audience of IPBC’s flagship news station Kan Bet, and music stations Kan
Gimel and Kan 88, recorded an average 12% increase in the semi-annual survey of January-June
2019 compared to July-December 2018.[128]

Besides public media, the government also spends money on advertising in media outlets and
digital platforms. The government’s ad campaigns are managed through Lapam, a unit of the

[123] There are two ways in which the Rating Committee “cuts” the data along different operationalizations of the sampled
group. One is by measuring Jewish households, and the second, by measuring all viewers from the entire society, above 4
years old. Obviously, the second one shows significantly lower results than the first. According to the Rating Committee, the
yearly average (all years 2017-2019) of Kan 11, if calculated with the second operationalization, would stand at 0.4%., according
to Kantar Israel and IARB.

[124] Anat Bein-Leibovitz, ”?aroi Taxnn niona NiNwIo &' nn7 7a8 n'7awn 7v nn'7o0“ (You can’t ask that but why are there
advertisements in the IPBC programs on YouTube?), Globes, 24 December, 2019, available (in Hebrew) at
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001312222 (accessed on 26 December 2019).

[125] According to Globes, the corporation also plans to establish a fund to which the money from the digital ads will be
transferred and then returned to the market of original content. At this stage it has not yet been decided how the funding will
be allocated and who will be in charge of monitoring its distribution. (Anat Bein-Leibovitz, “You can’t ask that...,” cit.)

[126] Shani Litman, "n'mi701 on BN 1277 Nyn 1mwn 1901 2% (That's how public broadcasting became the hottest thing on
television), Haaretz, 26 December 2018, available (in Hebrew) at https://www.haaretz.co.il/gallery/television/.premium-
MAGAZINE-1.6783148 (accessed on 20 April 2020).

[127] Anat Bein-Leibovitz, "n'8nxv 310" NN NN NR7N 7V 107 kye vyn amen 7asn" (IPBC will launch a bid for
establishing an independent rating system), Globes 19 May 2019, available online (in Hebrew) at
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001301297 (accessed on 20 May 2019).

[128] Anat Bein-Leibovitz, "10%-21 1j7"nn Taxnn Niann2a 0ionon ,8'nnnin TGI 770 niajva” (Following the flattering TGI survey,
advertising with IPBC stations is getting more expensive), Globes, 7 August 2019, available (in Hebrew) at
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001296369 (accessed on 28 July 2019).


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001312222
https://www.haaretz.co.il/gallery/television/.premium-MAGAZINE-1.6783148
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001301297
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001296369

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Ministry of Finance that manages the design and supply of advertising services for government
ministries, statutory authorities, government-run companies, public institutions and
government-supported bodies.

Lapam has been at the heart of controversy for years as the big agencies in the advertising
business wish to get rid of it and take over the yearly government advertising budget, of around
ILS 170m.[129] Private companies argue that Lapam is wasteful and lacks transparency, and,
therefore, must be liquidated or, at least, forced to give up its monopoly and compete with other
players for government advertising budgets, which would lead to more competitive prices.

Government money in the media

Advertising spend by Lapam in the media in Israel, 2018-2016/130]

Total media Compulsory* Share of compulsory
Year advertising expenditure in the expenditure in the press
spend (ILS m) press (ILS m) (%)
2013 175.5 19.3 11%
2014 159.0 17.0 10.7%
2015 170.0 14.6 8.6%
2016 172.0 29.4 17.0%

*Compulsory advertising” includes announcements about tenders, planning
and construction notices, wills and inheritances, official receivership
notices, legal notices and the like.

Source: Knesset Research and Information Center

In spite of the controversies surrounding its operation, Lapam doesn’t have real political
influence in the media.[131] Doubts, however, have recently arisen as responsibility for Lapam’s
budget (ILS 800m for advertising both within and without Israel) was transferred in June 2016
from the Ministry of Communications to the administration of Miri Regev, the Minister of
Culture, who is known for her extreme political prioritization and bias in allocating resources
under her administration.[132] Nevertheless, the Ministry of Culture is staffed by a body of
professionals that is trusted to prevent potential influence in the media through funding.
Instances of political interference are more to do with issues such as the airtime politicians
overuse in various media outlets. Ministers usually take advantage of state advertising to get
publicity, make themselves the center of interest and brag about their achievements rather than
influence these media outlets.[133]

Nonetheless, Lapam has the power to greatly affect the financial sustainability of some media
outlets, especially Jewish Orthodox and Arab media, whose sources of income are particularly
low due to the economic situation in these societies. It is important to acknowledge though that

[129] Nati Tuker, "niwa 117 170 7v 207 (The battle over 170 million a year), The Marker, 25 March 2015, available online (in
Hebrew) at https://www.themarker.com/advertising/1.2598836 (accessed on 28 July 2019).

[180] Note: Data from the latest report published by the Knesset, 15 February 2017, Lapam advertisement in the Orthodox
sector available online (in Hebrew): https://cdn.the7eye.org.il/uploads/2015/10/m04135.pdf (accessed on 17 May 2020)

[131] Interview with Nati Tuker, cit.

[182] Nati Tuker, "7"21n0 NN NIIN7 N¥N 20 7N :02 0'07IRW 87 DN NM72NNN 010190 No7 niw nn" (What's worth Lapam if it cannot
be controlled: Miri Regev wants to appoint its CEO), The Marker, 5 February, 2017, available online (in Hebrew) at
https://www.themarker.com/advertising/1.3627395 (accessed on 5 November 2019).

[183] Interview with Nati Tuker, cit.


https://www.themarker.com/advertising/1.2598836
https://cdn.the7eye.org.il/uploads/2015/10/m04135.pdf
https://www.themarker.com/advertising/1.3627395

FUNDING JOURNALISM

KEY FUNDERS

Arab media specifically are being constantly discriminated by Lapam. Despite controlling a vast
amount of the money in the ad market, it turns out that Lapam devotes only 4.9% of all its
advertising budgets to ads in Arabic even though the percentage of Arab citizens in the country is
about 18%.[134] That means that state bodies, via Lapam, invest only a quarter of the budget they
are supposed to allocate to Arabic language advertisements.[185] In this case, state funding
becomes a tool to indirectly distort the Israeli media market.

[184] According to data provided to the Knesset Research Center (throughout 2013-2015).
[185] Amjad Shabaita, Sikkuy NGO (the association for the advancement of civic equality) Policy paper, 16 July 2018, available
(in Hebrew) at http://www.sikkuy.org.il/wp-content/uploads/2018/07/nTny-11-PDF.pdf (accessed on 5 November 2019).


http://www.sikkuy.org.il/wp-content/uploads/2018/07/%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%A8-%D7%A2%D7%9E%D7%93%D7%94-PDF.pdf

FUNDING JOURNALISM

4",
CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Y»

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu
Postal address:

Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9

1051 Budapest

Hungary Attribution 3.0 Unported

(CC BY 3.0)


http://cmds.ceu.edu/

