7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

The Business of Misinformation:
Bosnia and Herzegovina

LYING FOR PROFIT

Author: Semir Dzebo

August 2019




7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Main findings

+ The websites creating misinformation content in Bosnia and Herzegovina can be classified into four
categories based on their financial and/or political motivations and the extent to which they provide
valuable journalistic contributions;

« The majority of misinformation websites are motivated solely by profit which they generate via Google
AdSense;

+ Established media outlets engage in misinformation practices either to compete for readers™ attention or
on behalf of their political patrons;

« Two relatively secretive websites have established themselves as influential leaders in misinformative
propaganda, primarily preoccupied with benefiting their political patrons rather than obtaining profits;

« Due to secrecy and lack of regulation, it is extremely difficult to establish the financial background of
these websites.

Introduction

Misinformation websites that publish untruthful information and manipulate facts have spread at a rapid
pace in the past decade helped by the advance of new technologies, raising serious political problems.
There is arguably no country in the world that is immune to such websites and the political and social
consequences they bring about. However, what is often overlooked is the motivation behind the
establishment and functioning of these websites.

Based on the websites’ mode of operation, analysis of their content and data about their ownership
structures, Bosnia and Herzegovina’'s misinformation websites could be divided into four categories:

1.for-profit misinformation websites without real journalism

2.real journalism websites with misinformation content

3.real journalism websites with misinformation content and political propaganda
4. misinformation websites with consistent political propaganda.

To place the analyzed websites in one of these categories, two criteria were used:

« The primary motivation behind the website: financial gain or purposeful dissemination of disinformation
(political propaganda etc.)
* The extent to which the website provides original, non-misinformation journalism.




7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

MISINFORMATION WEBSITES: FOUR CATEGORIES

For-profit misinformation websites without real journalism

For-profit misinformation websites without real journalistic value are websites whose primary goal is to
generate clicks through clickbait. The more advanced of these websites are able to generate their own
content by making up stories and reports or by attributing false quotes to individuals (usually politicians).

A tier below them are websites that make up a shocking and false title to a story but copy a text from a
legitimate news source on the same topic without ever addressing the shocking headline. In some cases,
they only add a sentence or two related to the headline, but in most cases these additional sentences are
poorly written with poor grammar and spelling).

The last tier groups websites that primarily rely on republishing content they find on other websites, while
occasionally producing original content. None of these websites ever reveal the names of anyone behind
them or the authors of the stories. The majority of the websites in this category do not restrict themselves to
a particular niche but cover a variety of topics ranging from politics to sports to pop culture. There are some

exceptions to this such as the web portal Originalno.org, which has a rather of including at
least one false story a day about the death or murder of a famous person.

A characteristic of these types of misinformation websites is their relatively short lifespan, particularly in the
case of lesser known portals whose only purpose is financial gain for their owners. These types of websites
usually do not have a propaganda purpose. If they do come across as having one, it is more a case of them
attempting to pander to a particular audience that brings them website clicks rather than actually having a
political purpose.

The explanation for the constant creation and disappearance of similar websites of this type is financial,
namely the need to repurpose the sites when they stop generating money. The majority of such websites
make money using Google AdSense, the ad sales service of the search engine Google. However, when
Google realizes that these websites only attempt to artificially generate website clicks, they terminate their
“contract.” Then the website becomes basically useless (as a financial generation machine) and is shut
down while a different one is created to fill the gap.

Consequently, a good way to keep track of these emerging websites, other than checking whether they
choose names similar to the websites that were shut down, are Facebook groups that share their content:
since Facebook groups and pages are more or less permanent, the owners of these websites use
Facebook to promote their (ever-changing) websites and to keep their audience in spite of the changes of
their URLs. The Facebook groups used to promote this content have little that would connect them to the
websites directly. Instead, they are created as fan pages for celebrities such as actors, sports personalities,
comedians etc, then used to share and disseminate clickbait misinformation content. This phenomenon also
sheds some light on the complicated relationship between social media companies and misinformation
sites.

These types of websites represent what we usually think of when we hear the term “misinformation website”
or the more popular “fake news”. As attention to these practices has increased, it has become even more
difficult to establish who is behind these websites. To date, the most successful inquiry into the ownership
structures behind this form of websites was made by Raskrinkavanje.ba, which found that a large number of
these websites (46 at one point and 11 at the time when Raskrinkavanje published the findings of their
investigation) is connected to one name:


https://raskrinkavanje.ba/analiza/svakodnevno-ne-originalno-izmisljanje-smrtnih-tragedija
https://domainbigdata.com/nj/baC_m2AhAz_B7quKQpe5sw

7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Siranovi¢ was a key leader in the 2014 social unrest in Bosnia and Herzegovina: he was one of the leaders
of the protests in Tuzla, a city from which the protest spread to the rest of the country. Due to what he
claimed were threats to him and his family in the aftermath of the protests, he left Bosnia and Herzegovina
and was granted asylum in Austria. Once a local fact-checking website exposed him as being behind 46
different misinformation websites, he sent threatening messages to them and also published an untrue
description of the fact-checking website that it is funded by the nationalist parties in Bosnia and
Herzegovina. Siranovi¢ appears to currently an administrative position in the Institute of Computer
Engineering at the Graz University of Technology.

Websites with real journalistic value but also misinformation content

These are long established media outlets that are registered in the trade registry. The reason for including
them in the research is a combination of a clickbait-focused strategy and their habit of republishing
misinformation content that they find on other websites. Occasionally, they publish their own original
misinformation content by manipulating the facts or adding an untrue element to an otherwise true story.

From direct observation, these websites lack a clear political agenda as they do not seem to consistently
favor one political ideology or party. Their practice of disseminating false information could be a result of the
time-pressures they work under, forcing them to publish content before they examine how accurate the
report is, or a desire to boost their profit by creating clickbait titles and publishing controversial false reports
that attract readers.

Websites with real journalistic value but also misinformation content
and political propaganda

Much like the websites from the previous category, these are established media outlets, registered in the
local trade registry. All of the outlets in this category also happen to have printed editions. Of the three,
is, by far, the gravest offender when it comes to publishing misinformation content.

There are credible speculations according to which all three media outlets included in this category have
ties to certain political parties. and are allegedly tied to the Bosniak Party of Democratic Action
(Stranka demokratske akcije, SDA) in government for whom the parent company of Faktor and Stav
(Simurg Media) ran an election-targeted marketing campaign. Moreover, Simurg Media was around
BAM 30,000 (approx. € 15,000) from the state budget for various projects, all signed off by the head of the
SDA and former Bosniak member of the presidency. Avaz, on the other hand, is tied to the Bosniak Alliance
for a Better Future for Bosnia and Herzegovina (Savez za bolju buducnost Bosne i Hercegovine, SBB BiH)
whose president is also the founder of Avaz.[1]

The coverage of the three websites is consistent with these allegations and almost always favors the two
parties and critiques their opponents. Avaz, however, is more blatantly publishing misinformation (clickbait,
false reporting, republishing of misinformation content found elsewhere, pseudoscience) than the other two.
In fact, Avaz not only publishes much more misinformation than Faktor and Stav, but their misinformation
content is not limited only to politics, as is the case with Faktor and Stav. The motivations behind

the publishing of misinformation content by these websites include time-pressure and the desire to attract

[1] It is important to keep in mind that the terms "government” and "opposition" are rather fluid in the Bosnian political context due to
the high degree of decentralization. However, the author of this study uses these terms when deemed that they appropriately reflect
the context.


https://raskrinkavanje.ba/analiza/kako-nastaju-lazne-vijesti-prica-iz-prve-ruke
https://online.tugraz.at/tug_online/visitenkarte.show_vcard?pPersonenId=CDB71FBA7BCA2D12&pPersonenGruppe=3
https://avaz.ba/
https://faktor.ba/
https://zurnal.info/novost/21191/bakir-izetbegovic-budzetskim-novcem-pomaze-turske-investitore
https://stav.ba/

7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

more readers, just as in the category above. What distinguishes them from that category though is that their
political content is biased in that it is clearly aimed to portray their political patrons in a positive light and
their opponents negatively.

It is important to note that these websites are starting to care about the damage done to their reputation by
fact-checking websites that expose their misinforming practices. Namely, Avaz recently published two
articles in which they attempt to discredit those working for the B&H fact-checking website Raskrinkavanije.

Avaz accused them of profiting from the website, having financial donors, employing
family members, and having ambitions of being a media regulatory agency. published an
article in which responds to all of the above allegations. This recent effort by Avaz illustrates the difficulties
that established media outlets that engage in misinformation face when their practices are exposed.
Namely, since they represent an established journalistic brand, they cannot change their domains or names
like for-profit misinformation websites. One option they have is to attempt discrediting the fact-checking
websites, as the above example illustrates.

Disinformation websites with consistent political propaganda and no
journalistic value

These websites serve a particular political purpose. They are different from for-profit websites as their
content is not as diverse, topic-wise, and they possess a more sophisticated level of writing and publishing.
Moreover, their primary aim is not to maximize their own profits via Google AdSense but rather to maximize
the political capital of their favored political groups. Consequently, the content found on these websites is
mostly political and does not veer off into other topics unless there is a political aspect to them. On the other
hand, they are different from websites with journalistic value but with misinformation content because they
have a clear propaganda purpose. Yet, they are also different from websites with real journalistic value but
also misinformation content and political propaganda because of the secrecy and lack of information about
them.

The websites in this fourth category have two distinct features. First, there is no information on the websites

regarding who their journalists and editors are (except in the case of where they list columnists but
none of those columnists actually seem to work for them, their texts being copied from other websites).
Secondly, their content (both misinformation content and content in general) is primarily political and aimed
at criticizing those who have opposing views.

Even though the Bosnian political environment is marked by inter-ethno-nationalist tensions, surprisingly,
these two websites are typically aimed at criticizing the opposition movements and parties within their
respective ethno-national constituencies. Based on the analysis of their content, Poskok favors the ruling
Croatian Democratic Union of Bosnia and Herzegovina (Hrvatska Demokratska Zajednica BiH, HDZ BiH)
and favors the ruling Alliance of Independent Social Democrats (Savez nezavisnih
socijaldemokrata, SNSD), Republika Srpska’s ruling party.[2] In the case of Infosrpska, its content is also
often re-propagated by the Republika Srpska television channel RTRS, a public broadcaster, as well as
their news agency, which indicates a level of connection between the ruling structures and this website.

A deeper investigation of the ownership of these websites (to the extent possible) reveals that they are not
the typical for-profit misinformation websites. While Poskok does not publish any information about its

[2] Republika Srpska is one of the two entities that are part of Bosnia and Herzegovina, the other being Federation of Bosnia and
Herzegovina.


https://poskok.info/
http://infosrpska.ba/
https://avaz.ba/vijesti/teme/496430/u-cijoj-sluzbi-je-%E2%80%9Czvezda-granta%E2%80%9D-darko-brkan
https://raskrinkavanje.ba/analiza/avazova-skola-novinarstva
https://avaz.ba/vijesti/teme/496422/zasto-je-nervozan-darko-brkan

7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

owner or editor, it is highly likely that the website is owned by Ivan Susnjar: the website lists its contributors,
but other than Susnjar’s articles, all other texts are taken from other websites. They seem to be selected
based on how their content aligns ideologically with Poskok’s.

Susnjar is a Bosnian Croat whose political ideology is best described as right-wing Croatian nationalism
(the same description can be used to describe the website). He is known publicly for involvement in two
incidents. The first was his arrest under suspicion that he hacked and gained access to the e-mails of a
Bosniak politician from Boshia and Herzegovina. Sushjar published a piece on his website claiming to show
an e-mail exchange between that politician and the Bosnia and Herzegovina's ambassador to Rome that
the politician appointed. In the fake e-mail, the politician was congratulating the ambassador for switching
his nationality[3] from Bosniak to Croat for the purpose of obtaining the ambassadorial position (each

nationality is allocated a certain number of ambassadorial positions in Bosnia and Herzegovina). Susnjar
then defended himself by claiming that he created the false e-mail exchange using a website called Fake
Mailer and that the piece was

It is an example of one of the distinguishing strategies of Poskok: they publish “satirical” pieces but never
indicate that the piece is satire, much less that the website is a satirical one. Susnjar’s political connections
are clearly demonstrated by another occasion, when Susnjar was nominated by HDZ BiH, the Bosnian
Croat government party for the position of general consul in Chicago, USA. All three presidents[4] of Boshia
and Herzegovina approved the decision. However, citizens in Boshia and Herzegovina submitted a signed
petition to the U.S. not to give Susnjar the necessary accreditation for the position because of his spreading
of nationalist views, in part, via Poskok. The U.S. acted accordingly and Susnjar got the _ Half
a year later, the Bosnian Croat president of Bosnia and Herzegovina nominated Susnjar for the position of
ambassador to the Czech Republic. Once again, Susnjar never got the necessary accreditation from the
Czech authorities but the Bosnian Croat president refused to nominate anyone else, leaving the Bosnia
and Herzegovina’'s embassy in Prague for an extended period of time.

No information about who is behind Infosrpska is available.[5]

[3] In the domestic context of Bosnia and Herzegovina, "nationality” is used interchangeably with "ethnicity“.

[4] Bosnia and Herzegovina has a three-member presidency, one member for each of its “constituent peoples*: Bosniak, Croatian and
Serbian.

[5] Interestingly, Infosrpska is the only website with a .ba domain in our sample. Consequently, the information of who registered the
website is available. However, the person who registered Infosrpska claims that he/she has acted on behalf of someone else.


https://www.klix.ba/vijesti/bih/sipa-privela-ivana-susnjara-urednika-portala-poskok-info/121103027
https://www.slobodnaevropa.org/a/sta-se-suska-oko-susnjara/27101765.html
https://www.klix.ba/vijesti/bih/ivan-susnjar-predlozen-za-ambasadora-bih-u-ceskoj-nema-agremana-za-nermanu-hadzijahic/160829004;%20https:/www.klix.ba/vijesti/bih/bih-nema-ambasadore-u-tri-drzave-eu-covic-ne-odustaje-od-susnjara-izetbegovic-bez-kandidata-za-sloveniju/170623058
https://www.klix.ba/vijesti/bih/ambasada-sad-a-u-bih-ivan-susnjar-nije-generalni-konzul-u-chicagu/160216133

Nt

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

MISINFORMATION WEBSITES: FOUR CATEGORIES

Real journalism

Real journalism websites with Disinformation websites
misinformation websitesjwebsites with misinformation content |with consistent political
without real journalism [misinformation content |[and political propaganda
propaganda

=
=3
®
=
=)
(]
=
<
[)

BH Dijaspora
IK

Ekspresno

(@)

Klix.online

Mislipozitivho

Supercarobnisvijet

HOTTOPIX

E-Dijaspora
-Vijesti

2]
(o)
o
o
o
=)
)
vs)
o
(7]
=}
)

) N < 2 z
B ) 3 () 9 )
=y o N |@Q =

2 3 5|5 A

= o Lo S

8 ) o | = =3

= =]

et o =)

= S S

o

=]

=

Q0

Q.

[0)

ETIENE]

For a detailed database of Bosnian misinformation sites including ownership data, governing structures and
links to political parties, institutions and companies, please, visit our website.




7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Methodology

This report examines the state of the misinformation landscape in Bosnia and Herzegovina. Relying on the
information provided by the Bosnia and Herzegovina-based fact-checking website , alist
of 42 websites that have published false content has been compiled. Out of these, 23 websites that have
published original misinformation content, drafted by the website in question and not copied from another
source, have been identified.

The database curated by Raskrinkavanje.ba is a living registry, websites that do not publish such pieces in
three months are removed from the list. To be able to gauge the depth of the phenomenon, our research
included all the websites that appeared on Raskrinkavanje’s list at some point and that have not removed or
retracted false news pieces from their website.

Difficulties in finding ownership and financial data

One of the goals for this research was to obtain the financial data on these websites in order to assess the
monetary aspect of the misinformation landscape in Bosnia and Herzegovina. This proved to be the most
difficult part of the research due to the secrecy surrounding these websites, especially those from the first
and fourth category. Since they are not officially registered anywhere, it is almost impossible to know who
owns them and all information regarding their finances is private and unavailable. One reason why this is
the case is that the owners and contributors do not wish to be associated with these websites due to the
false nature of their content, perhaps fearing potential legal repercussions for defamation etc. The situation
is slightly better with established media outlets as they do have impressums and are registered in the trade
registry. Since these are prominent players in the media landscape, some investigations into their financial
ties to political structures have been conducted by journalists. However, we were not able to obtain
comprehensive financial reports from these companies.

About the author

Semir Dzebo is currently a doctoral student at the Department of International Relations at Central
European University. His research interests include civil wars, ethnic conflicts, Southeast European politics
and international relations at large. Moreover, he is also interested in devising strategies to combat
misinformation and using podcasting to disseminate academic research.

About The Business of Misinformation project

The Business of Misinformation project is run by the Center for Media, Data and Society, mapping the
individuals and companies that own misinformation websites and their links to institutions, parties and other
individuals. It canvasses websites that systematically and methodically create and target false information
to persuade audiences to adopt ideas and ways of thinking embraced by their original promoters or their
sponsors, be those political, social, economic, health-related or else. It includes players in the
misinformation industry consisting of locally run online portals that are presenting themselves and are
perceived as independent voices.



https://raskrinkavanje.ba/

7,

CENTER FOR MEDIA, : CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

47,
CENTER FOR MEDIA, CEU SCHOOL OF
DATA AND SOCIETY : PUBLIC POLICY

Y»

Tel: +36 1 327 3000 / 2609
Fax: +36 1 235 6168
E-mail: cmds@ceu.edu
cmds.ceu.edu
Postal address:

Center for Media, Data and Society
Central European University
Nador u. 9
1051 Budapest
Hungary



